در 25 سال اخیر 28 تریلیون تن یخ در کره زمین ذوب شده است!

در سراسر جهان سرعت ذوب یخ با تغییر آب و هوا در خشکی و در آب، در نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی در حال تسریع است. از سال 1994، تصاویر ماهواره‌ای نشان داده است که بیش از 28 تریلیون تن یخ در گرینلند و قطب جنوب و همچنین قطب شمال و اقیانوس‌های جنوبی ذوب شده است. این تلفات در مجموع به یک ورقه یخ به ضخامت 100 متر تقریباً به اندازه انگلستان است. آب مذاب حاصل از یخ‌های دریای قطب شمال و صفحه یخ قطب جنوب نیمی از این جرم را تشکیل می‌دهد. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

توماس اسلاتر (Thomas Slater) که در حال مطالعه ارتفاع سنجی زمین و یخ در دانشگاه لیدز است، می‌گوید:

این یخ‌ها در حال حاضر به بدترین حالت شکل‌های گرمایش آب و هوا که توسط هیئت بین دولتی تغییر اقلیم ارائه شده است، هستند. افزایش سطح دریا در این مقیاس تأثیرات بسیار جدی در جوامع ساحلی در این قرن خواهد داشت.

این دقیقا همان چیزی است که دانشمندان دهه‌ها درباره آن هشدار داده‌اند و سرانجام واقعیت متوجه ما است و هیچ نشانه‌ای از کندی سرعت آن نیز اصلا وجود ندارد. در طول دوره مطالعه 23 ساله دانشمندان، محققان نزدیک به 60 درصد افزایش در میزان از بین رفتن یخ جهانی را مشاهده کردند.

به این مطلب نیز توجه کنید: یخ‌ بزرگترین جزیره جهان اکنون در حال آب شدن است!

طبق آژانس فضایی اروپا (ESA)، یک تریلیون تن یخ را می‌توان به عنوان یک مکعب یخ به ابعاد 10x10x10 کیلومتر در نظر گرفت. در این تصویر، آن مکعب یخی که به گفته آژانس فضایی اروپا بلندتر از قله اورست است، بر فراز شهر نیویورک قرار دارد. درست در سال گذشته، پوشش یخی شناور در اقیانوس منجمد شمالی از سال 1979 که ضبط ماهواره آغاز شد، به کمترین حد خود رسید و قطب جنوب بر خلاف آنچه پیش از این کارشناسان دیده بودند، یک رویداد ذوب را تجربه کرد.

از دست دادن یخ‌های زمین به وضوح در حال سرعت گرفتن و نتایج وحشتناک است. در حالی که دمای جو همچنان ادامه می‌یابد و دمای اقیانوس دنبال می‌شود، ذوب شدن یخ‌های دریا و یخچال‌های کوهستانی در سراسر کره زمین تسلیم تغییرات آب و هوا می‌شوند. مشاهدات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که یخچال‌های طبیعی بیشتر از همه در گرینلند، آلاسکا و جنوب آند آسیب دیده‌اند. علی‌رغم این واقعیت که یخچال‌های طبیعی تنها 1 درصد از کل یخ زمین را تشکیل می‌دهند، محققان دریافتند که آنها تقریباً یک چهارم از دست دادن یخ‌های جهانی را تشکیل می‌دهند.

یک تریلیون تن یخ را می‌توان به عنوان یک مکعب یخ به ابعاد 10x10x10 کیلومتر به بلندی قله اورست در نظر گرفت.

بین سال‌های 1994 و 2017، مشاهدات ماهواره‌ای نشان داد که 6.1 تریلیون تن یخ ذوب شده از یخچال‌های کوهی، 3.8 تریلیون تن از صفحه یخ گرینلند از بین رفته و 2.5 تریلیون تن از صفحه یخ قطب جنوب ناپدید شده است. به طور کلی، این 35 میلی‌متر (1.4 اینچ) از افزایش سطح دریا است و اگرچه یخ‌های جنوب مقاومت بیشتری نشان داده‌اند، اما آن نیز شروع به خرد شدن می‌کند.

از سال 2012، میزان از دست دادن یخ در قطب جنوب در مقایسه با دو دهه گذشته سه برابر شده است و این بیشتر به دلیل ذوب شدن یخچال‌های گسترده و نازک شدن قفسه‌های یخی است. افزایش دمای اتمسفر نیز شروع به خسارت دیدن یخ‌های شناور کرده و باعث شکسته شدن قدیمی‌ترین و ضخیم‌ترین یخ‌ها می‌شود. در حالی که این نوع مذاب به طور مستقیم در افزایش سطح دریا نقش ندارد و این بدان معنا نیست که تهدیدی محسوب نمی‌شود.

ایزوبل لارنس (Isobel Lawrence)، متخصص در سنجش از دور یخ دریا در دانشگاه لیدز، توضیح می‌دهد:

یکی از نقش‌های اصلی یخ دریای قطب شمال انعکاس تابش خورشید به فضا است که به خنک نگه داشتن قطب شمال کمک می‌کند. با کوچک شدن یخ دریا، انرژی خورشیدی بیشتری توسط اقیانوس‌ها و جو جذب می‌شود و باعث می‌شود قطب شمال سریع‌تر از هرجای دیگر کره زمین گرم شود. این نه تنها سرعت یخ دریا را افزایش می‌دهد، بلکه باعث ذوب شدن یخچال‌ها و صفحات یخ که باعث افزایش سطح دریا می‌شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به ازای هر سانتی متر بالا آمدن سطح دریا، یک میلیون نفر در معرض خطر آواره شدن هستند. علاوه بر این، یخچال‌های طبیعی کوهی منبع مهمی از آب شیرین برای بسیاری از جوامع محلی است. با به دست آمدن داده‌ها، آنچه دانشمندان بیش از همه از این مورد ترسیده‌اند. اگر همه چیز به همان ترتیب ادامه یابد، برخی فکر می‌کنند که تا سال 2035 قطب شمال تقریباً از یخ خالی باشد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که یخ‌های ذوب شده گرینلند از قبل نقطه بازگشت را پشت سر گذاشته‌اند. در جنوب، بیش از نیمی از قفسه‌های یخی که ورقه یخ قطب جنوب را نگه داشته‌اند، در آستانه ذوب شدن قرار دارند. به هر کجا که نگاه کنیم، فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است، قابل مشاهده است.

3 در مورد “در 25 سال اخیر 28 تریلیون تن یخ در کره زمین ذوب شده است!”

  1. خیلی چیزا باید تغییر کنه که روند عادی به زمین برگرده
    خیلی سخته از انقراض جلوگیری کرد
    امیدوارم دولتا فکری به حال زمین بکنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH