اقدامات چین برای مبارزه با اعتیاد به بازی نهایتا موجب کاهش درآمد اپل و گوگل می‌شود

چنان‌چه از طرفداران پر و پاقرص بازی‌های ویدیویی موبایلی هستید؛ در این‌صورت چین مکان مناسبی برای زندگی شما محسوب نمی‌شود. در اواخر ماه گذشته این کشور قوانین دراکونیایی جدیدی را وضع کرد. این قوانین مدت زمان مجاز بازی کردن کودکانی با سن کمتر از 18 سال طی هر هفته را به شدت محدود می‌کنند.

این قانون جدید توسط اداره ملی مطبوعات و نشریات کشور چین ابلاغ شد و بر اساس آن مدت زمان انجام بازی‌های ویدیویی توسط افراد زیر 18 سال به 1 ساعت در هر روز و حد فاصل ساعت 8 تا 9 شب ایام پایان هفته و تعطیلات قانونی محدود شده است.

دولت چین با هدف کاهش اعتیاد به گیمینگ در میان نوجوانان این کشور، صدور مجوز بازی‌های جدید برای فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی استور را متوقف کرد

قانون جدید از اعمال محدودیت‌های جدی نسبت به گذشته حکایت دارد. بر اساس قوانین وضع شده طی سال 2019، افراد با سن کمتر از 18 سال مجاز به انجام بازی‌های ویدیویی برای مدت 1 ساعت در اکثر ایام هفته بودند. دنیل احمد؛ تحلیل‌گر ارشد موسسه Niko Partners ضمن اظهاراتی خاطرنشان کرد: “در حال حاضر بیش از 110 میلیون کودک خردسال سرگرم انجام بازی‌های ویدیویی در چین هستند و با اعمال محدودیت‌های جدید انتظار می‌رود که از شمار گیمرها کاسته شده و مدت زمان انجام بازی و بودجه هزینه شده در این حوزه توسط افراد زیر 18 سال کاهش پیدا کند.”

دولت چین به منظور مبارزه با اعتیاد نوجوانان به بازی‌های ویدیویی، فرآیند صدور مجوز برای آن‌ها را موقتا متوقف می‌کند

یکی از نشریات ایالتی پیش‌تر با انتشار مقاله‌ای بازی‌های ویدیویی را به نوعی ماده مخدر تشبیه کرد. این نظریه بعدها حذف شد و مقاله نیز مورد بازنگری قرار گرفت. به گفته دنیل احمد 720 میلیون گیمر در کشور چین زندگی می‌کنند و 110 میلیون نفر از آن‌ها کمتر از 18 سال سن دارند. اداره ملی مطبوعات و نشریات چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “اعتیاد به بازی بر مطالعات و زندگی عادی بشر تاثیر گذاشته و بسیاری از والدین را مستاصل نموده است.”

روزنامه South China Morning Post امروز گزارش داد که چین فرآیند صدور مجوز برای بازی‌های ویدیویی را متوقف کرده است. عناوین بازی‌های معطل در صف دریافت مجوز در فضای آنلاین قابل رویت است. این بازی‌ها شامل عناوین موجود در فروشگاه اپ استور نیز هستند. نهادهای نظارتی چین تصمیم گرفته‌اند تا روند صدور مجوزهای ضروری را متوقف نمایند.

به گفته وبسایت AppleInsider منابع خبری شرکت‌کننده در یک جلسه اعلام کرده‌اند که همه چیز در حالت تعلیق قرار گرفته است. به گفته یکی از منابع، نهادهای نظارتی صدور مجوز برای بازی‌های ویدیویی را متوقف نموده‌اند؛ چرا که به باور آن‌ها روند تائید عناوین جدید بازی‌ها طی 6 ماهه نخست امسال جنبه افراطی پیدا کرده است. اگرچه این اقدام ظاهرا جنبه موقتی دارد؛ اما یک منبع خبری ادعا می‌کند که دولت چین قصد دارد تا مقررات جدید را برای مدت زمان نامشخصی اجرا نماید.

مقامات چینی امیدوارند که میزان اعتیاد به بازی‌های ویدیویی در این کشور کاهش پیدا کند و دولت چین نیز بر این باور است که کاهش تعداد بازی‌های جدید قابل دسترس به تحقق این هدف کمک خواهد کرد. یکی دیگر از منابع خبری ادعا می‌کند که نهادهای نظارتی چین با هدف دستیابی به فرصت کافی برای ارائه یک برنامه روان و موفق جهت کاهش میزان اعتیاد به بازی‌های ویدیویی در این کشور، فرآیند صدور مجوز برای بازی‌های جدید را معلق نموده‌اند.

ممنوعیت‌های پیشین صدور مجوز برای بازی‌های ویدیویی در چین موجب کاهش درآمد فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور شد

در حد فاصل ماه‌های مارس تا دسامبر سال 2018، نهادهای نظارتی چین از صدور مجوز برای کلیه بازی‌های ویدیویی امتناع کردند. در ماه گذشته نیز این کشور از اعطای مجوز به کلیه بازی‌های ویدیویی امتناع کرد. در حالی‌که محدودیت‌های سابق اعمال شده در زمینه بازی‌های ویدیویی 9 ماه زمان برد؛ اما در رابطه با بازه زمانی در نظر گرفته شده برای محدودیت‌های کنونی هیچ‌گونه جزئیاتی منتشر نشده است.

چین توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی را ملزم نموده تا مجوز رسمی دولت این کشور را دریافت نمایند. در حالی‌که اپ استورهای اندرویدی نظیر گوگل پلی استور فرآیند بررسی مجوز را در سال 2016 آغاز کردند؛ اما فروشگاه اپ استور اپل تا سال گذشته، دریافت مجوز توسط توسعه‌دهندگان را الزامی نکرده بود. هنگامی‌که چین صدور مجوز بازی‌های ویدیویی را در اکثر مدت سال 2018 متوقف کرد؛ تیم کوک؛ مدیرعامل اپل و لوکا ماستری؛ مدیر مالی این شرکت به تبعات مالی این اقدام بر درآمد فروشگاه اپ استور اشاره کردند.

با از سرگیری فرآیند صدور مجوز بازی‌های ویدیویی توسط دولت چین، مدیران اجرایی اپل اعلام کردند که نگرانی‌های کمپانی در رابطه با درآمد اپ استور کاهش یافته است. اگرچه اقدام اخیر در راستای کاهش اعتیاد به بازی‌های ویدیویی موجب کاهش درآمد فروشگاه‌های اپ استور اپل و پلی استور گوگل خواهد شد؛ اما تبعات چنین تصمیمی دامن کمپانی‌های چینی تولیدکننده بازی‌های ویدیویی نظیر Tencent و NetEase را نیز خواهد گرفت.

رسانه‌های دولتی چین هنوز در رابطه با آخرین تلاش‌های نهادهای نظارتی این کشور برای دور نگه داشتن نوجوانان از پدیده‌ای که چینی‌ها آن‌را یک سرگرمی بسیار اعتیادآور قلمداد می‌کنند؛ هیچ خبری را منتشر نکرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH