فیسبوک خیلی آرام در حال خراب کردن اینستاگرام است!

امروز قرار است نظرات شخصی Radoslav Minkov، نویسنده باتجربه حوزه تکنولوژی درباره اینستاگرام را با هم بخوانیم! پس هر آنچه که در ادامه این مطلب می‌خوانید ترجمه‌ای از گفته‌های این نویسنده خوبِ وبسایت PhoneArena است:

چندسال پیش تصمیم گرفتم تا شبکه‌اجتماعی فیسبوک را (به‌عنوان یک کاربر) ترک کنم تا به سمت اینستاگرام رفته و از آن به‌عنوان شبکه‌اجتماعی مورد علاقه‌ام استفاده کنم. ولی متوجه شدم خلاص شدن از دست فیسبوک به این آسانی که فکر می‌کردم، نیست و این شبکه‌اجتماعی در سال 2012 توسط مارک زاکربرگ خریداری شد.

دلیل اینکه استفاده از اینستاگرام را به فیسبوک ترجیح دادم، شلوغ نبودن آن با غریبه‌هایی بود که فیسبوک من را مجبور می‌کرد تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. یا مثلا، چون آن کاربر دوستِ دوست شماست باید آن را به دوستان خود اضافه می‌کردید. به‌علاوه، آن زمان اینستاگرام مثل فیسبوک از امکانات زیاد باد نکرده بود. اینستاگرام صرفا فقط عکس بود و کپشن و آدم‌هایی از اطرافیان من، که علایق‌مان را با هم به اشتراک می‌گذاشتیم. حتی قسمت پیام‌دادن اینستاگرام هم بسیار ساده بود و اپلیکیشنی مجزا برای آن وجود نداشت. اما…

دیگر اینستاگرام کمتر درباره به‌اشتراک‌گذاری عکس‌هاست و جای خود را به خرید کردن و ویدئوهای کوتاه (Reels) داده‌است

البته درسال‌های اخیر واضح بود که فیسبوک اجازه نمی‌دهد که اینستاگرام به همان فرمت باقی بماند، اما فیسبوک شروع به تحمیل کردن “ارزش”های خود بر اینستاگرام کرد و آن‌را تبدیل به یک مارکت‌پلیس برای جولان دادن محتوای تبلیغاتی کرد. حالا فیسبوک، برند‌ها را مجبور به پرداخت پول برای تبلیغاتشان می‌کند و کاربران مجبور به خرید چیزهای مختلف از طریق پست‌های پروموت شده هستند.

اما قابل ملاحظه‌تر آن است که، سال قبل اینستاگرام برای مقابله با تیک‌تاک، ویژگی Reels را به اپلیکیشن خود اضافه کرد. فیسبوک با جایگزین کردن دکمه Reels به‌جای Feed Post در پایین و مرکز اپلیکیشن، استفاده از این ویژگی جدید را عملا به کاربران اینستاگرام تحمیل کرده است؛ تا کاربران کم‌کم به‌صورت ناخودآگاه وقتی می‌خواهند چیزی را پست کنند، برروی Reels کلیک کرده، تا بالاخره به وجود آن دکمه به‌جای Feed Post عادت کنند و حتی متوجه تغییر آن قسمت نشوند.

تشویق کردن کاربران به نگاه کردن Reels و خریدن کردن، پروموت کردن پست‌ها و ساختن فروشگاه شخصی خودشان؛ به اولویت اصلی اینستاگرام تبدیل شده‌ است و این اپلیکیشن را از هدف اصلی خود که زمانی اینستاگرام را به این جایی که هست رساند، دور کرده است.

اینستاگرام

البته اینکه آمدن ویژگی Reels یا همان ویدئوهای کوتاه به اپلیکیشن، آن هم زمانی که ویدئوهای کوتاه بسیار محبوب شده‌اند اجتناب‌پذیر بود، قابل بحث کردن است؛ ولی روشی که اینستاگرام کاربران را به استفاده از آن به‌کار برد، منصفانه نیست. مگر اپلیکیشن IGTV برای رقابت با تیک‌تاک وارد رینگ مسابقات نشد؟ حتما باید دوتا از آن را داشته باشیم؟

حریم خصوصی اینستاگرام به بدی فیسبوک مسنجر است

به‌تازگی نگاهی انداختیم به محبوبت‌ترین اپلیکیشن‌ها و آن‌ها را بر اساس احترامشان به حریم خصوصی کاربران، اولویت بندی کردیم. برای اینکار، از قسمت “app privacy” اپ‌استور کمک گرفتیم، این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند هر اپلیکیشنی از چه اطلاعات خصوصی‌شان استفاده می‌کند.

اگرچه اینستاگرام در این لیست نبود، ولی اپلیکیشن مسنجر فیسبوک فاصله خیلی زیادی با محبوب‌ترین اپلیکیشن لیست‌مان داشت. مسنجر فیسبوک بدترین عملکردی که می‌توان انتظار داشت را انجام داده بود. در این اپلیکیشن، فیسبوک اطلاعات خصوصی‌ مثل مکان کاربران، اطلاعات مالی، سابقه جستجو، سابقه وب‌گردی، مخاطبین و خیلی چیزهای دیگری را دریافت و جمع‌آوری می‌کند.

و البته، اینستاگرام هم به‌عنوان جزئی از کمپانی فیسبوک، اطلاعات بسیار زیادی از دیتای کاربران را دریافت می‌کند. در پایین، عکسی از قسمت app privacy اپ‌استور که مربوط به اینستاگرام است را مشاهده می‌کنید:

حریم خصوصی در اینستاگرام

در همان اوایل، اینستاگرام توسط سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران ساخته شده‌بود و فقط بر تبلیغات ساده و عکسی متمرکز بود. امروزه این اپلیکیشن، در زیر نظر فیسبوک، به اپلیکیشنی حول محور خرید که هیچ احترامی به حریم خصوصی کاربران نمی‌گذارد، تبدیل شده است.

این داستان قرار است به کدام سمت برود؟

آینده اینستاگرام چگونه است؟ خب، فیسبوک به‌شدت درتلاش است تا جای اپلیکیشن تیک‌تاک را در زمینه تولید ویدئوهای کوتاه بگیرد ولی اگر نگاهی کوتاه به اپ‌استور بیاندازیم، متوجه می‌شویم که تیک‌تاک همیشه در صدر 10 اپلیکیشن برتر اپ‌استور قرار دارد درحالی‌که اینستاگرام خیلی پایین‌تر از آن قرار دارد. پس می‌دانیم که در اولویت قرار دادن Reels توسط اینستاگرام تا الان کارساز نبوده‌ است.

احتمالا این راه به‌جایی ختم شود که اینستاگرام بتواند کاربران جوان‌تر و تازه‌وارد به خودش را جذب کند و کاربران قدیمی‌تری مثل من را از خود براند. در کل، اینستاگرام ممکن است که هویت اصلی و هسته اصلی کاربران خود را پیوسته از دست بدهد. تمرکز برروی خرید کردن و فروشگاه‌ها هم احتمالا برروی کاربران اثر منفی می‌گذارد. هرچند که بتواند از آنجا و اینجا کمی فروشگاه‌داران را جذب خود کند.

بهترین اپلیکیشن شبکه‌اجتماعی از نظر شما چیست؟ اگر جوابتان اینستاگرام است، درمورد تغییرات جدیدش چه نظری دارید؟

2 در مورد “فیسبوک خیلی آرام در حال خراب کردن اینستاگرام است!”

  1. زاکربرگ همش دنبال پوله خو لامصب بسه دیگه میخوای به چی برسی از اینهمه پول.
    بی مصرف خسیس همشم یه تی شرت ساده میپوشه

  2. حقیقت همینه . اینستاگرام شده یه مرکز تجاری
    همه در حال تبلیغات و یا فروشن
    ادم انگار وارد یه پاساژ مجازی شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH