مجلس به دنبال قانونمند کردن فعالیت در حوزه رمزارزهاست

محمد اسکندری، مشاور اقتصادی هیات رئیسه مجلس در جلسه‌ای که در کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد، به فعالان حوزه رمزارز و بلاک چین توصیه کرد تا زمان قانونمند شدن عرصه ارزهای دیجیتال در ایران، فعالیت خود را کاهش دهند. اسکندری در این جلسه اعلام کرد: مجلس هیچ مشکلی با ارزهای دیجیتال و تجارت بر مبنای آن ندارد، نسبت به بلاک‌چین هم کلا مخالفتی دیده نمی‌شود، اما باید توجه داشت که بدون قانون‌گذاری و مقررات نمی‌توان در این حوزه فعالیت کرد.

اسکندری در جمع فعالان حوزه معاملات ارز دیجیتال و صرافی‌های رمزارزی که از درگاه پرداخت داخلی برای مبادلات خود استفاده می‌کنند، درخواست کرد تا مدتی فیتیله فعالیت خود را پایین بکشند تا برای این حوزه قانون‌گذاری شود. وی تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر برای این حوزه تصمیم‌گیری کنیم و سازمان‌های بورس، بانک مرکزی و وزارت صمت باید تکلیف فعالان این بخش را مشخص کنند.

اما این پیشنهاد اسکندری با انتقاد فعالان حوزه ارز دیجیتال حاضر در جلسه همراه شد، به اعتقاد فعالان این حوزه، کاهش فعالیت به صورت رسمی موجب افزایش معاملات از درگاه‌های غیررسمی می‌شود. مطالبه فعالان حوزه رمزارز آن است که مقررات مشخصی برای فعالیت در این حوزه تعیین شود و بانک مرکزی نسبت به رگولاتوری این بازار اقدام کند.

مشاور اقتصادی هیات رئیسه مجلس با تاکید به مطالبه‌گری مجلس در این حوزه اعلام کرد: دستگاه‌های مربوطه باید زودتر این حوزه را رگوله کنند، راه حل خروج از این وضعیت ایجاد یک سازمان شبیه به فرابورس برای سهامداری تمام فعالان ارز‌های دیجیتال است، به این شکل امکان عرضه و تقاضا در این بازار در چارچوب مقرراتی معین امکان پذیر خواهد بود.

اما مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز در این جلسه حضور داشت، وی که چندی پیش با ارسال نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرد تا درگاه‌های پرداخت را بر روی فعالان ارز دیجیتال ببندد، اظهار کرد: آن نامه موقت بود و هرگز درخواستی دائمی برای بستن درگاه‌ها به بانک مرکزی ارسال نشده است، ما به دنبال قانون‌گذاری و شفافیت در این حوزه هستیم.

در این جلسه جواد جاویدنیا، معاون قضایی و پیگیری امور ویژه و فضای مجازی دادگستری تهران گفت: معمولا تا زمانی که مشکلی پیش نیاید، به دنبال راه حل آن نمی‌رویم، من از فعالان و حاضران این جلسه درخواست دارم تا متن مکتوب قوانین پیشنهادی برای این حوزه را که تهیه شده به نمایندگان مجلس و قوه قضاییه ارائه دهید تا بتوانیم با کمک خود شما بستر فعالیت قانونی این حوزه را هموار کنیم.

وی همچنین از فعالان حوزه ارز دیجیتال خواست تا در صورت فعال شدن پرونده‌ای بر علیه آنها در دادگاه، آن را اطلاع رسانی کنند تا امکان همکاری لازم از طرف قوه قضاییه انجام گیرد.

3 در مورد “مجلس به دنبال قانونمند کردن فعالیت در حوزه رمزارزهاست”

  1. مجلس ممنوع کرده یا میخواد آزاد کنه؟؟؟
    وزیر که میگه من نبودم مجلس هم خب باید اول قانون بده بعد دولت اجرا کنه

  2. مدیریت همینه
    اول میگن خب چجوری ازشون پول بگیریم یکی اون وسط گفته خب فعلا ممنوع کنید بعدش رسیدگی میکنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH