بررسی صنعت سلامتی دیجیتال در ایران و جهان طی دوران کرونا در رویداد استارتاپ درمانکده

ساعاتی پیش رویداد آنلاین بررسی صنعت سلامت دیجیتال (Digital Helth) در جهان و ایران در دوران کرونا توسط استارتاپ درمانکده برگزار شد. در این رویداد مجید کثیری به عنوان مجری میزبان محسن صدر، مدیرعامل و بنیان‌گذار و امیرسینا زمانیان مدیربازاریابی درمانکده بود.

درمانکده یک پلتفرم آنلاین برای برقراری ارتباط میان بیماران و پزشکان است، این سرویس از سال 94 راه‌اندازی شد و در زمینه سلامت دیجیتال، خدمات نوبت‌دهی، مشاوره آنلاین، آزمایش کرونا در محل، تست هوشمند کرونا و مجله پزشکی با ارائه محتوای درمانی و پزشکی فعالیت دارد.

در این رویداد محسن صدر، بنیانگذار درمانکده پس از خیر مقدم به اهالی رسانه بیان کرد:

آن‌چیزی که ما را در این نشست جمع کرده، بازگو کردن مسائل کلان به ویژه در این دو سال اخیر است که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا بوده؛ البته نام درمانکده بر روی این رویداد وجود دارد و ما می‌خواهیم داده‌هایی را در اختیار شما قرار دهیم که مرتبط با درمانکده است، اما ما تلاش می‌کنیم داده‌هایی را به شما ارائه دهیم که به اثبات حرف‌های ما کمک کند و نشان دهد که چقدر می‌توانیم با این دیتا‌ها به حوزه سلامت در کشور کمک کنیم.

مدیرعامل درمانکده با بازگو کردن مشکلات توسعه استارتاپ حوزه سلامت دیجیتال در کشور گفت:

موضوع دردآور سختی‌هایی است که در راه به دست آوردن این دیتا‌ها متحمل شدیم. استارتاپ‌های حوزه سلامت جدی گرفته نمی‌شوند، ما اعتقاد داریم اگر طی این دو سال دولت از ظرفیت‌های استارتاپ‌های حوزه سلامت کمک می‌گرفت، بسیاری از اتفاقات ناگوار رخ نمی‌داد. به عنوان مثال ما در این دو سال اپلیکیشن رایگان تست هوشمند کرونا را راه‌اندازی کردیم که کاربران با نصب آن می‌توانستند با مشخص کردن علایم خود، متوجه شوند که آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارند یا خیر، اما رگولاتوری پس از مدتی جلوی ما را گرفت و این خدمت به سایت درمانکده منتقل شد. در کشورهای مختلف جهان، دولت‌ها در مواجهه با بحران‌های مختلف از استارپ‌ها کمک می‌گیرند. اما ما در این دو سال خون‌دل‌ها خوردیم و اگر دولت پای‌کار بود، بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آمد.

محسن صدر تاکید کرد:

بنده دو سال پیش در یک مصاحبه گفتم که استارتاپ‌های حوزه سلامت، به شدت رشد می‌کنند، امروز می‌گوییم استارتاپ‌های حوزه سلامت جزو جدایی ناپذیر حوزه سلامت می‌شوند، زیرا در همین امسال بودجه بهداشت و سلامت کشور 111 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته 66 درصد رشد داشته است. اما بودجه سامانه‌های دیجیتال وزارت بهداشت تنها 300 میلیون تومان است! به این ترتیب در آینده زیرساخت‌های دیجیتال حوزه سلامت کشور پاسخ‌گو نخواهد بود و به استارتاپ‌های این حوزه متوسل خواهد شد. پیشرفت حوزه سلامت دیجیتال کشور قابل پیش‌بینی بود اما کرونا این رشد را فشرده و تشدید کرد.

حوزه سلامت دیجیتال در جهان

محسن صدر، بنیانگذار استارتاپ درمانکده در ادامه این رویداد، اطلاعاتی در خصوص حوزه سلامت دیجیتال در جهان ارائه داد، وی اعلام کرد:

همه فکر می‌کنیم بزرگ‌ترین ارزش بازار در جهان مربوط به نفت و گاز است، البته بعد از آن به بازار اسلحه نیز توجه می‌شود اما باید بگویم جمع این دو مارکت در جهان 9 تریلیون دلار در سال گردش مالی دارند، اما گردش مالی حوزه سلامت 10 تریلیون دلار است. در این بازار، سهم سلامت دیجیتال در سال 2019 عدد 12.5 بیلیون دلار بوده که این رقم در سال 2030 به 123 بیلیون دلار خواهد رسید. ما باید به این رشد توجه داشته باشیم، چنین رشدی دلایلی دارد که از جمله آن می‌توان به تمایل مردم دنیا به استفاده از خدمات سلامت دیجیتال اشاره کرد.

محسن صدر ادامه داد:

در شیوه‌های فعلی درمان، بیمار مدت زمان زیادی برای ویزیت شدن توسط پزشک صرف می‌کند، از زمان حرکت به سمت مطب گرفته تا زمانی که پشت درب مطب منتظر نوبت می‌ماند، آمار جالبی در این زمینه وجود دارد، مدت زمانی که یک بیمار سرطانی در طول زمان درمانش پشت درب اتاق یک متخصص منتظر می‌ماند معادل زمانی است که یک سفینه از زمین برسد به ماه و این فاجعه است!

حوزه سلامت دیجیتال در جهان

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال در کشورمان توضیح داد:

بر اساس آمارها حدود 50 میلیارد تومان در کل اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور سرمایه‌گذاری شده است، این در حالی است که یک واحد آپارتمان 100 متری در منطقه سعادت آباد تهران بیش از این مقدار ارزش دارد و این نشان دهنده ناچیز بودن سرمایه‌گذاری در این حوزه است. البته 20 میلیارد از این 50 میلیارد طی 2 سال گذشته بود و این نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها رشد داشتند و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده است. حال چرا ما رشد نمی‌کنیم؟ پاسخ به این سوال ساده است، سیاست‌گذار که توجهی به این بخش ندارد، سرمایه‌‎گذار هم که وجود ندارد، استارتاپ‌ها هم آنقدر باهوش نیستند و به این ترتیب هر سه ضلع این بخش دچار مشکل هستند.

صدر ادامه داد:

با وجود تمامی این موارد ما در درمانکده می‌خواهیم بگوییم که در تمامی مراحل درمان همراه بیمار هستیم، هر چقدر سرویس ما ناقص و هر چقدر ضعیف باشد اما با تمام تلاش کنار بیمار هستیم. اصلی‌ترین هدف ما این است که پس از سال‌ها یک تغییر بزرگ در سیستم بهداشت و درمان ایجاد کنیم و تمرکز و محوریت را از پزشک به سمت بیمار ببریم. ما در تمامی خدماتی که ارائه می‌دهیم ارجحیت با بیمار است.

آمارهای مربوط به درمانکده

بنیان‌گذار درمانکده در خصوص این استارتاپ اعلام کرد:

ما در سال 93 با یک تیم 3 نفره کار خودمان را آغاز کردیم. پس از مدتی که رشد داشتیم یک شرکت سرمایه‌گذار جسورانه در آمریکا تا 1.4 میلیون دلار سرمایه به ما پیشنهاد داد اما به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم این کار را انجام دهیم. درمانکده در حال حاضر حدود 20 درصد از سهم بازار حوزه سلامت دیجیتال ایران را در اختیار دارد که ما از این سهم بازار راضی نیستیم، البته رقبای بزرگی هم داریم اما هدف ما این است که در 18 ماه آینده سهم بازار خودمان را دو برابر کنیم.

در ادامه امیرسینا زمانیان، مدیربازاریابی در خصوص داده‌های به دست آمده طی شش سال فعالیت درمانکده گفت:

درمانکده کار خود را با رزرو آنلاین مطب پزشکان آغاز کرد. بعد از آن قسمت مشاوره آنلاین تخصصی و روانشناسی عرضه شد و دو سال پیش به پاندمی کرونا رسیدیم و خدمات مربوط به کرونا را ارائه دادیم و حالا خدمات آزمایش در منزل را نیز انجام می‌دهیم. بسیاری فکر می‌کنند پاندمی کرونا تاثیر زیادی بر رشد استارتاپ‌های این حوزه داشت، اما واقعیت به این سادگی نیست، بسیاری از پزشکان ما در ابتدای پاندمی کرونا مطب‌هایشان را بستند و اعلام کردند که تا پایان پاندمی فعالیت ندارند، به این ترتیب ما مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر با یک شوک مواجه شدیم. این بزرگ‌ترین خسارتی بود که هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم زیرا هنوز بسیاری از پزشکان فعالیت کامل ندارند.

وی در خصوص دیگر خدمات درمانکده توضیح داد:

در زمان پاندمی کرونا هجوم مردم برای کسب اطلاعات در خصوص این بیماری افزایش پیدا کرد و ما به این نتیجه رسیدیم که چقدر فقر دانش و آموزش در حوزه سلامت وجود دارد، به این ترتیب وارد این بخش شدیم. من با افتخار اعلام می‌کنم درمانکده 60 درصد آموزش حوزه سلامت را در دست دارد. ما یک مجله بزرگ داریم، در حالی که وزارت بهداشت باید در این حوزه زیرساخت‌هایی داشته باشد و فراهم کند اما با تیم کوچک خودمان کارهایی بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی که وزارت بهداشت می‌تواند انجام بدهد را انجام دادیم.

امیرسینا زمانیان با تاکید به رشد 10 برابری کسب و کار درمانکده در بین سال‌ 98 تا 99 ادامه داد:

ما در درمانکده از سال 99 به 1400 رشد 13 برابری داشتیم، آن هم در حالی که بسیاری از مطب‌ها بسته شدند و ادامه کار بسیار دشوار بود. بر اساس دیتا‌های ما کاربران دوست دارند که از زمان اقدام برای رزرو نوبت بتوانند برای 3 روز آینده خود نوبت بگیرند، اما ما تلاش می‌کنیم تا این زمان به 4 ساعت برسد، یعنی شما زمان مراجعه به درمانکده، بتوانید برای 4 ساعت آینده خود نوبت تهیه کنید، که این چالش بسیار بزرگیست و نیاز دارد تا با پزشکان، بیماران و منشیان هماهنگی ایجاد کنیم. در مدت فعالیت ما، 100 هزار امتیاز و 13 هزار نظر یونیک برای پزشکانمان ثبت شده و کاربران می‌توانند امتیازات نظر دیگران در خصوص یک پزشک را ببینند.

مدیربازاریابی درمانکده با توضیح دیگر خدمات این استارتاپ بین کرد: ما بخش مشاوره آنلاین بین بیمار و پزشک را از چند سال پیش راه‌اندازی کردیم. یکی از نکات ویژه در خصوص این ویژگی استفاده از پروتکل‌های رمزنگاری شده end to end هست که موجب می‌شود حتی خود ما هم به این گفتگو‌ها ارتباط نداشته باشیم و صحبت‌های میان بیمار و پزشک به طور کاملا خصوصی، غیرقابل ورود و رمزنگاری شده باقی بماند. صفر تا صد این سیستم رمزنگاری شده به طور اختصاصی توسط تیم خود درمانکده ساخته شده و از هیچ زیرساخت آماده‌ای استفاده نکردیم.

زمانیان ادامه داد: در زمانی شیوع پیک پنجم کرونا ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود به این نتیجه رسیدیم که مردم به راهنمایی و مشاوره در این زمینه نیاز دارند و به همین دلیل یک سامانه رایگان تلفنی ایجاد کردیم که مردم می‌توانستند در هر ساعت از زمان روز تماس بگیرند و با پزشکان ما ارتباط برقرار کنند. در زمانی 3 هفته‌ای که این خدمت راه‌اندازی شد بیش از 5 هزار تماس دریافتی و بیش از 2 هزار تماس خروجی از پزشک به بیمار برای پیگیری مراحل درمان صورت گرفت.

محسن صدر، مدیرعامل و بنیان‌گذار و امیرسینا زمانیان مدیربازاریابی درمانکده در پایان این رویداد به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند، در بخشی از این برنامه، محسن صدر در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان در خصوص شفافیت قوانین رگولاتوری و موضع رگولاتوری نسبت به شرکت‌های استارتاپی حوزه سلامت پاسخ داد:

وزارت بهداشت چند جلسه با ما برگزار کرد و موضوع مورد اهمیت برای آن‌ها این بود که شرکت‌های استارتاپی به وزارتخانه یاد بدهند که با ما چه سیاست‌هایی را در پیش بگیرند تا شرکت‌های استارتاپی آن‌ها را دور نزنند. یک نهادی هم وجود دارد که به ما مجوز می‌دهد و همه نام آن را می‌دانند. این نهاد به ما اعلام کرد که شما به ما بگویید تا ما برای شما مجوز بگیریم و بعد شما به ما پول بدهید! در واقع همه سنگ خودشان را به سینه می‌زنند، آن نهاد می‌خواست به ما مجوز بفروشد و وزارت بهداشت هم در تلاش بود تا دیتا‌های ما به سرورهای این وزارتخانه منتقل شود. متاسفانه دغدغه‌ها در این سطح است و کسی به دنبال رفع مشکل و ارائه خدمات به مردم نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH