گروهی از فعالان صنعت بازیهای رایانهای در کشور با انتشار بیانیهای، نسبت به ساختارهای دستوپاگیر نهادهای نظارتی همچون بنیاد ملی بازیهای رایانهای انتقاد کردند. انتشار این بیانیه آغاز راه کمپین #حمایت_از_صنعت_بازی است که از روزهای انتهایی سال 99 آغاز شده و تاکنون 628 نفر از چهرههای برجسته صنعت بازی در کشور به آن پیوستهاند.
در این بیانیه به بازار 140 میلیاردی بازیهای رایانهای در جهان اشاره شده که سهم ایران در این بازار کمتر از یک دهم درصد است. برخی عوامل مهم مانند محدودیتهای پولی و بانکی، تحریمها، سیاستگذاریهای اشتباه و غیر تخصصی، نگاه دستوری و نبود اعتماد به بخش خصوصی موجب شده تا سهم بازار داخلی هر روز کوچکتر شود و شاهد مهاجرت متخصصان این حوزه باشیم.
فعالان صنعت بازی در کشور با انتقاد از عدم اعتماد به بازیسازان داخلی و مانعتراشیهای موجود، در این بیانیه اعلام کردند: متاسفانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای که باید متولی رشد این صنعت باشد به یکی از بزرگترین مشکلات بازیسازان داخلی تبدیل شده است. متاسفانه طبق قوانین جدید این بنیاد، تمام بازیهای جدید باید در فرایندی کند و زمانبر با ممیزیهای سختگیرانه و غیر شفاف مجوز دریافت کنند. این درحالی است که در سطح جهان مدلهای استاندارد و کارآمدی برای ردهبندی سنی بازیهای موبایلی وجود دارد.
ممیزیهای سختگیرانه و غیرشفاف
مورد دیگری که در این بیانیه به آن اشاره شده، مکتوب نبودن معیارهای ممیزی و حذف تنوع فرهنگی در بازیهاست. در بخش نظارت بنیاد بازیهای رایانهای، فیلترینگ و فشارهای ممیزی سلیقهای و افراطی باعث شده تا تولیدات داخلی از نظر محتوایی به یک جهت هدایت شود. به عنوان مثال نمایش اندکی مو در کاراکتر کارتونی زنان زیر تیغ ممیزی بنیاد میرود و عملا چارهای جز حذف زنان از بازیهای تولیدی وجود ندارد! یا در حالی که رسانههای رسمی مملو از مسابقات و جایزه گرفتنهاست، چرا یک جایزه مجازی مانند سکه و الماس که امکان تبدیل به پول واقعی را ندارد به عنوان مصداق قمار شناخته میشود؟
روندهای ممیزی باید از لحاظ شرعی و عرفی، مشخص و مکتوب باشد، همچنین ساختار شورای نظارت اسرا، خالی از بازیسازان و متخصصان این حوزه است که نتیجه آن حمایتهای سلیقهای، ضد فرهنگ و ضد تولید است.
بازه طولانی صدور مجوز
فعالان صنعت بازی در این بیانیه اعلام کردند که بازیهای داخلی مدتها در صف انتظار مجوزها و ممیزیها باقی میمانند در حالی که بازیهای خارجی به بازار آمده و جولان میدهند. مشخص نیست که بنیاد با چه منابعی، توان بررسی بازیهای تولید شده را دارد، لذا به دلیل کمبودهای مالی از بازیسازان درخواست هزینه میشود که این اتفاق علیالخصوص برای بازیسازان جوان و نوپا مشکلات فراوانی را ایجاد میکند.
در این بیانیه راهکارهایی برای بهبود وضعیت روند نظارت و حمایت از بازیسازان نیز پیشنهاد شده، از جمله این پیشنهادات میتوان به تدوین آییننامه ممیزی جهت جلوگیری از برخوردهای سلیقهای و عضویت نمایندگان کمیسیون بازیهای رایانهای نظام صنفی رایانهای کشور در کارگروههای نظارتی بهویژه شورای نظارت اسرا اشاره کرد.
هر جا که دولت بهش ورود کنه با خاک یکی میشه
وقتی نمیتونی یه حرکت رقص بزاری یه کاراکتر زن استفاده کنی مجبوری راه دیگه ای رو انتخاب کنی ، اینکه خلاقیت گیم سازهای ایرانی کمه درسته ولی از اون طرف مجبوره به خاطر خیلی چیزها سریع یه چیزی رو بده و در امد کسب کنه ، من خودم شخصا دیگه با ایران کار نمیکنم خیلی اذیت میکنن ، الان فری لنسری با شرکت های خارجی کار میکنم و بازی میسازم تا شاید راهی باز شد و از اینجا رفتیم و هرچی دلمون خواست ساختیم و یه گوشه کوچیکی از اون 140 میلیارد دلار به ما رسید
یه جوری بیانیه زدن انگار کال اف دیوتی ساختن
یه کپی از کانتر و مود جی تی آی این حرفارو نداره دیگه
موج بازیسازی دیرتر به ایران رسیده (در قیاس با کشورهای اروپایی و آمریکا) ولی به هر حال باید از یه جایی شروع کرد
راست میگه قانونای دست و پا گیر باید حذف بشن
بازیای ایرانی که همش کپی از بازیای خارجیه اکثرا اصلا بازی نیستن فقط مود الکین