نرخ کلیک : راهنمای کامل افزایش CTR

نرخ کلیک یا Click Through Rate یک کمیت فوق العاده موثر در رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می باشد، که البته بر سر این موضوع اختلاف است!

این کمیت نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش سایت شما در SERP گوگل می باشد، که هر چقدر بیشتر باشد، منجر به افزایش رتبه شما می شود.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

تعریف نرخ کلیک (Click Through Rate) یا CTR به طور کلی و فارغ از بحث گوگل، عبارتست از نسبت تعداد کلیک به تعداد بازدید بر روی یک لینک خاص یا یک دکمه خاص.

بگذارید بیشتر توضیح بدهم؛

فرض کنید عبارت «آموزش تولید محتوا» را در گوگل جستجو کرده اید و صفحه نتایج مطابق عکس زیر باشد :

اما اگر بر روی لینک آموزش سئو وبین سئو کلیک کنید، تنها webinseo است که ۱ کلیک هم دریافت می کند و باقی نتیجه ها کلیکی دریافت نمی کنند!

بدین ترتیب نرخ کلیک یا CTR نتیجه وبین سئو عبارتست از نسبت ۱ به ۱ که برابر ۱۰۰% است.

حال اگر ۱۰ بار این عبارت جستجو شود و فقط ۶ بار بر روی لینک من کلیک بشود، نرخ کلیک من ۶۰% می شود.

توجه کنید که نرخ کلیک فقط برای نتایج داخل SERP گوگل محاسبه نمی شود، بلکه هر لینکی در فضای وب یک نرخ کلیک دارد؛ نسبت دفعاتی که بر روی آن کلیک شده است به دفعاتی که دیده شده است.

البته که تمرکز من در این مقاله بر روی CTR در نتایج جستجوی گوگل می باشد.

اما بگذارید به این موضوع بپردازیم که چگونه CTR یا نرخ کلیک بر روی سئو سایت شما اثر می گذارد.

تاثیر افزایش نرخ کلیک بر روی رتبه سئو سایت

نرخ کلیک یا CTR یکی از پارامترهایی است که گوگل درباره آن صحبت خاصی نکرده است و بنابراین میان سئوکاران را تفرقه انداخته است!

البته اگر بخواهیم با منطق و مفهومی که از سئو در ذهن داریم به آن نگاه کنیم، متوجه می شویم که به احتمال ۹۹% نرخ کلیک در رتبه بندی های گوگل تاثیر دارد.

بگذارید با یک مثال جلو برویم؛

فرض کنید، عبارتی را در گوگل سرچ کنید.

برطبق آمار بیش از ۵۰ درصد کاربران بر روی لینک اول کلیک می کنند، اما فرض کنید به هر دلیلی، شما لینک سوم را انتخاب کنید و بر روی آن کلیک کنید.

اگر چندین و چند کاربر دیگر نیز رفتاری مانند رفتار شما از خود بروز بدهند، گوگل متوجه یک نکته مهم می شود :

لینک سوم برای کاربران بسیار جذاب تر است!

به نظر شما گوگل در این حالت چه اقدامی می کند؟ بله درست است! رتبه لینک سوم را افزایش می دهد و آن را در جایگاه دوم و یا حتی اول می نشاند.

علت این موضوع هم کاملا واضح است؛ هدف اصلی گوگل، نمایش چیزی است که کاربر می خواهد و اگر کاربر لینک سوم را می خواهد، چرا که نه!

البته لازم است به یک نکته مهم هم توجه کنید و آن این است که تنها CTR تضمین کننده افزایش رتبه شما نیست! اگر کاربران زیادی بر روی لینک شما کلیک کنند اما سریعا آن را ترک کنند، نه تنها افزایش CTR به کمک شما نمی آید، بلکه در این حالت رتبه شما کاهش هم پیدا می کند.

بنابراین اگر بخواهم جمع بندی کلی داشته باشم، با فرض این که کیفیت محتوای سایت شما خوب باشد و کاربران را از خود نراند، هرچه نرخ کلیک یا CTR شما افزایش پیدا کند، می توانید انتظار رتبه بهتری از گوگل داشته باشید.

اما چگونه می توان نرخ کلیک را زیاد و زیادتر کرد؟ در بخش بعد به روش های افزایش CTR می پردازم.

راهکارهای افزایش CTR و رتبه سئو سایت

تا به اینجا متوجه شدید که افزایش CTR و نرخ کلیک چقدر می تواند در سئو و رتبه بندی سایت شما مهم و تاثیرگذار باشد.

اکنون می خواهم راهکارهای افزایش CTR را به شما بگویم، اما توجه کنید که قبل از آن باید بدانید که قبل از اینکه اقدامی انجام دهید حتما از مشاوره سئو وبین سئو استفاده کنید تا مسیر درستی رو طی کنید.

۱) استفاده از کلمات خاص در تگ عنوان و توضیحات

استفاده از یک سری کلمات خاص در تگ عنوان یا توضیحات باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش CTR می شود. برخی از این کلمات عبارتند از ؛

  • دانلود رایگان
  • چک لیست
  • رایگان
  • کامل
  • گام به گام
  • PDF
  • آپدیت
  • همین الان
  • و …

سعی کنید حتما از این کلمات در تگ های عنوان و یا تگ توضیحات مقالات خود استفاده کنید. امثال این کلمات زیاد هستند و باید به مرور زمان در حوزه کسب و کار خودتان، کلمات مناسب را پیدا کنید.

۲) استفاده از پرانتز و کروشه در عنوان

استفاده از پرانتز () یا کروشه [] در عنوان، می تواند در افزایش نرخ کلیک یا CTR تاثیرگذار باشد.

در بررسی بیش از ۳٫۳ میلیون عنوان، مشخص شده است که عناوین دارای پرانتز و کروشه، ۳۳% بهتر عمل می کنند و CTR و نرخ کلیک بالاتری دارند.

همچنین می توانید در داخل پرانتز، از برخی از کلمات بالا نیز استفاده کنید، مانند ؛

  • (رایگان)
  • (دریافت فایل پی دی اف PDF)
  • (آپدیت)
  • (۲۰۱۹ یا ۱۳۹۸)
  • [اینفوگرافیک]
  • [ویدیو آموزشی]
  • و …

۳) استفاده از اعداد در عنوان

استفاده از اعداد و ارقام نیز تاثیر بسیاری در افزایش CTR و نرخ کلیک دارد.

همچنین در بررسی فوق العاده جالبی که توسط BuzzSumo انجام شده بود، به این نتیجه رسیده بودند که اعداد ۱۰ و ۵ و ۱۵ به ترتیب تاثیر بسیار بیشتری از سایر اعداد دارند. بنابراین می توانید از این اعداد بیشتر در عناوین خود استفاده کنید.

البته جدای از این تحقیقات، می توانید از فرمت های دیگر عدد و رقم نیز استفاده کنید مثلا؛

  • (آپدیت ۲۰۱۸)
  • ۶۰٫۵%
  • فقط در ۱۰ روز
  • یادگیری زبان انگلیسی در ۱۰۰ روز (رایگان) >> (این یک مورد بسیار عالی اما کاملا دروغ شد! مهم این هستش که بنظر CTR بالایی داره!!!)

۴) احساساتی و انگیزشی نوشتن عنوان و توضیحات متا

احساساتی نوشتن و استفاده از جملات و کلمات انگیزشی در عنوان و توضیحات متا، تاثیر فوق العاده زیادی دارد و سبب می شود کاربران برای کلیک کردن بر روی لینک شما بسیار بیشتر ترغیب شوند.

در بررسی دیگری ثابت شده است عناوینی که به این شکل نوشته شوند، علاوه بر اینکه CTR و نرخ کلیک بالاتری دارند، تعداد سوشیال سیگنال بیشتری نیز بدست می آورند.

۵) استفاده از عبارات تکراری در ادوردزها در توضیحات متا

اگر در عبارتی که می خواهید در آن رتبه بگیرید، تبلیغ های ادوردز گوگل وجود دارد، کافیست آن ها را تحلیل کنید و عبارات و کلماتی که در آنها تکرار می شوند را در تگ عنوان یا تگ توضیحات خود به کار ببرید.

۶) استفاده از FAQ

اخیرا قابلیت جدیدی در نتایج جستجوی گوگل دیده می شود که می تواند نرخ کلیک سایت شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

تصویر زیر نمونه ای از این قابلیت این است؛

همانطور که مشاهده می کنید، وبین سئو به خوبی از FAQ برای افزایش نرخ کلیک خود استفاده کرد.

استفاده از این قابلیت نیازمند اندکی آشنایی با کد می باشد، بنابراین کاری از دست من ساخته نیست! بهتر است خودتان در این باره جستجو کنید.

۷) استفاده از نشانه گذاری ها

نشانه گذاری ها هم ترند جدیدی هستند که اگر از آنها استفاده کنید، نتیجه شما در SERP متفاوت تر دیده می شود و بهتر توجه مخاطبان را جلب می کند.

بررسی روند افزایش CTR به کمک سرچ کنسول گوگل

در مقاله ای در سایتم https://www.webinseo.com که درباره سرچ کنسول گوگل نوشته ام، به طور کامل درباره این ابزار فوق العاده ارزشمند گوگل صحبت کرده ام. اما در این بخش فقط می خواهم توضیح کوتاهی درباره نحوه رصد کردن CTR در این ابزار به شما بگویم.

اگر به پنل سرچ کنسول گوگل خود مراجعه کنید و از منوی Overview به بخش Performance بروید، آمار و ارقام مختلفی از میزان بازدید، کلیک، CTR و رتبه شما در آن مشاهده خواهید کرد.

همانطور که می دانید Impression و Click به ترتیب بیانگر تعداد بازدید و تعداد کلیک هایی است که بر روی لینک سایت شما در صفحه نتایج گوگل شده است. نسبت این دو عدد بیانگر CTR یا نرخ کلیک می باشد.

تنها با کلیک بر روی بخش CTR، می توانید نمودار آن را مشاهده کرده و وضعیت سایت خود را ارزیابی کنید.

به همین سادگی!

خب دوستان عزیز این مقاله هم تمام شد امیدوارم که براتون مفید باشه. بیایید کمی با هم راحت تر باشیم و بیشتر گپ بزنیم!

من محمد نصیری هستم مدیر وبین سئو و چند کسب و کار اینترنتی دیگه!

اولین بار سال 1391 وارد دنیای دیجیتال شدم و شروع من با یک فروشگاه اینترنتی که تیشرت و ماگ که روشون طرح چاپ میکردم شروع کردم و از همون موقع سئو سایت و یادگیری سئو دغدغه اصلی من بود. به صورت کاملا خودآموز شروع کردم و بعد این مطالعات شروع من در تجارت الکترونیک بود و از همون اول با توجه به انرژی و امیدی که داشتم با قدرت شروع کردم و درسال 96 همکاری با برند های مختلفی مثل وبین سئو ،نیوسئو، سیگنال، بانک تجارت و فروشگاه زنجیره ای رفاه و… شروع شد و تا الان مشاور بیش از 100 کسب و کار آنلاین موفق بودم.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH