ماینکرفت

تاریخچه بازی ماینکرفت: سرگذشت جهان بلوکی!

ماینکرفت یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های جهان است. چگونه می‌شود یک بازی مستقل کوچک بدون بودجه و تنها با یک توسعه‌دهنده، تبدیل به پدیده‌ امروزی شود؟ بیایید با یکدیگر در خط زمان حرکت کنیم و این موضوع را بفهمیم.

اگر از یکی از بازیکنان مشتاق Minecraft هستید یا راه‌های بازی را می‌شناسید، می‌توانید از این قسمت بگذرید. قبل از اینکه کتاب‌های تاریخ را بررسی کنیم، بیایید نحوه بازی کردن این بازی حماسی را به‌صورت خلاصه بگوییم.

بدون شک Minecraft تأثیرگذارترین بازی Sandbox است. بازیکن به یک جهان باز، تصادفی بزرگ (درواقع بی‌نهایت!) با زیستگاه‌هایی مانند کوه‌ها، جنگل‌ها، غارها، دشت‌ها و اقیانوس‌ها، بدون هیچ هدف خاصی، سقوط می‌کند. حال پیشرفت فقط از طریق یک کشف کردن امکان‌پذیر است. جهان شامل مکعب‌ها یا بلوک‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید، بردارید، بسازید یا جایگزین کنید. همچنین دارای چرخه شبانه‌روز است. بسته به سطح دشواری تعیین‌شده، بازیکنان باید در طول شب غذا بخورند و از خود در برابر موجودات خطرناک آن جهان دفاع کنند. اما بازی حالت‌های متفاوت دیگری هم دارد، برای مثال می‌توان از حالت Creative نام برد که در آن شما با منابع نامحدود و در جهان امن به ساخت‌وساز مشغول می‌شوید. حال با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا تاریخچه این بازی مهیج را بررسی کنیم.

آغاز

اکنون می‌دانید که بازی چگونه اجرا می‌شود؛ وقت آن است که بفهمیم که چگونه همه‌چیز شروع شد. ماینکرفت حاصل کار برنامه‌نویس سوئدی مارکوس پرسون (Markus «Notch» Persson) است. او قبلاً در استودیو توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی مانند King و بعدازآن jAlbum کار می‌کرده است. مارکوس قبل از اینکه تمام تمرکز خود را روی Minecraft بگذارد، چند نمونه اولیه در ساعات خلوت خود، با الهام از بازی‌های محبوب آن زمان، توسعه داد. در میان نمونه‌های اولیه RubyDung، یک بازی بر پایه ساختن و Infiniminer، یک بازی بر پایه استخراج مبتنی بر بلوک بود. در این زمان بود که می‌توان دید چگونه ایده‌های پشت Minecraft در حال شکل‌گیری بودند.

اولین نسخه Minecraft، با نام Java Edition، توسط Notch در تعطیلات آخر هفته در اوایل ماه مه ۲۰۰۹ ساخته شد. این بازی ابتدا در ۱۷ مه در انجمن TIGSource، تالاری برای توسعه‌دهندگان مستقل بازی، برای عموم منتشر شد. پس از بازخورد همسالان خود، Notch بازی را به‌روز کرد. چند به‌روزرسانی دیگر طی چند ماه منتشر شد. نسخه‌های Indev و Infdevs، قبل از اولین به‌روزرسانی اصلی وجود داشتند. نسخه Alpha، در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ منتشر شد. در همین زمان بود که Minecraft شروع به رشدی سریع کرد و آغاز ماینکرفت شکل گرفت.

ماینکرفت

سپس مارکوس کار روزانه خود را رها کرد تا تنها روی Minecraft تمرکز کند. او با پول به‌دست‌آمده از بازی، شرکت افسانه‌ای بازی‌های ویدئویی Mojang را به همراه همکاران قبلی خود، کارل ماننه و یاکوب پورسر تأسیس کرد. در آن زمان، Minecraft دائماً به‌روز و کالیبره می‌شد. موارد جدید، بلوک‌ها، موجودات متفاوت، منابع و مکانیک‌های جدید به بازی اضافه می‌شد و همین در همین زمان بود که حالت محبوب Survival Mode اضافه شد. در ۳۰ دسامبر، Minecraft وارد مرحله بتا شد. در آماده‌سازی برای انتشار کامل، استودیو Mojang کارکنان جدیدی را استخدام کرد و تعداد افرادی که آن را بازی کردند. حالا تعداد افرادی داشتن ماینکرفت بازی می‌کردند روبه افزایش بود.

چشم‌اندازی که جهان را فرامی‌گیرد

نسخه کامل Minecraft بالاخره در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد و این موفقیت بسیار سریع بود. از آن زمان به بعد، Minecraft واقعاً فقط به یک سمت حرکت می‌کرد و آن، پیشرفت بود. برای تمرکز بر سمت سوی بازی و پیشبرد کلی‌تر آن، مارکوس خودش از طراح اصلی بازی بودن کناره‌گیری کرد و ینس برگنستن (Jens «Jeb» Bergensten) را استخدام کرد، که کنترل خلاقیت بازی را به دست گرفت.

با افزایش تعداد بازیکنان، Mojang نیز رشد کرد. پیدا کردن شرکای جدید و استخدام توسعه‌دهندگان بیشتر برای پیشرفت Minecraft ضروری بود. طی دو سال آینده، چندین نسخه و به‌روزرسانی جدید از جمله «Adventure» ،«Pretty Scary» و «that Changed the World» منتشر شد. طراحی بهتر شده بود، انواع بیشتری از موجودات خطرناک، اهداف و مکانیک‌ها به بازی اضافه شد. یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های Minecraft این بود که دائماً در حال تغییر و به‌روزرسانی بود.

minecraft

پس از موفقیت و اثرگذاری Minecraft در قلب بسیاری از گیمرها، استودیو Mojang و مالکیت دارایی معنوی Minecraft توسط غول دنیای فناوری، شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۷، به مبلغ بسیار بالایی خریداری شد که یک رکورد بود. البته این فروش توسط خود مارکوس در توییتر پیشنهاد شد و به دنبال شرکتی برای خرید سهام بود.

Minecraft به توسعه خود ادامه داد و تقریباً همه‌چیز به‌ آن اضافه شد. نبرد با باس‌ها (Boss)، ابعاد و مناطق اضافی و موارد بسیار زیاد دیگر. این بازی طی سال‌ها به پلتفرم‌های مختلف معرفی شد، مانند: Xbox ،Playstation ،Nintendo ،Pocket Edition و همچنین موبایل‌ها؛ حتی به واقعیت مجازی هم راه پیدا کرد. تقریباً دیگر شما دارای هر نوع دستگاهی باشید می‌توانید ماینکرفت را تجربه کنید.

 

حالت‌های بازی و Spinoffها

با توجه به محبوبیت Minecraft، چندین حالت متفاوت دیگر و spinoffها به بازی اضافه شد. این قابلیت‌ها برای حفظ طراوت بازی ساخته‌شده و هنوز هم ساخته می‌شود. گیمرها به دلایل مختلفی Minecraft بازی می‌کنند. برخی دوست دارند بر ایجاد چیزهای شگفت‌انگیز در حالت خلاق بازی تمرکز کنند. برج ایفل، تاج‌محل و از این جمله خلاقیت‌های بلندپروازانه را توسعه دهند. برخی دوست دارند تا حد ممکن در حالت Survival یا Hardcore Mode در بالاترین سختی زنده بمانند. برخی می‌خواهند همه اسرار و تخم‌مرغ‌ها را کشف کنند و برخی می‌خواهند یک ماجراجویی مبتنی بر داستان را در حالت ماجراجویی تجربه کنند. هزاران کار در این بازی وجود دارد که باید انجام شود!

minecraft-dungeons

همچنین Minecraft قابلیت بسیار بالایی برای تنظیم و شخصی‌سازی دارد. جامعه Modding طیف گسترده‌ای از نقشه‌ها، موجودات و موارد جدید را ایجاد کرده‌اند. هر چیزی که بتوان به آن فکر کرد در این بازی ساخته‌ شده است. یکی دیگر از جنبه‌های Minecraft حالت چندنفره است که در آن چندین بازیکن می‌توانند در یک جهان با یکدیگر ملاقات کنند و بازی کنند. زنده ماندن با مبارزه با موجودات و ساختن وسایل، با یکدیگر بسیار سرگرم‌کننده است.

بسیاری از بازی‌های چندمنظوره از ماینکرفت ساخته شد که اکثر آن‌ها توسط یا همراه با شرکت Mojang بود. معروف‌ترین اسپین آف‌ها شامل Minecraft: Story Mode، یک قسمت مستقل و یک داستان مستقل که توسط Telltale Games و Mojang توسعه‌یافته است و Minecraft Dungeons، که در آن حداکثر چهار نفر می‌توانند در غارهای مختلف به جستجو بپردازند و گنج‌ها را کاوش و پیدا کنند. همچنین Minecraft Earth، جایی که واقعیت افزوده وارد جهان ماینکرفت می‌شود. هنوز هم Mojang و Microsoft مطمئناً می‌دانند چگونه این بازی را تازه نگه‌ دارند.

قطاری که به حرکت خود ادامه می‌دهد

هیچ‌کس در ذهن خود نمی‌توانست تأثیر فرهنگی گسترده‌ای را که ماینکرفت داشته است، پیش‌بینی کند. تعداد کمی از بازی‌ها می‌توانند از رشد باورنکردنی و تأثیرگذاری بالا از ابتدا برخوردار باشند. بازی اصلی و spinoffهای مختلف آن بیش از هر زمان دیگری انجام می‌شوند و به‌روزرسانی مداوم آن‌ها در دنیایی که همیشه در حال تغییر است، این بازی را تازه نگه می‌دارد. Minecraft چندین جایزه برنده‌ شده است و بیش از یک‌بار توسط چندین منتقد تحسین‌شده «ماینکرفت یکی از مهم‌ترین بازی‌های دهه» نامیده شده است.

minecraft

منتقدان از گرافیک بلوکی، آزادی بازی دقیقاً مطابق انتخاب بازیکن، دنیای باز و عظیم، به‌روزرسانی مداوم، حالت‌ها و تغییرات ایجاد شده، سیستم پیچیده ساخت‌وساز و توانایی درگیر کردن افراد در هر سنی استقبال کرده‌اند. همچنین به وجود آمدن نسخه‌هایی برای پلتفرم‌های دیگر باعث محبوبیت بیشتر ماینکرفت شد. جای تعجب نیست که Minecraft در بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه با بیش از ۱۲۵ میلیون بازیکن فعال ماهانه فروخته‌ شده است. این اعداد فوق‌العاده است.

نتیجه‌گیری

ازآنجاکه بودجه اولیه بسیار اندک بود، تبلیغات برای بازی مبتنی بر بازیکنان بود، Minecraft یکی از اولین بازی‌های مستقلی بود که واقعاً از Youtube و دیگر سیستم‌عامل‌های رسانه‌ای مشابه برای موفقیت در بازار استفاده کرد. بسیاری از بزرگ‌ترین اینفلوئنسرهای بازی در این رسانه‌ها امروزه از Minecraft برای کسب بازخورد بیشتر و برای جمع‌آوری و حفظ بینندگان استفاده می‌کنند. داستان Minecraft یک نمونه عالی از هم‌افزایی در دنیای بازی است.

به‌جرات می‌توان گفت که امروزه Minecraft چیزی فراتر از یک بازی است. تأثیر آن بر جامعه ما و محبوبیتی که دارد، باعث شده است که به فیلم، مستند، رمان، کالاهای فیزیکی و موسیقی تبدیل شود. در آموزش، برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و مطالعات زیستگاه کاربرد دارد. تقریباً به هر طرف که نگاه کنیم، اثری از Minecraft قابل‌ مشاهده است. نظر شما درباره آینده Minecraft چیست؟

4 در مورد “تاریخچه بازی ماینکرفت: سرگذشت جهان بلوکی!”

  1. بازی ماینکرفت همیشه آینده روشنی خواهد داشت با هر آپدیت و امکانات جدید ماینکرفت قدم جدیدی را شروع میکنه

    1
    1
  2. یه تایمی اینقد اینو بازی میکردم که معتاد شده بودم بهش
    اما خیلی زود هم ازش خسته شدم گذاشتمش کنار..

  3. سلام من ایلیام
    یک استریمر ماینکرفت و حدود 4 ساله که ماینکرفت بازی می کنم
    خب حالا نظر درباره آیندش !
    ماینکرفت با آپدیت های 1.8 ، 1.12 ، 1.16 و 1.17 انقلابی هر دفعه ایجاد میکرد که الان زمزمه این هم هست که آپدیت 1.18 هم پدیده ای باشه
    مینکرفت میتونه توی بازی از اقلامی که ما تو زندگی واقعا استفاده میکنیم هم بیاره مثلا مبل و میز البته ماد هایی وجود داره که میشه این ها رو وارد بازی کرد ولی به نظرم بهتره که داشته باشه
    ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH