جاوا و پایتون؛ بهترین زبان برنامه نویسی برای شما کدام یک است؟

جاوا و پایتون هر دو گزین‌ های عالی برای برنامه نویسی و شروع این حرفه است. هیچ وقت خود را با یک انتخاب محدود نکنید و نگذارید تا در دنیای وب و برنامه نویسی تنها محدود به یک مهارت شوید. شما همزمان می‌توانید از جاوا و پایتون استفاده کنید و مهارت خود در برنامه نیوسی را افزایش دهید.

این دو نقاط مشترک بسیاری دارند. جاوا و پایتون هر دو محبوب و پر تقاضا هستند. هر دو منبع باز هستند و استفاده از این دو نیاز به هزینه بسیار ندارد. در مورد جاوا، اگر از نسخه رسمی Oracle Java استفاده می‌کنید، ممکن است هزینه استفاده تجاری برای شما به همراه داشته باشد. با این حال، نسخه‌های رایگان نیز برای استفاده از جاوا وجود دارد که می‌توانید روی آنها حساب کنید.

اگر در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارید و امکان نصب فایل‌ها بر روی ویندوز، OS X یا Linux را دارید، می‌توانید کد نویسی را به هر دو زبان از همین امروز و همین الان شروع کنید.

این دو زبان تفاوت‌هایی نیز با هم دارند و توسعه دهندگان به دلایل مختلف گاهی اوقات یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهند. در ادامه در مورد این دلایل صحبت خواهیم کرد و امیدوارم که اطلاعات کافی برای کمک به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه کدام زبان برای شما مناسب است، ارائه دهیم.

یادگیری و خوانایی

این عامل برای بسیاری از توسعه دهندگان از آغاز کار بسیار مهم است. خواندن و یادگیری زبان برنامه نویسی چقدر آسان است؟ پاسخ برای این سؤال در مورد تمام زبان‌ها برنامه نویسی این است که، بستگی دارد.

جاوا

یادگیری برای هر دانشی، بستگی به این دارد که شما از قبل درباره آن چه می‌دانید، میزان علاقه شما چقدر است و محیط یادگیری شما به چه صورت است. به عنوان مثال، اگر قبلاً کدگذاری یا اسکریپت نویسی را انجام داده باشید، حتی اگر جاوا اسکریپت را بر روی صفحه وب خود قرار دهید، ممکن است ساختار کدی که با زبانی مانند جاوا اجرا شده است، برای شما آشنا باشد. در ادامه می‌توانید مثالی از نوع کد نویسی در زبان جاوا را مشاهده خواهید کرد:

جاوا همچنین از چندین الگوی برنامه نویسی از جمله برنامه نویسی شی گرا و برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می‌کند.

نوشتن کد در جاوا به شدت به استفاده از کلاس‌ها و سپس استفاده از آن کلاس‌ها برای ایجاد اشیا مرتبط است. اگرچه ممکن است، جاوا زبانی نباشد که به طور کلی برای یک اسکریپت از آن استفاده کنید.

پایتون

اگر مبتدی هستید و نوشتن و خواندن کد را برای خود کاری سخت می‌دانید، ممکن است پایتون انتخاب خوبی برای شما باشد. خوانایی تنها یکی از ادعاهای شهرت این زبان است. در ادامه می‌توانید مثالی از نوع کد نویسی با زبان پایتون را مشاهده کنید:

اگر قبلاً هرگز برنامه نویسی نکردید، خواندن کد پایتون معمولاً برای شما آسان‌تر است. همچنین می‌توانید از ساختارهای ساده‌تری از کد استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. به همین دلیل، پایتون یک زبان بسیار محبوب برای نوشتن اسکریپت‌های سریع به شمار می‌آید. همچنین در جامعه علمی که زبان برنامه نویسی به عنوان ابزاری جدا از رسیدن به کسب درآمد و انتخاب حرفه و شغل به شمار می‌آید، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایتون همچنین یک زبان چند پارادایمی و چند الگویی است. این زبان از برنامه نویسی شی گرا، برنامه نویسی عملکردی و برنامه نویسی رویه‌ای پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از همه این پارادایم‌ها به صورت همزمان استفاده کنید. این بدان معنی است که شما می‌توانید به جای اینکه فقط به یک الگوی برنامه نویسی اعتماد کنید، همچنین می‌توانید قسمت‌هایی از برنامه خود را بر اساس عملکرد آنها تقسیم و تنظیم کنید.

سینتکس (Syntax) یا نحو

تفاوت‌های زیادی در نحو بین این دو زبان وجود دارد و این تفاوت‌ها دلیل بزرگی است که توسعه دهندگان یک زبان یا زبان دیگر را انتخاب کنند.

نحو در جاوا

در اینجا نمونه دیگری از کد جاوا را برای شما نشان می‌دهیم:

آنچه در مورد کد بالا باید بدانید در اینجا آمده است:

  • قلاب‌ها یا (نشان‌گذاری‌های متن) بلوک‌های کد را تعریف می‌کنند. کلاس Fruit در بالا و روش‌های آن با {} احاطه شده است. قلاب‌ها همچنین لوپ در کد جاوا را نیز تعریف می‌کنند.
  • هر عبارت باید با یک نقطه ویرگول خاتمه یابد.
  • هر بار که متغیر جدیدی ایجاد می‌کنید، باید نوع آن مشخص باشد. وقتی شی fruit را نمونه سازی و معرفی می‌کنیم، باید آن را به عنوان انواع میوه مشخص کنیم.
  • فضای سفید در جاوا اهمیتی ندارد. کد جاوا در بالا به خوبی قالب بندی شده است، اما اگر همه چیز در یک خط باشد به شرطی که کد از قوانین سینتکس دیگر پیروی کند نیز، اجرا می‌شود.
  • همچنین میزان شفاف بودن کد را مشاهده خواهید کرد. معمولاً شفافیت نوشتن کد در جاوا بیشتر از پایتون است.

این یک نوع نحو یا سینتکس است که با آن در سایر زبان‌های برنامه نویسی نیز روبرو خواهید شد، از جمله:

  • ++ C
  • جاوا اسکریپت
  • Objective C
  • C #

نحو در جاوا ممکن است پیچیده باشد، اما آنچه در نحو جاوا می‌آموزید می‌تواند به شما در یادگیری زبان‌های دیگر کمک کند.

نحو در پایتون

در اینجا نمونه‌ای از کد پایتون وجود دارد که همان کد جاوا که در بالا به شما نشان دادیم را انجام می‌دهد:

آنچه در مورد کد پایتون در بالا باید بدانید در اینجا است:

  • خطوط شکسته، بلوک‌های کد را در پایتون تعریف می‌کنند. در جایی که در کد جاوا از براکت‌ها استفاده می‌شود، در کد پایتون براکت جای خود را به فاصله بین دو خط می‌دهد. این به این معنی است که برای شروع یک خط جدید در کد، یک تب یا فاصله (یا چندین فاصله) را می‌زنید. هیچ علامت اضافی وجود ندارد و این مورد باید در کدنویسی پایتون ثابت باشد. اگر در ابتدای کدنویسی از دو فاصله یا اسپیس استفاده می‌کنید تا پایان نیز باید این روند را ادامه دهید، در غیر این صورت کدنویسی را خطا روبرو می‌شود.
  • در پایتون نیازی به نقطه ویرگول نیست. اما در پایتون از دو نقطه برای شروع کلاس‌ها، متدها و لوپ استفاده می‌شود. این را می‌توانید در نمونه کدنویسی بالا مشاهده کنید.
  • در پایتون می‌توانید بدون ارجاع دادن شی به نوع خاصی، یک شی fruit با دسته‌هایی که دارد بسازید.
  • فضای سفید برای پایتون مهم است. توسعه دهندگان از آن برای تعریف بلوک‌های کد استفاده می‌کنند، بنابراین خطوط موجود در کد بالا نمی‌توانند روی یک خط اجرا شوند.
  • کلاس پایتون Fruit از کلاس جاوا، جمع و جورتر است.

نحو پایتون نسبت به زبان‌های برنامه نویسی دیگر، کاملاً منحصر به فرد است. چند زبان وجود دارد که به سینتکس پایتون نزدیک هستند – مانند CoffeeScript که در JavaScript کامپایل می‌شود – اما تعداد آنها زیاد نیست. هنوز هم، بسیاری از توسعه دهندگان مدیریت نحو پایتون را آسان‌تر می‌دانند، به ویژه اگر فردی در شروع کار برنامه نویسی باشد.

نوع

تفاوت دیگر در نحوه اداره انواع هر دو زبان است. به طور خلاصه، جاوا به صورت ایستا تایپ می‌شود، در حالی که پایتون به صورت پویا تایپ می‌شود.

جاوا

در جاوا، هنگام ایجاد یک شی، همیشه باید نوع آن را مشخص کنید. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهیم یک نوع عدد صحیح و String ایجاد کنیم. شما باید نوع آن را به صراحت مشخص کنید:

وقتی متغیرها در جاوا مقدار اولیه گرفتند، نمی‌توانیم مقدار دیگری اختصاص دهیم که با نوع اصلی آنها مطابقت نداشته باشد. با حذف var1 مثال بالا یا همان عدد صحیح، هرگز نمی‌توانید رشته‌ای مانند “Hello World” را به آن اختصاص دهید. این ممکن است کمی برای برنامه نویسی محدود کننده به نظر برسد، اما با این روش کد نوشته شده توسط شما کمتر دچار خطا می‌شود، زیرا هنگام تدوین کد، این محدودیت از هرگونه اشتباه تایپی یا اشتباهات دیگر جلوگیری می‌کند.

پایتون

متغیرها در پایتون به شدت قوی هستند، اما به صورت پویا تایپ می‌شوند؛ به این معنی که هر متغیری می‌تواند از هر نوع متغیر دیگری استفاده کند و ثبات در پایتون خیلی مهم نیست. مثلا:

کدنویسی بالا با پایتون کاملا درست است. دلیل این امر مفسر پایتون است، که متغیرها را در هنگام آمدن خوانده و کنترل می‌کند. از آنجایی که پایتون کد شما را تفسیر می‌کند، دیگر نیازی نیست که سخت گیری‌ها جاوا را  در این کدنویسی انجام دهید. این عدم محدودیت می‌تواند کار با این زبان برنامه نویسی را راحت کند، اما به طور با این حال در برخی اوقات نیز باعث بروز خطا و اشکال در اجرای برنامه نیز می‌شود.

ساختن و اجرا کردن کد

تفاوت زیادی بین جاوا و پایتون در نحوه ساخت و اجرای هر دو زبان وجود دارد.

ساخت و اجرای جاوا

هنگامی که کد خود را با جاوا نوشتید، باید آن را در Java Bytecode کامپایل کنید تا بتوانید کد را اجرا کنید. خروجی ساخت کد شما به شکل پرونده‌های .class است.

برای اجرای یک فایل .class ، شما نیاز به Java Runtime Environment (JRE) دارید که روی رایانه شما نصب شده باشد. یک پرونده .class می‌تواند در هر پلتفرمی که نسخه JRE دارد اجرا شود و تقریباً در همه سیستم عامل‌های مدرن یک نسخه JRE وجود دارد.

شما همچنین می‌توانید پروژه خود را به عنوان یک فایل .jar بسازید که به راحتی پرونده‌های .class شما را به صورت پکیج در می‌آورد و در نهایت ابزارها و محصولاتی در بازار وجود دارد که این پکیج‌ها را به فرمت قابل اجرا تبدیل می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، فایل .java چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چرا که باید آن را به فرمت فایل .class در بیاورید. برای انجام این کار، باید کیت توسعه Java (JDK) را که شامل کامپایلر Java است، بر روی سیستم خود نصب کنید.

بنابراین به طور خلاصه، کد جاوا باید در Java Bytecode در قالب یک پرونده .class کامپایل شود تا سپس تحت JRE اجرا شود.

ساخت و اجرای پایتون

پایتون یک زبان اسکریپت نویسی است. هنگامی که یک فایل .py را کد نویسی می‌کنید، نیازی نیست که کد را قبل از اجرای آن کامپایل کنید. برای پایتون و سایر زبان‌های اسکریپت نویسی نیز، اجرای کد خود به یک مترجم نیاز است. می‌توانید Python’s interpreter را از وب سایت رسمی آن دانلود و استفاده کنید.

هنگامی که ترجمه کننده کد پایتون را بر روی سیستم خود نصب کردید، خطی نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید خطوطی از کد پایتون را وارد کرده و نتایج را برای هر خط دریافت کنید. شما می‌توانید پایتون را در پرونده‌های .pyc کامپایل کنید، که به مترجم این امکان را می‌دهد برنامه شما را با کارایی بیشتری اجرا کند؛ اما برای ساخت پروژه خود نیازی به این کار نیست. همین که کد با زبان پایتون نوشته شود کافی است تا مفسر آن را با فایل .py خود اجرا کنید و تمام!

هر دو زبان به عنوان زبان‌هایی شناخته می‌شوند که در سیستم عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند، بنابراین می‌توانید آنها را در ویندوز، OS X، لینوکس و سایر سیستم عامل‌ها اجرا کنید.

کارایی پایتون و جاوا

برنامه نویسان زبان‌های تفسیر شده را کند می‌دانند. از آنجایی که پایتون تفسیر می‌شود و جاوا کامپایل می‌شود، پایتون کندتر از جاوا است – اما این کند بودن آن‌قدرها در کار اهمیت پیدا نمی‌کند.

اگر نیاز دارید تا به صورت لحظه‌ای از کار خود خروجی بگیرید، باید Java را انتخاب کنید. اما بیشتر اوقات، نیازی به این ویژگی پیدا نخواهید کرد.

علاوه بر این، رایانه‌های مدرن و سریع، سریع جاوا و کد پایتون را اجرا می‌کنند و همین موضوع به شما کمک می‌کند که سراغ انتخاب‌های دیگر در زبان‌های برنامه نویسی نروید و انتخاب خود را محدودتر کنید.

انتخاب بین این دو به کارهایی که باید انجام دهید و محیطی که در آن کار می‌کنید، بستگی دارد. کتابخانه‌ها و سبک کدگذاری که استفاده می‌کنید، نیز بسیار مهم است. پایتون چندین سبک برنامه نویسی را ارائه می‌دهد و هر کدام که انتخاب می‌کنید بر روی کدنویسی شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود. نسخه پایتون که استفاده می‌کنید نیز مهم است. Python 3.x به طور کلی سریع‌تر از Python 2.x کار می‌کند.

توصیه می‌شود از Python 3.x استفاده کنید زیرا از ژانویه 2020 ، Python 2.x پشتیبانی رسمی ندارد.

عملکرد می‌تواند یک معیار سخت برای اندازه گیری باشد. این انتخاب می‌تواند به محیط، کتابخانه‌ها و نسخه‌های زبانی که استفاده می‌کنید و سخت افزاری که کد در آن اجرا می‌شود بستگی داشته باشد.

اگر عملکرد نیاز اصلی پروژه شما باشد، جاوا احتمالاً زبانی است که شما می‌توانید سراغ استفاده از آن بروید، اما اگر عملکرد برای شما خیلی در اولویت نباشد، هنوز هم می‌توانید با پایتون کدهایی بنویسید که هنگام اجرا بسیار کاربردی باشند.

انجمن و محبوبیت پایتون و جاوا

اگر در برنامه نویسی مبتدی هستید، محبوبیت یک زبان برنامه نویسی برای شما وقتی معنا پیدا می‌کند که برای یادگیری آن منابع بسیار و در دسترسی داشته باشید. اینکه زبانی دارای کتابخانه‌های گسترده باشد تا شما هنگام کدنویسی با مشکل دسترسی به کتابخانه‌ها مواجه نشوید، می‌تواند کار شما در انتخاب را راحت کند.

کدامیک محبوبیت بیشتری دارند؟ گفتن این جواب سخت است. رقابت بین این دو زبان و جاوا اسکریپت برای به دست آوردن بلقب بهترین زبان برنامه نویسی دنیا هنوز هم ادامه دارد.

هر دو زبان برنامه نویسی دارای انجمن‌های بسیار بزرگ متشکل از بزرگترین و بهترین برنامه نویسان دنیا هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا در مورد این دو زبان در این انجمن‌ها سؤالات خود را بپرسید و از تجربیات برنامه نویسان آن استفاده کنید. در واقع باید بگوییم که در مورد محبوبیت و انجمن‌ها این دو زبان در یک کفه ترازو قرار می‌گیرند.

موارد استفاده از پایتون و جاوا

در حالی که از پایتون و جاوا برای طراحی و ساخت نرم افزار استفاده می‌شود و حتی می‌توان از هر دوی آنها در یک پروژه استفاده کرد، اما با این حال برنامه‌هایی وجود دارند که یکی از آنها ترجیح داده می‌شود. دو مورد زیر از جاهایی هستند که از دو زبان به صورت مکرر استفاده می‌شود:

  • برنامه‌های وب
  • توسعه بازی

حال بیایید بررسی کنیم که هر یک از این زبان‌ها در کجا درخشان بودند.

جاوا

شاید این جمله را شنیده باشید: جاوا همه جا است. ماشین مجازی جاوا نه تنها به سیستم عامل‌ها، بلکه تلفن‌های همراه، تلویزیون‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها راه پیدا کرده است. الگوی شی گرا آن همچنین برای برنامه‌های در مقیاس بزرگ مانند مواردی که در شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌شود نیز مناسب است. در زیر می‌توانید مواردی که جاوا در آنها بیشتر کاربرد دارد را مشاهده کنید:

  • توسعه برنامه‌های اندروید
  • برنامه‌های دسک‌تاپ
  • نرم افزارهای سازمانی
  • سیستم‌های Embedded

پایتون

پایتون در میان دانشمندان و ریاضی‌دانان بسیار محبوب است، بنابراین در حالی که از هر دو زبان برای یادگیری ماشین استفاده می‌شود، شما کتابخانه‌های بیشتری برای پردازش داده‌ها در پایتون خواهید یافت. در اینجا برخی از مواردی که پایتون در آنها کارایی دارد را مشاهده خواهید کرد:

  • یادگیری ماشین
  • محاسبات علمی
  • پردازش داده‌ها
  • فیلمنامه نویسی
  • DevOps

فرصت شغلی و دستمزد برنامه نویس جاوا و پایتون

با کمک اطلاعاتی که در بالا عنوان کردیم به این پی خواهید برد که هر کدام از این زبان‌ها در کجا کارایی دارند و فرصت‌های شغلی آنها چه میزان خواهد بود. بنابراین می‌توانید بسته به انتخاب خود در پروژه‌های مختلف کار کنید و تا آنجایی که هر پروژه کشش دارد در مورد حقوق و دستمزد خود درخواست کنید. هر دو زبان به طور مداوم در لیست زبان‌های برنامه نویسی محبوب در رده اول، دوم و سوم زبان قرار دارند، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که دستمزد و حقوق در مورد این دو زبان تقریباً یکسان است. عواملی دیگری که می تواند روی حقوق آنها اثر بگذارد، میزان تجربه و مهارت شما و پروژه و کاری است که در حال انجام آن هستید.

نتیجه گیری

موارد زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب زبان برنامه نویسی به آنها توجه کنید. در زیر می‌توانید خلاصه‌ای از تجزیه و تحلیل آنچه ما در این مقاله پوشش دادیم را مشاهده کنید:

مقایسه جاوا پایتون
یادگیری و خوانایی نه خیلی آسان آسان
نحو و سینتکس براکت‌ها و نقطه ویرگول‌ها فضای خالی و اسپیس‌ها
نوع استاتیک داینامیک
ساخت و اجرا کامپایل شده، سپس بر روی JVM اجرا می‌شود اجرا شده توسط مترجم پایتون
کارایی نسبتاً سریع کندتر از جاوا
انجمن و میزان محبوبیت بسیار محبوب بسیار محبوب
موارد استفاده اندروید، توسعه برنامه‌های شرکتی یادگیری ماشین، پردازش داده‌ها
حقوق و فرصت‌های شغلی حقوق خوب حقوق خوب

 

در واقع با مراجعه به گزینه‌های بالا می‌توانید زبان مورد نظر خود را پیدا کنید و خیلی سریع سراغ یادگیری آن بروید. اگر در زبان‌های برنامه نویسی تازه کار هستید، ممکن است پایتون یک انتخاب عالی باشد. بسیاری از برنامه نویسان مبتدی می‌گویند که نحو پایتون بیشتر شبیه یک زبان عادی است و درک آن آسان‌تر است. اگر می‌خواهید وارد برنامه نویسی حرفه‌ای شوید و برای استخدام برنامه نویس، ممکن است بخواهید نگاهی به جاوا بیندازید. همه چیز به آنچه شما ترجیح می‌دهید بستگی دارد. با یادگیری هر در زبان ضرر نخواهید کرد و دانش خود در این حیطه را افزایش داده‌اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH