عیدانه آی‌تی‌رسان: معرفی چهار مستند جذاب برای تماشا در تعطیلات عید

ما در آی‌تی‌رسان در این عید همراه شما خواهیم بود و هر روز کتاب، فیلم، بازی، مستند، اپلیکیشن، انیمیشن و… جدیدی را به شما معرفی می‌کنیم که بدون نیاز به خروج از خانه قابل دانلود هستند و می‌توانید در این تعطیلات دو هفته‌ای از آن‌ها استفاده کنید.

برای افزایش اطلاعات و معلومات خود الزاما نیازی به خواندن کتاب‌های چند صد صفحه‌ای نیست، مستند‌های ساخته شده در سراسر جهان، همانند کتاب‌های تصویری هستند که با تاثیرگذاری عمیق‌تر، به اطلاعات و معلومات ما اضافه می‌کنند.

مستندسازهای بزرگی در سراسر جهان هستند که با ده‌ها نفر به نقاط مختلف و گاها ناشناخته سفر می‌کنند تا حتی چند ثانیه‌ای از یک موضوع یا سوژه فیلم‌برداری کنند.

مستند ساختن یکی از ارزشمندترین حرفه‌های دنیاست و مستند دیدن نیز  یکی از بهترین راه‌ها برای گذران اوقات فراغت است.

بنابراین حالا که تعطیلات عید را به سر می‌بریم، بهتر است با دیدن چند مستند دانش و علم خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم. با معرفی چهار مستند جذاب برای تماشا در تعطیلات عید همراه ما باشید:

مستند Cosmos: A Spacetime Odyssey

مستند Cosmos: A Spacetime Odyssey از آن دست مستندهایی است که همه مردم قبل از مرگ خود باید آن را تماشا کنند. این مستند سریالی و فوق‌العاده زیبا، شما را به سفری پر از شگفتی و حقایق باورنکردنی در عالم می‌برد. در این مستند با اجرای نیل تایسون، اختر شناس، فیزیکدان و مجری برنامه‌های علمی آمریکایی همراه می‌شوید و بر بال علم و تخیل به سرزمین‌هایی به کوچکی یک اتم و ذراتی با جرم یک خورشید سفر می‌کنید.

مستند Cosmos: A Spacetime Odyssey دارای 13 قسمت 45 دقیقه‌ای است که به زبان فارسی نیز دوبله شده و می‌توانید آن را تماشا کنید. در این مستند تمام حقایق مهم علمی از ابتدای بشر تا انتهای آن به شکلی ملموس و قابل فهم توضیح داده شده است. اگر می‌خواهید درک بهتری از عالم، بشر، این که ما از کجا آمده‌ایم و چگونه به این جایگاه رسیده‌ایم داشته باشید، مستند Cosmos: A Spacetime Odyssey را تماشا کنید.

مستند Human

انسان اهمیت دارد یا انسانیت؟ شاید هم هر دو…! مستند انسان یکی از برجسته‌ترین مستندات ساخته شده طی 10 سال اخیر است. در این مستند فقط به یک موضوع پرداخته شده که آن هم انسان است. در کره خاکی ما بیش از 7 میلیارد انسان با قد، وزن، سن، رنگ پوست، نژاد، باور و آیین‌های مختلف زندگی می‌کنند. در این مستند با 2 هزار انسان از سراسر کره زمین با تفاوت‌های ظاهری و اعتقادی بسیار فراوان مصاحبه شده تا بفهمیم واژه “انسان” که مدام به زبان می‌آوریم چه معنی دارد.

این مستند بسیار ویژه و خاص است، یکی از موسیقی‌های آن را سالار عقیلی خوانده و خود مستند برای اولین بار توسط بان‌کی‌موون، دبیر کل سازمان ملل متحد در این سازمان پخش شد.

مستند Secrets of the Surface

مریم میرزاخانی، نابعه بی‌بدیل علم ریاضیات و برنده جایزه فیلدز که بالاترین جایزه در علم ریاضیات محسوب می‌شود، در سال 96 به دلیل سرطان درگذشت. میرزاخانی اولین و در حال حاضر تنها زن برنده این جایزه است و اولین ایرانی برند جایزه فیلدز نیز محسوب می‌شود.

مستند Secrets of the Surface اولین مستند بلند در مورد مریم میرزاخانی است که پس از مرگ وی توسط جورج سیسری ساخته شده و به زوایای مختلف زندگی میرزاخانی می‌پردازد. در این مستند با افراد نزدیک با مریم میرزاخانی مانند معلمان و دانش‌آموزان و همکاران وی مصاحبه شده و سبک زندگی این ریاضیدان برجسته مورد توجه قرار گرفته است.

میرزاخانی همواره از مطبوعات دور بود و مصاحبه‌های زیادی از او وجود ندارد، مستند Secrets of the Surface نیز یکی از معدود مستندهای بلندی است که بعد از درگذشت میرزاخانی در مورد زندگی شخصی و حرفه‌ای ساخته شده و دوبله فارسی آن نیز قابل دانلود است.

مستند سیاره زمین (Planet Earth)

مستند سیاره زمین (Planet Earth) تاکنون در دو فصل ساخته شده و امتیاز بالایی در IMDB بدست آورده است. سیاره زمین توسط شبکه بی‌بی‌سی تهیه شده‌ و ساخت آن نیز 5 سال به طول انجامید.

تهیه‌کننده سعی می‌کند در طی هر قسمت، ماجراهای مختلف در حیات وحش را به تصویر بکشاند و در 10 دقیقه انتهایی هر اپیزود، پشت صحنه شیوه ساخت آن قسمت را نشان می‌دهد. فصل اول این مستند در سال 2006 و فصل دوم آن نیز در سال 2016 ساخته شد. دیوید آتنبرو به عنوان راوی و مجری در این برنامه حضوری فعال دارد.

هنوز مکان‌هایی از کره زمین هستند که بشر آنها را کشف نکرده است! این مستند شما را به اعماق دریاها، بیابان‌ها، مناطق بکر و دست نخورده و غیره می‌برد، جاهایی که هرگز در عمرتان ندیده بودید. هنگامی که روی کره زمین زندگی می‌کنیم، باید رفتارهای خودخواهانه را کنار بگذاریم و به طبیعت آسیب نزنیم؛ این مستند با نشان دادن این رفتارها، سعی دارد بگوید که کره زمین ارزشمند است! در هر صورت، اگر از تماشای مستند لذت می‌برید، سیاره زمین مناسب شماست.

4 در مورد “عیدانه آی‌تی‌رسان: معرفی چهار مستند جذاب برای تماشا در تعطیلات عید”

  1. من human رو دیدم حدود 2.5 ساعت تو آپارات . بیشترش مصاحبه با کسایی که جنگ زده بودن یا از کشورشون فرار کرده و آواره بودن و .. بود. من خوشم نیومد زیاد

  2. پروانه نیریزی

    خیلی وقته میخوام این مستندcosmos رو ببینم . سایتی که بشه دوبله بدون حذفیات رو دید معرفی کنید لطفا?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH