پتنت جدید اپل به چگونگی سنجش قند خون توسط اپل واچ بدون نیاز به خون‌دهی اشاره دارد

بر اساس برخی شایعات اخیرا منتشر شده کمپانی اپل ظاهرا قصد دارد تا در اواخر سال جاری یک مشخصه جدید مرتبط با حوزه سلامت را به ساعت‌ هوشمند نسل آینده خود موسوم به اپل واچ سری 7 اضافه نماید. در صورت صحت شایعات مطرح شده انتظار می‌رود که اپل واچ نسل آینده قادر به سنجش میزان گلوکز خون کاربران باشد.

بیماران دیابتی وابسته به انسولین برای محاسبه دوز انسولین موردنیاز خود پیش از دریافت وعده غذایی آینده بایستی میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. انجام چنین آزمایشی بسیار دردناک و در عین‌حال پرهزینه است؛ زیرا بیماران دیابتی بایستی از نوک انگشتان خود خون گرفته و نمونه خونی را روی نوار تست قرار دهند (این نوارها بسیار گران‌قیمت هستند). در ادامه نوار تست بایستی درون دستگاهی با نام گلوکومتر قرار داده شود.

اپل به‌دنبال ثبت پتنت مربوط به فناوری جدیدی است که به منظور نظارت بر میزان قند خون کاربران اپل واچ مورد استفاده قرار می‌گیرد

چنان‌چه اپل بتواند این فناوری را عملیاتی نماید؛ در این‌صورت بیماران دیابتی وابسته به انسولین با خریداری اپل واچ سری 7 و بدون نیاز به پرداخت هزینه نوارهای تست یکبار مصرف قادر به کنترل میزان قند خون خود خواهند بود. از همه مهم‌تر اینکه آن‌ها دیگر ناچار به تحمل احساس درد و سوزش ناشی از جراحت ایجاد شده در انگشتان توسط سوزنی موسوم به لانست نخواهند بود.

از آنجا که بسیاری از بیماران دیابتی مایل به انجام فرآیند خون‌گیری و سنجش قند خون نیستند؛ لذا مشخصه جدید احتمالا موجب نظارت هرچه بهتر بر قند خون این دسته از افراد و کمک به کنترل هرچه مطلوب‌تر بیماری آن‌ها خواهد شد. بدین‌ترتیب هزینه پرداخت شده برای خریداری اپل واچ نهایتا به جیب کاربران بازخواهد گشت؛ چرا که آن‌ها از خریداری نوارهای تست بی‌نیاز خواهند شد.

تصویری از پتنت ثبت شده توسط اپل

بنابراین فناوری اپل چگونه بدون دریافت نمونه خون از کاربر قادر به سنجش میزان قند خون وی خواهد بود؟ پتنت جدیدی که اپل به دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) ارائه نموده است؛ به تشریح نحوه انجام این‌کار می‌پردازد. پتنت جدید اپل با عنوانی طولانی یعنی “طیف‌سنجی و تصویربرداری تراهرتزی در محیط‌های پویا با عملکرد بهتر از طریق استفاده از سنسورهای محیطی” به ثبت رسیده است.

اپل به منظور سنجش غیرتهاجمی قند خون قصد دارد تا از تکنیک طیف‌سنجی جذبی استفاده کند. هدف استفاده از پرتوهای الکترومغناطیس با فرکانس تراهرتزی و در عوض عبور دادن نور از میان بدن کاربر جهت تشخیص گاز، سلامت یا کیفیت مواد اولیه جامد یا مایع است.

البته در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد. اپل خاطرنشان می‌کند: “یکپارچه‌سازی سنسور گاز روی یک دستگاه الکترونیکی مستلزم وجود روزنه یا دریچه‌ای جهت  عبور جریان هوا به سمت سنسور گاز خواهد بود.” روزنه مورد استفاده جهت عبور جریان هوا موجب کاهش مقاومت دستگاه در مقابل آبخوردگی خواهد شد. همچنین سنجش قند خون بایستی به شکلی دقیق انجام شود. بروز خطا در این فرآیند حتی به میزان اندک احتمالا موجب تزریق بیش از حد انسولین و افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) خواهد شد. چنین وضعیتی می‌تواند موجب مرگ بیمار شود.

سیستم مدنظر اپل قادر به پایش پیوسته سطح قند خون در بیماران دیابتی خواهد بود؛ اما دقت آن با دستگاه‌های قابل دسترس برای بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها برابری نخواهد کرد.
اضافه نمودن تست غیرتهاجمی قند خون به اپل واچ احتمالا موجب می‌شود تا شارژ باتری آن با سرعتی بسیار بیش‌تر از حد معمول تخلیه شود. به منظور ارائه قابلیت پایش قند خون در اپل واچ دستگاه بایستی قادر به نظارت بر مولفه‌هایی فراتر از گاز باشد. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا اپل واچ برای میزبانی از کلیه المان‌های ضروری به اندازه کافی بزرگ است یا خیر. بعلاوه قیمت‌گذاری اپل واچ نیز احتمالا افزایش خواهد یافت.

همچنین فناوری مورد بحث در پتنت ثبت شده می‌تواند به منظور تشخیص سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه تمامی این امکانات فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند؛ اما اکنون سال‌هاست که اپل روز تست غیرتهاجمی قند خون کار می‌کند. با این‌حال هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد غول کوپرتینویی بهره‌برداری از این فناوری را واقعا آغاز نموده است. با این‌حال بازدهی احتمالی این فناوری برای بیماران دیابتی و اپل کماکان بسیار زیاد خواهد بود؛ خصوصا آنکه با وجود این فناوری سایر بیماری‌های بالقوه نیز قابل تشخیص خواهند بود.

بر اساس برخی گزارشات شرکت سامسونگ نیز آمادگی دارد تا با عرضه اسمارت‌واچ آینده خود از قابلیت نظارت غیرتهاجمی قند خون بهره‌برداری نماید. بر اساس پیش‌بینی‌ها این اسمارت‌واچ در اواخر سال جاری معرفی خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا سامسونگ از فناوری مشابه با سیستم اپل استفاده خواهد کرد یا خیر.

3 در مورد “پتنت جدید اپل به چگونگی سنجش قند خون توسط اپل واچ بدون نیاز به خون‌دهی اشاره دارد”

  1. تست قند بدون خون گیری خیلی تخیلیه
    ولی همه واقعیات و پیشرفت ها یه روزی تخیل و تئوری بودن
    همین گوشی موبایل یه زمانی رویاپردازیشم واسه خیلیا قفل بود

  2. فرید ایزدی

    علم به اندازه ای پیشرفت نکرده که بخواد یه همچین چیزی تولید بشه
    حداقل ده سال زمان لازمه از جنبه تئوری به عملی برسه

  3. اینا همه حرفه
    همون دستگاه هایی هم که‌خون میگیرن و نشون‌ سریع نشون‌میدن میزان قند خون رو با نمونه برداری های آزمایشگاه اختلاف دارن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH