با فناوری‌های آینده آشنا شوید!


نوع خاصی از روبات‌‌ها به نام Hoverboard که در آینده جهان را به تسخیر خود در می‌آورند و همچنین پهنای باند بسیار عالی در بسیاری از کشورها، از جمله فناوری‌هایی هستند که ظرف چند سال آتی سر و صدای زیادی به پا خواهند کرد.
با توجه به سرعت بالای رشد فناوری طی 16 سال گذشته، به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که به عنوان مثال در سال 2028 میلادی، سبک زندگی بشر امروز دقیقا چگونه خواهد بود. اما این مسئله به هیچ وجه باعث نمی‌شود که سعی نکنیم این آینده را پیش‌بینی نماییم. از این رو بر آن شدیم تا ده فناوری آینده را که احتمالا سبک زندگی‌مان را نیز تغییر می‌دهند مورد بررسی قرار دهیم.
برخی از این فناوری‌ها به زودی زود در دستان شما خواهند بود و برخی دیگر نیز در آینده‌ای دورتر وارد بازار می‌شوند، اما تردیدی وجود ندارد که همه آن‌ها طی 16 سال اخیر عرضه خواهند شد. اگر در صحت این پیش‌بینی تردید دارید می‌توانید نسخه‌ای از مقاله آی تی رسان را در گوشه‌ای پنهان نموده و درست در موعد پیش‌بینی شده به سراغ آن بروید.

هر سطح، یک نمایشگر خواهد بود
مایکروسافت با عرضه فناوری Surface (منظور تبلت جدید این کمپانی نیست!) گوشه‌ای از این فناوری را به همه ما نشان داد. در حال حاضر فناوری مذکور در برخی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها به خدمت گرفته شده، اما در حقیقت قرار است که آن در آینده‌ای نه چندان دور نحوه تعامل انسان با کامپیوترها را تغییر دهد. Table-topها در آینده به کامپیوترهای تاچ تبدیل خواهند شد که به صورت بی‌سیم به یک کامپیوتر مرکزی متصل شده و داده‌های مورد نیاز خود را از ابر دریافت می‌کند. هر آینه و پنجره‌ای به یک نمایشگر دیجیتال تبدیل می‌شوند که از حساب ایمیل‌ها و انواع فیلم گرفته تا قیمت‌های بورس و شبکه‌های تلویزیونی آنلاین را روی خود نمایش می‌دهند. همچنین به لطف این فناوری، داده‌های رهیاب ماهواره‌ای خودروی شما روی شیشه جلویی آن نمایش داده می‌شود، سرنشینان نیز می‌توانند فیلم دلخواه خود را از طریق پنجره‌ها تماشا کنند. رانندگان تاکسی کرایه شما را روی پنجره‌ها نمایش می‌دهند و این فناوری حتی به پیش‌پا افتاده‌ترین ابزارها و وسایل خانگی نظیر لیوان، آب‌پاش و حتی ‌تابه نیز کشیده می‌شود و از دمای ماده موجود در خود تا میزان آب مورد نیاز برای گیاهان کاشته شده در باغچه را نمایش خواهند داد.

گوشی‌های هوشمند کوچک‌تر خواهند شد
حتما شما هم سر در نمی‌‌آورید که چرا قیمت تبلت‌های 10 اینچی تقریبا برابر با انواع 7 اینچی است. این گرانی قیمت تا حدودی از آن جهت است که برای ساخت محصولات کوچک‌تر به قطعات الکترونیکی ریزتری نیاز است و تولید این‌گونه محصولات هم به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تر از قطعات بزرگ است. کوچک‌ کردن ابعاد ابزارهای ظریف چندان هم ساده نیست؛ یک گوشی هر چقدر هم باریک باشد باز هم به یک منبع انرژی، پردازشگر و حافظه نیاز دارد و کوچک کردن ابعاد هم اندازه‌ای دارد و همیشه هم بهترین نیست. مثلا برای آنکه به راحتی بتوانید با اطلاعات موجود در گوشی خود کار کنید به یک نمایشگر کاملا بزرگ نیاز خواهید داشت، به همین دلیل است که دو کمپانی سامسونگ و Dell دست به تهیه گوشی-تبلت‌های 5 اینچی زده‌اند. Holy Grail یکی از ابزارهای سیاری است که به تازگی وارد بازار شده است. این محصول یک نمایشگر بزرگ دارد و به راحتی می‌توانید آن را تا کنید و داخل جیبتان بگذارید. این روزها ابزارهای الکترونیکی قابل جمع شدن وجود دارد، اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا می‌توان نمونه‌ای ساخت که در یک فضای دوبعدی (کیف پول) جا شود. بله این اتفاق خواهد افتاد و همچون سیستم پرداخت از طریق گوشی‌های موبایل متداول می‌شود و بالاخره روزی فرا می‌رسد که برای پرداخت قبوض خود گوشی موبایلتان را از کیفتان بیرون می‌آورید.

داده‌های شما در ابر ذخیره می‌شوند، با استفاده از نزدیک‌ترین ابزاری که در دسترستان قرار دارد به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید
هر روز که می‌گذرد تعریف ما از اطلاعات و سرگرمی‌های مختلف جامعیت بیشتری پیدا می‌کند. انتظارات امروزی هم افزایش یافته‌اند و بیشتر انعطاف‌پذیر می‌شوند. به همین دلیل دیگر ذخیره‌سازی حجم سنگین فایل، فیلم، موسیقی، کتاب و مانند آن روی لوح‌های فشرده به امری غیرممکن مبدل شده است. اما ذخیره‌سازی این داده‌ها روی ابر علاوه بر آنکه از ایمنی بالاتری برخوردار است، راحت‌ترین روش برای دسترسی به اطلاعات خواهد بود. ذخیره‌سازی ابری مطمئنا نگرانی‌های امنیتی برخی کاربران را به دنبال خواهد داشت، اما این نگرانی جز به خاطر سهولت بالای این کار علت دیگری ندارد. در واقع رسیدن چنین روزی چندان هم دور نیست، چرا که هم‌اکنون نیز ما از این روش استفاده می‌کنیم، از ارسال ایمیل گرفته تا استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری عکس، تا پخش موسیقی به صورت آنلاین همگی به نوعی با بهره‌گیری از ظرفیت ذخیره‌سازی ابری محقق شده‌اند.

انتقال داده و پول تنها با لمس ابزارهای الکترونیکی
چندی پیش HP Touchpad این رؤیا را محقق کرد. انتظار می‌رفت که فناوری Touch-to-Share (برای اشتراک‌گذاری، لمس کنید) HP رقیبی باشد برای برنامه آی‌پد که به موجب آن کاربران می‌توانند تنها با لمس تاچ‌پد، فایل‌ها و فولدرهای مورد نظر خود را به یک ابزار سازگار انتقال دهند. اما مشکل تاچ‌پد و یا دقیق‌تر بگوییم سیستم‌ عاملش به نام WebOS آن بود که شمار این ابزارها بسیار محدود بود. با این همه در حال حاضر این فناوری وجود دارد و هنوز هم می‌تواند بسیاری را شگفت‌زده کند. حال تصور کنید که این سهولت انتقال داده در سیستم‌های پرداخت نیز محقق شود، تردیدی نیست که این تصور هیجان شما را به بالاترین حد ممکن خواهد رساند. اما مهم‌ترین ضرورت برای عملی شدن این ایده، ساخت یک پروتکل جهانی برای انتقال تاچ است که تمامی تولیدکنندگان ابزارهای سیار از آن پیروی کنند و کاربران نیز برای استفاده از آن مشکلی نداشته باشند. اما ایجاد یک استاندارد جدید که همه هم با آن موافق باشند فرایندی زمان‌بر است. اما همان‌گونه که موفقیت وای‌فای و USB بر ما ثابت کرد، واقعا اگر خواست انجام این کار وجود داشته باشد عملی خواهد شد.

فضای مجازی خطرناک‌تر می‌شود
دیگر دوران خرابکاری بدافزارها در فضای مجازی به سر رسیده است. این روزها مجرمین سایبری به دنبال طعمه‌های راحت‌تری خواهند بود و دیگر آمار نفوذ به داخل سیستم‌های امنیتی جهان مجازی مانند سابق بالا نخواهد بود. در چنین آینده‌ای ضعیف‌ترین حلقه خود کاربر خواهد بود و احتمال آنکه در حین چت کردن با دوستانش در یک شبکه اجتماعی قدمی نادرست بردارد بسیار زیاد است. درست در لحظه‌ای که کاربر بی‌خبر از همه جا و با اطمینان از ایمن بودن سیستم خود مشغول وقت‌گذرانی در این شبکه‌هاست هدف کلاهبرداران حرفه‌ای قرار می‌گیرد. لینک‌های آلوده، دوستان جعلی و دوستان واقعی که حساب‌های کاربریشان حک شده و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اطلاعات دقیق و جزئیات مربوط به شما را استخراج کنند. آن‌ها با استفاده از اطلاعاتی که شما روی سایت‌های اجتماعی قرار داده‌اید و همچنین سایر جزئیات موجود در دیگر سایت‌ها، ID شما را پیدا کرده و سعی می‌کنند که کلمه عبورتان را نیز حدس بزنند. به این ترتیب هرچه پولی که در این وب‌سایت‌های خارجی منتقل می‌شود بیشتر باشد، سودی که نصیب کلاهبرداران می‌شود بیشتر خواهد شد.

ابزارهای سیار نیز همین‌طور …
با گسترش اینترنت و ابزارهای سیار، کاربران زمان و پول بیشتری را در فضای مجازی صرف می‌کنند و هرچه پول و داده بیشتری در این فضا به اشتراک‌ گذاشته شود، احتمال کلاهبرداری‌های اینترنتی هم بیشتر خواهد شد. یک مجرم سایبری برای آنکه به پول و منافع مورد نظر خود دست یابد باید با طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها آشنا باشد و می‌توان گفت که این، بزرگ‌ترین مانع پیش روی این افراد در فرایند ساخت بدافزار برای ابزارهای سیار است. در حقیقت با کامل‌تر شدن بازار این محصولات، کرم‌های اینترنتی بیشتری برای آسیب‌رساندن به پلتفرم آن‌ها ساخته خواهد شد. توسعه‌دهندگان قانونی به دنبال راه‌هایی برای اشتراک‌گذاری ساده‌تر سایت‌ها و برنامه‌ها از طریق ابزارهای مختلف هستند و نویسندگان بدافزار هم تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا راهی برای نفوذ به گوشی‌ها و تبلت‌ها بیابند. این روزها کاربران ابزارهای سیار از وسایل خود برای انجام امور مختلفی استفاده می‌کنند از پرداخت قبوض گرفته تا ذخیره‌سازی اطلاعات و رمزنگاری انواع داده، به همین دلیل می‌توان گفت که گوشی‌های هوشمند به ارزشمندترین هدف برای مجرمین تبدیل می‌شوند. این روزها تولیدکنندگان آنتی‌ویروس تلاش می‌کنند ابزارهایی را به کاربران بفروشند که نیازی به آن ندارند، پس به شما توصیه می‌کنیم که فریب این شرکت‌ها را نخورید. خطر در کمین شماست.

ارتباط بی‌سیم در تمامی نقاط برقرار می‌شود
آینده پیش‌بینی شده برای پهنای باند شگفت‌آور است. سیم‌های مسی که در ابتدا برای گسترش شبکه مخابرات و برقراری تماس‌های تلفنی مورد استفاده قرار گرفتند، علاوه بر وظیفه اصلی خود حجم عظیمی از داده‌ها را نیز انتقال می‌دهند اما به نظر می‌رسد که توقع ما بسیار بیشتر از ظرفیت این سیم‌ها است و باید با ابزاری دیگر جایگزین شود. مشکل آنجاست که دیگر نمی‌توان جاده‌ها و مراتع سراسر یک کشور را حفر کرد و کابل‌های عظیم‌الجثه را در دل زمین نهاد.
همچنین سیاسیون هم دیگر تمایل ندارند که شهروندان را مجبور به پرداخت مالیات‌های بالا برای تأمین هزینه این زیرساخت‌ها نمایند. با این همه برخی دولت‌ها حرکتی جدید را آغاز کرده‌اند تا تمامی شهروندان آن کشور به یک ارتباط بی‌سیم بهتر دست پیدا کنند. به این ترتیب دیگر سیگنال کانال‌های آنالوگ رادیویی و تلویزیونی به تدریج حذف می‌شوند و پهنای باندی با ظرفیت 4G در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.
این روزها هر جا که آسمان قابل رؤیت باشد امکان دسترسی به پهنای باند ماهواره‌ای هم وجود دارد و برخی از دولت‌های محلی با جدیت تمام در حال بررسی شبکه‌های وای‌مکس هستند.

توسعه شبکه تلفن همراه
سرویس‌هایی مانند BT ،Virgin Media ،Vodafone، 02 ،Three ،T-Mobile و Orange انگیزه کمی برای پشتیبانی مناطق روستایی دارند. ماهیت صنعت مخابرات خصوصی به گونه‌ای است که این شرکت‌ها را برای کسب مشتریان بیشتر به رقابت با یکدیگر مجبور می‌کند.
این بدان معناست که مناطق پرجمعیت شهری خدمات ارتباطی بیشتری دریافت خواهند کرد و آن‌ها که در مناطق دورافتاده‌تر ساکن هستند از دریافت این امکانات محروم خواهند ماند.
به این ترتیب اپراتورهای موبایل قبول می‌کنند که درفاتر وجوه حاصله از مالیات، ساکنین مناطق کم‌جمعیت را نیز از این خدمات بهره‌مند کنند. اما تصور می‌کنید که با وجود این شرایط و در حالی که دولت‌‌ها دوران ریاضت اقتصادی خود را پشت سر می‌گذارند این روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. توسعه پوشش شبکه تلفن همراه مستلزم نصب دکل و ایستگاه‌های ارسال سیگنال است. پس از این مرحله لازم است که هر یک از این ایستگاه‌ها به شبکه متصل شوند تا ترافیک داده‌ای را در داخل این شبکه جابه‌جا کنند و یا اینکه داده‌های مورد نظر را برای نزدیک‌ترین ایستگاه به منزل کاربر ارسال نمایند. معمولا این‌گونه ارتباطات فیبری هستند و از طریق TDM قابل اشتراک‌گذاری‌اند؛ بدان معنا که دو یا چند سیگنال به صورت نوبتی از یک ارتباط استفاده می‌کنند.
در نهایت به جای آنکه هر اپراتور شبکه خاص خود را در مناطق روستایی داشته باشد، مالکیت این ارتباط از آن شرکتی می‌شود که کابل مربوط به یک کمپانی ثالث را اجاره کرده و یا به اشتراک گذاشته است. حال پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که مالکیت و یا وظیفه تعمیر و نگهداری این دکل‌های جدید با چه کسی خواهد بود و اینکه اپراتورها چگونه باید اجاره‌بهای استفاده از این زیرساخت‌ها را بپردازند. این‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر بلافاصله با عملی شدن این برنامه پاسخ داده خواهند شد.

گوگل مایکروسافت می‌شود
موتور جستجوی گوگل در کمتر از ده سال به جایگاه کنونی‌اش رسیده است. ایده راه‌اندازی آن متعلق به دو دانشجو بود که شاید در ابتدا هیچ‌گاه تصور چنین روزی را هم نمی‌کردند. جالب است بدانید در بخش اعظمی از این بازه زمانی 10 ساله، گوگل به چشم بیگانه‌ای نگریسته می‌شد که به تازگی وارد دنیای مجازی شده بود. در حقیقت گوگل بیشتر به واسطه تفاوت و عجیب بودن خود معروف شد. این شرکت هیچ‌گاه در حوزه تبلیغات مربوط به مشاغل فعالیت نداشت و در عوض به طور مستقیم بهترین‌های صنعت فناوری را هدف فعالیت‌های بازرگانی خود قرار می‌داد و پیشنهاداتی را به آن‌ها ارائه می‌داد که نمی‌توانستند در برابرش مقاومت کنند. اما انجام چنین کارهایی صرفا برای شروع خوب بود و نمی‌توان از آن‌ها برای بقای یک شرکت چندملیتی فعال در زمینه فناوری استفاده نمود. کمی بعد مقامات گوگل دریافتند که دیگر قادر نیستند با این روش به حیات کاری خود ادامه دهند و شرایط آن‌ها را وارد به اتخاذ تصمیمات دشواری در بازار کلیدی چین کرد، از جمله آنکه سخت‌گیری‌های بیشتری را در مورد حق کپی‌رایت سایت یوتیوب اعمال نماید. اما طولی نکشید که اوضاع به شکل دیگری ورق خورد و با ساخت سیستم ‌عامل اندروید، حرف این موتور جستجو نقل محافل شد و هرچه بیشتر می‌گذرد گوگل شباهت بیشتری به مایکروسافت پیدا می‌کند: قدرتمند، ثروتمند، اما با محبوبیت کم. انتظار می‌رود که این کمپانی ظرف ده سال آینده به سود هنگفتی دست پیدا کند، با این همه از نظر خلاقیت و ابتکار موفقیت چندانی نصیب آن نخواهد شد و طولی نمی‌کشید که گوگل به بزرگ‌ترین پایگاه ذخیره‌سازی داده کاربران تبدیل خواهد شد و باید دید که رفتار آن در قبال این داده‌ها چه خواهد بود.

موفقیت‌های اپل ادامه می‌یابد
در میان چندین شرکت مطرح دنیا در حوزه فناوری، شاید اپل، جدی‌ترین رقیب گوگل باشد. این کمپانی در ابتدا، آوازه و شهرت چندانی نداشت و امید چندانی به موفقیت آن نمی‌رفت. اما یک دهه اخیر، سال‌های طلایی این کمپانی بود. در این دوران برترین محصولات اپل تحت نظارت دقیق مدیر عامل فقید آن یعنی استیو جابز، یکی پس از دیگری وارد بازار شدند؛ Mac OS X، آی‌پاد، آی‌پد، آی‌فون و حتی App Store همگی از نقاط درخشان این کمپانی محسوب می‌شوند. تمامی موارد ذکر شده بخشی از بازار محصولات الکترونیکی را به خود اختصاص داده و سود هنگفتی را برای اپل به ارمغان آوردند. این شرکت در اقدام بعدی خود تبلت‌ها را کانون توجه قرار داد و عنوان بهترین تولید‌کننده PC در جهان را از آن خود کرد.
با استناد به همین سابقه می‌توان گفت که آینده اپل کاملا واضح و روشن است. اما این موفقیت چگونه بدون استیو جابز ممکن خواهد شد؟ برخلاف باور بسیاری از مردم، جابز در فرایند طراحی و ساخت اغلب محصولات اپل دخالت مستقیم نداشت. در حقیقت وی، وظیفه سازماندهی و هدایت افراد نخبه و با استعدادی را بر عهده داشت که همه ساله به استخدام این شرکت در می‌آمدند. محصولات اپل هیچ‌گاه به همراه عیب و یا نقص خاصی وارد بازار نمی‌شوند و تا زمانی که از هر لحاظ آماده ورود به بازار نباشند اطلاعاتی در مورد آن‌ها منتشر نخواهد شد.
اما روشن است که اپل راه موفقیت خود را همچنان ادامه خواهد داد؛ حال این موفقیت می‌تواند به شکل تولید محصولاتی چون آی‌پد و آی‌فون باشد یا ساخت کامپیوترهای پر سود مک، یا اینکه هر دوی این‌ها، موفقیت‌های اپل همچنان ادامه خواهد داشت.

1 در مورد “با فناوری‌های آینده آشنا شوید!”

  1. به نظرم خیلی بدبینانه نسبت به گوگل و خوشبینانه به اپل بود
    اگر اتفاقی که برای گوگل گفتید را در نظر بگیریم حداقل باید شرایطی مثل همان را برای اپل هم در نظر گرقت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH