هکرهای روسی و چینی موفق به سرقت اطلاعات واکسن کرونا از رگولاتوری دارویی اروپا شدند

بر اساس گزارشات مخابره شده کشورهای روسیه و چین در حملات سایبری سال گذشته به آژانس دارویی اروپا نقشی موثر داشتند. این حملات موجب به خطر افتادن امنیت اسناد مربوط به واکسن کرونا و داروهای درمان‌کننده بیماری کووید 19 شدند.

منابع آگاه از روند تحقیقات در گفتگو با یک روزنامه‌نگار آلمانی از خبرگزاری رویترز با نام De Volkskrant به این موضوع اشاره کردند. در ماه دسامبر رگولاتوری دارویی اروپا مستقر در شهر آمستردام با انتشار بیانیه‌ای به افشاگری پیرامون تخلف روی داده پرداخت و با کمک مقامات مجری قانون در هلند و اروپا فرآیند بررسی این تخلف را آغاز کرد. آژانس دارویی اروپا (EMA) تاکنون هیچ فرد مجرمی را معرفی نکرده و در خصوص انگیزه‌های احتمالی انجام این تخلف هیچ توضیحی ارائه نداده است.

De Volkskrant در گزارش روز شنبه خود خاطرنشان کرد که هکرهای مورد حمایت چین در 6 ماهه نخست سال 2020 دست به حمله سایبری زدند؛ در حالی‌که هکرهای روسی در اواخر همان سال موفق به سرقت اسناد مرتبط با واکسن‌ها و داروهای بیماری کووید 19 شدند. در ادامه نیز شاهد لو رفتن این اطلاعات در فضای آنلاین بودیم.

به گفته مجاری خبری مورد استناد نشریه رویترز هکرهای چینی از طریق دانشگاه German موفق به نفوذ در سیستم‌های EMA شده‌اند. در عین‌حال متجاوزان روسی نیز با استفاده از نقص موجود در سامانه احرازهویت 2 مرحله‌ای آژانس و اشکالات موجود در سایر حفاظ‌های امنیت سایبری برای مدت بیش از 1 ماه به سیستم‌های EMA دسترسی داشته‌اند.

به‌نظر می‌رسد که هکرها عمدتا مایل به شناسایی مقاصد حمل و نقل و تعداد واکسن‌های کووید 19 خریداری شده از شرکت‌های داروسازی فایزر و BioNTech بوده‌اند. مدت کوتاهی پس از افشاگری موسسه EMA شرکت‌های فایزر و BioNTech دسترسی غیرقانونی به اسناد مربوط به واکسن‌های خود را موردتائید قرار دادند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس دارویی اروپا تائید کرده که فرآیند تحقیقات کماکان ادامه دارد؛ اما این سازمان از ارائه توضیحات بیش‌تر اجتناب نموده است. مونیکا بنستتر؛ سخنگوی EMA ضمن گفتگوی رسانه‌ای اعلام کرد: “مقامات مجری قانون و سایر نهادها مشغول انجام تحقیقات جنایی هستند و یقینا در این مسیر با EMA به‌طور کامل همکاری می‌کنند.”


مقامات روسیه و چین صرفنظر از شواهد موجود همواره هرگونه تبانی یا حمایت دولت‌های خود از کمپین‌های هک‌کننده را انکار نموده‌اند. با این‌حال حوادث امنیتی متعددی وجود دارند که موجب می‌شوند تا اخبار جدید چندان شگفت‌انگیز به‌نظر نرسند. حتی طی چند ماه گذشته نیز سرقت گسترده اطلاعات کاربران شرکت مایکروسافت به هکرهای مورد حمایت چین نسبت داده شد. همچنین جاسوسان روسی طی یک حمله سایبری گسترده موسوم به SolarWinds موفق به نفوذ در حدودا 18 هزار سیستم مربوط به نهادهای خصوصی و دولتی از جمله چند سازمان وابسته به دولت شدند.

اگرچه انگیزه حملات سایبری به سیستم‌های EMA کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما یقینا این حملات اهداف مثبتی را دنبال نمی‌کردند. با این‌حال هکرها احتمالا قصد داشتند که با استفاده از اطلاعات واکسن، کشورهای مستاصل را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را به خریداری هرچه بیش‌تر محموله‌های واکسن وادار نمایند.

3 در مورد “هکرهای روسی و چینی موفق به سرقت اطلاعات واکسن کرونا از رگولاتوری دارویی اروپا شدند”

  1. دزدای کثیف
    خودشون ویروس رو توی دنیا پخش کردن در حالی که واکسن مناسبشم نداشتن واکسناشون پر از عوارضه
    بی شرفی هم حدی داره ولی انگار واسه اینا نداره

  2. تا باشه از این هکا
    خب الان میتونن از رو واکسنشون بسازن
    تولید واکسن ارزان تر و سریع تر میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH