همه‌چیز درباره‌ دریافت و نصب درگاه پرداخت اینترنتی

اهمیت درگاه پرداخت اینترنتی

توسعه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی در سال‌های اخیر، سبب رایج شدن روش‌های مختلف پرداخت آنلاین شده است. عواملی مانند سهولت انجام کار، امنیت بالا و سرعت تراکنش‌ها سبب محبوبیت روش‌های نوین پرداخت اینترنتی بوده است. با این وصف طیف گسترده‌ی فروشگاه‌های اینترنتی اکنون می‌توانند به سادگی درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشند. در ادامه ابتدا به معرفی انواع درگاه پرداخت می‌پردازیم و سپس فرآیند دریافت و نصب هر کدام از درگاه‌های پرداخت اینترنتی را شرح خواهیم داد.

انواع درگاه پرداخت

درگاه پرداخت اینترنتی، به طور کلی دارای دو نوع مستقیم و واسط می‌باشد. این دو نوع درگاه پرداخت دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که مهم‌ترین آن‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده‌ی هر کدام از این سرویس‌ها می‌باشد. در واقع درگاه پرداخت مستقیم را شرکت‌های psp به صاحبان سایت‌های تجاری واگذار می‌کنند و درگاه پرداخت واسط را شرکت‌های موسوم به پرداخت یار در اختیار صاحبان کسب و ‌کارهای مختلف دیگر که در پلتفرم‌های متنوعی فعالیت دارند قرار می‌دهند. اما تفاوت‌های این دو نوع درگاه پرداخت اینترنتی به همین نکته ختم نمی‌شود. در ادامه به برخی دیگر از این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد.

الف. برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم نیاز به نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد. در صورتی که دریافت درگاه پرداخت واسط مستلزم داشتن این مجوز نمی‌باشد. اصولا مراحل دریافت درگاه پرداخت واسط برای کسب و کارهای مختلف، کوتاه و ساده‌تر خواهد بود.

ب. نصب و راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم بر روی وب‌سایت تجاری شما، به صورت اختصاصی انجام می‌شود. بنابراین قابلیت نمایش دادن آرم و لوگوی کسب و کار شما بر روی درگاه پرداخت مستقیم وجود دارد که خود می‌تواند در بازاریابی و جلب اعتماد مشتریان، اثرگذار باشد.

پ. استفاده از درگاه پرداخت مستقیم، کارمزدی برای شما در بر نخواهد داشت، اما درگاه‌های واسط در ازای خدمات و انجام تراکنش‌ها، کارمزد معینی دریافت خواهند کرد.

ج. مرحله‌ی تسویه در سرویس درگاه پرداخت مستقیم به روش پایا انجام می‌شود و مبالغ مستقیما به حساب کاربر واریز می‌گردد. اما درگاه پرداخت واسط، اصولا یک اختلاف فاز در این میانه دارد؛ در حقیقت مبالغ واریزی ابتدا به حساب شرکت پرداخت یار واریز می‌گردد و پس از کسر کارمزد از طریق روش پایا با کاربر تسویه خواهد شد.

چگونه درگاه بانکی مستقیم دریافت کنیم؟

لزومی ندارد برای دریافت یک درگاه پرداخت مستقیم به بانک مراجعه کنید. چرا که فرآیند دریافت این سرویس، به صورت مجازی و آنلاین انجام می‌شود. شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس درگاه پرداخت مستقیم، موسوم به شرکت‌های PSP که تعدادشان در ایران ۱۲ شرکت معتبر است، همگی زیر نظر بانک‌های معتبر فعالیت می‌کنند. بنابراین برای دریافت درگاه بانکی مستقیم،  ابتدا باید در بانک مورد نطر حسابی داشته باشید. اگر در بانکی حساب دارید، می‌توانید با مراجعه به شرکت PSP مورد نظر تقاضای خود را ثبت نمایید. پیش از آن باید از طریق سایت اینماد، نماد اعتماد الکترونیکی را برای کسب و کارتان اخذ کرده باشید. برای این کار باید به سایت http://enamad.ir  مراجعه کنید. اکنون مدتی است که داشتن کد مالیاتی نیز برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم الزامی شده است. به هر حال پس از بارگذاری مدارک مورد نیاز مانند اینماد، کدمالیاتی و مشخصات شخصی و حساب بانکی، ثبت تقاضای شما کامل خواهد شد. آن‌گاه چنانچه مدارک و هویت شما مورد تایید کارشناسان شرکت واقع شد، درگاه پرداخت مورد نظر را در اختیارتان قرار خواهند داد.

چگونه درگاه بانکی واسط دریافت کنیم؟

شرکت‌های پرداخت یار در حکم واسطه‌ای میان بانک‌ها و شما فعالیت می‌کنند. آن‌ها طرف قرارداد شرکت‌های psp هستند و از این طریق با ضوابطی درگاه پرداخت واسط در اختیار کاربران کسب و کارهای کوچک‌تر که برخی مجوزها را ندارند، قرار می‌دهند. سرویس درگاه پرداخت در واقع اغلب امکانات و ویژگی‌های درگاه پرداخت مستقیم را دارد و از سیستم پشتیبانی مطلوبی نیز برخوردار است. روند دریافت درگاه پرداخت واسط بسیار ساده و کوتاه است؛ در حقیقت کافی است که متقاضی، به سایت یکی از شرکت‌های معتبر پرداخت یار مراجعه کرده و فرم تقاضای دریافت این سرویس را پر کند. سپس چنانچه از مرحله‌ی احراز هویت و تایید مدارک شناسایی و بانکی عبور کند، می‌تواند یک درگاه پرداخت دریافت نماید. در نهایت نیز صاحبان کسب و کارها پس از دریافت درگاه پرداخت اینترنتی می‌توانند بر اساس نوع سیستم مدیریت محتوای سایت خود، درگاه بانکی مطلوب را ساخته و بر روی وب‌سایت تجاری‌شان پیاده‌سازی نمایند. ساخت درگاه پرداخت اینترنتی، روشی آسان برای وب‌سایت‌ و فروشگاه‌های اینترنتی است که می‌تواند کسب و کارهای مختلف را به شبکه‌ی پرداخت آنلاین متصل کند. در واقع در کم‌تر از 2 ساعت درگاه پرداخت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نصب درگاه پرداخت مستقیم در سایت وردپرس

هر سایتی اصولا دارای یک سیستم مدیریت محتوای مخصوص است. به طور کلی نصب درگاه‌های مستقیم و واسط بر روی وب‌سایت‌ها با سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف، روش مخصوص به خود را دارد. برای نمونه یکی از متدوال‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در طراحی سایت، وردپرس است. در فرآیند نصب هر دو نوع درگاه پرداخت مستقیم و واسط ، فعال‌سازی افزونه‌ی مورد نظر در وب‌سایت الزامی خواهد بود. از جمله پلاگین‌هایی که کاربران سایت‌های وردپرس مورد استفاده قرار می‌دهند، افزونه‌ی ووکامرس نام دارد. این افزونه با قابلیتی که دارد از یک سایت معمولی، وب‌سایتی فروشگاهی می‌سازد. با این وصف در فرآیند نصب درگاه پرداخت مستقیم  باید از طریق مخزن وردپرس افزونه‌ی ووکامرس بانک مورد نظرتان را نصب کرده و فعالش کنید. اگر این افزونه‌ی مدنظر در مخزن وردپرس نبود، باید به سایت شرکت ارائه دهنده مراجعه کنید و افزونه را دانلود نمایید. همچنین می‌توانید آن را از منابع دیگری خریداری کنید. هنگامی که از این مرحله عبور کردید  باید در پیشخوان وردپرس منو ووکامرس وارد بخش پیکربندی بشوید. سپس آن‌جا گزینه‌ی زبانه‌ی پرداخت را انتخاب نمایید. در این مرحله درگاه پرداخت مستقیم بر روی سایت شما نصب شده است، و شما می‌توانید با ورود به پنل مدیریتی شروع به اجرای تنظیمات پایه‌ای نمایید. تنظمات پایه‌ای مذکور شامل مواردی است که در ادامه توضیحات مربوط به هر کدام را خواهیم آورد:

عنوان درگاه: یک عنوان برای درگاه بانکی انتخاب کنید.

توضیحات درگاه: توضیحات خواسته شده‌ی مربوط به درگاه بانکی را وارد کنید.

تنظیمات حساب بانکی: اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را وارد کنید.

تنظیمات عملیات پرداخت: این‌جا باید پیام‌هایی را تعریف کنید که پس از انجام هر تراکنش به کاربر نمایش داده می‌شود.

در مرحله‌ی نهایی نیز تمام تنظیمات را ذخیره می‌کنید.

نصب درگاه واسط در سایت وردپرس

برای نصب درگاه واسط نیز در سیستم مدیریت محتوای ورد پرس، در گام نخست باید وارد مخزن وردپرس شده، پلاگین ووکامرس را نصب و فعال نمایید. سپس دقیقا بر اساس همان مراحل نصب درگاه مستقیم، در پیشخوان وردپرس منو ووکامرس به بخش پیکربندی مراجعه کنید و زبانه‌ی پرداخت را انتخاب نمایید. آن‌گاه بلادرنگ بر روی گزینه‌ی مدیریت کلیک نموده و تنظیمات پایه‌ای را بر طبق مراحلی که در مورد درگاه پرداخت مستقیم شرح دادیم انجام دهید. اما یک تفاوت در این مرحله، میان نصب درگاه پرداخت مستقیم و واسط در سایت‌های وردپرس وجود دارد؛ که بر اساس آن برای تنظیمات عملیات پرداخت، نیاز به یک کلید API یا همان کد مشتری وجود دارد. این کد پیش‌تر، در هنگام دریافت درگاه در اختیار شما قرار گرفته است، بنابراین آن‌را در قسمت تنظیمات عملیات پرداخت وارد می‌کنید. در نهایت نیز تمام تنظیمات را ذخیره می‌نمایید.

نصب درگاه پرداخت در سایت  php                                                        

هنگامی که درگاه پرداخت واسط را دریافت کردید، در کمتر از ۲۴ ساعت کاری، یک کد مشتری دریافت می‌کنید. این کد در واقع کد شناسایی شما خواهد بود. درگاه‌های پرداخت مستقیم نیز بر روی ip نصب و فعال می‌شوند. در واقع هنگامی که قرار است یک درگاه بانکی مستقیم در اختیار شما قرار بدهند، ip سرور را از شما درخواست خواهند کرد. طی مراحلی که شما برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم طی می‌کنید، اگر درخواستی برای شرکت‌های psp ارسال کنید، آن‌ها ابتدا بررسی می‌کنند که آیا این درخواست از ip سرور شما بوده است یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد، درخواست شما را می‌پذیرند و پاسخی برای آن ارسال خواهند کرد. اما در سیستم درگاه‌های پرداخت واسط، پس از این‌که شما کد مشتری مخصوص به خود را دریافت کردید، می‌توانید در تمام کدهای خودتان از آن استفاده کنید.

انتخاب نمونه کد مناسب، به سادگی وب‌‌سایت شما را به درگاه پرداخت اینترنتی متصل می‌کند. در نهایت نیز همین نمونه کد است که برنامه‌نویس را یاری می‌دهد تا اتصال درگاه پرداخت اینترنتی به وب‌سایت را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام بدهد. یک نکته‌ی تخصصی در این‌باره این است که اتصال سایت‌های php فقط با بهرمندی از روش api امکان‌پذیر خواهد بود.

در انتها باید یادآور شویم که با توجه به گسترش روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی، و به تبع آن نیاز حیاتی استفاده از انواع درگاه پرداخت اینترنتی در این فروشگاه‌ها، تلاش کردیم در مقاله‌ی فوق علاوه بر معرفی انواع درگاه پرداخت و روش‌های دریافت هر کدام از شرکت‌های ارائه دهنده، چگونگی اتصال هر کدام از این درگاه‌های پرداخت را به سایت‌های مختلف با زبان‌های برنامه‌نویسی متدوال و متفاوت، به شکلی اجمالی آموزش بدهیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد موضوعات مطرح شده به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://rayanpay.com/how-create-payment-gateway-for-site

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی درگاه پرداخت به سایت رایان پی به آدرس اینترنتی rayanpay.com  مراجعه کنید یا از طریق روش‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

  • تلفن : ۰۲۱۸۹۷۱۷۷۱۷
  • موبایل : ۰۹۰۲۲۲۳۳۱۰۸
  • ایمیل : info@rayanpay.com
  • آدرس :  تهران- میدان ونک – خیابان ملاصدرا – خیابان شیراز جنوبی – بن بست لاله – پلاک 10 – طبقه سوم

*استفاده از خدمات پرداخت رایان پی به مدت دو هفته رایگان می‌باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH