نگاهی به ویژگی داشبورد حریم خصوصی، یکی از بهترین قابلیت‌های اندروید 12

در حال حاضر، آپشن داشبورد حریم خصوصی یا Privacy dashboard تنها در نسخه بتا دوم اندروید 12 موجود است. اگر ورژن گفته‌شده را بر گوشی‌های Pixel خود دارید، به Settings > Privacy > Privacy Dashboard بروید. این گزینه درست در بالای مدیریت مجوز قرار دارد. این دو گزینه در واقع باهم کار می‌کنند، اما بعداً بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در داشبورد حریم خصوصی، یک نمودار دایره‌ای رنگ و لیستی از مجوزهای تلفن خود را در زیر آن مشاهده خواهید کرد. نکته‌ای که باید به‌ آن توجه داشته باشید، این است که برنامه‌های سیستمی به طور پیش‌فرض در این نمودار نشان داده نمی‌شوند و باید آن‌ها را از منوی Overflow در گوشه بالا سمت راست صفحه فعال کنید.

این نمودار دایره‌ای نشان‌ دهنده تمام مجوزهای دسترسی برنامه‌های نصب شده شما در طول 24 ساعت گذشته است. درک این نمودار بسیار ساده است؛ به عنوان مثال، اگر برنامه‌ای به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کند، به بخش “مکان” در نمودار دایره‌ای اضافه می‌شود.

داشبورد حریم خصوصی فقط جزئیات مکان، دوربین و میکروفون را به شما ارائه می‌دهد. همه موارد دیگر در یک گروه “Others” قرار می‌گیرند که در واقع اصلآ مفید نیست.
اگر می‌خواهید به تمام دسترسی‌های موقعیت‌ مکانی، دوربین یا میکروفون خود بپردازید، گزینه‌ “Option” را از لیست زیر نمودار دایره‌ای انتخاب کنید؛ سپس یک جدول زمانی “سابقه مجوز” را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد چه زمانی هر برنامه به آن مجوز خاص دسترسی پیدا کرده است. همچنین، می‌توانید از طریق این صفحه گزینه “نمایش سیستم” را روشن یا خاموش کنید.
به عنوان مثال، بیایید از مجوز مکان استفاده کنیم. صفحه سابقه مجوز یک جدول زمانی مشخص از زمان دسترسی برنامه‌های Google ، Google Fi و Google Play Services به این مکان را در طول 24 ساعت گذشته نشان می‌دهد.
اگر بخواهیم دسترسی به مکان برنامه Google را ویرایش کنیم، می‌توانیم برنامه را از جدول زمانی انتخاب کرده و از آنجا تغییر دهیم و یا اگر بخواهیم تمام مجوزهای موقعیت مکانی تلفن خود را مدیریت کنیم، می‌توانیم دکمه بزرگ آبی مدیریت مجوزها را در پایین انتخاب کنیم.

سایر مجوزها مانند گزارش تماس، تقویم و تلفن در داشبورد حریم خصوصی در دسترس بوده اما فاقد جدول زمانی مفید برای سابقه مجوز هستند. به عنوان مثال، ضربه زدن روی گزینه مخاطبین در داشبورد حریم خصوصی به شما این امکان را می‌دهد تا مجوز مخاطبین تلفن خود را مدیریت کنید، اما نشان نمی‌دهد کدام برنامه‌ها در چه زمانی به این مجوز دسترسی پیدا کرده‌اند.

آیکون‌های تنظیمات سریع جدید و نشانگرهای استفاده در‌ لحظه

هدف این دو ویژگی دیگر اندروید 12 دادن کنترل بیشتر در‌باره حریم خصوصی شماست؛ دو نسخه جدید تنظیمات سریع در آپدیت بتا‌ دوم وجود دارد: دسترسی دوربین و دسترسی به میکروفون.

آیکون‌ها به عنوان یک دکمه روشن/خاموش برای آن مجوزها عمل می‌کنند. اگر مجوز دسترسی دوربین شما فعال است، اما می‌خواهید آن را خاموش کنید، فقط کافی است روی گزینه تنظیمات سریع ضربه بزنید تا خاموش شود؛ در مورد مجوز میکروفون نیز همین مورد وجود دارد.

همچنین می‌توانید بفهمید که آیا برنامه‌ای از دوربین یا میکروفون شما در آن لحظه استفاده می‌کند یا خیر. هر زمان که یک برنامه (یا برنامه سیستمی) از دوربین یا میکروفون شما استفاده می‌کند، یک نشانگر جدید در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود.

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، روی نشانگر ضربه بزنید و پیامی را مشاهده خواهید کرد که چیزی مانند “Being used by Camera” یا “Being used by Recorder” را نشان می‌دهد؛ از آنجا می‌توانید روی آن پیام ضربه بزنید تا تنظیمات مجوز دوربین یا میکروفون خود را به سرعت اجرا کنید.

مشخص است که Google در مورد خصوصیات حریم خصوصی و شفافیت برنامه از برخی رقبا عقب مانده است و این ویژگی‌های جدید حریم خصوصی، شروع خوبی برای اکوسیستم اندروید به نظر می‌رسد.

2 در مورد “نگاهی به ویژگی داشبورد حریم خصوصی، یکی از بهترین قابلیت‌های اندروید 12”

  1. خیلی خوبه این قابلیت قشنگ میتونیم همه نرم افزارا و دسترسی هاشونو ببینیم و نرم افزارای ناامن رو حذف کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH