دانشمندان از یک ماسک صورت جدید با قابلیت تشخیص ویروس کرونا رونمایی کردند

استفاده از ماسک صورت یکی از روش‌های محافظت از خود و جامعه در برابر شیوع ویروس کرونا است. بعلاوه در حالت ایده‌آل انجام تست‌های تشخیصی با فواصل زمانی مشخص به مقامات بهداشتی اطمینان می‌دهد که هیچ فرد ناقل بدون علامت در جامعه وجود ندارد؛ اشخاصی که احتمالا به‌صورت ناخود‌آگاه موجب گسترش ویروس در سطح جامعه می‌شوند.

اما این سناریو کاملا ایده‌آل‌گرایانه به‌نظر می‌رسد. از آن‌جا که در دنیای کنونی تقریبا همه چیز با حالت ایده‌آل فاصله دارد؛ لذا محققان دانشگاه‌های هاروارد و MIT موفق به ارائه یک راهکار جایگزین شده‌اند. این ایده ماهیتی 2 منظوره داشته و در واقع نوعی ماسک صورت مجهز به یک سنسور خاص است. این ماسک قادر به اجرای تست تشخیصی کووید 19 روی تنفس کاربر بوده و نتیجه تست پس از مدت 90 دقیقه اعلام می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که این ماسک با توجه به اندازه نسبتا کوچک سنسور خود می‌تواند مجددا به یک ماسک صورت معمولی تبدیل شود. کاربران به منظور تشخیص بیماری با استفاده از این ماسک صرفا بایستی آن‌را برای مدت حدودا 15 تا 30 دقیقه روی صورت خود قرار داده و سپس دکمه تعبیه شده روی سنسور را فشار دهند. در ادامه بایستی 90 دقیقه دیگر نیز منظر ماند. پس از این مدت جواب تست بر روی یک نوار بازخوانی ظاهر خواهد شد.

این تست نه‌تنها برای تشخیص بیماری کووید 19 بلکه به منظور شناسایی سایر عوامل بیماری‌زا نظیر ویروس آنفولانزا نیز قابل استفاده خواهد بود. تست جدید ظاهرا به حدی دقیق است که حتی می‌تواند میان انواع مختلف ویروس کووید نیز تمایز قائل شود.

قیمت‌گذاری نسبتا ارزان ماسک جدید یکی از مشخصه‌های مثبت آن قلمداد می‌شود. هزینه ساخت نمونه اولیه این ماسک حدودا برابر با 5 دلار است. این موضوع بدان معناست که تولید ماسک در مقیاس بالا احتمالا به کاهش چشمگیر قیمت‌گذاری آن منجر خواهد شد. متاسفانه این محصول هنوز برای عرضه به‌صورت تجاری مهیا نشده است؛ اما محققان بر این باورند که حتی در صورت اتمام دوران شیوع ویروس کرونا نیز این ماسک‌ها با وجود سنسورهای داخلی خود می‌توانند برای بیماری‌های همه‌گیر آینده یا حتی استفاده نظامی جهت کمک به کشف عوامل شیمیایی مضر به‌کار گرفته شوند.

2 در مورد “دانشمندان از یک ماسک صورت جدید با قابلیت تشخیص ویروس کرونا رونمایی کردند”

  1. دانشمندا دیگه خیلی رفتن توی حس . کرونا تموم شد.
    فک میکنم اگه اینقدر پیگیر نمیشدن کرونا خودش ضعیف میشد. هرچی واکسن میزنن کرونا بیشتر تحریک میشه انگار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH