هارد درایوهای ساخته شده از گرافن احتمالا 10 برابر نمونه‌های عادی ظرفیت خواهند داشت

بی‌تردید ظرفیت ذخیره‌سازی حافظه‌های هارد درایو به‌تدریج در حال افزایش است و ما از روزهایی که دیسک‌های فلاپی قادر به ذخیره‌سازی تنها 1.44 مگابایت داده بودند؛ فاصله زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. با این‌حال با افزایش حجم رسانه‌ها طبعا نیازمندی جامعه به هارد دیسک‌هایی با ظرفیت بالاتر نیز تشدید خواهد شد. دانشمندان تصور می‌کنند که کلید حل این مشکل احتمالا در استفاده از ماده‌ای با نام گرافن نهفته است.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج آن‌ها موفق به تولید یک هارد درایو جدید با چگالی فوق‌العاده بالا شده‌اند. این حافظه دارای یک پوشش بسیار نازک از جنس گرافن است و به گفته محققان می‌تواند 10 برابر حجم درایوهای برتر امروزی داده‌ها را در خود ذخیره نماید. هارد دیسک‌های امروزی به‌طور معمول از پوشش‌های مبتنی بر کربن استفاده می‌کنند و دستاورد جدید مدیون جایگزینی این ماده با گرافن است.

گرافن ماده‌ای است که از یک لایه کربنی با ضخامت تنها 1 اتم تشکیل شده است؛ لذا استفاده از آن در درایوها امکان افزایش چگالی ذخیره‌سازی داده‌ نسبت به حالت معمول را فراهم می‌کند. به گفته آنا اوت؛ محقق و دستیار مطالعاتی در مرکز گرافن دانشگاه کمبریج “اثبات اینکه گرافن می‌تواند به‌عنوان یک پوشش محافظ برای درایوهای هارد دیسک معمولی عمل نموده و در برابر فرآیند ضبط داده نیز از خود مقاومت نشان دهد؛ نتیجه بسیار مهمی قلمداد می‌شود.”

اکنون نخستین بار نیست که به منظور ارتقاء فناوری‌های موجود از گرافن استفاده می‌شود. در گذشته دیدیم که چگونه می‌توان از گرافن برای بهبود عملکرد اسپیکرها استفاده کرد. بعلاوه باتری‌های ساخته شده از گرافن نه‌تنها از پتانسیل شارژ با سرعت بالاتر برخوردار هستند؛ بلکه طول عمر بالاتری نیز دارند. در خصوص زمان عرضه هارد درایوهای ساخته شده با گرافن نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد؛ اما بی‌تردید طرح مفهومی فوق بسیار جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

3 در مورد “هارد درایوهای ساخته شده از گرافن احتمالا 10 برابر نمونه‌های عادی ظرفیت خواهند داشت”

  1. هر چقدر ظرفیت یه هارد بیشتر باشه یعنی اطلاعات بیشتری مثلا توی یه فضای ۱ در ۱ هارد جا بگیره ریکاوریش سخت تر میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH