ویندوز 365

ویندوز 365 چیست، چه کاربردی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

مایکروسافت با استفاده از ویندوز 365، یک دسکتاپ ویندوزی را از طریق مرورگرهای وب، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند از طریق دستگاه‌های مک، کروم‌بوک، آیپد، آیفون و یا گوشی‌های اندرویدی، به نسخه دسکتاپی سیستم‌عامل ویندوز، دسترسی پیدا کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

ویندوز 365 چیست؟

ویندوز 365 در واقع یک کامپیوتر ابری است که کاربران با پرداخت حق اشتراک می‌توانند از آن استفاده کنند. بدین ترتیب با تهیه حق اشتراک این سرویس می‌توانید با استفاده از مرورگرهای وب مدرن، به دسکتاپ ویندوز دسترسی پیدا کنید.

در واقع این دسترسی به وسیله یک دسکتاپ مجازی انجام می‌پذیرد. با استفاده از ویندوز 365 می‌توانید از طریق یک مرورگر وب، هر اپلیکیشن ویندوزی را که بخواهید، نصب کنید و همچنین به محیط کامل سیستم‌عامل ویندوز نیز دسترسی پیدا کنید.

محیط دسکتاپ ویندوز 365، سریعا بالا می‌آید و همچنین می‌تواند وضعیت قبلی خود را نیز به یاد آورد. به‌ عبارتی دیگر، اگر چندین اپلیکیشن را باز کرده باشید و سپس اتصال اینترنت شما قطع شده و یا اینکه مرورگر را ببندید، آنگاه پس از اتصال مجدد، دسکتاپ شما، وضعیت قبلی خود را بارگذاری خواهد کرد. می‌توانید این‌گونه تصور کنید که اگر از یک مک به آیپد و یا از یک کروم‌بوک به لینوکس جابجا شوید، آنگاه بازهم وضعیت دسکتاپ شما، به حالت اولیه خود بازنخواهد گشت و در واقع وضعیت‌ها به دستگاه‌های گوناگون منتقل می‌شوند. هر کاربر نیز می‌تواند کامپیوتر ابری و یا چند کامپیوتر ابری مختص به خود را داشته باشد.

این ویندوز ابری بر پایه فناوری Azure Virtual Desktop مایکروسافت توسعه داده شده و همان‌طور که از نامش مشخص است، بر روی پلتفرم رایانش ابری Azure اجرا می‌شود. Azure را در واقع می‌توان پاسخ مایکروسافت به Amazon Web Services و یا Google Cloud Platform به حساب آورد. ویندوز 365 نیز نوعی از تین کلاینت (Thin Client) است؛ مایکروسافت، ویندوز را بر روی پلتفرم رایانش ابری خود اجرا کرده، سپس یک کسب‌و‌کار اقدام به خرید حق اشتراک ماهیانه این سرویس می‌کند. در نهایت نیز کارمندان آن شرکت، از راه دور به سیستم‌عامل ویندوز که بر روی سخت‌افزارهای مایکروسافت اجرا می‌شود، دسترسی پیدا می‌کنند.

کدام دستگاه‌ها می‌توانند به ویندوز 365 دسترسی پیدا کنند؟

جهت دسترسی به این ویندوز مجازی، فقط به یک مرورگر مدرن نیاز دارید. همچنین از طریق اپلیکیشن Remote Desktop شرکت مایکروسافت که در پلتفرم‌های گوناگونی در دسترس قرار دارد نیز می‌توانید به این سرویس دسترسی پیدا کنید. به عبارتی دیگر، ویندوز 365 بر روی مک، آیپد، آیفون، دستگاه‌های اندرویدی، کروم‌بوک، کامپیوترهای لینوکسی و هر دستگاه دیگری که بتواند مرورگرهای مدرن همانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج و یا سافاری اپل را اجرا کند، قابل دسترسی خواهد بود.

این مطلب را نیز بخوانید: آپلودسنتر مایکروسافت آفیس چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟!

ویندوز 365 بیشتر مناسب چه کسانی است؟

ویندوز 365 در واقع محصولی برای کسب‌و‌کارها است، نه کاربران عادی. هر کسب‌و‌کار با هر اندازه‌ای، می‌تواند از این سرویس استفاده کند. چه شرکت شما تک مالکی بوده و چه یک شرکت سهامی بزرگ باشد، در هر صورت می‌توانید در این سرویس ثبت‌نام کرده، حق اشتراک را پرداخت کنید و سپس از آن استفاده نمایید.

مایکروسافت می‌گوید که کسب‌و‌کارها قادر خواهند بود تا در عرض چند دقیقه، کامپیوترهای ابری از راه دور خود را ایجاد کرده و سپس آن‌ها را به کارمندان خود اختصاص دهند. با استفاده از این فناوری‌، شرکت‌ها به‌سرعت می‌توانند یک دسکتاپ استاندارد را در اختیار کارمندان خود قرار داده تا بدین ترتیب کارمندانشان بتوانند بر روی هر دستگاهی، به آن دسترسی پیدا کنند. کسب‌و‌کارها می‌توانند یک دسکتاپ مدیریت شده و به هم پیوسته را در اختیار کارمندان خود قرار داده، آن هم بدون اینکه سخت‌افزاری را برای آن‌ فراهم آورند. بنابراین کارمندان نیز بر روی دستگاه‌های غیر از رایانه‌های ویندوزی، می‌توانند به سیستم‌عامل ویندوز دسترسی پیدا کنند. کسب‌و‌کارها از طریق Microsoft Endpoint Manager می‌توانند به ایجاد، تخصیص و مدیریت کامپیوترهای ابری بپردازند.

آیا نسخه مخصوص کاربران عادی نیز وجود دارد؟

فعلا این محصول فقط برای کسب‌و‍‌کارها در نظر گرفته شده است. همان‌طور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم، کسب‌و‌کارهایی هم که فقط یک کارمند دارند، می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. این محصول به گونه‌ای نیست که کاربران نهایی بتوانند در آن ثبت‌نام کرده و سریعا یک دسکتاپ ابری از مایکروسافت تحویل بگیرند. حتی شرکت‌هایی هم که یک کارمند دارند، باز باید از طریق Endpoint Manager نسبت به ایجاد، تخصیص و مدیریت کامپیوترهای ابری خود، اقدام کنند. در آینده بهتر می‌توانیم در رابطه با استراتژی‌های توسعه مایکروسافت در رابطه با این محصول، قضاوت کنیم.

زمان انتشار

طبق گفته‌های مایکروسافت، این محصول در 11 مرداد 1400 (2 اوت 2021)، در دسترس کاربران شرکتی قرار می‌گیرد. این سرویس در 23 تیر 1400 (14 ژوئیه 2021) معرفی شده است.

هزینه اشتراک Windows 365

مایکروسافت هزینه اشتراک این محصول را بر دو مبنای کاربر و ماهانه محاسبه خواهد کرد. به عبارتی دیگر، شرکت‌ها باید در هر ماه، مقدار ثابتی را به ازای هر کارمند پرداخت کنند. دو نوع از این محصول نیز وجود دارد: Windows 365 Business و Windows 365 Enterprise. مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد تا انواع دیگری را نیز از لحاظ عملکرد، ارائه دهد. بدین ترتیب شرکت‌ها می‌توانند بسته به نیازهای خود، هزینه بیشتری را برای CPU، رم و حافظه ذخیره‌سازی اضافی، پرداخت نمایند تا بدین ترتیب بتوانند کارایی کامپیوتر ابری خود را افزایش دهند.

طبق اظهارات مایکروسافت، در تاریخ عرضه این سرویس، حداقل پیکربندی شامل یک عدد CPU،دو گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی می‌شود. بالاترین پیکربندی نیز شامل 8 عدد پردازنده مرکزی مجازی، 32 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی می‌شود.

پس از اینکه کسب‌و‌کاری نوع اشتراک خود و همچنین پیکربندی عملکردی خود را مشخص کرد، آنگاه باید هر ماه، مبلغی ثابت را پرداخت نماید. این شیوه پرداخت، مخالف رویه مربوط به Azure Virtual Desktop است (همان پلتفرمی که ویندوز 365 بر اساس آن بنا شده است). در Azure Virtual Desktop، شرکت‌ها بر اساس مدل استفاده خود، اقدام به پرداخت هزینه می‌کنند؛ در واقع میزان هزینه‌های پرداختی آن‌ها به میزان استفاده از این سیستم ابری در هر ماه بستگی دارد.

اطلاعاتی به‌صورت ناخواسته از جانب مایکروسافت افشا شده که در واقع جزئیات قیمتی Windows 365 Business را فاش می‌کند. این بسته برای شرکت‌هایی در نظر گرفته شده که کمتر از 300 کارمند داشته باشند. در این اطلاعات آمده که به ازای پرداخت 31 دلار برای یک ماه، یک کسب‌و‌کار می‌تواند یک کامپیوتر ابری مجهز به 2 عدد پردازنده مرکزی مجازی، 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی را به دست آورد.

این مطلب را نیز بخوانید: ویندوز سرور (Windows Server) چیست و چه تفاوتی با ویندوز عادی دارد؟

آیا ویندوز 365 امن است؟

در واقع خود ویندوز 365 و اپلیکیشن‌های آن، بر بستر پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت اجرا می‌شوند. شرکتی هم که از چنین سرویسی استفاده می‌کند، آنگاه در رابطه با امنیت و حریم خصوصی اطلاعات حساس خود، باید به مایکروسافت اعتماد کند.

در حال حاضر بسیاری از کاربران عادی و شرکتی، از سرویس‌های ابری همانند مایکروسافت 365 و Microsoft Teams استفاده کرده و البته در این رابطه می‌توان به مواردی همچون Google Workspace و Slack نیز اشاره کرد. بدین ترتیب اگر شرکتی از سایر خدمات ابری مایکروسافت استفاده کرده و از آن‌ها راضی باشد، آنگاه می‌توان گفت که مشکلی هم با کامپیوترهای ابری این شرکت ندارد.

ویندوز 365 همانند Azure Virtual Desktop، از مجازی‌سازی استفاده می‌کند. در اصل این‌گونه نیست که از طریق ویندوز 365، کنترل یک کامپیوتر منحصربه‌فرد را در یک مرکز داده به دست بگیرید. در واقع پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت، چندین کامپیوتر مجازی مختلف را در کنار یکدیگر و بر روی یک سرور واحد، اجرا می‌کند. البته کامپیوترهای گوناگونی که بر روی یک سرور قرار دارند، نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

بدین ترتیب شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن‌های آن‌ها در یک محیط استاندارد و مدیریت شده، اجرا می‌شوند. با این اوصاف، کارمندان نیز لازم نیست که نگران مواردی چون اتصال به VPN جهت مدیریت منابع شرکتی، نصب اپلیکیشن بر روی کامپیوترهای شخصی خود و یا آپلود کردن فایل‌های حجیم بر روی شبکه شرکت باشند. همچنین نیازی نیست که اسناد حساس شرکتی بر روی دستگاه شخصی کارمندها، دانلود شوند.

1 در مورد “ویندوز 365 چیست، چه کاربردی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH