چرا شبکه اجتماعی کلاب هاوس تا این حد در بین کاربران و مسئولین ایرانی محبوب است؟

شبکه اجتماعی کلاب هاوس، به محوبیت فراوانی میان کاربران ایرانی و خارجی رسیده است؛ این موفقیت دلایلی دارد که در این مطلب آن‌ها را بازگو خواهیم کرد.

سخن گفتن و اظهار نظر، حلقه گمشده زندگی بسیاری از مردم درسراسر جهان است. در حالی سیاست‌مداران هر روز، آزادی بیان را محدودتر می‌کنند، دنیایی مانند شبکه‌های اجتماعی، فضایی را ایجاد کرده‌ که شما آنچه که در ذهن خود دارید را با دیگران به اشتراک بگذارید.

البته سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی متفاوت است، برخی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک بیشتر بر روی عکس و ویدیو تمرکز دارند و جایی برای بحث و گفتگو طولانی محسوب نمی‌شوند، برخی هم مانند توییتر، بر اساس متن و گفتگو بنا شده و به کاربران اجازه می‌دهند تا (تقریبا) آزادانه افکار، باورها و اعتقادات خودشان را با یکدیگر در میان بگذارند.

در شبکه اجتماعی توییتر، محتوای تصویری زیادی نمی‌بینید، این فضا برای صحبت کردن و بیان نظرات و احساسات درونی انسان‌ها بهینه شده، به همین دلیل است که کاربران توییتر به شدت بر روی آن تعصب دارند و حتی طرفداران اینستاگرام و تیک‌تاک را مسخره می‌کنند، زیرا آن‌ها نیامده‌اند تا ظاهر دیگران را ببینند، کاربران در توییتر هستند تا حرف‌های شما را بشنوند و باطن شما را دریابند. به قول سعدی بزرگ: تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.

در این میان ساخت فضایی که برای صحبت کردن انسان‌ها ساخته شده و به حرف‌های آن‌ها ارج و قرب می‌دهد، قطعا با حمایت کاربران همراه خواهد شد. شبکه اجتماعی کلاب هاوس، همین فضا را در اختیار ما قرار داده و برای همین هم در مدت محدودی، بسیار پرطرفدار شده است.

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی خاص و متفاوت است که تاکنون نمونه موفقی نداشته، در حال حاضر اکثر شبکه‌های اجتماعی بر متن، تصویر یا ویدیو تمرکز دارند، اما کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی برای حرف زدن و گوش دادن به صحبت دیگران است، در واقع کلاب هاوس یک نسخه خاص و ویژه از توییتر به شمار می‌آید.

کلاب هاوس خیلی زود وارد ایران شد و با سرعت نور، محبوبیت بسیاری میان کاربران پیدا کرد، شاید بتوان گفت استقبال از کلاب هاوس در ایران بسیار گسترده‌تر و بیشتر از دیگر کشورهای دنیا بود. البته کلاب هاوس تاکنون تنها در نسخه iOS منتشر شده بود و حالا با عرضه نسخه اندروید آن، قطعا کاربران و طرفداران این شبکه اجتماعی چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

محبوبیت کلاب هاوس عوامل متعددی دارد و از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، این مقاله با همین هدف نوشته شده تا به بررسی علت محبوبیت کلاب هاوس در جهان و به طور ویژه در ایران پرداخته شود، پس اگر شما طرفدار این شبکه اجتماعی هستید، از آن استفاده می‌کنید یا منتظر نسخه اندروید آن بودید یا شاید هم نام آن را زیاد شنیده‌اید و برایتان عجیب است که چرا این شبکه اجتماعی، اینگونه محبوب شده، با ادامه این مقاله همراه آی‌تی‌رسان باشید:

طراحی عالی یک پلتفرم گفتگو محور

در کلاب هاوس همه چیزهایی که برای داشتن یک فضای گفتگو محور کاملا صحیح و سالم نیاز دارید، در اختیار شما قرار داده شده، در این شبکه اجتماعی شما می‌توانید اتاق‌های مخصوص به خودتان را داشته باشید و با دوستان‌تان در آن به گفتگو بپردازید. در این شبکه دیگر نیازی نیست مانند توییتر زمان زیادی برای تایپ کردن یا خواندن نوشته‌های دیگران تلف کنید، شما مستقیم حرف می‌زنید و مستقیم می‌شنوید.

البته مدیران کلاب هاوس به نوعی این شبکه اجتماعی را طراحی کرده‌اند که بتوانید همواره به صورت آنلاین به صحبت دیگران گوش دهید، حتی خودتان صحبت کنید و در عین حال به دیگر کارهای خودتان برسید. در واقع طراحی کلاب هاوس به گونه‌ای است که شما برای حرف زدن هرگز متوقف نمی‌شوید، مهم نیست در مسیر هستید یا در خانه، در ایستگاه مترو قرار دارید یا در خیابان، اگر به نت دسترسی دارید، می‌توانید از کلاب هاوس استفاده کنید.

کلاب هاوس

حتی برای استفاده از کلاب هاوس لازم نیست مانند اینستاگرام یا توییتر، گوشی موبایل مدام دستتان باشد و صفحه را بالا و پایین کنید یا نگران باشید که در مکان‌های شلوغ، دیگران نمایشگر گوشی شما را ببینند. تنها لازم است هندزفری را در گوش خود قرار دهید و راه بیفتید و در عین حال به کارهای خود برسید، کلاب هاوس از این نظر دو هیچ از دیگر شبکه‌های اجتماعی پیش است.

علاوه بر آن همه‌چیز برخط اتفاق می‌افتد و مانند توییتر نمی‌توانید بروید و توییت‌های قبلی یک نفر را بخوانید، همچنین همانند دیگر شبکه‌های اجتماعی قابلیت پاک کردن یا ادیت حرف‌های خود را ندارید، حرفی که از دهن‌تان خارج می‌شود دیگر خارج شده و همه شنیده‌اند. از طرفی دیگران نمی‌توانند حتی با استفاده از دیگر اپلیکیشن‌های گوشی، صحبت‌های شما را ضبط کنند، پس بدون هیچ نگرانی می‌توانید صحبت کنید.

در کلاب هاوس، انسان‌ها مهم هستند

در مقدمه متن اشاره کردیم که در توییتر باطن انسان‌ها اهمیت دارد، زیرا شما به جای ظاهر آن‌ها، صحبت‌هایی که برآمده از افکار، اعتقادات و باورهای افراد بازگو می‌شوند را می‌بینید و وجود حقیقی انسان، چیزی بیش از افکار، اعتقادات و باورهای او نیست.

در کلاب هاوس نیز فضا به همین شکل است؛ البته شما در کلاب هاوس، صدای دیگران را نیز می‌شنوید و با آن‌ها ارتباطی بیش از توییتر خواهید داشت.

در کلاب هاوس فرقی ندارد در مورد “آهنگ جدید یک خواننده رپ” صحبت می‌کنید یا “ابزارهای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطات در جهت عدالت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی”، مهم آن است که افراد حق اظهار نظر دارند و دیگر افراد به اظهار نظر آن‌ها گوش می‌دهند.

انسان یک موجود اجتماعی است و نیاز به معاشرت دارد، در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام نیاز معاشرت برطرف نمی‌شود، شاید دیگران شما را ببینند و تایید کنند ولی نیازهای اجتماعی محور شما برآورده نخواهد شد.

اما در کلاب هاوس شما حرف می‌زنید، حرف‌هایی که از باورهای شما برمی‌آید، به همین دلیل حس بسیار مثبتی خواهید داشت، احساس با اهمیت بودن می‌کنید و خلا‌هایی که دیگر شبکه‌های اجتماعی به آن توجهی ندارند، برآورده خواهند شد.

خود فضای گفتگو محور هم مزایای بسیاری دارد، شما در این فضا از تجربیات خود سخن می‌گویید و به تجربیات دیگران گوش می‌دهید، در بحث ‌و ‌گفتگو اطلاعات زیاد کسب می‌کنید و تجربه کاملا متفاوتی نسبت با دیگر شبکه‌های اجتماعی خواهید داشت.

کلاب هاوسی‌ها خاص هستند

شرکت اپل، همواره با عناوین “خاص” و “متفاوت بودن” کاربران خود را معرفی می‌کند و مردم نیز دوست دارند عضو این گروه خاص باشند، به همین دلیل با وجود آنکه میلیون‌ها نفر در جهان آیفون دارند، باز هم خرید آیفون حس متفاوت بودن را به شما القا می‌کند.

کلاب هاوس هم در ابتدا به مدت چندین ماه تنها برای سیستم عامل iOS در دسترس بود، بنابراین چند میلیارد کاربر در سراسر دنیا نمی‌توانستند وارد کلاب هاوس شوند و از این شبکه اجتماعی استفاده کنند.

شاید در ابتدا این یک عامل منفی به نظر برسد اما دقیقا برعکس، این اتفاق باعث شد تا کلاب هاوس خاص باشد و افرادی که آیفون و آیپد دارند وارد این شبکه شوند. به این ترتیب میلیون‌ها کاربر اندرویدی به کلاب هاوس دسترسی نداشتند تا افرادی که عضو این شبکه اجتماعی بودند، احساس خاص بودن داشته باشند.

حتی خود کلاب هاوس برای آنکه هر شخصی به این شبکه اجتماعی ورود پیدا نکند یا افراد با چند نام کاربری به فعالیت در این شبکه نپردازند، قوانینی را تعیین کرده که در آن کاربران تنها با دعوتنامه یک کاربر دیگر می‌توانند وارد کلاب هاوس بشوند، همچنین در صورت تخلف، خود کاربر و کسی که به او دعوت نامه داده، از این شبکه اخراج می‌شوند.

به این ترتیب کاربران فعلی کلاب هاوس، به هر کسی دعوت نامه نمی‌دهند و به این شکل همه اجازه ورود به این شبکه اجتماعی را ندارند. همین قانون موجب شده تا حد زیادی از کاربران اضافی یا کاربرانی که چندین اکانت فیک می‌سازند یا قصد استفاده سودمند از این شبکه اجتماعی را ندارند، وارد آن نشوند و فضای کلاب هاوس، کمی خصوصی و به اصطلاح VIP باقی بماند.

کلاب هاوس

با وجود کاربران کمتر، مدیریت روم‌ها و فضای کلی کلاب ‌هاوس بسیار بهتر انجام می‌شود، به طور مثال در ایران، اکثرا در اتاق‌های کلاب هاوس در خصوص مسائل تخصصی اقتصاد، فناوری، سیاست و… گفتگو می‌شود و مخاطبان این شبکه در دایره محدودی قرار می‌گیرند، به همین دلیل محتوای منتشر شده در این شبکه، خاص، مفید و هدفمند است.

جدا از تمام مزایای گفته شده در این بخش، حس خاص بودن و متفاوت بودن کاربران کلاب هاوس، یکی از دلایلی است که این افراد را روز به روز بیشتر به این شبکه اجتماعی وابسته می‌کند، حتی بسیاری از کاربران بر روی کلاب هاوس تعصب دارند و هنوز هیچی نشده آن را خانه دوم خود می‌دانند. این حس موجب تداوم حضور کاربران در کلاب هاوس شده است.

کلاب هاوس، نمادی برای انتقاد

رویکرد صدا و سیما به خصوص در زمینه شبکه‌های اجتماعی عموما با مخالفت قشر زیادی از مردم جامعه همراه بوده و این مخالفت به جنگی نرم تبدیل شده است. با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی، صدا‌و‌سیما مخاطبان بسیاری را از دست داد، همچنین همین شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به ابزاری برای بازگو کردن اعتراضات مردم به سیاست‌های کلی صدا‌و‌سیما و انتقاد به برنامه‌ها و سریال‌های این سازمان تبدیل شده است.

از طرفی در سیاست‌های کلی ایران همواره به رشد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و تضعیف پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی اشاره شده است.

در صدا و سیما منفی‌نگری زیادی نسبت به شبکه‌های اجتماعی خارجی وجود دارد و همواره در بخش‌های خبری یا برنامه‌های مختلف، تلاش مضاعفی برای عنوان کردن مضرات و ایجاد فضای منفی در خصوص این شبکه‌ها دیده می‌شود.

کلاب هاوس

با روی کار آمدن کلاب هاوس، صدا‌و‌سیما و رسانه‌های هم‌سو با این سازمان، مطالب مختلفی در باب تضعیف این شبکه اجتماعی منتشر کردند، همین اقدام در نقطه مقابل باعث شد تا مخالفت‌ها به سیاست‌های صدا‌و‌سیما و این رسانه‌ها افزایش پیدا کند و کاربران انگیزه مضاعفی برای فعالیت در کلاب هاوس پیدا کنند.

البته پیش‌تر در خصوص فیلترینگ تلگرام شاهد این رویه بودیم و مخالفت رسانه‌های دولتی با این شبکه اجتماعی تاثیری بالعکس داشت و موجب شد کاربران با ماندن در این پیام‌رسان فیلتر شده، اعتراض خود را به سیاست‌های اتخاذ شده اعلام نمایند.

آزادی بیان، عامل حضور سیاست‌مداران در کلاب هاوس

از زمان شروع فعالیت کلاب هاوس افراد مشهور زیادی مانند بیل گیتس، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ به این شبکه اجتماعی وارد شدند و از آن حمایت کردند. به همین دلیل فضای کلاب هاوس بیشتر میزبان افراد تاثیرگذار در حوزه فناوری بود. در ایران هم این رویه ادامه پیدا کرد و در حال حاضر، مدیران استارتاپ‌ها و چهره‌های شناخته شده حوزه فناوری در کلاب هاوس فعالیت بیشتری دارند.

اما به مرور زمان چهره‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری به کلاب هاوس وارد شدند و حالا حضور وزیران و مدیران ارشد سیاسی و اقتصادی کشور در این شبکه اجتماعی، به امری طبیعی تبدیل شده است. حتی کار به جایی رسیده که اخبار مهم، در حوزه‌های مختلف سیاسی برای اولین بار در کلاب هاوس مطرح می‌شود و منبع انتشار این اخبار، روم‌های این شبکه اجتماعی هستند.

این اتفاق دلایل متعددی دارد که در چند بخش این مقاله به آن‌‌ها اشاره شد. اول آنکه کلاب هاوس فضایی برای گفتگو بدون پرده و صریح است، شما در این شبکه اجتماعی می‌توانید با آزادی بیشتری صحبت کنید و به طور کلی فضای باز تری برای گفتگو‌ها وجود دارد. اتفاقی که در دیگر رسانه‌های فعال کشور مشاهده نمی‌شود.

دلیل دوم آن است که در ماه‌های اخیر صدا‌و‌سیما بسیاری از چهره‌های دولتی را تحریم کرده و هیچ خبر یا گفتگویی از آن‌ها را منتشر نمی‌کند.

یکی از این افراد، آذری جهرمی وزیر ارتباطات است که در ماه‌ها یا شاید سال‌های اخیر، چهره و صدای او به ندرت از صدا‌و‌سیما پخش شده است. حتی زمانی که وزیر ارتباطات یک هفته به سیستان و بلوچستان سفر کرد تا شخصا به اجرای طرح‌های ارتباطی در این استان نظارت کند، هیچ خبری در این باره در بخش‌های خبری صدا‌و‌سیما منتشر نشد.

وزرا و مسئولین ارشد دولتی بارها از این سیاست صدا‌و‌سیما انتقاد کردند، اما زمانی که انتقاد‌هایشان بی‌تاثیر بود، به کلاب هاوس روی آوردند تا از ظرفیت این شبکه اجتماعی به عنوان رسانه‌ای برای بازگو کردن مسائل مختلف استفاده کنند.

به این ترتیب شاهد حضور چهره‌های سرشناس و مسئولین ارشد سیاسی کشور در کلاب هاوس هستیم و این اتفاق کلاب هاوس را به مرجعی برای دریافت اخبار تبدیل کرده است. همین اتفاق به خودی خود تاثیر بسزایی در شهرت و محبوبیت کلاب هاوس در ایران داشت.

دفاع تمام قد وزارت ارتباطات از کلاب هاوس

حالا کلاب هاوس به شبکه اجتماعی محبوب سیاسیون به ویژه وزیر ارتباطات تبدیل شده و این وزارتخانه به صورت تمام قد از فعالیت کلاب هاوس در ایران دفاع می‌کند. طی یک ماه اخیر صحبت‌های زیادی پیرامون فیلترینگ کلاب هاوس مطرح شده و چند اپراتور دسترسی کاربران به این شبکه اجتماعی را مختل کرده‌اند.

در همین مدت وزارت ارتباطات و رگولاتوری به هر شکل ممکن در تلاش هستند تا این اختلال رفع و اپراتورهای متخلف جریمه شوند اما به نظر می‌رسد قدرت وزارت ارتباطات برای تحقق این دو هدف، کافی نیست.

به هر شکل شبکه اجتماعی کلاب هاوس، توانسته با سیاست‌های حساب شده و متفاوت خود، فضایی را برای گفتگو میان انسان‌ها برقرار کند، این شبکه اجتماعی در حال حاضر بیش از 10 میلیون کاربر دارد و پیش‌بینی می‌شود این رقم با عرضه نسخه اندروید، بیشتر هم شود.

حال باید دید استقبال کاربران از کلاب هاوس یک تب زودگذر است یا تا سال‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و در آینده شاهد رقابت کلاب‌ هاوس، اینستاگرام، تیک‌تاک، فیسبوک و توییتر بر سر جذب کاربران جدید خواهیم بود. نظر شما در این باره چیست؟

9 در مورد “چرا شبکه اجتماعی کلاب هاوس تا این حد در بین کاربران و مسئولین ایرانی محبوب است؟”

  1. ممنون از نظرها و واقعا امیدوارشدم و دیدم نظرهای واقعی هم وجود داره و احتمالا چون خبری به سودشون هستش خبری از فیک نویس های چرت گو و نا امید کننده و… نیست (احتمال خیلی زیاد این خبر به نفعشونه که خبری ازشون نیست)

  2. اگه میخواید جاسوس افزار نصب کنید کلاغ هاوس خیلی خوبه /شاید بخاطر همین فیلتر نمیشه و بین مسئولین مجبوبه

    1
    1
  3. کاپیتان شهبازی

    نرم افزار مزخرفی ، فقط برای فک زدن و گوش دادن به چرندیات افراده
    برای کسانی خوبه که عاشق سخنرانی و بحث های طولانی هستن
    توییتر محبوبه چون حرفهای افراد ضبط و ثبت میشه ولی اینها حرفی هست که زده میشه و پاک میشه
    حرفم که باد هواس

    11
  4. اصلا کسی نمیدونست همچین شبکه‌ای اومده، هنوز چند ماه از عمرش نگذشته بود که خودشون با یک خبر احتمال فیلترینگ سیل جمعیت را به سمت این اپ حرکت دادند، دیگه تبلیغات از این بهتر؟ تازه باید یک پولی هم بابت تبلیغات ازش بگیرند!!

    1
    8
    1. کلاب هاوس هیچ طرفدار یا هیچ کسی نصب نکرده بجز چند تا سایت ایرانی که دارن براش تبلیغ گسترده مخفی میکنند و آش دهن سوزی نیست اوایل تلگرام همینطور بود الان همه سرشون توش هست من یک برنامه دیگری به دوستام معرفی کردم خیلی بهتر با کیفیت تر و عالی تر است بحدی کیفیت صدا و تصویرش عالیه به هرکسی معرفی کردم تعجب کرده مصرف دیتا برای صدا ۶۰ کیلو بایت برثانیه و تصویر و صدا ۵۰۰ کیلوبایت برثانیه مصرف میکند و از همه برنامه ها با کیفیت تر بهتر نیازی هم به هیچ سخت افزار خاصی ندارد تو همه پلت فرم ها بخوبی و روانی کار میکند در ویندوز احتیاج بنصب ندارد با اینترنت 2g تماس گرفتم عالی کار میکند مثلا من روی اندروید چهار یا آی او اس ۱۲.۵ نتونستم کلاب هاوس نصب کنم اما این نرم افزار فوق سریع را نصب کردم از مشخصات و توضیحات خودتون پیدا کنید چون نمیخواهم مثل تلگرام یا هر برنامه دیگری فیلتر شود

      2
      4
  5. مسئولین ایرانی عاشق سخنرانی و دروغن. این اپ هم که واسه این کار عالیه. حرف میزنن و هرکیو خواستن روشن میکنن که سوالای از قبل تعیین شده رو بپرسه 🙂

    1
    30

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH