نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A03s: یک پایین‌رده کار راه‌انداز!

اگر به دنبال خرید یک گوشی ارزان قیمت هستید، ما در این مطلب گوشی گلکسی A03s را به طول کامل نقد و بررسی خواهیم کرد.

دو دسته از گوشی‌های موبایل، بالاترین فروش را در بازارهای جهانی دارند. اول پرچمداران، گوشی‌های پرچمدار مانند آیفون یا سری گلکسی S سامسونگ با توجه به قابلیت‌های جذاب و مشخصات قدرتمندی که دارند، در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توانمند از نظر اقتصادی، جزو گوشی‌های پرفروش به شمار می‌روند و شرکت‌های تولید کننده گوشی نیز تمام آن چیزی که برای یک سال می‌خواهند ارائه دهند، در گوشی پرچمدار خود به نمایش می‌گذارند.

رده دوم گوشی‌های پرفروش، پایین‌رده‌های بسیار ارزان قیمت و با امکانات کم است، هر چند بین یک گوشی پایین‌رده تا یک مدل پرچمدار، ده‌ها مدل مختلف مانند میان‌رده عرضه می‌شود اما هیچ کدام از این مدل‌ها به اندازه یک گوشی ارزان قیمت فروش ندارد. به عنوان مثال سال گذشته در کشور خودمان گوشی گلکسی A10s پرفروش‌ترین گوشی سال شناخته شد.

به همین دلیل همانطور که بازار گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده برای شرکت‌های تولید کننده اهمیت دارد، آن‌ها به بازار گوشی‌های پایین‌رده نیز توجه بسیاری دارند، در بسیاری از کشورها مانند چین، هند و یا ایران، گوشی‌های پایین‌رده طرفداران بیشتری دارد و از این رو شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی در تلاش هستند تا با عرضه گوشی‌های مناسب در این رده، بازار را در اختیار داشته باشند.

سامسونگ برای حضور قدرتمند در بازار پایین‌رده، پس از عرضه گوشی‌های سری گلکسی A1، سری جدیدی با نام گلکسی A0 به بازار روانه کرد که گوشی‌های ضعیف و ارزان قیمتی را شامل می‌شوند. تاکنون چند مدل همچون گلکسی A01 Core ،A01 و A02 در این رده به بازار آمده است اما حالا سامسونگ قصد دارد با ارائه مشخصات بهتر، سری گلکسی A0 را به جایگاه جدیدی برساند.

مدل گلکسی A03s جدیدترین گوشی سامسونگ در سری پایین‌رده این شرکت است که با داشتن قیمت و مشخصات مناسب، پتانسیل آن را دارد که به یک گوشی پایین‌رده پرفروش در بازار کشور تبدیل شود. به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک گوشی ارزان و با کیفیت هستید، با نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ گلکسی A03s با آی‌تی‌رسان همراه باشید. این گوشی از طریق داریا همراه برای نقد و بررسی در اختیار ما قرار گرفت.

مشخصات گلکسی A03s

ابعاد
164 در 75.9 در 9.1 میلی‌متر
وزن
196 گرم
نمایشگر
6.5 اینچ PLS LCD با رزولوشن 720 در 1600
پردازنده
MediaTek MT6765 Helio P35
پردازنده گرافیکی
PowerVR GE8320
رم
4 گیگابایت
حافظه داخلی
64 گیگابایت
سیستم عامل
رابط کاربری One UI 3.1 Core بر پایه اندروید 11
دوربین اصلی
سه‌گانه: 13 واید + 2 ماکرو + 2 تشخیص عمق
دوربین سلفی
5 مگاپیکسل واید
باتری
5000 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 15 واتی

اقلام داخل جعبه گلکسی A03s

گلکسی A03s جعبه‌ای کشویی دارد، یعنی قسمت رویه آن به صورت کشویی در می‌آید و جعبه به نوعی در ندارد. پس از آن که مقوای لایه رویی را به صورت کشویی در آوردید؛ در وهله اول خود گوشی در لایه پلاستیکی که بر روی آن کشیده شده نمایان می‌شود، گوشی را که کنار بگذاریم زیر آن یک جعبه وجود دارد که درون آن کارت گارانتی و برگه راهنماست.

زیر این جعبه آداپتور و کابل شارژ دیده می‌شود که طبیعتا برای شارژ گوشی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما اگر لایه مقوایی که آداپتور بر روی آن قرار دارد را بردارید، هندزفری گوشی نمایان می‌شود. به این ترتیب شارژر و هندزفری در کنار خود گوشی درون جعبه قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، در مورد سرعت شارژ و کیفیت هندزفری در بخش‌های مربوطه صحبت خواهیم کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

طبیعتا یک گوشی پایین‌رده و ارزان قیمت، در بخش طراحی و کیفیت ساخت چیز زیادی برای ارائه ندارد. البته برخی از گوشی‌های چینی با وجود قیمت ارزان، ظاهری جذاب و کیفیت ساخت بالایی دارند اما گلکسی A03s اینگونه نیست. این گوشی یک طراحی بسیار ساده و بدنه‌ای پلاستیکی دارد که نمی‌توان خیلی از آن تعریف کرد ولی برای یک گوشی پایین‌رده مناسب است.

طراحی

گلکسی A03s طراحی ساده‌ای دارد، در جلوی این گوشی یک نمایشگر 6.5 اینچی با حاشیه مناسب دیده می‌شود، دور نمایشگر یک قاب پلاستیکی قرار دارد که به فریم پلاستیکی گوشی متصل شده، فریم و بدنه پشتی یکپارچه هستند، یعنی همان پلاستیکی که در فریم قرار دارد به همان رنگ با بدنه پلاستیکی پشتی یکپارچه هستند.

در پشت یک ماژول دوربین سه‌گانه مشکی رنگ به صورت مستطیلی دیده می‌شود که چند میلی‌متر برجستگی دارد اما اصلا قابل لمس نیست و باعث لق خوردن گوشی هم نمی‌شود. بر روی این ماژول دوربین که شباهت زیادی به ماژول دوربین گوشی گلکسی S20 دارد، سه دوربین و یک فلاش LED دیده می‌شود.

قاب پشتی گوشی هاشورهای بسیار ریزی دارد که شاید در نگاه اول مشخص نباشند اما باعث شده‌اند تا یک پترن نسبتا زیبا بر روی قاب پشت گوشی نقش ببندد، این پترن در بازتاب نور خودنمایی می‌کند که باعث می‌شود بدنه پلاستیکی گوشی از حالت ساده و بی‌روحی که برخی گوشی‌های سامسونگ دارد در بیاید.

این پترن باعث می‌شود رنگ قاب پشتی در نور تغییر ‌کند، در عین حال بدنه پلاستیکی و مات است، یعنی اثر انگشت بر روی بدنه جذب نمی‌شود و شما هم رفلکس نور را دارید و هم بدنه ماتی که به راحتی کثیف نمی‌شود.

سامسونگ مدل گلکسی A03s را در سه رنگ مشکی، سرمه‌ای و سفید تولید کرده، ما رنگ سرمه‌ای این مدل را در اختیار داشتیم که رنگ آن بسیار به رنگ سرمه‌ای گوشی پوکو M3 که سال قبل آن را نقد و بررسی کردیم، شباهت دارد. این دو مدل از نظر ظاهری هم به جز قسمت ماژول دوربین، شباهت‌های زیادی  به یکدیگر دارند.

ابعاد

گلکسی A03s اندازه استانداردی برای یک گوشی میان‌رده دارد، این مدل 164 میلی‌متر طول، 75.9 میلی‌متر عرض، 9.1 میلی‌متر ضخامت و 196 گرم وزن دارد. بر این اساس می‌توان گوشی پایین‌رده سامسونگ را مدلی بزرگ و نسبتا سنگین نامید.

درگاه‌ها

از نظر پورت و درگاه، تفاوت خاصی میان گلکسی A03s و دیگر گوشی‌های همرده آن وجود ندارد. در فریم راست این مدل دکمه پاور ادغام شده با حسگر اثر انگشت و در بالای آن دکمه ولوم را مشاهده می‌کنیم، در سمت چپ خشاب سیمکارت قرار دارد، در قسمت پایین درگاه USB C، جک هدفون، میکروفون و اسپیکر گوشی دیده می‌شود، در بالای گوشی نیز تنها یک میکروفون دیگر قرار دارد. اسپیکر مکالمه نیز در مرز میان نمایشگر و قاب پلاستیکی قرار داده شده است.

استحکام و مقاومت

از نظر مقاومت گلکسی A03s هیچ چیزی برای ارائه ندارد. این مدل از فریم و بدنه پلاستیکی ساخته شده، طبیعتا گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را ندارد و اطلاع دقیقی از روکش محافظ نمایشگر آن در دسترس نیست. تمامی این موارد برای یک گوشی ارزان قیمت قابل پیش‌بینی بود اما حداقل سامسونگ می‌توانست از یک روکش گوریلاگلس خوب برای آن استفاده کند تا خیلی آسیب‌پذیر نباشد.

به طور کلی باید بگوییم که گلکسی A03s از نظر طراحی یک گوشی ساده است و آپشن‌های زیادی برای ارائه ندارد. ما با یک گوشی پلاستیکی در اندازه استاندارد و کمی سنگین طرف هستیم که بدنه و نوع ساخت آن حس چیپ بودن نمی‌دهد اما قابل تعریف و تمجید هم نیست. تنها نکته مثبت استفاده از پلاستیک هاشوردار در پشت گوشی است که کمی رنگ‌ها را در نور بازی می‌دهد اما در عین حال مات است و اثر انگشت بر روی آن جذب نمی‌شود.

نمایشگر گلکسی A03s

در بخش نمایشگر سامسونگ به سراغ یک صفحه نمایش 6.5 اینچی PLS TFT LCD رفته که در قسمت بالای آن ناچ V شکل دوربین سلفی دیده می‌شود، در واقع نمایشگر این مدل از نوع Infinity-V است به همین دلیل ظاهر گوشی کمی به مدل‌ گلکسی M10 شبیه شده است. این نمایشگر از رزولوشن 1600 در 720 (اچ‌دی پلاس) بهره می‌برد و در هر اینچ آن 270 پیکسل وجود دارد.

به این ترتیب خیلی نمی‌توان بر روی رزولوشن و تراکم پیکسلی این مدل حساب باز کرد، اما این بدان معنا نیست که کیفیت صفحه نمایش گلکسی A03s بد باشد اما فوق‌العاده هم نیست.

در مورد کیفیت نمایشگر گلکسی A03s باید گفت که تراکم پیکسلی پایین آنقدری نمایان نیست زیرا کیفیت و نمایش رنگ‌ها بسیار بالاست، این صفحه نمایش 16 میلیون رنگ را تولید می‌کند و با وجود آنکه با فناوری PLS LCD ساخته شده، کیفیت رنگ‌ها در آن بسیار خوب است. به طور کلی نمایشگر این مدل شما را راضی نگه می‌دارد، نمایش رنگ سفید و مشکی در گلکسی A03s بسیار خوب است، همچنین رنگ‌های مختلف به حالت طبیعی به نمایش در می‌آیند و کیفیت رنگ‌ها قابل قبول است.

از طرفی روشنایی صفحه در جای تاریک و روشن به خوبی تغییر می‌کند و حتی زیر تابش مستقیم آفتاب نیز می‌توانید با گوشی کار کنید. زاویه دید این نمایشگر کمی محدودتر از دیگر مدل‌های این رده است و اگر از زاویه‌های مختلف به آن نگاه کنید یک سایه تاریک بر روی صفحه احساس خواهید کرد.

نمایشگر 81 درصد از پنل جلویی گوشی را پوشانده و دور آن حاشیه نسبتا ضخیمی وجود دارد، این حاشیه در قسمت پایین نمایشگر بیشتر می‌شود اما در سه ضلع نمایشگر، حاشیه کمتر است.

همانطور که انتظار می‌رود در این نمایشگر از HDR یا نرخ‌تازه‌سازی 90 یا 120 هرتزی خبری نیست و قابلیت‌هایی که نمایشگر به شما می‌دهد کاملا معمولی و ابتدایی است.

قفل‌های بیومتریک

گلکسی A03s ارزان‌ترین گوشی سامسونگ است که به هر دو ویژگی قفل چهره و حسگر اثر انگشت مجهز شده است. سامسونگ معمولا حسگر اثر انگشت را در پشت گوشی قرار می‌دهد اما در این مدل حسگر به کنار گوشی منتقل شده تا شباهت این مدل به پوکو M3 افزایش پیدا کند.

حسگر اثر انگشت

باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به قیمت این مدل، نمی‌توان انتظار زیادی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن داشت. حسگر اثر انگشت هم جزو همین دسته از قابلیت‌ها قرار می‌گیرد که نباید انتظار زیادی از آن داشت. حسگر این مدل در کنار گوشی و با دکمه پاور ادغام شده است، جای حسگر اثر انگشت مناسب بوده و دسترسی به آن آسان است. سرعت حسگر در تشخیص اثر انگشت خیلی بالا نیست اما دقت آن مناسب است و کمتر با پیام خطای عدم شناسایی اثر انگشت مواجه می‌شوید.

زمانی که انگشت را بر روی حسگر قرار می‌دهید حدود یک ثانیه طول می‌کشد تا قفل صفحه باز شود، به این ترتیب سرعت حسگر اثر انگشت نسبت به قیمت این مدل قابل قبول است. همچنین از نظر دقت حسگر مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود و اگر انگشت را در زاویه درستی بر روی حسگر قرار دهید، قفل گوشی باز خواهد شد.

قفل تشخیص چهره

اما سرعت و دقت قفل تشخیص چهره در گوشی گلکسی A03s به پای حسگر اثر انگشت آن نمی‌رسد. قفل چهره دو بعدی این مدل در زمان تعریف قفل بسیار سریع عمل می‌کند و طی چند ثانیه صورت شما را آنالیز می‌کند، اما هنگام باز کردن گوشی قفل مکث بیش از یک و کمتر از دو ثانیه‌ای دارد. این مکث همواره وجود دارد و گاهی اوقات دقت پایین قفل نیز چاشنی کار می‌شود و به این ترتیب قفل اصلا باز نخواهد شد.

به طور کلی کار کردن با حسگر اثر انگشت این مدل بسیار راحت‌تر از کار با قفل تشخیص چهره آن است. قفل تشخیص چهره همانطور که گفتیم گاهی خطا دارد و اصلا گوشی را باز نمی‌کند به همین دلیل بهتر است از حسگر اثر انگشت گلکسی A03s جهت باز کردن قفل صفحه آن استفاده کنید.

رابط کاربری گلکسی A03s

این مدل پایین‌رده به علت قدرت پایین پردازنده‌اش با رابط کاربری One UI 3.1 Core عرضه شده است. One UI Core نسخه سبک‌تر رابط کاربری One UI سامسونگ است که در مدل‌های پایین‌رده از آن استفاده می‌شود. این رابط کاربری با رابط کاربری اصلی سامسونگ تفاوت خاصی ندارد، تنها برخی امکانات از آن حذف شده تا رابط کاربری برای پردازنده‌های ضعیف‌تر بهینه شود.

از بزرگ‌ترین تفاوت‌های One UI Core آن است که گیم لانچر ندارد و درواقع بازی‌ها برای اجرا بهینه نمی‌شوند. دومین تفاوت مربوط به ویژگی Good Lock App است که در این نسخه رابط کاربری سامسونگ وجود ندارد. همچنین در این گوشی خبری از دستیار صوتی بیکسبی نیست و رابط کاربری آن از سامسونگ Pay هم پشتیبانی نمی‌کند. در بخش امنیت دو ویژگی سامسونگ Knox و Secure Folder حذف شده‌اند، در زمینه ارتباط نیز گزینه Link to Windows در این مدل وجود ندارد.

اما دیگر بخش‌ها و امکانات گوشی‌های سامسونگ مانند مالتی تسکینگ، پنل اج، گلکسی استور، سامسونگ فری، دارک مود، ژست‌های حرکتی و غیره در نسخه سبک One UI وجود دارد و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دیگر بخش‌های رابط کاربری با مدل‌های میان‌رده تفاوتی ندارد، کنترل داینامیک مدیا در نوار نوتیفیکیشن، منوی اصلی، پنل اج، تنظیمات نمایشگر، قفل، امنیت و حریم شخصی، امکان شخصی‌سازی دکمه‌ها، اعلان شناور و همگی با دیگر مدل‌های سامسونگ برابر است.

سخت افزار

در بخش سخت افزار گوشی گلکسی A03s بر روی کاغذ مشخصات خوب و نسبتا بهتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد اما باید دید در عمل قدرت سخت افزاری این مدل به چه شکل است، در ابتدا بیایید به معرفی مشخصات سخت افزاری این مدل بپردازیم. سامسونگ در مدل گلکسی A03s از یک تراشه 12 نانومتری مدیاتک هلیو P35 به عنوان پردازنده اصلی استفاده کرده است.

هلیو P35 پردازنده بسیار خوبی محسوب می‌شود اما تراشه‌ای قدیمی است و در مدل‌های هواوی و آنر سال 2019 از آن استفاده می‌شد. این تراشه 8 هسته پردازشی Cortex-A53 دارد که 4 هسته آن 2.35 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر 1.8 گیگاهرتز هستند. این تراشه از فناوری مدیاتک CorePilot پشتیبانی می‌کند که ضریب عملکرد قدرت و بهره‌وری دستگاه‌ را در مواقع لزوم بالا برده و از بی‌ثباتی عملکرد گوشی جلوگیری می‌کند.

رم و گرافیک

سامسونگ این مدل را در دو نسخه تولید کرده، نسخه اول دارای رم 3 و حافظه اصلی 32 گیگابایت است و نسخه دوم از رم 4 گیگابایت و حافظه 64 گیگابایت بهره می‌برد. ما نسخه 64 گیگابایتی گلکسی A03s را در اختیار داشتیم که از حافظه اصلی آن حدود 50 گیگابایت در دسترس بود. حافظه از نوع eMMC 5.1 ساخته شده که حافظه خیلی پرسرعتی به حساب نمی‌آید و بیشتر در مدل‌های پایین‌رده استفاده می‌شود. همچنین رم نیز از نوع دو کاناله LPDDR3 و LPDDR4 است که می‌توان گفت برای یک گوشی پایین رده مناسب است.

درگاه و ارتباطات

شما با توجه به ویژگی پشتیبانی از کارت حافظه در گلکسی A03s می‌توانید تا یک ترابایت حافظه به دستگاه خود اضافه کنید. این مدل از یک کارت حافظه و دو سیمکارت نانو‌سیم به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند تا دست شما برای استفاده همزمان از سیم‌کارت‌های خود با کارت حافظه باز باشد. این مدل دارای درگاه USB-C نسخه 2.0 بوده و از بلوتوث 5 بهره می‌برد اما خبری از NFC یا قابلیت اتصال به تلویزیون نیست.

گیمینگ

پردازنده این گوشی به تراشه PowerVR GE8320 مجهز شده که برای اجرای بازی‌های نیمه سنگین مناسب است. به طور طبیعی نمی‌توانید انتظار زیادی از این گوشی داشته باشید. متاسفانه در رابط کاربری گلکسی A03s گیم لانچر سامسونگ دیده نمی‌شود، به این ترتیب گوشی هنگام اجرای بازی بهینه نمی‌شود. با وجود تمام این موارد بازی‌های نیمه سنگین مانند فری فایر و سایبرهانتر در این گوشی قابل اجرا هستند، البته نمی‌توان گرافیک را بر روی بالاترین حالت قرار داد اما بازی‌ها حداقل اجرا می‌شوند. ما بازی بتل رویال سایبرهانتر را بر روی گلکسی A03s اجرا کردیم و این بازی با پایین‌ترین حالت گرافیکی و فریم ریت نسبتا پایینی اجرا شد، گرافیک پایین و لگ در بازی دیده می‌شد اما می‌شد بازی را اجرا کرد و دو دست با کمی لگ با آن سر کرد.

لگ و کندی زمانی که دمای گوشی بالا می‌رود بیشتر می‌شود، طی 20 دقیقه اجرای بازی سایبرهانتر دمای باتری با 10 درجه افزایش به 54 درجه رسید و دمای پردازنده نیز با 10 درصد افزایش عدد 73 درجه را نشان می‌داد. این گرما در پشت گوشی و در قسمت دوربین بیشتر احساس می‌شود اما بدنه پلاستیکی آن باعث می‌شود تا حرارت درون گوشی خیلی در بدنه بیرون احساس نشود.

دوربین گلکسی A03s

سامسونگ برای گوشی میان‌رده خود 3 دوربین را در نظر گرفته است، البته سامسونگ گوشی ارزان‌تر با 4 دوربین نیز دارد اما به هر شکل گلکسی A03s با سه دوربین به بازار عرضه شده است. این مدل یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار دارد. دو دوربین دیگر این گوشی هر دو 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 هستند اما یکی دوربین ماکرو و دیگری دوربین تشخیص عمق است.

در مورد کیفیت دوربین اصلی باید گفت که همه چیز به یک عنصر وابسته است و آن نور است. اگر نور مناسب در محیط وجود داشته باشد، می‌توانید یک عکس با کیفیت و مناسب در حد یک گوشی پایین رده خوب ثبت کنید. اما اگر نور خوب در محیط نباشد، تصویر بسیار بی‌کیفیت و غیرقابل مشاهده خواهد شد.

روز

دوربین 13 مگاپیکسلی در طول روز تصاویری شفاف با نویز کم، وایت بالانس و کنتراست متعادل می‌گیرد، حتی شاید کیفیت برخی از عکس‌ها شما را شگفت زده کند. در هنگام غروب خورشید و یا در حالتی که سایه در تصویر دیده می‌شود، کنتراست و وایت بالانس کمی به‌هم می‌ریزد ولی همچنان کیفیت قابل قبول است. اگر نور محیط کم باشد نویز در تصویر زیاد می‌شود و شفافیت آن از بین می‌رود و علت اصلی آن این است که گشودگی دریچه دیافراگم این دوربین بالا نیست و رزولوشن عکس‌ها نیز پایین است.

شب

زمانی که به شب می‌رسیم و هوا تاریک می‌شود، بهتر است خیلی بر روی دوربین گلکسی A03s حساب باز نکنید، تصاویر در شب نویز زیادی دارند و شفافیت تصویر کاهش پیدا می‌کند. البته رنگ‌بندی و کنتراست رنگ‌ها در شب مناسب است اما این مدل همچون گوشی‌های این رده نمی‌تواند در شب عکس‌های با کیفیت و شفافی بگیرد.

زوم

به دلیل رزولوشن پایین تصویر بهتر است زوم کردن را با دوربین گلکسی A03s تجربه نکنید. دوربین تا زوم 2 برابر و گاهی 4 برابر را مدیریت می‌کند اما از آن به بعد تصویر پر از نویز و پیکسل می‌شود و به هیچ وجه تصاویر با زوم بالا در این مدل قابل استفاده نیستند. به ویژه زوم با این گوشی در شب اصلا کیفیت خوبی ندارد و کاربردی نیست.

همانطور که گفتیم از دوربین اولتراواید خبری نیست، البته شاید خیلی به این دوربین نیاز نداشته باشید و نبود آن را احساس نکنید اما با توجه به آن که گوشی هم قیمت گلکسی A12 Nacho با دوربین چهارگانه است، بهتر بود سامسونگ در این مدل هم 4 دوربین را به خریداران ارائه می‌داد.

ماکرو

شما یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو دارید که کیفیت آن خیلی قابل توجه نیست، گاهی اوقات در صورت پیدا کردن سوژه خوب می‌توانید تصویر ماکرو خوبی با این دوربین بگیرید اما در اکثر اوقات کیفیت عکس ماکرو به گونه‌ای است که بعد از گرفتن عکس آن را پاک خواهید کرد.

طبیعتا دوربین ماکرو این مدل فوکوس خودکار ندارد و باید به صورت دستی فوکوس دوربین را تنظیم کنید، همچنین بهترین حالت برای گرفتن عکس ماکرو آن است که دوربین 3 تا 4 سانتی‌متر از سوژه فاصله داشته باشد.

پرتره

در بخش پرتره می‌توان عملکرد گلکسی A03s را در مجموع مثبت خواند. برای گرفتن عکس پرتره با کیفیت بهتر است در طول روز یا وجود روشنایی کافی و با انتخاب یک پس زمینه ساده اقدام به عکس گرفتن کنید. همچنین اگر پس زمینه خیلی شلوغ و پیچیده باشد، امکان خطا در گرفتن عکس پرتره زیاد می‌شود.

اما در حالت عادی پرتره‌های گلکسی A03s نسبت به گوشی‌های هم رده کیفیت قابل قبولی دارند، مرز بین سوژه و پس زمینه در این گوشی به خوبی جدا می‌شوند، البته اگر بر روی تصویر زوم کنید ایراداتی در مرز سوژه و بک‌گراند می‌بینید اما در حالت عادی این ایرادات خیلی به چشم نمی‌آیند.

عکس سلفی

گلکسی A03s گوشی ارزان قیمتی است و نمی‌توان انتظار داشت که سامسونگ دوربین‌های قدرتمندی برای آن در نظر بگیرد. این گوشی یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 دارد که کیفیت آن متوسط رو به پایین است.

عکس‌های دوربین سلفی گلکسی A03s همانند دوربین اصلی به نور وابسته است، اگر نور محیط مناسب باشد می‌توانید تصاویر با کیفیت متوسط و راضی‌ کننده‌ای با دوربین سلفی این گوشی بگیرید اما اگر نور کافی نباشد، عکس‌های سلفی بی‌کیفیت، با نویز فراوان و رنگ‌های غیرطبیعی ثبت می‌شوند.

فیلم‌برداری

برای فیلم‌برداری با گلکسی A03s تنها دو گزینه فول‌اچ‌دی 30 فریم و اچ‌دی 30 فریم در اختیار شما قرار داده شده است، حتی برای فیلم‌برداری با دوربین سلفی نیز همین دو حالت قابل انتخاب است. در خصوص کیفیت فیلم‌برداری این مدل می‌توان کمی به پردازنده آن ایراد گرفت، یکی از نقاط قوت پردازنده‌های پرقدرت آن است که با تصحیح رنگ و نور محیط در عکس و فیلم‌برداری به افزایش کیفیت، شاداب بودن رنگ‌ها و وضوح تصویر کمک می‌کنند اما در این مدل میان‌رده سامسونگ، پردازنده قدرت این کار را ندارد و به همین دلیل تصاویر کمی بی‌روح هستند.

در بخش فیلم‌برداری شاید به جز رزولوشن پایین، ایراد خاص دیگری نتوان از دوربین گلکسی A03s گرفت، البته این حرف به معنای آن نیست که دوربین این گوشی فیلم‌های عالی ضبط می‌کند، منظور ما این است که این دوربین در حد قیمت و رده گوشی مناسب است، اما بی‌روح بودن فیلم‌های آن کمی ذوق شما را کور می‌کند.

هنگام فیلم‌برداری کنتراست و وایت بالانس گاهی به هم می‌ریزد همچنین به علت 30 فریم بودن دوربین نمی‌توان انتظار داشت تصاویر خیلی نرم و روان باشند، در عین حال از لرزش‌گیر هم خبری نیست. به این ترتیب برای آن که فیلم‌های خوبی بگیرید هم باید لرزش دست خود را مدیریت کنید و هم سعی کنید نور مناسبی در محیط وجود داشته باشد زیرا در شب و یا در حالتی که نور محیط کم باشد، کیفیت فیلم به شدت پایین می‌آید. در منوی دوربین خبری از حالت‌های اسلوموشن نیست اما می‌توانید از قابلیت هایپرلپس سامسونگ استفاده کنید.

اسپیکر

به طور کلی اسپیکر گلکسی A03s برای گوش دادن به کتاب صوتی، پادکست و سخنرانی عالی است، برای گوش دادن به موسیقی هم می‌توانید بر روی آن حساب باز کنید، فقط باید با بم بودن صدا کنار بیایید. همچنین بلندی صدای اسپیکر به مقداری است که در یک اتاق کوچک بتوانید به موسیقی گوش دهید. اما برای گوش دادن به موسیقی به جز اسپیکر امکان استفاده از هندزفری خود سامسونگ را دارید، همانطور که گفتیم سامسونگ در جعبه این گوشی یک هندزفری معمولی گذاشته که با استفاده از جک هدفون گوشی قابل استفاده است.

در مورد کیفیت هندزفری باید گفت که نباید خیلی از آن انتظار بالایی داشته باشید، هندزفری سامسونگ کیفیت بسیار معمولی دارد و صرفا برای رفع نیاز به کار می‌آید، به هر شکل وجود این هندزفری بهتر از نبود آن است اما اگر اهل گوش دادن به موسیقی هستید باید از یک هندزفری یا ایرباد با کیفیت استفاده کنید.

باتری گلکسی A03s

شرکت‌های سازنده تلفن همراه در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و بالارده از باتری کمتر از 5 هزار میلی‌آمپر استفاده می‌کنند اما در مدل‌های پایین‌رده وجود باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی جای تعجبی ندارد. معمولا ظرفیت و شارژدهی گوشی‌های پایین رده جزو نقطه قوت آن‌هاست زیرا بسیاری از مدل‌های این رده باتری با ظرفیت بالایی دارند.

گلکسی A03s نیز از این قائده مستثنی نیست، سامسونگ برای این مدل از یک باتری 5 هزار میلی‌ آمپر ساعتی استفاده کرده که شارژدهی مناسبی دارد. شما با یک استفاده تقریبا سنگین می‌توانید یک روز را بدون شارژر سپری کنید. استفاده از دوربین و اجرای بازی، دو موردی است که بیش از همه بر روی کاهش ظرفیت باتری تاثیر می‌گذارد، با این وجود شما می‌توانید وبگردی کنید، کمی بازی کنید، عکس و فیلم بگیرید و از دیگر برنامه‌های گوشی نیز استفاده کنید و باز هم در انتهای روز شارژ داشته باشید. اگر هم کمی مدارا کنید شاید شارژ گوشی تا 2 روز هم پاسخگو باشد.

از نظر آماری می‌توان گفت که 30 دقیقه بازی حدود 10 درصد و 30 دقیقه وبگردی و دانلود حدود 8 درصد از شارژ گوشی را مصرف می‌کند. به هر شکل میزان شارژدهی مدل گلکسی A03s کاملا قابل قبول است و جزو نقاط قوت آن به حساب می‌آید.

از طرفی زمان شارژ شدن گوشی بسیار طولانیست، سامسونگ همچون دیگر مدل‌های خودش در این مدل نیز به سراغ یک شارژر 15 واتی رفته که بیش از 3 ساعت طول می‌کشد تا گوشی را به طور کامل شارژ کند. گوشی ما 3 ساعت و 15 دقیقه طول کشید تا شارژ شود که زمانی بسیار طولانی است!

اگر عجله‌ داشته باشید و گوشی شارژ نداشته باشد با 30 دقیقه شارژ می‌توانید حدود 17 درصد گوشی را شارژ کنید. اما زمان شارژ کامل گوشی واقعا زیاد است و اصلا نمی‌توان با این زمان طولانی کنار آمد.

جمع بندی

گلکسی A03s یک گوشی پایین‌رده با کیفیت است که اگر بخواهیم آن را با رقبایش مقایسه کنیم نه خیلی ضعیف است و نه خیلی قوی. گوشی‌های پایین‌رده با قیمت حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان (در زمان نگارش مقاله) همگی حدودا در یک سطح هستند. تنها می‌توان دو مدل ردمی 9 شیائومی یا نوکیا G20 را مثال زد که دوربین‌های بهتری دارند و از دیگر لحاظ مانند نمایشگر، پردازنده، باتری و به طور کلی کیفیت ساخت همگی در یک رده قرار می‌گیرند.

گلکسی A03s یک پایین‌رده معمولی است، گوشی با توجه به قیمتی که دارد، مشخصات خوبی را ارائه می‌دهد. باتری 5 هزار میلی آمپری این مدل جزو اولین نقاط قوت آن است، نمایشگر گوشی کیفیت بالایی دارد، البته گوشی کمی بزرگ و وزن آن زیاد است.

از طرفی در خصوص پردازنده و دوربین باید از واژه “معمولی” استفاده کنید، رابط کاربری سامسونگ در استفاده معمولی کمی لگ دارد که این از ضعف پردازنده است، اما می‌توان بازی‌های نیمه سنگین را با گرافیک پایین بر روی این مدل اجرا کرد. از طرفی دوربین گوشی تنها در شرایط ایده‌آل تصاویر خوبی می‌گیرد و اگر نور محیط خوب نباشد عکس‌ها و فیلم‌های خوبی ثبت نمی‌شود.

به طور کلی در این رده اگر بتوانید حدود 500 هزار تومان بیشتر هزینه کنید و گوشی پوکو M3 را خریداری کنید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد، اما اگر نمی‌توانید بیشتر هزینه کنید، در کنار گلکسی A03s دو مدل شیائومی ردمی 9 و نوکیا C20 را نیز مدنظر داشته باشید.

گلکسی A03s برای چه افرادی مناسب است؟

این گوشی برای افرادی مناسب است که قصد ندارند هزینه زیادی برای خرید گوشی بپردازند. افرادی که تنها می‌خواهند با گوشی وبگردی کنند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند نیز می‌توانند به سراغ این مدل بروند. اما اگر قصد بازی یا عکس برداری دارید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و مدل‌هایی مثل پوکو M3 را انتخاب کنید.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
خیر
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
خیر
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
خیر
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

به طور کلی اگر به دنبال خرید گوشی دوم هستید یا یک دستگاهی می‌خواهید که قرار نیست از آن استفاده سنگین کنید، این مدل مناسب است. همچنین اگر زمان زیادی بیرون خانه هستید و یک گوشی ارزان قیمت با شارژدهی باتری بالا نیاز دارید نیز این مدل مناسب شماست. البته دقت داشته باشید شارژ کامل این گوشی بیش از 3 ساعت طول می‌کشد.

نقات قوت و ضعف گلکسی A03s

نقاط قوت

نمایشگر با کیفیت مناسب

کیفیت دوربین قابل قبول

حسگر اثر انگشت با خطای پایین

باتری با شارژدهی بالا

 

نقاط ضعف

وزن بالا

عملکرد ضعیف قفل چهره

زمان شارژ بسیار طولانی

 

 

 

 

34 در مورد “نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A03s: یک پایین‌رده کار راه‌انداز!”

  1. یه سوال احیانا چرا این گوشی برای دختران مناسب نیست اونوقت برای پسران مناسب نیست ؟ ?
    ما پسرا چه گناهی کردیم مگه ؟

    1. سعید صانعی

      این گوشی برای پسرها مناسب هست، به خاطر ابعاد و وزن زیادش، دخترها با یک گوشی جمع‌و‌جورتر راحت‌تر میتونن کار کنن

  2. اصلا به درد نمیخوره حسگر اثر انگشت رو فعال میکنی فرداش پا میشی میبینی حسگر کار نمیکنه میبری دوباره فعالش کنی داخل نمیره که انجامش بدی

  3. اشغالترین گوشی این مدل ساخت هند است که سنسور قطب نما ندارد ولی مدلهای خیلی پایین سامسونگ ساخت چین این سنسور دارد

  4. سلام. یک سؤالی برام پیش اومده. راسته که این گوشی رادیو نداره؟
    برام جالبه بدونم چون پردازندش رادیو پشتیبانی میکنه.
    ولی سایت gsmarena نوشته radio no!

  5. چطوری میشه جای خالی smartview رو پرکرد
    جور دیگه ای میشه به تلوزیون اسمارت سامسونگ متصل شد
    این برای من خیلی اهمیت داره
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

  6. دوستانی که میگن فست شارژ داره به هیچ عنوان اینطوری نیست ولی درکل نسبت به قیمتش خوبه حتما از قاب استفاده کنید چون در مقابل ضربه خیلی خیلی ضعیف هست

  7. امیر حسین گودرزیان

    سلام خدمت دوستان
    من این مطب رو کامل مطالعه نکردم.فقط یه سوال از شما دوستان عزیز داشتم.وقتی من این سوال رو کردم شما زیر همین متنی که نوشتم نظرتون رو بنویسید حتی نویسنده ی این متن.به نظر شما گوشی سامسونگ گلکسی a03s گوشی خوبی هست یا نه؟ممنون میشم نظرتون رو بنویسید.

    1
    2
    1. سعید صانعی

      شما اگر جمع‌بندی مقاله رو بخونید، به طور خلاصه متوجه کیفیت این گوشی می‌شوید، به طور کلی بله این گوشی خوبیه و کار راه انداز هست اما اینکه این گوشی برای شما مناسب هست یا نه، بستگی دارد که شما چقدر میتونید هزینه کنید و چه مشخصاتی برای شما اهمیت دارد؟

  8. لعنت به این گوشی چرا هنگ میکنه همش تو همه برنامه میاد بیرون تو چت قاطی میکنه همه برنامه ها امدیته تاچ ۸۰ هزار تومنی رو از روش ورداشتم همه کار کردم فقط ریست فکتوری نزدم باید چیکار کنن

    1. سعید صانعی

      به نظر میرسه گوشی شما مشکلی جدی داره، اول ریست فکتوری رو امتحان کنید، اگر درست نشد، به نمایندگی گارانتی نشون بدید گوشی رو

        1. سعید صانعی

          این گوشی تا سرعت 15 وات رو پشتیبانی میکنه و اگه با اداپتور با سرعت بالاتر استفاده کنید، تاثیری در زمان شارژ نداره.

    1. سعید صانعی

      سلام، شما میت
      میتونید هر فیلم و سریالی رو در این گوشی ببینید، اما خوب کیفیت نمایشگر این مدل پایینه و گزینه ایده‌آلی برای فیلم دیدن به حساب نمیاد

  9. گوشی بدی نیست کار راه اندازه،فقط من یه مشکلی باهاش دارم،اینکه لوازم جانبی گیر نمیاد،خشاب سیم کارتم شکسته گیر نمیارم خیلی گشتم،لطفا راهنمایی کنید …ممنون…

    2
    3
  10. نه اتفاقا خیلیم خوبه زودم شارژ میکنه به نظرم اما گوشی من ی مدتیه اثر انگشتش خراب شده میخام اثر انگشتمو ثبت کنم روش نمیشه درصدش بالا نمیره نمی دونید چرا؟

    1
    3
  11. این گوشی رو من امروز خریداری کردم چند ساعتی که باهاش کار کردم برام قابل قبول بود
    ولی در ابتدای کار باید بگم این گوشی از fast charge پشتیبانی نمیکنه در تمام سایت های ایرانی و خارجی در قسمت امکانات نوشتن که باتری ۵۰۰۰میلی امپر به همراه شارژ سریع
    شارژر داخل جعبه فست نیست و داخل تنظیمات گوشی هم هیچ گزینه ی شارژ سریع وجود نداره
    هارد ۶۴گیگ به همراه رم ۴گیگ داره که خیلی خوبه دیگه با چهار تا برنامه گوشی هنگ یا کرش نمیکنه
    صفحه نمایش بزرگ
    باتری ۵۰۰۰میلی امپر
    دوربین مناسب
    از همه مهمتر درگاه شارژ type c
    تو رنج قیمت این گوشی بعید میدونم گوشی های هواوی و شیائومی و نوکیا بتونن باهاش رقابت کنن
    در کل برای خرید گوشی بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ گزینه خوبی هست هرچند ارزانتر هم هست ولی از هارد و رم گوشی که خیلی مهم هست کاسته میشه و هر چند روز یکبار نیاز پیدا میکنید فیلم و عکس و فایل های اضافه رو خالی کنید
    به اونهایی که میخان زیره ۴ملیون برای گوشی هزینه کنن ۱۰۰درصد این گوشی رو پیشنهاد میکنم

    12
    1. سعید صانعی

      سلام، ممنون که نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، اما در مورد شارژر باید بگم که شارژر 15 واتی این گوشی در دسته فست شارژ قرار می‌گیره و این مشخصاتی هست که خود سامسونگ منتشر کرده، هرچند به علت ظرفیت باتری، شارژ شدن گوشی حدود 3 ساعت زمان می‌برد

      2
      8
    1. درسته که ۲.۵ تا ۳ساعت طول میکشه باتری کاملا شارژ بشه ولی اگر سرویس هایی مثل اینترنت و مکان یاب فقط در زمان استفاده روشن باشن از اونور هم خیلی خوب باتری نگه میداره همیشه pawer saving روشن بذارید و gps بعد از استفاده خاموش کنید گوشی حداقل یک روز براتون شارژ نگه میداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH