سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: ما به دنبال مسدودسازی فضای مجازی نیستیم!

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی گفت: یکی از دغدغه‌های جدی و مهمی که سال‌هاست دلسوزان کشور و شمار زیادی از خانواده‌های ایرانی در مورد آن صحبت می‌کنند، موضوع فضای مجازی است. این فضا در همه جای دنیا ضوابط و قوانین مشخصی دارد. دولت‌ و مجلس‌های گذشته نسبت به این مسئله آگاه بوده‌اند و طرح‌هایی داشتند، اما به نتیجه نرسید.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمرکز در طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی، حمایت از حقوق کاربران و ساماندهی این فضا بوده و مجلس به دنبال فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی نیست.

نصیرایی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه زمانی که در کشور مسئله ساماندهی فضای مجازی بیان می‌شود، عده‌ای دانسته و ندانسته بیشتر به حواشی می‌پردازند. بر روی این طرح بیش از 2000 ساعت کار کارشناسی شده است، متاسفانه برخی بدون خواندن طرح اصلی و اطلاع از آخرین تغییرات آن اظهار نظر کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در ادامه اعلام کرد: افسوس که بعضی‌ها ساماندهی را در مسدودسازی معنی می‌کنند، در حالی که تمرکز اصلی این طرح بر سازماندهی فضای مجازی است. بر روی این طرح بارها کار کارشناسی انجام شده، اکنون این طرح به عنوان پیش نویس آماده شده و اصلا تمرکزی بر موضوع فیلترینگ نیست.

به دنبال ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی هستیم

نصیرایی در خصوص هدف اصلی طرح صیانت از فضای مجازی تصریح کرد: تمرکز اصلی ما حمایت از نخبگان، متخصصان این حوزه و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است، از سوی دیگر ما به دنبال ضمانت اجرایی برای قوانین موجود هستیم.

ما هیچ قانونی برای مدیریت فضای مجازی نداریم

او خاطر نشان کرد: در سال 1396 شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، ضوابطی را برای فعالیت در فضای مجازی تعیین کرد. بر این اساس، هر فردی که بخواهد در کشور این فضا را داشته باشد، باید ثبت نام کرده و سپس طبق مقررات تعیین شده فعالیت کند. همچنین پلتفرم‌های خارجی باید داخل ایران نماینده داشته باشند و اطلاعات کاربران ایرانی نباید به خارج از کشور منتقل شود. جالب است بدانید در آمریکا 270 قانون برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد اما در کشور ما هیچ قانونی برای مدیریت این فضا وضع نشده است.

از پلتفرم‌های داخلی حمایت نکردیم

سخنگوی کمسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه در طول این سال‌ها از پلتفرم‌های داخلی پشتیبانی درستی نشده، ما 70 درصد پهنای باند کشور را در اختیار پلتفرم‌های خارجی قراردادیم. اگر از پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی حمایت کنیم آنها می‌توانند مانند پلتفرم‌های‌ خارجی‌ عمل کنند.

وی تاکید کرد: در این طرح حضور مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی در پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌هایی که مجوز فعالیت ندارند، جرم خواهد بود. چندی پیش مطلبی منتشر شد که هر کس از فیلترشکن استفاده کند جرم‌انگاری می‌شود، ما بنا نداریم برای کاربران ایرانی محدودیت و یا جرم انگاری ایجاد کنیم. حال نکته مهم این است که اگر پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام، توییتر و تلگرام شرایط ما را نپذیرفتند، چه می‌شود؟

تا زمان تولید اپلیکیشن مشابه، پلتفرم‌های خارجی فیلتر نمی‌شوند

نصیرایی در ادامه گفت: براساس این طرح پلتفرم‌هایی که بیش از یک درصد کل کاربران کشور در آن فعالیت داشته باشند اما شرایط ما را نپذیرند فیلتر نخواهند شد، تا زمانی که اپلیکیشن‌های مشابه به اینستاگرام یا تلگرام برای جایگزینی در دسترس مردم قرار بگیرد، اجازه فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی را نخواهیم داد.

وی با اشاره به این‌ که در اجرای این طرح کوتاهی شده است، بیان کرد: ما تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نخواهیم گرفت و با کارشناسی طرح را دنبال می‌کنیم و هر کجا که ابهامی باشد آن را برطرف خواهیم کرد. علت اینکه درخواست داریم این طرح براساس اصل 85 بررسی شود این است که فرصت کار تخصصی‌تر فراهم شود. در صحن مجلس فرصت کافی برای بررسی فنی این طرح مهم مهیا نیست.

2 در مورد “سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: ما به دنبال مسدودسازی فضای مجازی نیستیم!”

  1. نکته مضحک قضیه اینجاست که فیلتر میکنن اما خودشون تو برنامه های فیلتر شده فعالیت دارن!! خاک بر سر همشون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH