مروری بر تاریخچه سونی؛ امپراطوری ژاپنی در دنیای صوت و تصویر

سونی یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در حوزه لوازم الکترونیکی در جهان است. این شرکت ژاپنی بیش از 70 سال است که در حوزه تولید انواع لوازم خانگی، لوازم رایانه‌ای، قطعات الکترونیکی، کنسول‌های بازی و… فعالیت می‌کند و محصولاتش در سراسر جهان طرفدار دارند.

ابعاد مختلفی از زندگی مردم در جهان با نام سونی گره خورده است، حتی بسیاری از ایرانی‌ها در طول زندگی خود حداقل از یکی از محصولات سونی استفاده کرده‌اند و با آن خاطره دارند. بازه مشتریان این شرکت آنقدر بزرگ است که قابل شمارش نیست، همچنین بسیاری از مشتریان قدیمی سونی از میان ما رفته‌اند و قطعا بسیاری از طرفداران آینده سونی، هنوز به دنیا نیامده‌اند.

این بسیار شگفت‌انگیز است که یک شرکت تا چه اندازه می‌تواند به زندگی مردم در سراسر جهان نفوذ کند و بخشی از تجربه‌های تلخ یا شیرین روزانه آن‌ها باشد.

سونی در ماه 7 مه 1946 مصادف با 17 اردیبهشت 1343 در تقویم شمسی و درست بعد از پشت‌سر گذاشتن یکی از بحرانی‌ترین دوران در تاریخ کره زمین متولد شد، به مناسبت تولد 75 سالگی این شرکت، در این مطلب به سراغ تاریخچه سونی رفته‌ایم و نگاهی اجمالی به سرگذشت این شرکت جذاب ژاپنی خواهیم داشت، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

تاریخچه شرکت سونی

پس از بمباران هیروشیما و ناگازاکی و پایان جنگ جهانی دوم، شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ژاپن بتواند دوباره قد علم کند. در همان دوران یاس و نامیدی، ماسارو ایبوکا 38 ساله یک فروشگاه لوازم الکترونیکی را با سرمایه 530 دلاری در توکیو ژاپن راه‌اندازی کرد. چند ماه بعد آکیو موریتا به ایبوکا پیوست تا در 7 مه 1946 شرکت مهندسی مخابراتی توکیو تسوشین کوگیو تاسیس شود، شرکتی که توانست اولین ضبط صوت ژاپنی با نام Type-G را تولید کند. آقایان ایبوکا و موریتا، در سال 1955 نام شرکت خودشان را به سونی تغییر دادند.

حکایت نام سونی

زمانی که بنیان‌گذاران سونی در رویای حضور در بازار جهانی بودند، به دنبال نامی می‌گشتند که در بازار داخلی و خارجی بتوانند از آن استفاده کنند. نام توکیو تسوشین کوگیو بسیار طولانی و دشوار بود، به همین دلیل در ابتدا قرار شد تا مخفف این نام یعنی TTK برای نام جدید شرکت آقای موریتا و ایبوکا انتخاب شود، اما این نام مخفف شرکت راه‌آهن توکیو هم بود و به همین دلیل این دو نفر به دنبال نام دیگری رفتند.

اولین ضبط صوت سونی

بنیان‌گذاران سونی سپس بر روی نام Totsuko و Tokyo Teletech به توافق رسیدند اما تلفظ Totsuko برای بازار‌های جهانی مناسب نبود و یک برند آمریکایی نیز از نام Teletech استفاده می‌کرد. بنابراین این دو نام نیز کنار رفتند. سونی نامی بود که سرانجام بر روی این شرکت گذاشته شد. سونی از دو واژه لاتین sonus به معنای صوت و تصویر و sonny اصطلاحی که در دهه 50 میلادی به پسران جوان در آمریکا می‌گفتند، تشکیل می‌شود.

تاریخچه سونی – اولین صعود

سونی پس از ضبط‌های سری Type-G به تولید رادیوهای ترانزیستوری قابل حمل روی آورد و رادیو مدل TR-63 این شرکت فروش بسیار بالایی در بازار آمریکا داشت، به نوعی که مشتریان جدیدی برای صنعت لوازم میکروالکترونیک‌ها به وجود آمد.

در سال 1960 آکیو موریتا شرکت سونی را در آمریکا تاسیس کرد تا در این بازار حضور قدرتمندتری پیدا کنند. ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا هر دو توجه ویژه‌ای به بازار آمریکا داشتند و متمایل بودند هرچه سریع‌تر در این کشور شناخته شوند. به ویژه آقای موریتا حضور در آمریکا را پشتوانه موفقیت سونی در آینده می‌دید.

اولین رادیوی سونی

او پس از بازگشت به ژاپن، کارمندان با تجربه و میانسال دیگر شرکت‌ها را تشویق کرد تا مجددا به کار خود بها دهند و برای شروعی دوباره به سونی بپیوندند. این روش بسیار تاثیرگذار و موفقیت‌آمیز بود، به طوری که دیگر شرکت‌های ژاپنی نیز در آن زمان به استخدام کارمندان با تجربه روی آوردند. این روش موجب تحولی در اقتصاد ژاپن به عنوان یک صادر کننده قدرتمند، طی سال‌های 60 تا 80 میلادی شد.

به همین دلیل حضور شرکت‌های ژاپنی در بازار دیگر کشورها گسترش پیدا کرد و کالاهای ساخت ژاپن نیز اعتبار فراوانی پیدا کردند. در میان این کالاها، سونی همواره به عنوان یک برند بسیار با کیفیت شناخته می‌شد و با قدرتی که به مرور زمان به دست آورد، توانست قیمتی بالاتر از سطح بازار بر روی محصولات خود قرار دهد و مردم به دلیل کیفیت محصولات سونی، اجناس این شرکت را حتی گران‌تر از دیگر برندهای بازار خریداری می‌کردند.

ایبوکا در سن بازنشستگی

تاریخچه سونی – موریتا رییس می‌شود

آکیو موریتا نقش اساسی در روند رو به رشد سونی داشت و با ایده‌های خود روز به روز این شرکت را به برندی قدرتمندتر تبدیل می‌کرد. به همین دلیل در سال 1976 ماسارو ایبوکا خود را بازنشسته کرد و موریتا را عنوان رییس شرکت معرفی شد. موریتا در ادامه چندین کسب‌وکار جانبی را در سونی راه‌اندازی کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک شرکت بیمه در سال 1979 بود.

تاریخچه سونی – رکود بزرگ

سونی در آن سال‌ها در اوج بود و محصولات بسیاری تولید می‌کرد اما رکود شدید دهه 1980 بر کار سونی نیز تاثیر گذاشت. کاهش خرید موجب شد تا سونی قیمت تمام شده محصولاتش را کاهش دهد و سود سهامش به شدت افت کند. بسیاری از کسب‌و‌کارها در آن سال‌ها نابود شدند، بسیاری فکر می‌کردند که سونی هم به زودی ورشکسته خواهد شد.

در آن زمان نوریو اوگا به سونی آمد، یک مدیر جوان با کلی ایده و چشم‌انداز جدید، او توانست سونی را در رکود دهه 80 زنده نگه‌دارد و همزمان تولید لوح‌های فشرده را توسعه دهد. سونی بازار وی‌اچ‌اس را باخته بود اما در مورد سی‌دی‌های فشرده این اتفاق تکرار نشد و سونی پیش از دیگر شرکت‌ها بر روی تولید این محصولات سرمایه‌گذاری کرد.

تاریخچه سونی – تولید اولین‌ها

در عین حال اولین تلویزیون تمام ترانزیستوری جهان و نخستین دستگاه ضبط ویدیویی توسط سونی تولید شد. مدیران سونی اعتقاد راسخی به ابداع وسایل جدید داشتند. این رویکرد همواره مد نظر مدیران شرکت سونی بود، آن‌ها به دنبال آن بودند تا برند اول در تولید لوازم صوتی جدید باشند.

اولین واکمن سونی

با همین تفکر بسیاری از اولین‌ها در سونی رخ داد، این شرکت دستگاه تاریخی واکمن را تولید کرد، سپس اولین دستگاه ضبط صدای استریوی دنیا توسط سونی وارد بازار شد.

تاریخچه سونی – تغییر رویکرد

سونی با اوگا در سال 1988 شرکت موسیقی سی‌بی‌اس رکوردز را خریداری کرد و سپس در سال 1989 با سرمایه قابل توجهی، شرکت سینمایی کلمبیا پیکچرز نیز در آمریکا خریداری شد.

به این ترتیب حضور سونی در حوزه‌های صوتی و تصویری توسعه پیدا کرد و تمرکز این شرکت به صنعت تفریح و سرگرمی متمایل شد. در ادامه این روند در ابتدای دهه 90 پلی‌استیشن متولد شد تا سونی به یکی از قطب‌های اصلی در سه صنعت بازی ویدیویی، موسیقی و سینما تبدیل شود.

نوریو اوگا

در ادامه موریتا که اوگا را فردی لایق‌تر می‌دانست به عنوان جانشین خود در سمت مدیر اجرایی منصوب کرد، یعنی همان کاری که ایبوکا در سال 1976 در حق موریتا انجام داده بود.

با حضور موریتا و جانشین جدیدش یعنی اوگا، خط مشی جدید سونی برای توسعه حضور تفریح و سرگرمی افزایش پیدا کرد. سونی به دنبال یک همگرایی و اتصال میان موسیقی، فیلم و حوزه دیجیتال الکترونیک از طریق اینترنت بود.

اولین دوربین ضبط ویدیویی سونی

تاریخچه سونی – اولین مدیر غیر ژاپنی

در سال 2005 هوارد استرینگر اهل ولز به عنوان اولین مدیر اجرایی غیر ژاپنی سونی در این شرکت مشغول به کار شد. البته استرینگر به عنوان اولین مدیراجرایی غیر ژاپنی در میان شرکت‌های بزرگ ژاپنی نیز محسوب می‌شد. ژاپنی‌ها معمولا تعصب خاصی به مدیران داخلی دارند و حضور استرینگر در سونی به عنوان اتفاق مهمی در ژاپن شناخته می‌شد.

استرینگر 9 هزار شغل اضافی را در سونی کاهش داد از طرفی به حضور سونی در رسانه‌ها کمک کرد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات استرینگر در سونی تولید فیلم‌های بلاک‌باستری مانند اسپایدرمن بود. او به دنبال حذف بیزینس‌های جانبی شرکت سونی بود و قصد داشت تا سونی مجددا بر روی تولید لوازم الکترونیکی متمرکز شود. در همان سال‌ها اولین دوربین عکاسی سونی نیز تولید شد.

استرینگر موفقیت‌هایی را کسب کرد اما برخی ضررهای مالی سونی در دوران مدیریت او غیر قابل چشم پوشی بود، به این ترتیب در سال 2012، کازوی هیرای به سونی آمد.

تاریخچه سونی – عصر هیرای

مهم‌ترین هدف هیرای، تغییر ساختار مدیریتی سونی از بروکراسی بود. هیرای همچنین تمرکز عمده کار خود را بر روی سه بخش موبایل، بازی و تکنولوژی تصویر نهاد. هیرای در این میان به دنبال آن بود تا ضررهای بازار تلویزیون‌های سونی را کاهش دهد. او در ادامه تمام سهام‌های سونی در شرکت سونی اریکسون را خرید تا سرمایه‌گذاری جدیدی بر روی بخش موبایل داشته باشد.

در همین راستا بخش Vaio که لپ‌تاپ‌های سونی را تولید می‌کرد نیز در سال 2014 فروخته شد، به جای آن بخش تلویزیون سونی به یک شرکت تحت مدیریت کامل تبدیل شد تا با افزایش بهره‌وری آن، ضرر 7.8 ملیارد دلاری این بخش طی یک دهه جبران شود.

تاریخچه سونی – سونی هر روز کوچک‌تر می‌شود

با شکست بخش موبایل این شرکت، بسیاری از بخش‌های دیگر نیز فروخته شدند. در همان سال 2014 سونی اعلام کرد که بیش از 20 فروشگاه خود را می‌بندد. همچنین 9.2 درصد سهام این شرکت در استودیو بازی‌سازی اسکوئر انیکس نیز فروخته شد. البته باز هم در همان سال 2014 سونی اعلام کرد که با همکاری گروه بزرگ مروارید در شانگهای چین، به توسعه بخش بازاریابی و تولید بازی‌های ویدیویی روی خواهد آورد.

در سال 2016 خبر ادغام بخش فیلم و تلویزیون سونی با نام Sony Pictures Entertainment با بخش گیمینگ این شرکت با نام Sony Interactive Entertainment اعلام شد. در سال 2019 نیز بخش تلفن همراه، تلویزیون و دوربین سونی ادغام شد و این را می‌توان مهم‌ترین خبر از کمپانی سونی طی سال‌های اخیر اعلام کرد.

تاریخچه سونی – بزرگ‌ترین دستاورد‌های سونی

سونی در طی دوران 75 ساله خود چندین محصول بسیار ویژه و تکرار نشدنی را تولید کرد که مانند بمب دنیا را تکان دادند. این شرکت برخی استانداردها در دنیای فناوری را نیز تغییر داد و بارها با اختراعات سونی، به طور کلی شیوه زندگی مردم دگرگون شد.

اولین محصول این شرکت یک دستگاه پلوپز خانگی بود، اما این شرکت در ادامه به تولید دستگاه ضبط صوت و رادیو روی آورد و به دلیل موفقیت در این بخش، تا پیش از سال 1990 تمرکز اصلی سونی بر تولید محصولات صوتی و رادیویی باقی ماند.

تاریخ‌نگار سونی

این شرکت در سال 1950 اولین دستگاه ضبط صوت ژاپنی را با نام Type G تولید کرد.

در سال 1955 شرکت توکیو تسوشین کوگیو به نام سونی تغییر یافت و در همان سال اولین رادیوی ترانزیستوری ژاپنی توسط سونی تولید شد.

اولین تلویزیون قابل حمل سونی در سال 1960 تولید شد.

کاست ضبط صوت سونی

سونی در سال 1966 اولین کاست ضبط صوت خود را به بازار عرضه کرد.

در سال 1968 همکاری سونی با سی‌بی‌اس رکوردز آغاز شد، سونی در بخش ضبط صدای موسیقی با سی‌بی‌اس همکاری داشت.

در سال 1968 همچنین اولین تلویزیون رنگی سونی تولید شد.

دستگاه چخش کاست ویدیویی سونی

در سال 1971 اولین دستگاه پخش کاست ویدیویی سونی عرضه شد.

در سال 1976 ایبوکا خود را بازنشسته کرد و موریتا را به عنوان جانشین شرکت برگزید.

سونی در سال 1979 اولین نسل دستگاه پخش صوت قابل حمل واکمن را معرفی کرد.

در سال 1982 اولین دستگاه تجاری پخش سی‌دی را در بازار جهانی عرضه کرد.

در سال 1984 اولین دستگاه پخش سی‌دی قابل حمل توسط سونی فروخته شد.

در سال 1988 سونی تمام سهام شرکت سی‌بی‌اس رکوردز را خریداری کرد و به طور رسمی وارد عرصه موسیقی شد.

در سال 1989 اوگا به عنوان مدیر عامل سونی انتخاب شد و این شرکت کلمبیا پیکچرز را خریداری کرد.

در سال 1994 اولین کنسول بازی پلی‌استیشن در ژاپن به فروش رسید.

در سال 1995 سونی اولین دستگاه ضبط ویدیو دستی خود را معرفی کرد.

در سال 1999 آقای نوبودوکی آدیه به مقام مدیر عاملی سونی رسید.

هوارد استرینگر

در سال 2005 هوارد استرینگر به عنوان اولین مدیر غیر ژاپنی سونی معرفی شد.

در سال 2012 آقای هیرای مدیرعامل سونی شد.

در سال 2013، سونی کنسول پلی‌استیشن 4 را معرفی کرد، این دستگاه پرفروشن‌ترین کنسول بازی در تاریخ است.

4 در مورد “مروری بر تاریخچه سونی؛ امپراطوری ژاپنی در دنیای صوت و تصویر”

  1. سعید حسینی

    بیشترین خاطرات رو برای ما رقم زدن تلویزیون ضبط صوت استریو دوربین و پلی استیشن واقعا کارشون بیسته. ممنون از شما

  2. هنوزم باگذشت ۲۵سال از زمان خریدضبط سونی توکیفیت بازهم بی رقیب هست احسنت به مدیران صادق وبی کلک ژاپنی

  3. حسین حسینی

    از کجا به کجا رسیدن. برندهای ایرانیی هم داشتیم که زودتر از سونی کارشونو شروع کردن ولی الان هیچی به هیچی
    ارج رو که کلا تعطیل کردن ?‍♂️

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH