DAC اکسترنال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مبحث صدای باکیفیت یک کامپیوتر که ناشی از یک کارت صدای جداگانه و یا یک DAC اکسترنال بوده، موضوع عجیبی است. البته به‌کارگیری چنین رویه‌هایی دیگر آن ضرورت سابق را ندارد. در حقیقت، تقریبا دیگر هیچ‌کس به چنین مواردی هم فکر نمی‌کند. امروزه تقریبا هیچ بازی و یا موسیقی وجود ندارد که به دلیل نداشتن چنین سخت‌افزارهایی، قادر به گوش دادن و لذت بردن از آن نباشید.

سخت‌افزار صدا در مقابل سخت‌افزار گرافیکی

کارت صدای پیش‌فرض کامپیوتر شما برای اکثر وظایف جوابگو خواهد بود. این در حالی است که اگر بخواهید یک بازی AAA را با نرخ فریم بالا اجرا کنید، آنگاه یک کارت گرافیک قدرتمند، لازمه کار شما است. طبیعتا گرافیک یکپارچه پردازنده مرکزی کامپیوتر شما نیز نمی‌تواند از پس این چالش برآید.

با این اوصاف، بازهم برخی از افراد وجود دارند که توقعات بیشتری از صدای خروجی کامپیوتر خود دارند. هنگامی‌که بحث بر سر این موضوع باشد، آنگاه دو انتخاب اصلی در مقابل شما خواهد بود: یک کارت صدای جداگانه و یک DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) اکسترنال.

جهت دریافت صدایی با کیفیت بهتر، نیاز دارید که تداخلات الکتریکی را به حداقل برسانید. چنین قضیه در ابتدا مشکل است، زیرا مادربورد یک کامپیوتر، کانون جریان‌های الکتریکی است. به همین دلیل است که تراشه کارت صدای موجود بر روی مادربورد شما، دارای یک پوشش محافظتی جداگانه است.

این مطلب را نیز بخوانید: آمپلی‌فایر هدفون چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از DAC چیست؟

DAC خلاصه شده “مبدل دیجیتال به آنالوگ” است. یک DAC، صدای دیجیتال را دریافت کرده و سپس آن را به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌کند. در ادامه این سیگنال به آمپلی‌فایر و سپس به اسپیکر و یا هدفون شما، منتقل می‌شود.

DAC یک قطعه اساسی در سیستم صدای هر کامپیوتری است. کارت صدای خود مادربورد، کارت‌های صداهای جداگانه، گوشی‌های هوشمند، هدفون‌های USB و سایر دستگاه‌های دیجیتال، همگی به یک DAC مجهز هستند. اگر در مسیر بین تولید صدای دیجیتال و گوش‌های کاربر، قطعه‌ای به نام DAC وجود نداشته باشد، آنگاه صدایی نیز قابل شنیدن نخواهد بود.

چرا به یک DAC اکسترنال نیاز دارید؟

DAC اکسترنال

اگر اکنون یک DAC دارید، پس چرا باید یکی دیگر نیز تهیه کنید؟ اول اینکه به‌طور معمول، کیفیت صدای یک DAC اکسترنال بیشتر از DAC موجود بر روی مادربورد و یا هدفون USB شما است. طبیعتا این قضیه نیز می‌تواند به کیفیت صدای بهتری بینجامد.

اما ما بازهم باید به مسئله اصلی موجود در رابطه با مادربورد خود بازگردیم. آن همه جریان الکتریکی که بر بستر مادربورد شما جریان دارد، در نهایت به ایجاد چیزی ختم می‌شود که اهالی موسیقی آن را ” نویز” می‌نامند. نویز در اصل نوعی تداخل است که در نهایت باعث می‌شود که کیفیت بازتولید صدا، کاهش یابد. اگر هدفون‌های خوبی داشته و یا اینکه حجم صدای هدفون‌های عادی را نیز کمی بالاتر ببرید، آنگاه به احتمال زیاد می‌توانید صدای این تداخلات را که شبیه به خش‌حش است، بشنوید.

از آنجایی که سروکار شما با دستگاه‌های الکتریکی است، پس طبیعتا برخی از این نویزها، اجتناب‌ناپذیر هستند. البته در هر صورت، هر چه بیشتر این تداخلات را کاهش دهید، آنگاه می‌توانید تجربه شنیداری بهتری نیز داشته باشید.

به همین دلیل است که برخی از کاربران، از یک DAC اکسترنال استفاده می‌کنند. این دستگاه فاصله بیشتری از جریانات الکتریکی مادربورد شما داشته و بنابراین می‌تواند باعث بهبود کیفیت صدای دریافتی شود. این در حالی است که کارت صدای جداگانه، با اینکه از مادربورد کمی فاصله دارد، اما در هر صورت هنوز هم در داخل کیس شما قرار دارد. به همین دلیل کارت صدای جداگانه نمی‌تواند خروجی بهتری را نسبت به یک DAC اکسترنال ارائه دهد.

برخی از کاربران چنان به این تداخلات الکتریکی حساس هستند که سعی می‌کنند هر چه بیشتر DAC خود را از کامپیوتر، دور نگه دارند. البته در هر صورت برای اکثر کاربران، قرار دادن DAC در کنار و یا کمی بالاتر از کیس کامپیوتر، کفایت می‌کند.

DAC اکسترنال یک راه‌کار جادویی برای مشکلات صوتی شما نیست. به همین دلیل بهتر است که انتظارات معقولی نیز از آن داشته باشید. در رابطه با بازی‌ها، یک DAC اکسترنال می‌تواند صدای شفاف‌تری را به شما تحویل دهد. در برخی از موارد نیز صدای موضعی می‌تواند بهتر شود. بدین ترتیب می‌توانید شخصیت‌های درون بازی را که قصد مخفی‌کاری دارند، آسان‌تر پیدا کنید.

هنگامی‌که بحث بر سر موسیقی باشد، آنگاه دامنه موضوع می‌تواند شامل کیفیت ضبط، مستر کردن صدا توسط یک مهندس صدا، حجم فایل و همچنین کیفیت صدای پخش شده توسط هدفون شما باشد.

یک DAC اکسترنال معمولا از طریق درگاه USB به رایانه شما متصل شده و علاوه بر داشتن پیچ حجم صدا در جلو، یک جک صدا را نیز جهت اتصال هدفون و اسپیکرها، ارائه می‌دهد. اکثر DAC‌ها فقط یک جک 3.5 میلی‌متری دارند. این در حالی است که برخی دیگر، از جک 6.3 میلی‌متری نیز برخوردار هستند. البته همیشه می‌توانید با تهیه کردن یک آداپتور، با هر دوی این درگاه‌ها کار کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های DAC اکسترنال این است که قابلیت جابجایی دارد. بنابراین اگر اکثر وقت خود را پای یک کامپیوتر دسکتاپ گذرانده، اما می‌خواهید که کیفیت صدای بهتری را نیز بر روی لپ‌تاپ خود داشته باشید، آنگاه می‌توانید DAC خود را در بین دستگاه‌ها، جابجا کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا استفاده از هدفون یا ایرباد به شنوایی آسیب می‌زند؟!

از یک DAC اکسترنال چه توقعاتی باید داشته باشیم؟

DAC اکسترنال

اول از همه اینکه DAC شما باید یک آمپلی‌فایر داخلی داشته باشد تا هم از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد و هم اینکه محیط به دلیل یک آمپلی‌فایر جداگانه، بیشتر اشغال نشود. اکثر DAC‌ها از یک آمپلی‌فایر نیز برخوردار هستند. البته می‌توانید DAC‌های رده بالا که نیازمند یک آمپلی‌فایر جداگانه هستند را نیز در بازار پیدا کنید.

شاید در رابطه با عمق بیت (bit depth) و نرخ نمونه‌برداری (sample rate) این دستگاه‌ها نیز شنیده باشید. بیشتر این مبدل‌ها دارای عمق بیت 24 الی 32 بوده و همچنین نرخ نمونه‌برداری آن‌ها از 96 الی 768 کیلوهرتز، متغیر است.

اگر به دنبال مبدلی هستید که تجربه بازی و سایر موارد شنیداری شما را بهبود بخشد، آنگاه FiiO E10K می‌تواند برای شما مناسب باشد. کسانی هم که خواهان دستگاهی بهتر هستند، می‌توانند به Schiit Modi DAC نگاهی بیندازند. البته دومی نیازمند خرید یک آمپلی‌فایر جداگانه است. شرکتی همانند Creative نیز کارت‌ صداهای اکسترنالی را که مناسب برخی از کاربران هستند، تولید می‌کند.

نکته آخری که باید در نظر بگیرید، به مورد استفاده شخصی شما مربوط می‌شود. اگر قصد ارتقای کیفیت صدا در یک دستگاه قابل حمل را دارید، آنگاه یک DAC قابل حمل می‌تواند برای شما مناسب باشد. البته اگر یک هدفون باکیفیت نداشته باشید، آنگاه چنین دستگاه‌هایی (DAC و یا آمپلی‌فایر) نیز نمی‌توانند چندان کیفیت صدای خروجی گوشی شما را افزایش دهند.

همیشه بهتر است که پیش از خرید محصول موردنظر، بررسی‌های منتقدین و خریداران را مطالعه کنید. بدین ترتیب می‌توانید بفهمید که محصول موردنظر، چه ویژگی‌هایی دارد.

آیا کیفیت صدای کامپیوتر شما، مطلوب است؟

اینکه آیا کیفیت صدای فعلی کامپیوتر شما به اندازه کافی خوب هست یا خیر، کاملا به قضاوت شما بستگی دارد. طبیعتا نمی‌توان کیفیت صدا را با عدد و رقم نشان داد. در نهایت یا کیفیت بهتری را احساس خواهید کرد یا برعکس این موضوع رخ می‌دهد.

اگر از کیفیت کلی کارت صدای مادربورد خود راضی نبوده و یا اینکه در حین پردازش‌های سنگین همانند قسمت بارگذاری بازی‌ها، نویزی را در پس‌زمینه احساس می‌کنید، آنگاه شاید بد نباشد که از یک DAC اکسترنال استفاده کنید.

4 در مورد “DAC اکسترنال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟”

    1. مسلم رفیعی

      بستگی داره. کاربر هست که فقط به موسیقی گوش میده و یا اینکه مشغول بازی کردن و تماشای فیلمه، اما بازهم میخواد که بهترین تجربه رو داشته باشه

  1. داک واسه کاربرای حرفه ایه لازمه
    کار حرفه ای حتی در حد میکس فیلم شخصی هم با کارت صدای اصلی انجام میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH