شش ماموریت فضایی که در سال 2021 انجام خواهد شد

با وجود بیماری همه‌گیر کووید-19 در سال 2020، کارشناسان همچنان به اقدامات مربوط به فضا مشغول بودند. آن‌ها به چندین اکتشاف فضایی برجسته دست یافتند، از جمله آن‌ها می‌توان به پرواز فضایی تجاری بشر و بازگشت نمونه‌های یک سیارک به زمین اشاره کرد.

سال 2021 نیز به همان اندازه جالب خواهد بود. در اینجا برخی از ماموریت‌های فضایی که در سال 2021 انجام خواهد شد را بیان خواهیم کرد. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

آرتمیس 1

آرتمیس 1 اولین پرواز برنامه بین‌المللی آرتمیس به رهبری ناسا است. این پروژه برای بازگرداندن فضانوردان به ماه تا سال 2024 در حال انجام اقداماتی است. این برنامه همچنین شامل فضاپیمایی به نام Orion است که با یک پرواز سه هفته‌ای به دور ماه در فضا ارسال می‌شود. این فضاپیما به حداکثر فاصله 450000 کیلومتری از زمین خواهد رسید؛ یعنی می‌توان گفت این فاصله دورترین فاصله از فضا است که تا به حال هر سفینه‌ای انسان را حمل کرده است.

آرتمیس 1 با اولین سیستم پرتاب فضایی ناسا به مدار زمین پرتاب خواهد شد. این فضاپیما قدرتمندترین موشک در حال کار خواهد بود. آرتمیس 1 قرار است از مدار زمین به مسیری متفاوت به سمت ماه هدایت شود. سپس فضاپیمای Orion نیز با نیرویی که واحد خدماتی آژانس فضایی اروپا تأمین می‌کند، به ماه سفر رهسپار خواهد شد.

این مأموریت فرصتی را برای مهندسان به زمین فراهم می‌کند تا نحوه عملکرد فضاپیما را در اعماق فضا ارزیابی کنند. این ماموریت می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای مأموریت‌های بعدی سفر به ماه باشد. پرتاب آرتمیس 1 در حال حاضر برای اواخر سال 2021 برنامه‌ریزی شده است.

مأموریت‌هایی به مریخ

در بهمن ماه، مریخ شاهد مسافران رباتی از زمین خواهد بود، این ربات‌های کاوشگر از چندین کشور با فضاپیماهایی برای جستجو در مریخ به سمت آن می‌روند. فضاپیمای آل امل (امید) امارات متحده عربی اولین ماموریت بین سیاره‌ای جهان عرب است. این ماموریت قرار است در تاریخ 9 فوریه به مدار مریخ سفر کند، این فضاپیما دو سال را صرف نظارت بر آب و هوای مریخ و نبود اتمسفر می‌کند.

پس از اینکه این فضاپیما پس از چندین هفته به آنجا برسد، اداره ملی فضایی چین Tianwen-1، که متشکل از یک مدارگرد و یک مریخ نورد روی سطح هست را نیز به آنجا خواهد فرستاد. فضاپیما قبل از استقرار مریخ‌نورد روی سطح، برای چندین ماه وارد مدار مریخ خواهد شد. در صورت موفقیت این ماموریت باید بگوییم که چین سومین کشوری خواهد بود که در مریخ فرود می‌آید. این مأموریت چندین هدف دارد، از جمله نقشه‌برداری از ترکیبات معدنی سطح مریخ و جستجوی ذخایر آب زیر سطحی را در بر دارد.

علاوه بر موارد ذکرشده، مریخ‌نورد Nasa’s Perseverance نیز قرار است در تاریخ 18 فوریه در دهانه Jezero فرود بیاید. این مریخ‌نورد به دنبال نشانه‌هایی از زندگی است که ممکن است در رسوبات خاک رس موجود در آنجا حفظ شده باشد. این وسیله نمونه‌ای از سطح مریخ را نیز در این برنامه بین‌المللی ذخیره می‌کند.

ماموریت چاندرایان -3

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) قصد دارد در تاریخ مارس 2021 سومین مأموریت خود را در ماه آغاز کند: چاندرایان-3. چاندرایان-1 در سال 2008 راه‌اندازی شد و یکی از اولین ماموریت‌های اصلی در برنامه فضایی هند بود. این ماموریت که از یک مدارگرد و یک کاوشگر نافذ سطحی تشکیل شده بود، اولین مأموریتی بود که وجود آب در ماه را تأیید کرد.

متأسفانه کمتر از یک سال بعد ارتباط با ماهواره قطع شد و یک اتفاق ناخوشایند با جانشین آن، چاندرایان -2 که متشکل از یک مدارگرد، سطح‌پیما (Vikram) و یک ماه‌نورد (Pragyan) بود، رخ داد.

تصویری از مأموریت چاندرایان-2 از هند روی سطح ماه

چند ماه بعد اعلام شد که ماموریت چاندرایان -3 شروع به کار می‌کند. این نوع فضاپیما فقط از یک ناو و مریخ‌نورد تشکیل خواهد شد، زیرا مدار فضاپیمای قبلی هنوز در حال کار و ارائه داده‌ها است.

اگر همه چیز خوب پیش برود، مریخ‌نورد چاندرایان -3 به حوضه جنوبی Aitken پرتاب خواهد شد. از آنجا که تصور می‌شود این منطقه ذخایر زیادی از یخ‌های آب زیر سطحی دارد، پس از اهمیت زیادی برخوردار است. همانطور که می‌دانید آب یک جزء حیاتی برای هر زیستگاه پایدار در ماه است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشین تلسکوپ فضایی هابل است اما در مسیر سنگین‌تری پرتاب می‌شود. در ابتدا قرار بود که سال 2007 پرتاب شود، اما این تلسکوپ با تاخیری تقریباً 14 ساله مواجه شد. هزینه‌‌ای زیاد معادل 10 میلیارد دلار آمریکا (7.4 میلیارد پوند) می‌تواند عامل تاخیر در پرتاب این فضاپیما باشد، فضاپیمای هابل چنین سرنوشتی را نیز تجربه کرده بود.

اگرچه هابل چند تصویر شگفت‌انگیز از جهان در منطقه نور مرئی و ماورابنفش فراهم کرده است، فضاپیمای وب قصد دارد که مشاهدات خود را روی باند طول موج مادون قرمز متمرکز کند. دلیل این امر این است که هنگام مشاهده اجسام خیلی دور احتمالاً ابرهای گازی جلوی دید آن را بگیرند، درنتیجه از نور فروسرخ استفاده می‌شود.

تصاویری از کهکشان NGC 2275 که توسط هابل عکس‌برداری شده بود.

این ابرهای گازی طول موج‌های کوچک نور مانند اشعه ایکس و نور ماورابنفش را مسدود می‌کنند، در حالی که طول موج‌های طولانی‌تر مانند مادون قرمز، مایکروویو و رادیو به راحتی می‌توانند از آن عبور کنند. بنابراین با استفاده از این طول موج‌های طولانی‌تر می‌توانیم منطقه بیشتری از جهان را مشاهده کنیم.

فضاپیمای وب همچنین دارای آینه بسیار بزرگتری با قطر 6.5 متر در مقایسه با آینه قطر 2.4 متری هابل است. این ضخامت برای بهبود وضوح تصویر و دیدن جزئیات دقیق‌تر ضروری است.

ماموریت اصلی وب مشاهده نور کهکشان‌ها در جهان است. این اقدامات ممکن است به سوالات ما در مورد چگونگی شکل‌گیری اولین ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیستم‌های سیاره‌ای پاسخ دهد. این‌ها می‌توانند شامل برخی از اطلاعات در مورد منشأ زندگی نیز باشد. این فضاپیما در حال تصویربرداری از جوهای خارج از سیاره با جزئیات بالا و جستجوی عناصر سازنده زندگی است. آیا در سیارات دیگر نیز موجود زنده وجود دارد؟ اگر چنین است، چگونه آن‌ها به این سیارات رسیده‌اند؟

این فضاپیما قادر است تصاویر خیره‌کننده‌ای احتمالاً مانند تصاویر تولید شده توسط هابل فراهم کند. فضاپیمای وب در حال حاضر قرار است در تاریخ 31 اکتبر با موشک Ariane 5 پرتاب شود.

1 در مورد “شش ماموریت فضایی که در سال 2021 انجام خواهد شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH