هزینه بالای برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین احتمالا موجب عقب‌ماندگی آن از اتریوم خواهد شد

ویتالیک بوترین؛ بنیان‌گذار ارز دیجیتالی اتریوم معتقد است که رمزارزها در یک وضعیت حبابی قرار دارند؛ اما وی در خصوص زمان ترکیدن این حباب هیچ‌گونه پیش‌بینی خاصی را ارائه نداده است. آقای بوترین پیش‌بینی می‌کند که اتریوم احتمالا در آینده از بیت‌کوین پیشی خواهد گرفت.

ویتالیک بوترین؛ بنیان‌گذار اتریوم تصور می‌کند که رمزارزها درون یک حباب قرار دارند و بحث انرژی در حوزه استخراج بیت‌کوین نیازمند پذیرش تغییرات فنی در بلاک‌چین است. آقای بوترین ضمن گفتگو با نشریه CNN در روز سه‌شنبه اعلام کرد: “ما تاکنون حداقل با 3 حباب بزرگ در دنیای رمزارزها مواجه شده‌ایم.” وی افزود که این شرایط حبابی اکنون می‌تواند به پایان رسیده باشد و یا طی ماه‌های آتی به پایان برسد.

این جوان 27 ساله در پاسخ به این پرسش که آیا سقوط اخیر ارزش بیت‌کوین به حدود 30 هزار دلار نشان‌دهنده پایان شرایط حباب‌گونه ارزهای دیجیتالی است؛ پاسخ داد: “توقف وضعیت حبابی رمزارزها غالبا نیازمند یک عامل خواهد بود؛ زیرا وقوع برخی رویدادها به وضوح نشان می‌دهد که فناوری موردنیاز هنوز وجود ندارد.”

اظهار نگرانی ایلان ماسک در خصوص انرژی برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین یکی از عوامل سقوط ارزش این ارز دیجیتالی محسوب می‌شود. فیلیپ گرادول؛ اقتصاددان ارشد موسسه Chainalysis اعلام کرد که سایر خریداران سازمانی نیز احتمالا در خصوص پیامدهای استخراج رمزارزها بر محیط زیست، موارد کاربری، فعالیت‌های غیرقانونی و مقررات حوزه ارزهای دیجیتالی تا حدودی نگران هستند.

ویتالیک بوترین در گفتگو با CNN اعلام کرد که نگرانی‌ها پیرامون انرژی موردنیاز برای استخراج بیت‌کوین کاملا موجه بوده و این پدیده احتمالا موجب عقب افتادن بیت‌کوین از سایر ارزهای دیجیتالی خواهد شد. به گفته وی بی‌تردید میزان مصرف منابع بسیار زیاد است. این عامل به‌تنهایی موجب فروپاشی جهان نخواهد شد؛ اما یقینا یک نقطه ضعف اساسی قلمداد می‌شود.

اتریوم در حال گذار از فاز اثبات کارکرد به مرحله الگوریتم گواه بر سهام از طریق انتقال به عصر اتریوم 2.0 است. این پدیده میزان انرژی مصرفی جهت استخراج اتریوم را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. برآوردهای موسسه Nimbus نشان می‌دهد که در این‌حالت میزان بهره‌وری انرژی سازوکار اثبات سهام تا حداکثر 99 درصد افزایش پیدا می‌کند.

آقای بوترین تاکید می‌کند که این پدیده موجب می‌شود تا میزان مصرف انرژی در یک کشور متوسط به اندازه یک روستا کاهش پیدا کند. وی افزود که مصرف بالای انرژی جهت استخراج بیت‌کوین و سخت‌افزار موردنیاز برای انجام این‌کار احتمالا با تقاضای فزآینده از سوی جامعه جهت تغییر سازوکار اثبات سهام مواجه شده و یا به سمت یک مدل ترکیبی حرکت خواهد کرد.

“چنان‌چه بیت‌کوین دقیقا همانند امروز به فناوری خود پایبند باشد؛ در این‌صورت به احتمال فراوان از رقبای خود عقب خواهد افتاد.”

اگرچه اظهارات اخیر ایلان ماسک بی‌تردید بسیار بحث‌برانگیز بوده است؛ اما ارزیابی آقای بوترین پیرامون اظهارات ایلان ماسک در توئیتر احتمالا مایه خرسندی سرمایه‌گذاران بیت‌کوین خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که این یک پدیده نسبتا جدید در فضای رمزنگاری بوده و تاثیر اظهارات ماسک نیز به مرور زمان کاهش خواهد یافت. ویتالیک بوترین گفت: “به عقیده من انتظار آشفتگی اوضاع تا حدی منطقی است. اما من معتقدم که بازار بالاخره متوجه خواهد شد که اظهارات ایلان ماسک برای همیشه تاثیرگذار نخواهند بود.”

2 در مورد “هزینه بالای برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین احتمالا موجب عقب‌ماندگی آن از اتریوم خواهد شد”

  1. اینم خواسته از شرایط موجود استفاده کنه که اتریوم رو به ثبات برسونه و از سقوطش جلوگیری کنه
    حرفاش منطقیه ولی بازار منطقی نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH