نقد و بررسی اپلیکیشن بلوبانک: خدمات بانکی به راحتی آب خوردن!

اپلیکیشن بلوبانک نسخه همراه یک بانک کامل است که می‌تواند تمامی خدمات مالی و پرداختی شما را انجام دهد. این اپلیکیشن دریچه ارائه خدمات بلوبانک، یکی از برجسته‌ترین استارتاپ‌های حوزه نئو بانک‌ها در کشور است که تمام خدمات بانکی را به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

نئو بانک چیست؟

نئو بانک‌ها نسل جدید بانک‌ها هستند که با بازنگری شیوه خدمت‌رسانی بانک‌ها خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. تمامی خدمات ارائه شده توسط نئو بانک‌ها شامل افتتاح حساب، برداشت وجه یا انتقال وجه، دریافت وام، دریافت رمز دوم، مسدودسازی موقت حساب، اعتبار سنجی و… توسط اپلیکیشن نئو بانک عرضه می‌گردد.

بلوبانک یکی از استارتاپ‌های فعال و قدرتمند در زمینه نئو بانک است و مشتریان آن می‌توانند تمامی خدمات بانکی مورد نیاز خود را از طریق اپلیکیشن بلوبانک دریافت کنند. 

بلوبانک

همانطور که گفتیم، اپلیکیشن بلوبانک دریچه ارتباطی شما با این بانک است. بلوبانک اپلیکیشن خود را با همین نام و در دو نسخه اندروید و iOS روانه بازار کرده که از تمامی مارکت‌های مشهور ایرانی ویژه این دو سیستم عامل قابل دریافت هستند.

پس از نصب این اپلیکیشن سبک و در زمان ورود به آن، با دو گزینه “افتتاح حساب” و “حساب بلوبانک دارم” مواجه خواهید شد. در این صفحه بر خلاف دیگر برنامه‌ها، یک ویدیو جذاب تبلیغاتی از نوع افتتاح حساب در بلوبانک در پس‌زمینه برایتان نمایش داده می‌شود که در نوع خود جذابیت فراوانی دارد. شما در همین ویدیو متوجه می‌شوید که می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و با سرعت بالا، حساب خود را افتتاح کنید و در ضمن کارت بانکی‌تان را بر حسب سلیقه خود به یکی از سه رنگ آبی، قرمز و سبز سفارش دهید.

اگر در بلوبانک حساب داشته باشید که می‌توانید با انتخاب گزینه  “حساب بلوبانک دارم” و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، به حساب خود و خدمات اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. اما در غیر این صورت باید در بلوبانک حساب خود را افتتاح کنید.

افتتاح حساب در بلوبانک

در بلوبانک می‌توانید به صورت 24 ساعته و تنها به وسیله اپلیکیشن بلویانک، حساب خود را باز کنید. بلوبانک ادعا می‌کند که حساب شما تنها در 7 دقیقه افتتاح می‌شود، همچنین تایید مدارک و شناسایی هویت نیز حدود 2 ساعت طول خواهد کشید، به این ترتیب پس از 2 ساعت از زمان باز کردن حساب در بلوبانک، حساب فعال شده و قابل استفاده است.

اپلیکیشن بلوبانک

اما در عمل، افتتاح حساب در اپلیکیشن کمتر از 7 دقیقه زمان لازم دارد، این کار بسیار راحت است. شما در ابتدا باید شرایط و ضوابط بلوبانک را مطالعه کرده و پس از پذیرفتن آن، شماره موبایل خود را وارد کنید. سپس یک کد فعال سازی برای شما ارسال می‌شود. با وارد کردن کد به ترتیب باید تاریخ تولد (برای افتتاح حساب باید 18 سال داشته باشید) و نام کاربری دلخواه را وارد کنید.

سپس درصورت داشتن کارت ملی هوشمند یک تصویر واضح از کارت را گرفته و ارسال می‌کنید؛ اگر هم کارت ملی هوشمند نداشته باشید همراه با کارت ملی قدیمی خود باید تاریخ انقضا و کد پیگیری کارت را نیز ارسال کنید.

سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور دلخواه حساب شما افتتاح می‌شود، البته در نظر داشته باشید که پس از ثبت نام، برای ورود به اپلیکیشن بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور می‌توانید از حسگر اثر انگشت گوشی خود نیز استفاده کنید.

در ادامه ثبت نام باید احراز هویت شوید، یعنی یک ویدیو با ضوابط گفته شده در اپلیکیشن گرفته و برای بلوبانک ارسال کنید تا هویت شما احراز شود. در صورتی که تمامی مراحل درست انجام شود، طی مدت 2 ساعت پیام تایید افتتاح حساب به شما ارسال می‌شود و شما با ورود به اپلیکیشن می‌توانید ابتدا رنگ کارت خود را از میان سه رنگ آبی، قرمز و سبز انتخاب کنید، سپس با وارد کردن اطلاعات محل سکونت خود، کارت در بازه 5 روز کاری برای ساکنین تهران و تا 7 روز کاری برای ساکنین شهرستان‌ها ارسال خواهد شد.

اپلیکیشن بلوبانک

حال شما مراحل ثبت نام را گذرانده‌اید و وقت آن است از خود اپلیکیشن بلوبانک استفاده کنید. همانطور که گفتیم، می‌توانید تنظیم که کنید که یا با رمز عبور و یا با استفاده از حسگر اثر انگشت گوشی وارد اپلیکیشن شوید. برنامه بلوبانک تنها به صورت آنلاین خدمات‌رسانی دارد و در صورت عدم اتصال به اینترنت، نمی‌توانید وارد این برنامه بشوید. نکته امنیتی بسیار مهم در خصوص بلوبانک آن است که با هر بار ورود به اپلیکیشن آن، یک پیامک به شماره صاحب ارسال می‌شود، به این ترتیب حتی اگر افراد دیگر نام کاربری یا رمزعبور شما را داشته باشند، هنگام ورود شما مطلع خواهید شد.

در صورت فراموشی نام کاربری یا رمز عبور نیز می‌توانید از قسمت بازیابی رمزعبور یا نام کاربری و وارد کردن اطلاعات درخواستی، به حساب بلوبانک خود دسترسی داشته باشید.

همچنین در قسمت بالا سمت چپ تمامی صفحات یک آیکون علامت سوال وجود دارد که با لمس آن به صفحه خصوصی چت با کارشناس بانک می‌روید و می‌توانید مشکلات خود را مطرح سازید، کارشناسان بانکی نیز با کمی تأخیر به سوالات و مشکلات شما پاسخ خواهد داد. کارشناسان بانکی معمولا 24 ساعته بدون تعطیلی پاسخگوی صاحبان حساب هستند.

رابط کاربری

اپلیکیشن بلوبانک 5 بخش اصلی دارد که در نوار پایینی برنامه به ترتیب مشخص هستند، خود اپلیکیشن ظاهری بسیار ساده و مفید دارد و از المان‌های اضافه بر روی صفحه خبری نیست. همچنین برنامه بسیار سبک است و بر روی گوشی‌های ضعیف نیز قابلیت اجرا دارد. در هنگام اجرا نیز با هیچ کندی با لگی مواجه نخواهید شد و همه چیز کاملا سریع و روان اتفاق می‌افتد.

ظاهر اپلیکیشن تم آبی و سفید دارد که قابل تغییر هم نیست، این اپلیکیشن تم تاریک هم ندارد که می‌تواند آزاردهنده باشد ولی کار با اپلیکیشن بلوبانک به دلیل گرافیک جذاب و ظاهر زیبایی که دارد، قطعا لذت بخش است.

بخش صورت حساب

در بخش اول بلوبانک، می‌توانید صورتحساب یا مانده موجودی خود را مشاهده کنید. نمایش موجودی به محض ورود به اپلیکیشن امکانی کاربردی است اما هر کس کنار شما باشد، می‌تواند موجودی حساب شما را ببیند، برای این بخش بهتر بود موجودی حساب با انتخاب یک گزینه دیگر نمایش داده می‌شد.

در زیر این بخش تمامی تراکنش‌های شما از آخر به اول به ترتیب و با مشخص نمودن تاریخ، زمان، مبلغ، نوع تراکنش (خرید از فروشگاه، کارت به کارت، کارمزد، شارژ سپرده، خرید اینترنتی و…) مشخص است. با لمس هر گزینه اطلاعات کامل‌تر شامل شماره پیگیری، شماره مرجع، مانده حساب پس از آن تراکنش به نمایش در می‌آید و شما می‌تونید آن اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید.

از نکات جذاب این بخش آن است که برای هر نوع تراکنش یک آیکون اختصاصی وجود دارد و همچنین در نیمه بالایی صفحه گزینه افزایش موجودی نیز وجود دارد که برای واریز پول به حساب شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش می‌توانید به آسانی از هر کارتی با داشتن شماره کارت، تاریخ انقضا، CVV2 و رمز دوم به حساب خود پول واریز کنید. در این بخش انتقال پول حتی از کارت بانک صادرات که معمولا با دیگر اپلیکیشن‌ها نمی‌توان به آسانی از آن پول جابه‌جا کرد نیز بسیار راحت است.

بخش انتقال

صفحه دوم انتقال نام دارد و شما در آن لیستی از آخرین کارت‌های را که وجه به آن‌ها انتقال داده‌اید، مشاهده خواهید کرد. در این صفحه با لمس هر کارت می‌توانید به صفحه انتقال بروید و مجددا به آن کارت وجه انتقال دهید در غیر این صورت گزینه انتقال جدید در میان صفحه مشخص است و با وارد کردن شماره کارت مقصد و اطلاعات کارت خود می‌توانید وجه کارت به کارت کنید.

بخش خدمات روزانه

صفحه سوم محلی است که خدمات روزانه را دریافت می‌کنید، در بالای این صفحه گزینه اسکن QR کد وجود دارد که می‌توانید با اسکن کد مقصد پول به راحتی انتقال وجه را انجام دهید، در این صفحه گزینه‌های خرید شارژ، خرید اینترنت و پرداخت قبوض نیز وجود دارد.

برای خرید شارژ تنها نیاز است که شماره خود را وارد کنید و به صفحه پرداخت منتقل شوید، برای خرید اینترنت دیتا نیز وارد کردن شماره موبایل الزامی است. با یک بار خرید شارژ یا اینترنت، شماره شما در اپلیکیشن ثبت شده و از دفعه بعد دیگر نیازی به وارد کردن شماره موبایل ندارید.

اپلیکیشن بلوبانک

در صفحه پرداخت قبض با وارد کردن شماره قبض هم می‌توانید قبوض موبایل و هم قبوض خدماتی را پرداخت کنید. نکته جالب در خصوص پرداخت قبوض آن است که با پرداخت یک قبض از دفعه دوم می‌توانید پرداخت را به خود اپلیکیشن بلوبانک بسپارید، با زدن گزینه استعلام در جلو قبض‌های پرداخت شده به صفحه‌ای می‌روید که با تعیین سقف مبلغ مجاز، به صورت ماهیانه قبوض به صورت خودکار پرداخت خواهند شد.

بخش خدمات کارت

صفحه چهارم صفحه کارت است که در آن شمای گرافیکی کارت بلوبانک قابل مشاهده است. با لمس کارت، شمار گرافیکی کارت به صورت سه بعدی چرخیده و می‌توانید شماره کارت خود و تاریخ انقضا را مشاهده کنید. البته شماره CVV2 کارت مشخص نیست و در صورتی که یک فرد بتواند تا این مرحله به اپلیکیشن شما نفوذ کند بدون داشتن CVV2 نمی‌تواند پولی را جابه‌جا کند.

در زیر کارت گزینه‌های اشتراک گذاری و رمز دوم پویا وجود دارد که با انتخاب اشتراک گذاری، می‌توانید شماره کارت یا شماره شبا را با دیگران به اشتراک بگذارید، همچنین با انتخاب رمز دوم، یک رمز دوم پویا برای استفاده هر پرداختی به شما داده خواهد شد که قابلیت کپی کردن آن را نیز خواهید داشت.

اپلیکیشن بلوبانک

اما دیگر بخش‌های خدماتی بلوبانک مانند مسدودسازی موقت، غیرفعال کردن و تنظیمات امنیتی شامل تغییر رمز اول و فراموشی رمز اول در همین صفحه در دسترس هستند که با انتخاب آن‌ها تمام این عملیات‌ها به راحتی قابل انجام هستند.

بخش تنظیمات

صفحه آخر بخش تنظیمات است، در این صفحه می‌توانید اطلاعات کلی مانند جزئیات حساب بانکی، دستگاه‌های متصل به حساب، تنظیمات مربوط به بروزرسانی، قوانین بلوبانک و شرایط استفاده از اپلیکیشن را مطالعه کنید؛ همچنین امکان تغییر آدرس، تغییر شماره تلفن، تغییر رمز عبور، انتخاب حسگر اثر انگشت برای ورود نیز در همین صفحه میسر است.

صفحه پرداخت

می‌توان گفت مهم‌ترین بخش اپلیکیشن بلوبانک صفحه پرداخت آن است، از قسمت‌های مختلف اپلیکیشن به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید و در آن می‌توانید مبلغ مورد نظر را به حساب خود اضافه و یا برداشت کنید.

برای افزودن مبلغ به حساب باید از قسمت افزایش موجودی استفاده کنید، در این بخش در ابتدا باید مبلغ را تعیین کرده تا به صفحه پرداخت منتقل شوید، در این صفحه باید اطلاعات کارت بانکی که قصد دارید وجه را از آن برداشته و به حساب خود اضافه کنید، وارد نمایید. البته امکان انتخاب کارت‌هایی که پیش‌تر از آن‌ها مبلغ برداشت کرده‌اید وجود دارد، حال تنها لازم است اطلاعات کارت مبدا را وارد کنید تا وجه انتقال پیدا کند، البته اگر قبلا از یک کارت استفاده کرده باشید اطلاعات آن ذخیره شده و تنها با وارد کردن CVV2 و رمز دوم می‌توانید مجددا پول انتقال دهید.

اما صفحه پرداخت به شکل دیگری نیز در دسترس شما قراردارد و آن حالتی است که می‌خواهید برای دیگران پول واریز کنید، یعنی متداول‌ترین استفاده شما از اپلیکیشن بلوبانک!

اپلیکیشن بلوبانک

این صفحه انتقال جدید نام دارد و برای تمام پرداخت‌ها یا انتقال وجه در اپلیکیشن بلوبانک به این صفحه هدایت می‌شویم. در این بخش در ابتدا باید شماره کارت مقصد را وارد کنید، البته امکان اسکن کردن کارت توسط دوربین هم وجود دارد، این قابلیت در صورت وجود نور کافی و تنظیم فاصله کارت با دوربین گوشی به خوبی کار می‌کند اما گاهی اوقات نیز مدام با پیام خطا مواجه می‌شوید، به طور کلی می‌توان گفت در 80 درصد مواقع می‌توانید به راحتی کارت را با دوربین اسکن کنید و دیگر نیازی به وارد کردن دستی شماره کارت نداشته باشید.

پس از اسکن و یا وارد کردن شماره کارت به صفحه بعدی می‌روید، جایی که باید مبلغ وجه را وارد کنید، نکته جذاب در این بخش نوشته شدن مبلغ به تومان در زیر کادر مبلغ است که باعث می‌شود هرگز تفاوت ریال و تومان شما را به اشتباه نیندازد.

کارت به کارت در  بلوبانک با یک کلیک انجام می‌شود و محلی برای وارد کردن CVV2 و رمز پویا وجود ندارد و به محض تایید، مبلغ مورد نظر منتقل می‌شود.

پرداخت در لحظه، پایا و سانتا

یکی از بزرگ‌ترین خدمات اپلیکیشن بلوبانک انتقال وجه‌های بیش از ده میلیون به روش‌های پایا و سانتا است. طبق قوانین بانکی شما می‌توانید روزانه تا سقف ده میلیون تومان را در لحظه کارت به کارت کنید، اما برای وجه‌های بیش از ده میلیون تومان می‌توانید از سیستم انتقال پایا و بیشتر از پنجاه میلیون تومان از سانتا استفاده کنید.

یک ویژگی خاصی که در بلوبانک به کارگرفته شده است برای بسیاری از بانکها و با وارد کردن شماره کارت اطلاعات شماره شبا کارت مقصد هم ظاهر می شود و بسته به مبلغ انتقال وجه راه‌های پرداختی مناسب به شما اطلاع داده شده و میزان کارمزد و زمان انتقال وجه نیز اعلام می‌شود. به این ترتیب بدون هیچ مشکلی تمامی اطلاعات در اختیار شما قرار می‌گیرد.

یه طور طبیعی گزینه کارت به کارت در لحظه اولین مورد در لیست پرداخت بلوبانک است اما اگر مثلاً مبلغ ۵ میلیون تومان را بخواهید انتقال دهید، گزینه پایا ابتدا و سپس گزینه کارت به کارت به شما نشان داده می‌شود که همین مورد ممکن است شما را به اشتباه بیندازد و به جای کارت به کارت گزینه پایا را بزنید، همانطور که می‌دانید در انتقال پایا وجه در بازه‌های زمانی مشخص جابه‌جا می‌شود و به همین دلیل اگر کسی نیاز به پول داشته باشد و شما اشتباهی گزینه پایا را انتخاب کنید، پول شما به موقع به حساب مقصد نمی‌رسد.

جمع‌بندی اپلیکیشن بلوبانک

در مجموع کار با سیستم پرداخت و انتقال وجه بلوبانک بسیار ساده و راحت است، در واقع شخصا سیستم پرداختی و یا اپلیکشن موبایل بانکی به آسانی بلوبانک را تجربه نکردم، اپلیکیشن بلوبانک زیبا، ساده و بی‌آلایش است اما در عین حال با توجه به جزئیات مهم در امر پرداخت، سطح اپلیکیشن‌های مالی را یک رتبه افزایش می‌دهد.

در عین حال برخی ایرادات ریز مانند نبود تم تاریک، تغییر جای گزینه‌های روش کارت به کارت و قطع سرویس که البته مربوط به خود بلوبانک بوده و ارتباطی به اپلیکیشن آن ندارد، باید رفع شود تا بهترین تجربه اپلیکیشن مالی و پرداختی توسط برنامه نئوبانک بلوبانک ارائه شود‌.

نقاط قوت

طراحی کاربر پسند

سبک و روان

ارائه خدمات بانکی به آسانترین روش

ورود با حسگر اثر انگشت

 

نقاط ضعف

تغییر ترتیب سیستم پرداخت

فاقد تم تاریک

 

 

 

 

 

30 در مورد “نقد و بررسی اپلیکیشن بلوبانک: خدمات بانکی به راحتی آب خوردن!”

  1. سلام ممنون از بلو بانک من تازه نصب کردم ولی یه مشکلی هست که اونم به عنوان مثال من برای بار اول ۱۰ملیون واریز کردم داخل کارت بلو ولی وقتی رفتم خرید کنم یک ملیون یک ملیون پرداخت کردم من خیلی به پشتیبانی داخل بلو پیام دادم که راهنمایی کنند ولی متاسفانه کسی جواب نداد میشه راهنمایی کنید که چگونه باید سقف خرید با کارت را تغییر بدم

  2. سلام من بلو بانک سفارش دادم ولی به دستم نرسید چون ادرسم ناقص بود الان میخوام ادرسو تغییر بدم ولی ارور میده که تا دریافت و فعال سازی کارت امکان تغییر وجود ندارد باید چیکار کنم؟

  3. درود بر دوستان من بیش از یکسال هست که بلوبانک نصب کردم و تمام تراکنش های روزمره را انجام میدم خیلی راضیم . نرم افزار روان و ساده ای دارد. مخصوصا پرداخت قبوض که خیلی راحته. برکت الهی شامل پول شما باشد.

  4. سلام من تازه میخوام بلوکارت بگیرم بیشتر برای خرید اینترنتی میخوام، میخواستم بدونم نیازه که رمز یکبارمصرف داشته باشه مثل مابقی بانک ها یا خیر؟

    1. سعید صانعی

      سلام، رمز یکبار مصرف رو همه بانک ها لازم دارن، کلا جزو سیستم بانکی کشوره و نمیشه ازش فرار کرد، ولی بلوبانک علاوه بر پیامک، تو خود اپلیکیشن هم به شما رمز دوم میده و استفاده ازش راحته

  5. سلام چند روزه برای جواب استعلام از بانک مرکزی
    منتظرم
    اما هیچ اقدامی انجام نمیشه متاسفانه!!!

  6. سلام دوستان. بلو بانک با خدمات بسیار عالی و مفید.
    برای. رود این کد رو بزنید و جایزه بگیرید.
    برکت پولتون زیاد، دمتون گرم❤
    NA56EA
    NA56EA
    NA56EA

  7. دوره پرداخت اتوماتیک قبوض در بلو بانک چه زمانی است؟ من فعال کردم قبض اومده ولی هنوز پرداخت نکرده

    1. سعید صانعی

      فقط محدودیت مالی داره که اگر قبض از اون سقف هزینه انتخابی شما بالاتر باشه به صورت خودکار پرداخت نمیشه، به جز اون محدودیت دیگری نیست

  8. سلام
    با خوندن این مطلب کلا مفهوم نقد رو متوجه شدم
    یه ریپورتاژ پولی و با کلی تقدیر و تشکر، تهشم ایرادات ریز داره
    شما اگر اپلیکیشن ساده‌تر تا حالا ندیدید بخاطر اینه که اصلا چیزی نصب نداشتید وگرنه امروزه بازار پر از اپلیکیشن مفیدتر از بلوبانکه
    اگه میخواید تعریف و تمجید کنید ایراد نداره خب پولشو گرفتید ولی اسمشو نقد و بررسی نذارید که یکی اشتباهی بیاد یه عالمه مطلب بخونه تهشم هیچی

    8
    16
    1. سعید صانعی

      سلام، مثل این که شما هنوز هم مفهوم نقد و بررسی رو متوجه نشدید، این که صرفا به یک سرویس یا محصول ایراد بگیریم نقد نیست، زمانی که این سرویس مشکل خاصی در ارائه خدمات نداره و داره وضیفش رو به خوبی انجام میده دلیلی بر نقد ندارد، کاش به جای حرف‌های نا مفهوم زدن می‌گفتید کدام یک از بخش‌های این مقاله با واقعیت همخوانی ندارد

      12
      11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH