تأثیر عجیب و باورنکردنی درختان موجود در شهر بر افسردگی!

در حال حاضر دلایل زیادی وجود دارد که باید دوست‌دار طبیعت و درختان باشیم. بر اساس مطالعه‌ای که بر روی 9751 نفر از ساکنان لایپزیگ آلمان انجام شد، جلوگیری از افسردگی می‌تواند یکی از این دلایل باشد.

محققان برای سنجش سازگارتر و سلامت روان جوامع از نسخه‌های ضد افسردگی استفاده کردند و سپس این آمار را با تعداد درختان خیابان در هر منطقه ارجاع دادند. آنها گزارش دادند که شاخ و برگ محلی بیشتر در فاصله 100 متری (328 فوت) خانه با کاهش احتمال تجویز داروهای ضد افسردگی همراه است، یافته‌هایی که می‌توانند در واقع برای برنامه‌ریزان شهر، متخصصان بهداشت و دولت‌ها بسیار مفید باشند.

کاهش استفاده از ضد افسردگی در ارتباط با درختان خیابان خصوصاً در گروه‌های محروم از نظر اقتصادی مشهود بود. نتایج نشان می‌دهند که درختان شهری می‌توانند به عنوان یک روش ساده و مقرون به صرفه برای تقویت سلامت روان عمل کنند و به رفع شکاف‌های نابرابری سلامت در جامعه کمک کنند. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

ملیسا مارسل (Melissa Marselle)، روانشناس محیط زیست، از دانشگاه د مونتفورت انگلیس در این باره اینچنین می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که درختان خیابانی، مقیاس کمی از فضای سبز شهری در دسترس عموم، می‌تواند به رفع شکاف نابرابری‌های بهداشتی بین گروه‌های مختلف از نظر اقتصادی کمک کند. این یک خبر بسیار خوبی است، زیرا دستیابی به درختان خیابان نسبتاً آسان است و بدون تلاش و برنامه‌ریزی خاصی می‌توان تعداد آنها را نیز افزایش داد.

در خارج از گروه‌های اجتماعی و اقتصادی، درختان خیابان فقط وقتی حائز اهمیت بود که تیم دیگر عوامل مرتبط با خطرات افسردگی مانند اشتغال، جنسیت، سن و وزن را کنترل کرد. این نشان می‌دهد کسانی که بیشتر از افسردگی دور بودند، بیشتر در محیط طبیعی‌تری حضور داشتند.

محققان دریافتند که فاصله 100 متری تا درختان نیز بسیار عملی و مهم است، داشتن درختان خیابانی بیشتر در یک منطقه وسیع تفاوت زیادی با میزان تجویز ضد افسردگی ندارد و باید گفت که این یافته از نظر علمی بسیار جالب است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، گونه‌های درخت نیز تا حد زیادی بی‌ربط هستند. در حالی که این مطالعه محدودیت‌های خود را دارد، به عنوان مثال همه افراد افسرده از داروهای ضد افسردگی استفاده نمی‌کنند و عوامل دیگری نیز می‌توانند در سلامت روان تأثیرگذار باشند. این آمار نشان می‌دهد که رابطه کافی وجود دارد که نشان می‌دهد داشتن درختان خیابانی در اطراف برای بهبود حال و هوای یک منطقه در حالی که مردم به زندگی روزمره خود می‌روند.

به این مطلب نیز توجه کنید:

فضای سبز جلوی منزل می‌تواند سطح استرس روانی را کاهش ‌دهد!

دایانا بولر (Diana Bowler)، بوم‌شناس جمعیتی، از مرکز تحقیقات تنوع زیستی آلمان (iDiv)، می‌گوید:

بیشتر راهنماهای برنامه‌ریزی برای فضای سبز شهری اغلب براساس بازدیدهای هدفمند برای تفریح ​​انجام می‌شود. مطالعه ما نشان می‌دهد که طبیعت نزدیک به خانه، تنوع زیستی که از پنجره یا هنگام راه رفتن یا رانندگی به محل کار، مدرسه یا خرید می‌بینید، برای سلامت روان مهم است. این یافته به ویژه در زمان قرنطینه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بسیار مهم و حیاتی تلقی شده است.

محققان درباره افزودن یک تجربه طبیعت ناخواسته به زندگی روزمره برای کمک به مبارزه با مشکلات بهداشت روان صحبت می‌کنند، موضوعاتی که با همه‌گیری جهانی کنونی بدتر می‌شوند. و همچنین آنها پیشنهاد می‌کنند که مطالعات آینده می‌تواند انواع دیگر فضای سبز و تأثیر آنها بر خطر افسردگی در یک منطقه و همچنین حفر انواع مختلف و اندازه درختان را بررسی کند. برخی ممکن است در ایجاد رضایت ساکنان از دیگران بهتر عمل کنند.

این‌ها در کنار دیگر مزایای درختان است. ما می‌دانیم که درختان و فضای سبز در خنک نگه داشتن شهرها و کاهش سطح استرس و همچنین جذب دی اکسید کربن از هوا و ارتقاء تنوع زیستی مهارت دارند.

التا بون (Aletta Bonn)، محقق خدمات اکوسیستم در مرکز تحقیقات تنوع زیستی آلمان، می‌گوید:

ما پیشنهاد می‌کنیم که افزودن درختان در خیابان‌های مناطق مسکونی شهری یک راه‌حل مبتنی بر طبیعت است که نه تنها باعث ارتقای سلامت روان می‌شود، بلکه می‌تواند به کاهش تغییرات آب و هوا و حفظ تنوع زیستی کمک کند.

2 در مورد “تأثیر عجیب و باورنکردنی درختان موجود در شهر بر افسردگی!”

  1. اینجا که برنامه ریزی ندارن
    شهرداری وقتی بارون میباره میاد به درختا آب میده وسط تابستون گاهی تا یه ماه هیچ آبی پاشون نمیریزه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH