مایکروسافت: فروش کنسول‌های ایکس‌باکس هیچ‌گاه برای ما سودآوری نداشته است!

طی سالیان گذشته شرکت مایکروسافت مدل‌ها و نسل‌های مختلفی از کنسول‌های ایکس‌باکس را به بازار عرضه کرده است. هر یک از این کنسول‌ها با قیمت چند صد دلار به فروش می‌رسند؛ اما نکته جالب اینکه فروش آن‌ها واقعا هیچ‌گاه برای مایکروسافت سودآوری نداشته است. این اطلاعات جالب در جریان رسیدگی به جدال حقوقی میان شرکت‌های اپل و Epic برملا شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده Wes Earnhardt؛ وکیل شرکت Epic از لوری رایت؛ رئیس واحد توسعه کسب‌وکار مایکروسافت در حوزه ایکس‌باکس برای ادای شهادت دعوت کرد. هنگامی که از لوری لایت در مورد سودآوری فروش سخت‌افزار ایکس‌باکس سوال شد؛ وی به این پرسش پاسخ منفی داد. در واقع به گفته این مقام مایکروسافت، کمپانی کنسول‌های ایکس‌باکس خود را با زیان به فروش می‌رساند.

فروش یک محصول با ضرر و زیان احتمالا ایده نامعقولی به‌نظر می‌رسد؛ اما به گفته لوری رایت این اقدام بخشی از راهبرد مایکروسافت بوده است. در واقع سخت‌افزار ایکس‌باکس به منزله ابزاری برای جذب گیمرها و سوق دادن ‌آن‌ها به پرداخت هزینه برای اکوسیستم ایکس‌باکس نقش‌آفرینی کرده است. این اکوسیستم شامل بازی‌ها و اشتراک سرویس‌هایی نظیر Xbox Live Gold و Xbox Game Pass Ultimate است. تمامی این موارد احتمالا در نهایت به مایکروسافت کمک می‌کنند تا زیان‌دهی ناشی از فروش کنسول‌های خود را جبران نماید.

چنین رویکردی جالب‌توجه است؛ اما موضوع عجیب اینکه تنها شرکت مایکروسافت با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند. شرکت‌های سونی و نینتندو نیز از محل فروش سرویس‌ها و بازی‌های خود کسب درآمد می‌کنند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا آن‌ها نیز از محل فروش سخت‌افزارهای خود دچار زیان می‌شوند یا خیر.

2 در مورد “مایکروسافت: فروش کنسول‌های ایکس‌باکس هیچ‌گاه برای ما سودآوری نداشته است!”

  1. قشنگ مشخصه جلوی سونی کم آورده. هرچند کنسولش از لحاظ قطعات قویتر از سونیه ولی ژاپنیا کارشونو بلدن. بازیای بهتری دارن و بهینه میسازن بازیارو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH