هر آنچه که در رابطه با Google Tensor تراشه اختصاصی گوگل می‌دانیم

در حین خرید یک گوشی هوشمند اندرویدی، حتما نام اسنپدراگون به گوشتان خورده است. طیف گسترده‌ای از گوشی‌های اندرویدی، قدرت خود را از پردازنده‌های موبایلی شرکت کوالکام می‌گیرند. حال خود شرکت گوگل نیز اقدام به تولید پردازنده‌های مختص به خود کرده و آن‌‎ها را Google Tensor نامیده است.

اکنون گوگل نیز به جمع شرکت‌های اپل و سامسونگ پیوسته است (شرکت‌هایی که خود تراشه‌های مخصوص گوشی‌های خود را تولید می‌کنند). معمولا شرکت‌هایی همانند وان‌پلاس، ال‌جی و حتی برخی از مدل‌های گوشی‌های سامسونگ نیز از پردازنده‌های کوالکام و یا مدیاتک استفاده می‌کنند.

در پیش گرفتن راه اپل

شرکت اپل از همان روزهای اول تا به حال، خود پردازنده‌های گوشی‌های آیفون را تولید کرده است. کوپرتینویی‌ها در حال حاضر مشغول قرار دادن تراشه‌های خود در کامپیوترهای مک هستند. در نهایت تولید تراشه‌های اختصاصی باعث می‌شود تا این شرکت بتواند کارهایی را انجام دهد که در صورت استفاده از تراشه‌های سایر شرکت‌ها، انجام آن‌ها امکان‌پذیر نبود. یکی از این موارد، ایجاد سطحی عمیق از یکپارچگی در بین نرم‌افزار و سخت‌افزار است.

این مطلب را نیز بخوانید: گوگل میت چیست؟ آموزش برگزاری کنفرانس و ارتباط تصویری با گوگل میت

از لحاظ تاریخی، همه شرکت گوگل را به خاطر نرم‌افزارهایش می‌شناسند، اما در عین حال این شرکت نیز با گوشی‌های پیکسل و دستگاه‌هایی همانند Google Nest Mini، اولین گام‌ها را در رابطه با تولید دستگاه‌های فیزیکی خود، برداشت. حال اهالی مانتین ویو در ادامه و مشابه اپل، می‌خواهند که بخش بسیار مهمی از دستگاه‌های خود را خودشان به تولید برسانند و آن، پردازنده است.

Google Tensor چیست؟

Google Tensor

 

در تعاریف اساسی، Google Tensor یک سیستم بر روی تراشه یا همان SoC بوده که مردم بیشتر آن را به‌عنوان پردازنده می‌شناسند. Google Tensor چیزی همانند اسنپدراگون 888 و یا اپل A14 Bionic است. این‌ها در واقع تراشه‌هایی هستند که قدرت موردنیاز دستگاه‌های موبایلی را تأمین می‌کنند.

“قدرت” را می‌توان یک هدف ساده‌سازی شده برای یک پردازنده قلمداد کرد. تراشه Google Tensor همچنین در فرایندهای پردازش ویدیو و تصاویر، ترجمه صدا به گفتار و … نیز شرکت خواهد داشت. این تراشه به دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را با زحمت کمتری انجام دهند.

اگر هم می‌خواهید که از جزئیات بیشتری در رابطه با این تراشه مطلع شوید، آنگاه باید به شما بگوییم که در تاریخ نگارش این مطلب، اطلاع چندانی در این باره نداریم. طبق ادعاها، این تراشه قرار است که 8 هسته داشته باشد، با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده و همچنین مبتنی بر ARM باشد. به گفته وب‌سایت 9to5Google، توسعه این تراشه با همکاری شرکت سامسونگ صورت گرفته است.

Google Tensor چه چیزی را به گوشی‌های پیکسل اضافه می‌کند؟

در بالا در رابطه با قدرت و یکپارچگی صحبت کردیم، اما در نهایت این تراشه‌ها چه تأثیری را بر تجربه شما و همچنین کارایی گوشی‌های پیکسل می‌گذارند؟ هر چه یکپارچگی میان سخت‌افزار و نرم‌افزار بیشتر باشد، آنگاه شرکتی همانند گوگل نیز بهتر می‌تواند تجربه کاربران گوشی‌های خود را بهینه‌سازی کند.

 

عکاسی همیشه بخشی بزرگ و مهمی از گوشی‌های پیکسل بوده و اکنون تراشه‌های Google Tensor نیز به گوگل این امکان را می‌دهند که کارهای بیشتری را در این رابطه انجام دهد. از جمله نمونه‌های مرتبط در این زمینه می‌توان به ضبط تصاویر چندین دوربین به‌صورت همزمان، ضبط ویدیوهای چندین دوربین با نوردهی‌های مختلف، سرعت شاتر بالاتر و همچنین انجام پردازش‌های سنگین‌تر در هنگام ضبط ویدیوها، اشاره کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: گوگل پلی سرویس چیست، چه کاربردی دارد و آیا می‌توان آن را حذف کرد؟

جدا از تصاویر و ویدیوها، تراشه‌های جدید گوگل می‌توانند تشخیص صدا و گفتار را بهبود بخشند. این قضیه به معنای کار کردن راحت‌تر با اپلیکیشن‌های صفحه‌کلید، از جمله استفاده صوتی از دستورهایی همانند “ارسال” و یا “پاک کردن” در هنگام به زبان آوردن متن پیام است. حتی قادر خواهید بود که با استفاده از صدای خود، غلط‌های املایی را نیز ویرایش کنید. به‌صورت خلاصه، می‌توانید هر آنچه را که گوشی‌های پیکسل در رابطه با آن‌ها شناخته شده هستند، در نظر گرفته و سپس بهبود آن‌ها با استفاده از تراشه‌های Google Tensor را تصور کنید.

چه زمانی گوشی‌های پیکسل به Google Tensor مجهز می‌شوند؟

اولین دستگاه‌هایی که قرار است از این تراشه استفاده کنند، پیکسل 6 و 6 پرو هستند. انتظار می‌رود که این دستگاه‌ها در پاییز امسال به‌صورت رسمی رونمایی شوند. در نهایت هم قرار است که گوشی‌های پیکسل 6 در سه‌ماهه چهارم سال 2021 میلادی به همراه اندروید 12 روانه بازارها شوند.

2 در مورد “هر آنچه که در رابطه با Google Tensor تراشه اختصاصی گوگل می‌دانیم”

  1. برانکو ایوانکوویچ

    برگ برنده برند های محبوب دقیقا همینه
    کاری که اپل و سامسونگ و هواوی هم انجام دادن.

  2. پردازنده باید توسط خود کموانی تولید کننده گوشی هوشمند تولید شه، این چیزیه که رو یکپارچگی و هارمونی رابط کاربری خیلی اثرگذاره..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH