چگونه می‌توان مشکل داغ شدن بیش‌ازحد گوشی‌های اندروید را برطرف کرد؟

داغ شدن گوشی اندروید شما، آیا این موضوع خودبه‌خود رخ می‌دهد و یا اینکه دلیل آن، یک اپلیکیشن مشخص است؟ آیا مشغول استریم چندین ویدیو هستید و یا اینکه دمای هوا بسیار بالا است؟ دشوار است که دلیل دقیق گرم شدن بیش‌از‌حد گوشی را تشخیص دهید.

وقتی که گرمای گوشی از حدی فراتر رود، آنگاه عملکرد آن نیز کندتر می‌شود. در برخی موارد نیز، گوشی شما خاموش شده تا دمای آن به حالت عادی بازگردد. آیا نمی‌خواهید که یک تماس مهم را از دست بدهید؟ در ادامه قصد داریم که به راه‌کارهای رفع مشکل داغ شدن بیش‌از‌حد گوشی اندروید بپردازیم.

چرا گوشی شما زیاد داغ می‌شود؟

پیش از پرداختن به اصل مطلب، بهتر است که اول بدانیم که منظور دقیق از داغ شدن و گرمای بیش‌ازحد چیست؟ گوشی شما در حین انجام کارهای عادی، نباید بیش‌ازحد داغ شود. اگر این‌طور نیست، پس می‌توان نتیجه گرفت که مشکلی در این باره وجود دارد.

البته نباید گرمای عادی را به داغ شدن تعبیر کرد. اگر پس از اجرای یک بازی به مدت 15 دقیقه، گرمای کمی احساس کنید، آنگاه این موضوع طبیعی است. اما اگر هشدار گرمای بیش‌ازحد را بر روی گوشی خود مشاهده کرده و یا اینکه دمای گوشی آنقدر بالا باشد که نتوانید آن را لمس کنید، آنگاه باید به فکر چاره باشید.

احتمالا پیش از خواندن این مطلب، سعی کرده‌اید که چندین اپلیکیشن را بسته و یا اینکه گوشی خود را ریستارت کرده‌اید. شاید هم برخی از پیام‌های خطا را در گوگل، جست‌و‌جو کرده باشید. تقریبا همیشه در رابطه با گرم شدن بیش‌ازحد گوشی‌ها، می‌توانید دلایل رایج زیر را برشمارید:

  • روشنایی صفحه‌نمایش، بسیار زیاد است.
  • مدت زیادی است که به شبکه وای‌فای متصل شده‌اید.
  • احتمالا زیاد بازی می‌کنید.

البته این دلیل‌ها مربوط به گوشی‌های قدیمی‌تر هستند. این روزها هیچ گوشی هوشمند سالمی نباید به دلایل بالا، داغ کند. اگر گوشی سامسونگ جدید شما بیش‌ازحد داغ می‌کند، آنگاه شاید دلایل زیر، باعث رخ دادن این قضیه شده باشند. لازم به ذکر است که بگوییم در اینجا برند گوشی شما مهم نیست و در هر صورت اگر دستگاه شما دمای بالایی دارد، آنگاه بهتر است که ادامه مطلب را از دست ندهید.

این مطلب را نیز بخوانید: دلایل و راه‌کارهای رفع مشکل روشن نشدن گوشی‌های اندرویدی

اپلیکیشن‌های مشکل‌دار

داغ شدن گوشی اندروید

یکی از دلایل داغ شدن بیش‌ازحد گوشی اندروید شما می‌تواند مربوط به یک و یا چند اپلیکیشن مشکل‌دار باشد. احتمالا اپلیکیشنی جدید را بر روی گوشی خود نصب کرده که عملکرد چندان مناسبی ندارد. شاید یکی از اپلیکیشن‌هایی که زیاد از آن استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی شده و بنابراین باعث افزایش دمای دستگاه شما شده باشد. به‌روزرسانی خودکار اپلیکیشن‌ها، قابلیتی مفید است، اما گاهی اوقات نیز می‌تواند مشکلاتی این‌چنینی را به وجود آورد. در این رابطه، دو راه‌کار در پیش‌رو دارید:

  1. اپلیکشین موردنظر را حذف کنید.
  2. ببینید که آیا نسخه جدیدتری از آن منتشر شده است یا خیر؟

به محض حذف کردن اپلیکیشن، گوشی خود را ریستارت کرده و چند دقیقه‌ای صبر کنید. اگر پس از گذشت این چند دقیقه، گوشی شما همچنان دمای بالایی داشت، آنگاه بهتر است که ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید.

استفاده زیاد از دوربین گوشی

داغ شدن گوشی اندروید

گوشی‌هایی که دوربین‌های باکیفیت دارند، اگر به مدت زیادی از دوبین آن‌ها استفاده شود، آنگاه امکان دارد که دمای آن‌ها بیش‌ازحد افزایش پیدا کند. البته این سناریو همیشه رخ نداده و به عوامل زیر نیز بستگی دارد:

  • رزولوشن و نرخ فریم انتخاب شده
  • روشنایی صفحه
  • استفاده طولانی‌مدت از دوربین
  • قرار گرفتن گوشی در معرض نور مستقیم خورشید
  • عوامل محیطی نیز می‌توانند باعث گرمای‌ بیش‌ازحد گوشی شما شوند.

رها کردن گوشی در زیر نور مستقیم خورشید، موردی رایج است. مثلا اگر گوشی خود را در یک روز آفتابی بر روی داشبورد اتومبیل بگذارید، آنگاه طبیعی است که دمای آن نیز بالا رود. در چنین مواردی می‌توانید با استفاده از سیستم تهویه هوای خودروی خود، گوشی را سریع‌تر خنک کنید.

در سناریویی دیگر نیز می‌توانید گوشی را از تابش مستقیم نور خورشید، دور نگه دارید. اگر در داخل خودرو باید از گوشی خود استفاده کنید، آنگاه سعی کنید که این کار را در سایه‌ها انجام دهید. پس از اتمام کار نیز بهتر است که گوشی را در یک جای خنگ بگذارید.

وجود بدافزار را بررسی کنید

داغ شدن گوشی اندروید

وجود یک بدافزار بر روی گوشی شما می‌تواند باعث گرمای بیش‌ازحد شود. به هر حال هر چه که باشد، توسعه‌دهندگان بدافزارها به فکر سلامتی گوشی شما نیستند، آن‌ها فقط اطلاعات دستگاه شما را می‌خواهند.

بدافزارها از طریق تبلیغات آلوده (Malvertising) و یا اپلیکیشن‌های جعلی موجود در فروشگاه گوگل پلی، می‌توانند وارد دستگاه شما شوند. دشوار است که بدانیم یک بدافزار، کجا و چه زمانی به گوشی شما حمله می‌کند. متعاقبا باید یاد بگیرید که چگونه اپلیکیشن‌های خطرناک را پیدا کرده و سپس آن‌ها را از بین ببرید.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه مشکل شناسایی نشدن سیم‌کارت در گوشی‌های اندرویدی را حل کنیم؟

شاید مشکل از قاب گوشی باشد

یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش‌ازحد گوشی اندروید شما می‌تواند قاب محافظ آن باشد. اکثر قاب‌ها از پلاستیک ساخته شده و یا اینکه مقدار زیادی پلاستیک در آن‌ها به کار رفته است. حتی آن‌هایی هم که از چرم ساخته شده‌اند، بازهم همین مشکل را دارند: گوشی را به‌گونه‌ای عایق‌بندی کرده که گرما را در داخل نگه داشته و اجازه ورود جریان هوای خنک را نمی‌دهند.

مکانیسم دفع گرمای گوشی‌ها بدین‌صورت کار می‌کند که گرمای گوشی باید از دستگاه دور شود. این قضیه مخصوصا در هنگام انجام کارهای سنگین، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حال همین قاب باعث می‌شود که این فرایند به‌درستی صورت نگیرد. این قضیه همانند این است که یک کت چرمی ضخیم پوشیده و سپس به ورزش کردن بپردازیم.

در این رابطه، گزینه‌های زیادی را در اختیار ندارید. جدا کردن قاب از گوشی، شروع خوبی است، اما چون امکان صدمه خوردن گوشی را افزایش می‌دهد، پس نمی‌توان آن را به‌عنوان یک راه‌کار بلندمدت در نظر گرفت.

گرمای زیاد در حین شارژ شدن: کابل شارژر را بررسی کنید

یکی دیگر از جنبه‌هایی که باید در نظر داشته باشید، وضعیت باتری و کابل شارژ است. اگر یک گوشی قدیمی داشته که به دفعات بسیاری، اورشارژ شده است، آنگاه شاید دلیل گرمای بیش‌ازحد دستگاه شما نیز همین موضوع باشد. توصیه می‌کنیم که هیچ‌گاه گوشی خود را تا 100 درصد شارژ نکنید، بهتر است که دستگاه شما نهایتا تا 80 الی 90 درصد، شارژ شود.

طبیعتا در هنگام شارژ کردن گوشی، دمای آن نیز نباید به‌قدری افزایش یابد که مشکلی را به وجود آورد. در غیر این صورت، مشکل می‌تواند از باتری، کابل شارژر و یا درگاه شارژ باشد. در این رابطه نیز می‌توانید:

  • کابل و آداپتور شارژر را تعویض کنید.
  • باتری را تعویض کنید.
  • درگاه شارژ را تعمیر کنید.

شاید مشکل از وای‌فای و یا بلوتوث باشد

شاید دلیل گرمای زیاد گوشی شما، استفاده بیش‌ازحد از وای‌فای باشد. در گوشی‌های اندرویدی، رایج است که اپلیکیشن‌هایی در پس‌زمینه اجرا شده و از منایعی همانند CPU، وای‌فای و یا اینترنت سیم‌کارت، استفاده کنند. اگر اپلیکیشن‌های گوشی شما نیز چنین رویه‌ای را در پیش گیرند، آنگاه دمای دستگاه شما نیز بالا خواهد رفت.

در تنظیمات باتری گوشی اندروید خود می‌توانید بفهمید که کدام اپلیکیشن‌ها، مشغول استفاده از منابع گوشی هستند (Settings > Battery > Consuming apps). با استفاده از ابزار Adaptive Battery می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که معمولا از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، محدود نمایید. همچنین با طی کردن گام‌های زیر نیز می‌توانید استفاده از دیتای سیم‌کارت را در پس‌زمینه، متوقف کنید:

  1. به “Settings > Apps & notifications > All apps” بروید.
  2. اپلیکیشن موردنظر خود را انتخاب کنید.
  3. گزینه “Data usage” را لمس کرده تا بتوانید فعالیت اپلیکیشن موردنظر را مشاهده کنید.
  4. گزینه “Background data” را غیرفعال کرده تا دسترسی اپلیکیشن موردنظر به اینترنت (در پس‌زمینه)، قطع شود.

همچنین با استفاده از کلید “Force Stop” نیز می‌توانید اپلیکیشن موردنظر را سریعا بیندید. شاید بدین‌ ترتیب، فعالیت‌های پس‌زمینه محدود شوند، اما حداقل می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که کمتر از منابع سیستم، استفاده می‌شود. این ترفند می‌تواند در کاهش دمای گوشی شما، مؤثر باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه مشکل سوختن صفحه نمایش یا پیکسل‌های یک گوشی اندرویدی را برطرف کنیم؟!

جمع‌بندی

در بالا سعی کردیم که راه‌کارهای رفع مشکل داغ شدن بیش‌ازحد گوشی را به‌صورت مفصل برای شما توضیح دهیم. در زیر نیز به‌صورت خلاصه، مروری بر این موارد خواهیم داشت.

  • قاب گوشی را جدا کنید.
  • جهت قطع تمامی اتصال‌ها، گوشی را بر روی حالت هواپیما قرار دهید.
  • گوشی را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • گوشی را در معرض جریان هوای خنک قرار دهید (اما آن را در داخل یخچال و چنین جاهایی، قرار ندهید).
  • روشنایی صفحه را کاهش دهید.

پس از انجام موارد بالا، می‌توانید از ترفندهای زیر نیز کمک بگیرید:

  • از حالت Battery Saver استفاده کنید.
  • حافظه گوشی را تمیز کرده تا از شر فایل‌های اضافی و بدافزارها، خلاص شوید.
  • کمتر از دوربین استفاده کنید.
  • موارد استفاده از وای‌فای، بلوتوث و GPS را به حداقل ممکن کاهش دهید.
  • باتری، کابل شارژر و یا هر دو را تعویض کنید، یا اینکه درگاه شارژ را در صورت نیاز، تعمیر نمایید.

به‌عنوان یک راه‌کار ایمنی، گوشی و تبلت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به‌صورت خودکار در دماهای بالا، خاموش شوند. در این صورت باید کمی صبر کنید تا دمای گوشی به حالت عادی بازگشته و سپس راه‌کارهای بالا را امتحان کنید.

2 در مورد “چگونه می‌توان مشکل داغ شدن بیش‌ازحد گوشی‌های اندروید را برطرف کرد؟”

  1. معیوب بودن هارد گوشی باعث میشه وقتی از نت استفاده میکنید گوشی داغ شه . این ممکنه هم ای سی انتن و هم هارد رو خراب کنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH