نماینده مجلس مخالف طرح صیانت: این طرح باعث محدود شدن فضای مجازی می‌شود

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت از طرح صیانت از کاربران فضای مجازی اعلام کرد که راه‌اندازی دفاتر پلتفرم‌های خارجی با وضعیت تحریم حال حاضر در ایران محال است.

محمودزاده بیان کرد: در طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی چهار ماه فرصت داده شد تا پلتفرم‌های خارجی دفاتر خود را در ایران راه‌اندازی کنند که با وضعیت تحریم ایران، امکان عملی شدن آن وجود ندارد.

این نماینده مجلس با مخالفت به طرح صیانت از فضای مجازی افزود: اگر در مدت زمان چهار ماه این دفاتر راه‌اندازی نشود، سرویس‌های خارجی فیلتر می‌شوند و چون جایگزین خوبی برای آن هنوز وجود ندارد، مردم آسیب می‌بینند.

او با توجه به این نکته که نباید با ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک، نمایندگان از چرخه قانون‌گذاری خارج شوند گفت: وظایف نماینده قابل واگذاری نیست و نماینده قائم به شخص است مگر در مواردی ضروری، در شرایط حال حاضر هیچ ضرورتی وجود ندارد که تصمیم‌گیری در مورد فضای مجازی به کمیسیون فرهنگی ارجاع شود و لازم نیست نمایندگان از چرخه تصمیم‌گیری در این موضوع حذف شوند.

طرح صیانت چهارچوب واحدی ندارد

نماینده مهاباد خاطر نشان کرد: این طور که به نظر می‌رسد چندین بار طرح‌های پیشنهادی را تغییر داده‌اند و کمیسیون به چهارچوب دقیقی در رابطه با این موضوع نرسیده است. اکنون این طرح پس از چندین بار تغییر قرار است به صورت اصل 85 بررسی شود.

طرح صیانت موجب محدودیت فضای مجازی می‌شود

وی تاکید کرد: حال این سوال پیش میاید که چرا باید مسئله‌ای به این مهمی اینگونه مورد بررسی قرار بگیرد؟ و جالب است که بدانید در بخشی از آن آمده است که رسانه‌های اجتماعی خارجی باید طی مدت زمان 4 ماه داخل کشور دفتر دایر کنند و همه می‌دانیم این مسئله عملا امکان‌پذیر نیست و باعث ایجاد محدودیت و بسته شدن آنها می‌شود، در ادامه کسب و کار‌های اینترنتی تعطیل می‌شوند، بنابراین این طرح باعث محدود شدن فضای مجازی خواهد شد.

او بیان کرد: از سویی نظرات دولت و فعالان فضای مجازی و فعالین اقتصادی اخذ نشده و این افراد اعتراض خود را نسبت به این طرح در قالب نامه‌ای اعلام کردند. همچنین با در نظر گرفتن محتویات این طرح طبق قانون اساسی و اصل 75، بار مالی دارد و قابل طرح نیست.

جلال محمودزاده با توجه به بیانات رهبری در خصوص فضای مجازی تصریح کرد: به گفته مقام معظم رهبری این فضا برای ما هم تهدید است هم فرصت. وقتی به موارد این لایحه نگاه می‌کردم متوجه شدم در موارد مختلف به تدوین آیین‌نامه در جای دیگر ارجاع شده و توپ در زمین دیگران انداخته شده است.

دود این تصمیم به چشم دولت آینده می‌رود

او به بیانات خود افزود: در صورتی که با کار کارشناسی این موضوع در قالب لایحه به دولت رییسی واگذار شود و اگر امروز طرحی را تصویب کنیم که ناامیدی در جامعه باشد، دود آن در چشم دولت آقای رییسی خواهد رفت.

ایشان با اشاره به اینکه اکنون در فضای مجازی نزدیک به 900 هزار کسب و کار شخصی که بستر بیشتر آنها در تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام وجود دارد و خرید و فروش در این منابع شکل می‌گیرد، گفت: اگر بخواهیم بدون کار کارشناسی این بستر را ببندیم حتما تعداد زیادی از مردم آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: بیشترین مراجعین ما در سطح شهرستان‌ها در خصوص بیکاری است و زمانی که نمی‌توانیم کار ایجاد کنیم، چرا بستر خوداشتغالی را از آنها بگیریم؟

وی در پایان سخنان خود افزود: باید چهارچوبی برای این فضا ایجاد کرد، تا افراد سوءاستفاده‌گر از این بستر استفاده نکنند و فرزندان و خانواده‌های ما در معرض زیان قرار نگیرند زیرا آسیب و منفعت در کنار هم وجود دارد.

2 در مورد “نماینده مجلس مخالف طرح صیانت: این طرح باعث محدود شدن فضای مجازی می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH