ملزومات اتصال به اینترنت با قیمت مناسب در اختیار مناطق محروم قرار می‌گیرد

در پخش زنده برنامه “در مسیر توسعه” از رادیو فرهنگ، جمعی از نمایندگان مجلس و مدیرعامل شرکت مخابرات در رابطه با “توسعه استان‌ها و زیرساخت مخابراتی” به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات، گفت: از دوازده سال پیش که شرکت مخابرات خصوصی شد، درآمدهای شرکت محدود شده است. توسعه زیرساخت‌های مخابراتی هزینه‌بر است؛ در تمام دنیا، دولت به شرکت‌های خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها کمک می‌کند اما به این موضوع در کشور ما کم‌توجهی شده است.

علیرضا شهبازی، رئیس کمیته دیوان محاسبات مجلس نیز در تایید این موضوع گفت که وضعیت اتصال مخابراتی کشور، خوب نیست و باید تعرفه‌های مخابراتی اصلاح شود تا شرکت مخابرات بتواند زیرساخت‌های ارتباطی کشور را توسعه دهد.

او افزود که اکنون در برخی نقاط محروم کشور، مردم نمی‌توانند مودم، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات اتصال به اینترنت را تهیه کنند و باید این امکانات با قیمت مناسب، در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

محمد خدابخشی، رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس، گفت: بر اساس آخرین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات در سال ۱۳۹۹، ۵۷ درصد از خانه‌های روستایی کشور، به اینترنت دسترسی دارند و در رابطه با وضعیت استقرار تلفن ثابت نیز ایران در رتبه ۲۱ جهان قرار دارد که رتبه خوبی است.

خدابخشی در ادامه گفت: اما متاسفانه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در سطح کشور، به وضوح، نامتوازن بوده است. به گونه‌ای که مثلا ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۲ درصد و در استان سیستان و بلوچستان، ۱۳ درصد است. ۷۲ درصد از مردم سیستان و بلوچستان هیچ‌گونه ارتباط مخابراتی ندارند. این درحالی است که ضریب نفوذ تلفن ثابت در تهران، ۵۳ درصد است و با آمارهای گفته شده فاصله بسیاری دارد. از این رو لازم است که شکاف دیجیتالی کشور کاهش یابد.

مهرداد ترابیان، مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همین باره افزود: بر اساس موادی از برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات وظیفه داشت که برای توسعه زیرساخت خدمات الکترونیکی، در مناطق محروم و روستایی، سرمایه‌گذاری کند؛ در نتیجه اقدامات انجام شده، هم‌اکنون بیش از 90 درصد روستاها به سرویس پهن باند متصل هستند.

او در ادامه گفت که گاهی اوقات روستاها و مناطق محروم در زیرساخت‌های خدمت‌رسانی مشکل اساسی دارد. مثلا وقتی یک روستا شبکه برق ندارد؛ وزارت ارتباطات چگونه امکان برقراری ارتباط اینترنتی را فراهم کند؟

در انتها ترابیان، نوید این موضوع را داد که این مشکل را از استانداران مناطق مذکور پیگیری کرده‌ایم و قرار شده که مشکل دسترسی جاده‌ای و برقراری شبکه برق، برطرف شود و تا یک سال و نیم آینده، همه روستاهای بالای بیست خانوار به پهن‌باند مجهز خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH