بستر فناوری دیجی‌کالا چطور به شناخت روندهای بازار و تحلیل رفتار کاربران کمک می‌کند؟

گروه دیجی‌کالا از زیر مجموعه‌های متنوعی تشکیل شده که فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا بدنه اصلی آن را تشکیل می‌دهد. این پلتفرم بزرگ برای پاسخ‌گویی به نیاز میلیون‌ها کاربر خود، به زیرساخت‌های قدرتمند فنی در حوزه‌هایی مانند امنیت، کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و پشتیبانی نیاز دارد.

البته این زیرساخت‌ها از سال‌ها پیش ایجاد شده و توسعه پیدا کرده است؛ به طوری که در حال حاضر دیجی‌کالا بزرگ‌ترین و پویاترین اکوسیستم زیرساخت را در فضای کسب و کار آنلاین ایران در اختیار دارد.

زیرساخت دیجی‌کالا اکنون این توانایی را دارد که بدون ایجاد محدودیت برای حضور همزمان صد‌ها هزار کاربر، امنیت پلتفرم را در سایت و اپلیکیشن تامین کند. با وجود این زیرساخت قدرتمند دیجی‌کالا، دستاوردها و ظرفیت‌های ایجاد شده در این پلتفرم طی سال گذشته چشمگیر بودند؛ در گزارش سال 99 دیجی‌کالا تاکید شده که در حال حاضر بیش از 300 هزار کاربر به صورت همزمان می‌توانند در پلتفرم دیجی‌کالا حضور داشته باشند، این میزان بیش از سه برابر ظرفیت ورزشگاه آزادی است.

همچنین با توسعه مرکز متمرکز پاسخ‌گویی دیجی‌کالا، میزان پاسخگویی به کاربران این پلتفرم طی سال 99 به مقدار 200 برابر رشد داشته که میزان قابل توجهی است. در عین حال دیجی‌کالا هرگز از امنیت پلتفرم خود غافل نبوده و با توسعه زیرساخت و سیستم امنیتی، طی سال گذشته 20 هزار فعالیت مخرب در این پلتفرم را شناسایی کرده است.

بهبود هوش تجاری دیجی‌کالا

دیجی‌کالا از ظرفیت زیرساخت تکنولوژی خود در حوزه‌های مختلف مانند هوش تجاری بهره می‌برد، هوش تجاری در این پلتفرم به معنای شناخت بازار و رفتارهای کاربران برای کمک به تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان است که بخش عمده‌ای از آن به کمک زیرساخت تکنولوژی دیجی‌کالا میسر می‌شود.

به عنوان مثال در سال گذشته 75 درصد از 91 هزار و 474 هزار کالای راه یافته به جشنواره 99/9/9 به صورت ماشینی تایید شدند. همچنین در جشنواره یلدای شگفت‌انگیز از یک میلیون و 183 هزار و 462 کالای راه‌یافته به این جشنواره، 99.9 درصد آن‌ها به صورت ماشینی تایید شدند.

توسعه محصول

تمرکـز بـر مشـتری و نیازهـای کاربـران و بهبـود تجربـه خریـد و فـروش، اصلی‌ترین محور فراینـد توسـعه محصـول در دیجـی‌کالاست. ایـن رویکـرد در هوشـمندسازی هـر کـدام از زیرگروه‌هـای دیجـی‌کالا قابل مشاهده است.

در سال گذشته تبلیغات هوشمند و هدفمند به دیجی‌کالا اضافه شد و فروشندگان با کمک این نوع تبلیغات، توانستند میزان بازدید محصول خودشان را افزایش دهند. همچنین پنل فروشندگان در سال گذشته نیز توسعه پیدا کرد تا با امکان تحلیل و بررسی دقیق عملکرد، بتوانند فروش حرفه‌ای‌تری در مارکت پلیس دیجی‌کالا داشته باشند.

در این بخش می‌توانیم به دیجی‌اکسپرس به عنوان شبکه هوشمند لجستیک دیجی‌کالا اشاره کنیم که وظیفه تحویل کالاها به مشتریان را دارد و در حال حاضر 13 شهر بزرگ کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. این شرکت به دنبال آن است تا با حرکت بر لبه تکنولوژی و توسعه یک پلتفرم جامع، هوشمند، در دسترس و گسترده، به بزرگترین شرکت تکنولوژی محور در صنعت لجستیک ایران تبدیل شود.

همچنین پبندو یکی دیگر از پلتفرم‌های زیرمجموعه دیجی‌کالاست که در آن کاربران می‌توانند آگهی فروش کالا و خدمات خود را ثبت کنند. در واقع پیندو به دیجی‌کالا پیوند خورده، یعنی بینندگان محصول در پیندو می‌توانند، اطلاعات، نقد و بررسی و نظرات کاربران دیجی‌کالا در خصوص همان محصول را مشاهده و سپس برای خرید کالای فروشنده، اقدام کنند.

هوش مصنوعی و کلان‌داده

هوش مصنوعی و کلان داده را می‌توان مهم‌ترین حوزه خودنمایی زیرساخت قدرتمند تکنولوژی دیجی‌کالا دانست. دیجی‌کالا همسو با بزرگ‌ترین پلتفرم‌های بین‌المللی در حوزه تجارت الکترونیک از هوش مصنوعی در جهت بهبود عملکرد خدمت‌رسانی در تمامی بخش‌های مرتبط با نیاز کاربران کمک می‌گیرد.

روزانه هزاران کاربر در پلتفرم دیجی‌کالا حضور پیدا می‌کنند، زیرساخت تکنولوژی دیجی‌کالا این ظرفیت را فراهم ساخته تا با کمک هوش مصنوعی رفتارهای کاربران به داده‌هایی ارزشمند تبدیل شود؛ دیجی‌کالا از این کلان داده‌ها در جهت بهبود و یکسان سازی تجربه کاربران استفاده می‌کند.

در گزارش سال 99 دیجی‌کالا، دستاوردهای بخش هوش مصنوعی این پلتفرم با اشاره به بهبود موتور جستجو، سیستم هوشمند پیشنهاد دهنده، محتوا، امنیت و بازاریابی و بازرگانی بیان شد.

موتور جستجو هوشمند

موتور جستجو یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیجی‌کالا برای کاربران است که آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان، به کالای مورد نظرشان می‌رساند. دیجی‌کالا با توجه به این موضوع، در سال 99 چند الگوریتم جدید را به موتور جستجو خود اضافه کرد و در نتیجه نرخ تبدیل جستجو نسبت به عدم جستجو در این پلتفرم 8 برابر افزایش پیدا کرد.

سیستم هوشمند پیشنهاد دهنده

هوش مصنوعی دیجی‌کالا در Recommendation System (سیستم هوشمند پیشنهاد دهنده)، می‌کوشد تا با توجه به جستجوی کاربران، علاقمندی آن‌ها را پیدا کند و براساس رفتارها و تعاملات کاربران، آن‌ها را در هر چه سریع‌تر رسیدن به کالای موردنظرشان همراهی کند. طی سال گذشته استفاده از سیستم هوشمند پیشنهاد دهنده دیجی‌کالا 30 درصد رشد داشته است.

بررسی نظر کاربران و محتوا

روند صعودی تنوع کالا در دیجی‌کالا موجب شده تا بررسی نظرات کاربران در صفحه محصولات بیش از پیش اهمیت پیدا کند، در این خصوص با کمک زیرساخت تکنولوژی دیجی‌‎کالا در سال 99، امکان تایید یا رد نظرات با ابزار یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفت. هم‌اکنون 75 درصد نظرات با کمک هوش مصنوعی نظارت می‌شود، همچنین بررسی نظرات از 10 هزار نظر در روز به 50 هزار نظر رشد پیدا کرده است.

امنیت

تقلب در هنگام خرید توسط کاربر، در همه پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین مرسوم است که با افزایش امنیت پلتفرم، می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. در سال 99 افزایش امنیت دیجی‌کالا برای جلوگیری از مشتریان قدیمی از کد تخفیف کاربران جدید به تیم هوش مصنوعی و کلان داده دیجی‌کالا سپرده شد، با این اتفاق روزانه یک میلیارد ریال در هزینه‌های دیجی‌کالا صرفه‌جویی شد.

بازاریابی و بازرگانی

در بخش بازرگانی، پیش‌بینی کالاهای پر فروش یکی از معیارهای اصلی انتخاب کالاهای منتخب برای تخفیف‌های شگفت‌انگیز و جشنواره‌های بزرگ دیجی‌کالاست. پیش‌بینی کالا‌های پرفروش در سال 99 با کمک هوش مصنوعی در دیجی‌کالا ممکن شد. با این اتفاق، آمارهای ارائه شده می‌تواند در بخش بازرگانی و بازاریابی به فروشندگان کمک کند.

بهینه‌سازی بسته‌بندی کالا

زیرساخت تکنولوژی دیجی‌کالا کمک کرده تا ارائه خدمات این پلتفرم در همه حوزه‌ها بهبود پیدا کند. طبق گزارش سال 99 دیجی‌کالا، استفاده از هوش مصنوعی در خصوص بسته‌بندی کالا‌ها با هدف مصرف بهینه از کارتن‌ها بر اساس اندازه و نوع سفارش، هزینه‌های عملیاتی دیجی‌کالا را طی 2 ماه تا 10 میلیارد ریال کاهش داد.

در این پروژه دیجی‌کالا، طی یک ماه بیش از 722 میلیون سانتی‌متر مربع در مصرف جعبه‌ها صرفه‌جویی شد؛ همچنین مصرف کاغذ در دیجی‌کالا نیز تا 10 درصد کاهش پیدا کرد که تبعات زیست محیطی مثبتی برای کشور خواهد داشت.

لجستیک هوشمند دیجی‌کالا

بخش لجستیک دیجی‌کالا نیز با وجود ظرفیت‌های زیرساخت تکنولوژی دیجی‌کالا تغییرات مثبتی را تجربه کرد. در سال 99 در لجستیک هوشمند دیجی‌کالا با بهینه سازی مسیر موجب کاهش 2800 کیلومتری مسافت‌ها و 300 هزار لیتر سوخت در یک ماه شد. همچنین بیش از 1800 کالا با سرویس گنجه‌های دیجی‌کالا به دست مشتریان رسید. جذب رانندگان خویش‌فرما جهت همکاری در شبکه جمع‌سپاری دیجی‌اکسپرس نیز با کمک هوش مصنوعی اتفاق افتاد.

جمع‌بندی زیرساخت تکنولوژی دیجی‌کالا

همانطور که گفته شد، دیجی‌کالا بزرگ‌ترین و پویاترین اکوسیستم زیرساخت را در فضای کسب و کار آنلاین ایران در اختیار دارد. بر اساس گزارش سال 99 دیجی‌کالا، این پلتفرم با استفاده از ظرفیت‌های زیرساخت تکنولوژی خود، تجربه استفاده کاربران از جمله فروشندگان و خریداران را در همه ابعاد مانند پنل فروشندگان، تبلیغات، بازرگانی و بازاریابی، پیشنهاد خرید، موتور جستجو، امنیت و غیره بهبود بخشیده و در تلاش است تا با استفاده از کلان‌داده‌های برآمده از بررسی و پایش رفتار کاربران و خرید آن‌ها، به افزایش فروش فروشندگان و پیشرفت تجربه کاربری کمک کند. در واقع می‌توان این‌گونه گفت که بدون توسعه زیرساخت‌ها عملا کسب موفقیت‌های بزرگی همچون پردازش هزاران کالای روزانه با کمترین خطا ممکن نبود. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا تاکنون به دیجی‌کالا از این زاویه نگاه کرده‌‌اید؟

1 در مورد “بستر فناوری دیجی‌کالا چطور به شناخت روندهای بازار و تحلیل رفتار کاربران کمک می‌کند؟”

  1. سید محسن اسماعیلی نژاد

    تا وقتی نتونه جنس اصل و به موقع دست مشتری برسونه هوشمندسازی به چه دردی میخوره خدایی؟
    مفت نمی ارزه
    من حاظرم از یه جا با قیمت خوب و جنس باکیفیت بخرم ولی اصلن این دم و دستگاه رو هم نداشته باشه
    اینا به درد خودشون میخوره نه من مشتری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH