اینتل موج جدیدی از SSDهای Optane و 3D NAND خود را به بازار معرفی کرد

اینتل از بروزرسانی بیشتر خطوط تولید SSD خود خبر می‌دهد. محصولات آن‌ها مبتنی بر  “3D NAND” در حال به روزرسانی هستند تا از QLC 144 لایه و TLC NAND اینتل استفاده کنند. در بخش Optane ماجرا نیز ما مشخصات دقیقی برای اولین محصولی که از حافظه  “3D XPoint” نسل‌ دوم استفاده می‌کند، داریم.

اینتل همچنین اسم رمز ماژول‌های حافظه ماندگار نسل سوم Optane خود را که در پردازنده‌های Sapphire Rapids Xeon وارد بازار خواهند شد، فاش کرده است.

با معرفی SSDهای Optane P5800X در اواخر سال گذشته، اینتل چهار مدل با ظرفیت‌های مختلف را به بازار عرضه کرد. تاکنون این شرکت مدل‌های 400 گیگابایتی، 800 گیگابایتی و 1.6 ترابایتی را به بازار آورده است، اما مدل پرچمدار 3.2 ترابایتی هنوز در دسترس نیست و اینتل اخیراً لیست محصولات را از وب سایت خود حذف کرده است. این موضوع کمی عجیب است زیرا اینتل اخیراً پس از از تعطیل کردن تمامی خطوط تولید درایوهای Optane برای رایانه‌های رومیزی، تعهد کامل خود به دیتا سنتر‌ها و سرور‌ها را تأیید کرده بود.

به نظر می‌رسد که در میان اعضای خود اینتل نیز سردرگمی وجود دارد، زیرا گزارشی مبنی بر اینکه این شرکت مطمئن نیست که آیا 3.2 ترابایتی روانه بازار خواهد شد یا خیر نیز وجود دارد. با این حال، اینتل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این درایو هنوز در مسیر عرضه به بازار در سال جاری است.

درایوهای Optane P5800X اینتل از نسل دوم 3D XPoint و کنترلر اختصاصی SSD جدید اینتل با رابط PCIe استفاده می‌کنند. هدف این درایوها مراکز داده است و می‌توانند عملکردی چشمگیر از جمله سرعت نوشتن مداوم تا حداکثر 7.2 گیگابایت بر ثانیه، تا 1.5 میلیون IOPS‌های 4K تصادفی و تا 1.8 میلیون IOPS در حجم کار مخلوط ارائه دهند. این عملکرد با استقامت بی‌نظیر 100 بار نوشتن کامل دیتا بر روی هر درایو در روز همراه است.

در حال حاضر، فقط سه مدل از چهار مدل Optane P5800X برای خرید در دسترس است (با قیمت 1224 تا 3823 دلار).

با توجه به اینکه توانایی تامین 3D XPoint نسل دوم نامشخص است (میکرون تنها آزمایشگاهی که توانایی تولید این نوع حافظه را داشت که اخیراً به فروش گذاشته شده است)، هنوز هم سرنوشت مدل P5800X با بالاترین ظرفیت مشخص نیست، به ویژه پس از اینکه اینتل تمامی اطلاعات ذکر شده مربوط به مدل 3.2 ترابایتی را از وبسایت خود حذف کرد.

خبر خوب این است که اینتل نسخه 3.2 ترابایتی P5800X را رها نکرده و قرار است آن را در اواخر سال جاری به بازار عرضه کند. قیمت درایو هنوز از طرف اینتل اعلام نشده، اما مطمئنا ارزان نخواهد بود.

کریستی مان، مدیر ارشد محصولات Optane گفت: “سری Optane DC P5800X در حال‌ حاضر در ظرفیت‌های 400 گیگابایتی، 800 گیگابایتی و 1.6 ترابایتی در دسترس است و ما انتظار داریم که درایو 3.2 ترابایتی در اواخر امسال در دسترس باشد.”

از آنجا که درایوهای Optane SSD DC P5800X برای مراکز داده طراحی شده‌اند، برای اکثر علاقه‌مندان دنیای تکنولوژی چندان جذاب نیستند (به خصوص با قیمتی که از 1224 دلار شروع می‌شود). اینتل اخیراً تولید کل مجموعه درایوهای Optane خود را برای رایانه‌های رومیزی متوقف کرده است، بنابراین دیگر نسل‌های آینده SSD‌های Optane آن را در سیستم‌های مشتاقان دنیای کامپیوتر مشاهده نخواهیم کرد.

3 در مورد “اینتل موج جدیدی از SSDهای Optane و 3D NAND خود را به بازار معرفی کرد”

    1. علیرضا حمزه

      با سلام دوست عزیز
      در اینکه این سری از یه هارد معمولی بهتر و سریع‌تر هستش شکی نیست اما این مدل ssd فقط برای استفاده مراکز داده و شرکت‌های بزرگ با سرورهای اختصاصی متعدد هستش نه استفاده شخصی.

  1. یا خدا چقدر گرونه این
    بخاطر ارز دیجیتال جدیدی که با اس اس دی استخراج میشه بالا رفته قیمتا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH