فروشندگان بخوانند: نحوه افزایش بازدید و فروش محصول در دیجی‌کالا

دیجی‌کالا در سال 96 از یک فروشگاه‌ اینترنتی به یک پلتفرم مارکت پلیس آنلاین تبدیل شد. در این سیستم، دیجی‌کالا دیگر تنها فروشنده محصولات نیست، بلکه به عنوان یک واسطه میان فروشندگان کالا و مشتریان در سراسر ایران شناخته می‌شود. دیجی‌کالا با عرضه سیستم فروش مارکت پلیس خود طی سال‌های اخیر، به افزایش فروش و درآمد هزاران تولید کننده و کسب‌و‌کار ایرانی کمک فراوانی کرده که آمارهای مربوط به آن، در گزارش سال 99 دیجی‌کالا قابل مشاهده است.

طبق این گزارش در سال گذشته تعداد کسب‌و‌کارهایی که به عنوان فروشنده در مارکت پلیس دیجی‌کالا فعالیت داشتند، با رشد 150 درصدی نسبت به سال 98 به تعداد 152 هزار و 406 هزار فروشنده رسید.

فرصت فروش محصول در بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کشور شرایط مناسبی را برای تولید کنندگان محصول و کسب‌و‌کارهای ایرانی فراهم کرده تا با استفاده از این پتانسیل، فروش خود را افزایش دهند.

فروشندگان محصول در دیجی‌کالا اگر محصولات باکیفیت را با برچسب قیمتی مناسب به فروش بگذارند، می‌توانند درآمد بسیار خوبی از مارکت پلیس دیجی‌کالا به دست بیاورند و به کسب‌و‌کار خود رونق بخشند.

دیجی‌کالا در سیستم مارکت پلیس خود، فضایی بسیار مستعد برای فروش کالا را ایجاد کرده تا هزاران کسب‌و‌کار به ویژه در شرایط حساس مانند شیوع ویروس کرونا بتوانند فرصت فروش کالا را داشته باشند و کسب‌و‌کارشان در این شرایط دشوار پابرجا بماند.

میانگین درآمد فروشندگان مارکت پلیس دیجی‌کالا

فروشندگان دیجی‌کالا در سال گذشته به طور میانگین 51 میلیون تومان درآمد داشتند، حتی یکی از فروشندگان مارکت پلیس دیجی‌کالا در پاییز سال گذشته طی یک ماه 58 میلیارد تومان فروش داشت و رکورد فروش مارکت پلیس دیجی‌کالا طی یک ماه شکسته شد.

این موارد نشان می‌دهد که در دیجی‌کالا رقابت برای فروش بسیار بالاست. بنابراین فروشندگان باید با عمل به تعهدات خود مانند فروش محصول غیرتقلبی، قیمت‌گذاری مناسب، بسته بندی و ارسال به موقع کالا، به جمع فروشندگان معتبر و قابل اطمینان و در نتیجه پرفروش دیجی‌کالا بپیوندند.

مارکت پلیس دیجی‌کالا به دنبال برقراری تعامل دو سویه میان کسب‌و‌کارها و کاربران است. همچنین دیجی‌کالا فضایی رقابتی را میان کسب‌وکارها ایجاد کرده تا امکان رشد برای تمامی کسب‌و‌کارها به وجود بیاید.

فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش فروش در دیجی‌کالا

ابزارهای اعتبار سنجی فروشندگان توسط کاربران و قابلیت مقایسه قیمت یک محصول عرضه شده توسط چند فروشنده، از جمله بخش‌هایی هستند که فضایی رقابتی را در دیجی‌کالا ایجاد کرده‌اند. در این فضا فروشندگان متعهدی که محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند و در نقطه مقابل فروشندگان بدقول که سیاست قیمت‌گذاری مناسبی ندارند، توسط مردم کنار گذاشته خواهند شد.

البته رشد یک فروشنده در دیجی‌کالا و افزایش فروش او تنها به این موارد بستگی ندارد، طبق گزارش سال 99 دیجی‌کالا، افزایش بازدید یک محصول در این فروشگاه دارای پنج فاکتور اصلی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم.

 قیمت‌ مناسب‌تر

شاید این فاکتور نیازی به توضیح نداشته باشد، همواره قیمت پایین‌تر برای مشتریان جذاب‌تر است. در سیستم مارکت پلیس دیجی‌کالا کاربران می‌توانند قیمت تمامی فروشندگان یک محصول را با یکدیگر مقایسه کنند، در این حالت به طور طبیعی فروشنده‌ای که قیمت ارزان‌تری را ارائه دهد، شانس بیشتری برای فروش دارد.

آماده ارسال بودن کالا در انبار

با توجه به افزایش چشمگیر فروش دیجی‌کالا طی دو سال اخیر و عرضه سیستم فروش مارکت پلیس، زمان ارسال کالا در این فروشگاه کمی افزایش پیدا کرده است. البته در مارکت پلیس دیجی‌کالا خود فروشنده می‌تواند به طور مستقیم کالای خود را به مقصد خریدار بفرستد اما باید شرایط لازم برای بسته‌بندی و ارسال کالا از طرف فروشنده محیا باشد.

به هر شکل تاخیر در ارسال کالا برای خریداران خوشایند نیست و کاربران دیجی‌کالا دوست دارند تا اجناس خریداری شده‌ هر چه سریع‌تر به دستشان برسد، به همین دلیل شاید یک فروشنده با ارائه پایین‌ترین قیمت اما ارسال کالا از دو روز بعد از خرید، شانس فروش پایین‌ترین نسبت به یک فروشنده دیگر با قیمت بیشتر اما ارسال سریع کالا داشته باشد.

کسب امتیاز عملکرد بالاتر نسبت به رقبا

تمامی رفتارهای فروشنده توسط دیجی‌کالا مشاهده و ارزیابی می‌شود. دیجی‌کالا برای ارزیابی فروشندگان فاکتورهای مختلفی مانند ارسال به موقع کالا، قیمت مناسب، رضایت خریداران و مواردی از این دست را در نظر می‌گیرد. امتیاز بالاتر یک فروشنده موجب می‌شود تا او بیشتر به خریداران پیشنهاد شود، دیجی‌کالا به این منظور از ابزار جعبه خرید یا BuyBox استفاده کرده که در آن فروشندگانی با قیمت منصفانه‌تر و امتیازات بالاتر به عنوان فروشنده پیشفرض به خریدار پیشنهاد می‌شوند، همچنین خریدار می‌تواند امتیازات مربوط به فروشنده را در جعبه خرید مشاهده کند و طبیعتا خود خریداران به فروشندگانی با امتیاز بالاتر بیشتر اطمینان خواهند داشت.

میزان رضایت مشتریان

خود کاربران و خریداران نیز می‌توانند به خرید خود رای دهند و عملکرد فروشندگان را ارزیابی کنند. میزان رضایت مشتریان نیز تاثیر مستقیم در میزان بازدید محصولات فروشنده دارد و اگر رضایت از فروشنده بیشتر باشد، دیجی‌کالا آن فروشندگان را در اولویت نمایش به خریداران نشان می‌دهد.

ارسال مستقیم توسط فروشندگان

دیجی‌کالا از مهرماه سال 99 امکان ارسال مستقیم کالا توسط فروشندگان را فراهم کرده، به این ترتیب فروشنده بدون آن که نیاز باشد تا اجناس خود به انبار دیجی‌کالا تحویل دهد، می‌تواند به صورت مستقیم سفارشات را به دست خریداران برساند، این اتفاق موجب کاهش زمان تحویل کالا به خریداران و رقابتی‌تر شدن خرید و فروش در بازار آنلاین می‌شود و به فروش کالاهای متنوع‌تر نیز کمک می‌کند.

عملکرد فروشنده از نظر پایین بودن میزان بازگشت کالا، لغو سفارش و ارسال به موقع

بازگشت کالا، لغو سفارش و ارسال به موقع از موارد بسیار مهم در ارزیابی فروشندگان توسط دیجی‌کالا و مشتریان هستند. اهمیت این فاکتورها به حدی است که اگر فروشنده امتیاز مناسبی را در این فاکتورها دریافت نکند، قطعا به کاهش بازدید محصول و به‌طبع کاهش فروش آن منجر خواهد شد.

نظارت بر عملکرد فروشندگان

دیجی‌کالا در تلاش است تا با ابزارهای مختلف، بر روی فروشندگان خود نظارت داشته باشد تا سلامت مارکت پلیس و تجربه خوشایند خرید و فروش در دیجی‌کالا تضمین شود. دیجی‌کالا در این راستا کیفیت کالاها پس از هر خرید توسط خریداران از طریق نظرسنجی تعیین می‌شود تا مواردی که موجب نارشضایتی خریداران شده رفع شود، همچنین اصالت کالا‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تقلبی بودن یک محصول، برچسب «غیراصل» به صفحه آن محصول اضافه می‌شود تا خریداران از شرایط کیفیت کالا آگاه شوند.

دیجی‌کالا به طور منظم محصولاتی را که نرخ بازگشت بالایی دارند بررسی می‌کند و بر اساس نتایج به دست آمده، دسترسی فروشندگان آن محصول به گروه کالایی مورد نظر سلب می‌شود. همچنین خریداران می‌توانند نرخ بازگست کالا را در بخش امتیاز فروشنده همراه با امتیاز تعهد ارسال و ارسال به موقع بررسی کنند.

تامین به موقع کالا یکی دیگر از مواردی است که برای فروشگاه دیجی‌کالا اهمیت فراوانی دارد، زمانی که یک فروشنده نتواند محصول خود را در بازه زمانی تعیین شده به دست مشتریان برساند، دو برابر میزان کمیسیون فروش جریمه خواهد شد و در صورت تکرار این اتفاق، امتیاز فروشنده به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و در نهایت دسترسی فروش کالای مذکور از فروشنده سلب خواهد شد.

مشتریان از فروشندگان چه انتظاری دارند؟

با توجه به فاکتورهای اعلام شده، مشتریان دیجی‌کالا به خرید محصول منطبق با اطلاعات درج شده بر روی پلتفرم، با قیمت مناسب و سرعت ارسال بالا، تمایل بیشتری دارند و این موارد باعث افزایش امتیاز فروشنده، رشد میزان رضایت از طرف خریداران و در نتیجه افزایش بازدید محصول در دیجی‌کالا می‌شود.

از طرفی قیمت نامناسب، ارسال با تاخیر و نرسیدن به موقع کالا به دست مشتری، بازگشت محصول به دلایل مختلف مانند کیفیت پایین کالا یا عدم تطابق اطلاعات درج شده در سایت با خود محصول نیز جزو مواردی هستند که به کاهش امتیاز فروشنده در دیجی‌کالا، پایین بودن میزان رضایت خریداران و افت بازدید محصول منجر می‌شود.

فروشندگان دیجیکالا باید در نظر داشته باشند که محصول با کیفیت و خدمات مناسب به مشتری (مانند ارسال به موقع کالا) مهم‌ترین فاکتورهای افزایش فروش در این فروشگاه و حتی در کل بازار خرده‌فروشی کشور محسوب می‌شوند؛ با رعایت این موارد می‌توانید پتانسیل فروش محصولات خود را افزایش دهید و به عنوان یکی از فروشندگان برگزیده دیجی‌کالا شناخته شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH