لوازم خانگی‌تان را در برابر قطعی برق بیمه کنید!

متاسفانه در سال‌های اخیر مشکل قطعی برق در کشور ما بیشتر شده که این موضوع می‌تواند صدمات زیادی را به وسایل برقی وارد کند. حالا به نظر شما برای مقابله با این نوسانات و کاهش خسارت‌های مادی چه کاری باید انجام داد؟ آیا امکان محافظت از لوازم خانگی در برابر نوسانات برق وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که تا الان روش‌های متنوعی برای این کار ابداع شده است! به عبارتی دیگر، ما با کمک برخی لوازم و تجهیزات الکترونیکی می‌توانیم لوازم خانگی خودمان را در برابر قطعی برق بیمه کنیم. اگر می‌خواهید با این روش‌ها بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

قطعی و نوسان برق چگونه رخ می‌دهد؟

قبل از اینکه به‌سراغ روش‌های محافظت از وسایل برقی برویم، بهتر است کمی در مورد دلایل ایجاد نوسان در جریان برق صحبت کنیم. بررسی‌های ما نشان داده که قطع و وصل شدن پیاپی برق منجر به آسیب دیدن گستردۀ لوازم برقی شده است؛ چراکه این لوازم قادر به کنترل ولتاژ و جریان ورودی نیستند و قطعات الکترونیکی آن‌ها به‌سرعت آسیب می‌بیند.

نوسانات برق معمولاً ناشی از مشکل در سیم‌کشی ساختمان، وقوع رعد‌وبرق یا الکتریسیتۀ ساکن است. علاوه‌برآن، استفاده از تجهیزات و لوازم الکتریکی معیوب نیز می‌تواند منجر به تغییر ولتاژ و نوسان برق شود. البته گاهی اوقات جریان برق از مبدا دچار مشکل می‌شود و قطعی‌های مکرر ایجاد می‌کند.

برخی از دلایل گفته‌شده مانند سیم‌کشی ساختمان را می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم و اشکالات موجود را برطرف کنیم، اما جلوگیری از سایر نوسانات اجتناب‌ناپذیر است. در چنین شرایطی باید به‌دنبال روش‌های محافظت از وسایل برقی باشیم که در بخش بعدی بیشتر در موردش توضیح می‌دهیم.

روش‌های محافظت از لوازم خانگی در برابر نوسان و قطعی برق

همان‌طور که گفتیم، نوسان و قطعی برق در اکثر موارد از کنترل ما خارج است؛ به همین دلیل بهتر است خودمان به فکر لوازم خانگی خود باشیم تا از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کنیم. تجربه ثابت کرده است که گوش دادن به توصیه‌های زیر می‌تواند ما را به این هدف برساند.

1- دوشاخه را از برق بکشید!

راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین توصیه برای محافظت از لوازم خانگی این است که دوشاخۀ وسایل را در مواقع غیرضروری از برق بکشیم! این کار باعث می‌شود که آن وسیله به‌طور موقت از مدار خارج شود و در نتیجه نوسانات برق نیز تاثیری روی آن نداشته باشد.

البته در مورد برخی از لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر که باید به‌صورت پیوسته روشن بمانند؛ قضیه فرق می‌کند. برای محافظت از این وسایل بهتر است به‌دنبال روش‌های دیگری باشید.

2- از دستگاه‌های محافظ استفاده کنید

استفاده از دستگاه محافظ یکی دیگر از روش‌های مراقبت از لوازم برقی در برابر تغییر ولتاژ ناگهانی است. طرز کار این دستگاه‌ها به این شکل است که اگر یک شوک ولتاژی به وسیله وارد شود، به‌سرعت جریان برق را قطع می‌کند تا این تغییر ولتاژ باعث صدمه دیدن لوازم خانگی نشود.

امروزه دستگاه‌های محافظ نیز با قابلیت‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند که هرکدام از آن‌ها برای محافظت از وسایل برقی خاصی کاربرد دارد.

3- از استابلایزرها استفاده کنید

استابلایزر (Stabilizer) یکی از تجهیزات مدرن برای محافظت از وسایل برقی در برابر نوسان ولتاژ است. در این دستگاه، یک‌سری فیلتر وجود دارد که تمام نویزها و نوسانات ایجاد شده در مدار را حذف می‌کند و جریان برق یکنواخت را به وسیله وارد می‌کند. به‌طور مثال، اگر ولتاژ برق از 220 ولت کمتر یا بیشتر باشد، استابلایزر اول آن را به بازه ولتاژ مناسب 200 الی 239‌ ولت (‌این بازه ولتاژ برای دستگاه‌های الکترونیکی مناسب است) می‌رساند و سپس اجازه می‌دهد تا به وسیله برقی وارد شود.

4- از UPS استفاده کنید

یکی دیگر از بهترین تجهیزات الکترونیکی برای مراقبت از نوسانات برق، دستگاه UPS است. “یو پی اس” در حقیقت یک منبع تغذیه بدون وقفه است که می‌تواند برق لوازم خانگی و دستگاه‌ها را در مواقع ضروری تامین کند. شما با خرید UPS می‌توانید خیال خودتان را از قطعی برق راحت کنید و به‌طور پیوسته به جریان برق متصل باشید.

حالا شاید از خودتان بپرسید که تفاوت استابلایزر با UPS چیست؟

استابلایزر درواقع نوعی تثبیت‌کنندۀ ولتاژ است و اجازه نمی‌دهد که ولتاژهای پایین‌تر یا بالاتر وارد دستگاه شود. اما UPS به‌عنوان یک منبع تغذیه عمل می‌کند که باتری موجود در آن به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه به میزان باتری از چند دقیقه تا چند ساعت پس از قطع برق نیز به جریان برق متصل باشید.

این تفاوت استابلایزر و UPS باعث شده است که کاربرد آن‌ها نیز متفاوت باشد. به‌طور مثال، در مکان‌هایی مانند بیمارستان، مراکز امنیتی و بانک‌ها و ادارات که قطع برق ضررهای زیادی به شما وارد می‌کند، باید از UPS استفاده کنید تا جریان برق را به‌صورت پیوسته داشته باشید؛ و در صورت عدم نیاز به منبع تغذیه در مصارف خانگی و برخی از ادارات استفاده از استابلایزر جهت اصلاح ولتاژ برق ورودی می‌تواند مقرون به صرفه تر باشد.

5- تجهیزات الکترونیکی را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید

شاید کمی عجیب باشد اما برخی از افراد حتی با خرید دستگاه‌هایی مانند محافظ، استابلایزر و UPS نیز لوازم خانگی‌شان را در برابر نوسانات برق از دست داده‌اند. دلیل این اتفاق را می‌توان در خرید تجهیزات بدون کیفیت و غیر استاندارد جستجو کرد.

برای اینکه در این دام نیفتید، بهتر است از شرکت‌هایی که نام و نشان دارند و به‌اصطلاح معتبر هستند خرید کنید. شرکت صنایع الکترونیک فاران از آن شرکت‌هایی است که یخچال و بقیۀ وسایل شما را در برابر قطعی برق بیمه می‌کند. فاران محصولات الکترونیکی مختلفی را با قیمت مناسبی تولید می‌کند؛ محصولاتی مثل UPS، استابلایزر، اینورتر و انواع باتری‌ها که هرکدام کارایی منحصربه‌فردی دارند.

اگر هنوز برای لوازم خانگی‌تان محافظ نخریدید، می‌توانید سری به سایت‌‌شان به آدرس farancorp.com بزنید و از دلهرۀ قطعی برق و سوختن وسایل برقی به‌کلی خلاص شوید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH