فهرست مشخصات احتمالی تراشه M1X اپل در یک وبسایت بنچمارک منتشر شد

اخیرا فهرست مشخصات مدل جانشین پردازنده M1 اپل در یکی از وبسایت‌های مربوط به بنچمارک منتشر شده است. با این‌حال فهرست مذکور احتمالا بیش از آنکه به نتایج اجرای یک تست اشاره داشته باشد؛ به پیش‌بینی مشخصات تراشه آینده پرداخته است. بر این اساس تراشه M1X مجهز به یک پردازنده 12 هسته‌ای طراحی شده توسط واحد نیمه‌هادی اپل موسوم به Apple Silicon خواهد بود. در نتیجه این تراشه به‌عنوان مدل جانشین تراشه M1 مجهز به 12 هسته پردازشی خواهد بود؛ در حالی‌که نیمه‌هادی نسل قبلی با پردازنده 8 هسته‌ای روانه بازار شد. همچنین تعداد هسته‌های پردازشی GPU نیز رشد 2 برابری را تجربه نموده و از 8 واحد در تراشه M1 به 16 عدد در تراشه M1X افزایش خواهد یافت.

این جزئیات بر اساس نتایج بنچمارک احتمالی نمونه پیش‌تولید شده تراشه M1X در وبسایت CPU Monkey منتشر شده است. تائید صحت این اطلاعات به‌صورت مستقل غیرممکن است. بنابراین توصیه می‌شود تا به این جزئیات صرفا به‌عنوان یک پیش‌بینی و نه جزئیات لو رفته واقعی پیرامون تراشه نسل آینده مک نگاه کنید. مشخصات اعلام شده با امکانات احتمالی نیمه‌هادی جدید اپل طی سال جاری مطابقت دارد. بر اساس اطلاعات فهرست، تراشه M1X کماکان مجهز به یک پردازنده 3.2 گیگاهرتزی بوده و بر پایه فرآیند 5 نانومتری تولید خواهد شد.

در صورت دقیق بودن پیش‌بینی‌های مطرح شده به‌نظر می‌رسد که اپل در تراشه آینده خود بر ارتقاء توانمندی گرافیکی تمرکز خواهد کرد. اطلاعات مندرج در فهرست نشان می‌دهند که تراشه M1X احتمالا مجهز به GPU با 16 هسته پردازشی و حداکثر 16 گیگابایت حافظه خواهد بود. این GPU احتمالا دارای 256 واحد اجرایی بوده و از قابلیت اتصال همزمان به 3 نمایشگر برخوردار است؛ در حالی‌که GPU تراشه M1 مجهز به 128 واحد اجرایی بوده و از 2 نمایشگر پشتیبانی می‌کند.

این موضوع با توجه به ویژگی‌های نخستین دستگاه‌های مجهز به تراشه M1X منطقی به‌نظر می‌رسد. به گفته وبسایت CPU Monkey تراشه M1X در 3 ماهه دوم سال 2021 همراه با مک‌بوک پرو 14 اینچی، مک‌بوک پرو 16 اینچی و ورژن جدید و 27 اینچی آی‌مک معرفی خواهد شد. همچنین بر اساس شایعات تراشه M1X از توان طراحی حرارتی 35 واتی برخوردار است؛ در حالی‌که در تراشه M1 این شاخص معادل 15 وات است. این موضوع به‌معنای توان مصرفی بالاتر تراشه جدید خواهد بود.

مجددا بایستی خاطرنشان کرد که در حال حاضر تعیین صحت و سقم این مشخصات امکان‌پذیر نیست. همچنین CPU Monkey در میان وبسایت‌های بنچمارک از اعتبار چندان زیادی برخوردار نیست. با این‌حال پیشرفت‌های مورد اشاره حداقل واقع‌بینانه به‌نظر می‌ر‌سند. گزارشات پیشین نشان دادند که شرکت اپل بر روی تراشه‌های اختصاصی جدید مجهز به پردازنده‌های گرافیکی 16 و 32 هسته‌ای کار می‌کند. بعلاوه برخی گزارشات از عرضه ورژن جدید آی‌مک و مک‌بوک پروهای اپل در سال 2021 حکایت دارند.

2 در مورد “فهرست مشخصات احتمالی تراشه M1X اپل در یک وبسایت بنچمارک منتشر شد”

  1. همین خصوصیت اپله که تک و باعث شده یه سر و گردن از بقیه برندها بالاتر باشه
    پردازنده های اختصاصی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH