اتحادیه اروپا خواهان پایان وابستگی خود به تراشه‌های آمریکایی تا سال 2030 است

در حال حاضر بازار جهانی تراشه با شرایطی بحرانی مواجه شده است؛ وضعیتی که کمبود جدی نیمه‌هادی‌ها در سراسر جهان را به‌دنبال داشته است. کمبود تراشه‌ها در بازار از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون کماکان ادامه دارد. کمبود تراشه در این مقطع زمانی اهمیت صنعت نیمه‌هادی برای اقتصاد مبتنی بر فناوری در کلیه کشورهای جهان را برجسته می‌کند. اتحادیه اروپا از گذشته برای تولید نیمه‌هادی‌ به تراشه‌های آمریکایی و شرکت‌هایی آسیایی وابستگی شدیدی داشته است. با این‌حال اکنون این اتحادیه مشغول تدوین یک برنامه خودکفایی جهت ایجاد امکان تولید تراشه‌های پیشرفته تا سال 2030 است.

بر اساس پیش‌نویس سندی که به دست رسانه‌های مطبوعاتی رسیده است؛ اتحادیه اروپا در راستای رهایی از “وابستگی پرخطر” به کمپانی‌های آمریکایی و آسیایی امیدوار است که تا سال 2030 حداقل 20 درصد از محصولات نیمه‌هادی پیشرفته در جهان (بر اساس میزان ارزش) بایستی توسط کارخانجات محلی کشورهای اتحادیه اروپا تولید شوند.

اتحادیه اروپا احتمالا در آینده ناچار به تجدیدنظر در محتوای این سند خواهد بود. با این‌حال اتحادیه اروپا بایستی طی هفته آینده این سند را به تائید سازمان اجرایی خود موسوم به کمیسیون اروپا برساند.

اروپا امیدوار است تا وابستگی خود به تراشه‌های آمریکایی را کاهش دهد

بر اساس گزارشات رسانه‌ای پیشین کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص احداث یک کارخانه جدید و کلان ساخت تراشه جهت ترویج رویکرد تولید محلی نیمه‌هادی‌ها در قاره اروپا به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. در فناوری تولید نیمه‌هادی‌ها فعالیت در زمینه‌های مشابه به یک شاخص مهم تبدیل شده است. در حال حاضر کمپانی‌های TSMC و سامسونگ الکترونیکس تولید تراشه‌های 5 نانومتری در قاره آسیا را آغاز کرده‌اند و اتحادیه اروپا به‌دنبال تولید تراشه‌هایی با تکنولوژی پیشرفته‌تر و کارآیی بالاتر (نظیر تراشه‌های 3 نانومتری) نسبت به تراشه‌های 5 نانومتری است.

اتحادیه اروپا معتقد است که کاهش وابستگی خارجی در حوزه‌های کلیدی می‌تواند به استقلال بیش‌تر این اتحادیه در زمینه فناوری‌های دیجیتالی و تامین هرچه بهتر منافع آن کمک کند. از جنبه خودکفایی در تولید نیز اتحادیه اروپا اعلام کرده که به‌دنبال ارائه کلیه اشکال پشتیبانی از طریق فضای باز اینترنت است.

اتحادیه اروپا این طرح را “پروژه قطب‌نمای دیجیتال” نامگذاری کرده است. پروژه جدید اهداف متعددی از جمله نیمه‌هادی‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال اتحادیه اروپا به منظور اطمینان از دسترسی کمپانی‌ها به سرویس‌های داده‌ای پرسرعت به‌دنبال استفاده از 10 هزار دیتاسنتر کربن خنثی (بدون تولید آلاینده‌های کربنی) است. بعلاوه این اتحادیه به‌دنبال توسعه کامپیوترهای کوانتومی در سال 2025 و ارائه قابلیت پوشش‌دهی کامل شبکه 5G در مناطق پرجمعیت تا سال 2030 است. با این‌حال اتحادیه اروپا روش‌های احتمالی مورد استفاده جهت تحقق اهداف مختلف خود را به‌طور دقیق توصیف نکرده است.

اتحادیه اروپا به‌دنبال ایجاد یک مکانیسم نظارتی جهت اطمینان از بهره‌وری است. این اتحادیه با تدوین طرح جدید امیدوار است تا عملکرد خود را به‌صورت لحظه به لحظه ارزیابی نماید. بعلاوه کمیسیون اروپا نیز گزارشات سالیانه خود را به‌صورت منظم منتشر نموده و به توصیف دستاوردهای توسعه‌ای ناشی از این برنامه‌ها می‌پردازد. با این‌حال این برنامه‌ها بایستی توسط اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا تصویب شوند.


اکثر کمپانی‌های تولیدکننده نیمه‌هادی در جهان در ایالات‌متحده یا آسیا مستقر هستند. با این‌حال کمپانی‌های TSMC و سامسونگ الکترونیکس با فاصله‌ای زیاد در این صنعت پیشتاز هستند.

3 در مورد “اتحادیه اروپا خواهان پایان وابستگی خود به تراشه‌های آمریکایی تا سال 2030 است”

  1. اروپا با یه حرکت امریکا دوباره دچار بحران اقتصادی میشه وسعت و جمعیت اروپا به اندازه امریکا نیست و اقتصادش هم اصلا قابل مقایسه نیست
    مشخصا ممکنه المان دست به کارهایی بزنه اما اونم شدیدا زیر نظر و نفوذ امریکا و زیر نظر روسیه اس
    اصل همه چی سیاسته و نه قدرت علمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH