سرور مجازی چیست؛ هر آنچه که باید درباره VPS بدانید؟

اگر با سرور آشنایی داشته باشید یا آن را در گوگل جستجو کنید، احتمالا با تصویر سخت افزارها و سیستم‌های بزرگی مواجه می‌شوید که در فضایی مخصوص قرار دارند. در واقع سرور سیستم کامپیوتری قدرتمندی است که حجم زیادی از اطلاعات و فایل‌ها روی آن ذخیره می‌شوند. از این سرورها برای راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی استفاده می‌شود. وقتی کاربری آدرس سایت شما را وارد می‌کند، بلافاصله اطلاعات از روی آن سیستم کامپیوتری قدرتمند به او نمایش داده می‌شود.

اما خب سرورها قصۀ بلندی دارند؛ با رشد تکنولوژی، انواع و اقسام سرویس‌ها، برای میزبانی از اطلاعات وب ساخته شده‌اند. مثل هاست اشتراکی، هاست لینوکس و ویندوز، سرور ابری و البته، سرور مجازی یا همان VPS!

ما در مقاله امروز با VPS سروکار داریم؛ چرا که یکی از پرکاربردترین سرویس‌های میزبانی است و حتی به درد خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز می‌خورد!

بیایید با تعریف وی پی اس شروع کنیم.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

VPS مخفف کلمه Virtual Private Server است. معنی دقیق VPS می‌شود سرور خصوصی مجازی؛ ولی بیشتر به آن سرور مجازی می‌گویند.

همان‌طور که گفتیم سرورها سیستم‌های کامپیوتری با سخت‌افزار قدرتمند برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند. طبیعی است که وقتی حجم اطلاعات خیلی زیاد باشد، به تعداد زیادی سرور نیاز دارید که این سرورها در مراکز داده (دیتاسنترها) نگه‌داری می‌شوند.

اما روش بهتری هم وجود دارد. به کمک قابلیت مجازی‌سازی می‌توان چندین سرور قدرتمند، مشابه سرور اختصاصی داشت.

تکنولوژی مجازی‌سازی کمک می‌کند شما یک سیستم با سخت‌افزار قدرتمند را به چند سرور مجازی شبیه‌سازی کنید. نحوه عملکرد آن هم خیلی ساده است. درواقع یک بخش سخت‌افزاری فیزیکی منابع چند سرور مجازی را تامین می‌کند. به این سیستم سرور مجازی گفته می‌شود.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، سرور مجازی را مانند یک واحد آپارتمان، در یک مجتمع مسکونی بزرگ فرض کنید. شما و همسایگان‌تان در کنار هم، در این مجتمع مسکونی (سرور فیزیکی) زندگی می‌کنید و هرکدام‌تان فضای امن و اختصاصی خودتان را دارید.

در مقاله VPS چیست وبلاگ ایران‌سرور، می‌توانید اطلاعات کاملی درباره سرور مجازی به‌دست آورید.

انواع سرور مجازی

حالا که متوجه شدیم سرور مجازی چیست، بهتر است با انواع آن آشنا شویم. سرورهای مجازی را می‌توان براساس معیارهای مختلف طبقه‌بندی کرد که شامل گروه‌های زیر می‌شود:

انواع سرور مجازی براساس نحوه مدیریت

یکی از انواع تقسیم‌بندی سرور براساس نحوه مدیریت آن است که به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

سرور مجازی مدیریت شده (Managed)

اگر خیلی در این زمینه حرفه‌ای نیستید، می‌توانید همه کارها و مدیریت سرور را به شرکت ارائه‌دهنده خدمات بسپارید. در این حالت دیگر شما نگران مدیریت سرور، بروز مشکلات احتمالی و تامین امنیت آن نیستید.

سرور مجازی ایران‌سرور، از نوع مدیریت شده است.

سرور مجازی مدیریت نشده (Unmanaged)

همان‌طور که مشخص است، در این حالت شرکت ارائه‌دهنده خدمات مسئولیتی در قبال مدیریت سرور ندارد. این گزینه مناسب افراد حرفه‌ای است که فقط سخت‌افزار و سیستم نرم‌افزاری را از شرکت می‌گیرند و مدیریت سرور، حل مشکلات و تامین امنیت با خودشان است.

انواع سرور مجازی براساس موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر از حالت‌های طبقه‌بندی انواع سرور براساس موقعیت جغرافیایی است؛ مانند همان هاست ایران یا خارج!

سرور مجازی ایران

منظور از این نوع سرور این است که دیتاسنتر آن در ایران قرار دارد. در این حالت سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر است و نسبت به سرور مجازی خارجی هزینه کمتری دارد.

سرور مجازی خارجی

در این حالت دیتاسنتر شما در خارج قرار دارد و می‌توانید از پهنای باند بهتر و سخت‌افزار قوی‌تر بهره ببرید. اما باید هزینه بیشتری بپردازید و همیشه نگران تحریم‌شدن باشید!

انواع سرور مجازی براساس سیستم عامل

نوع دیگری از تقسیم‌بندی سرور مجازی مانند همان هاست که شما می‌شناسید، براساس سیستم عامل است:

سرور مجازی لینوکس

همان‌طور که مشخص است، در این حالت سیستم عامل نصب‌شده روی سرور مجازی، نسخه‌ای از توزیع‌های لینوکس است. این سرور معمولا برای سایت‌های نوشته‌شده با PHP خوب است.

سرور مجازی ویندوز

در این مدل سیستم عامل نصب‌شده نسخه‌ای از ویندوز تحت وب است. این سرور معمولا برای سایت‌هایی که با asp.net راه‌اندازی شده‌اند مناسب است.

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

درباره نحوه عملکرد سرور مجازی کمی توضیح دادیم. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نحوه عملکرد VPS به این صورت است که تجربه یک سرور اختصاصی را برای شما رقم می‌زند، گرچه منابع سرور فیزیکی شما با چند کاربر دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود.

در سرور مجازی یک لایه مجازی در سطح بالاتر از سیستم عامل سرور نصب می‌شود که از تکنولوژی مجازی‌سازی استفاده می‌کند. جداسازی سرور به اجزا مجزا با استفاده از تقسیم‌بندی مجازی، به هر کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم عامل و نرم‌افزار خودش را نصب کند.

چون VPS، فایل‌های شما را در سطح سیستم عامل از فایل‌های دیگر کاربران جدا می‌کند، درواقع می‌توان به آن سرور خصوصی گفت. یعنی وب‌سایت شما در یک مخزن ایمن قرار دارد و منابعی مانند حافظه، فضای ذخیره‌سازی، هسته‌های پردازنده و… که باید در اختیار آن باشد، به آن اختصاص داده می‌شود.

مزایای سرور مجازی

حالا که با تعریف و نحوه عملکرد سرور مجازی آشنا شدیم، بهتر است ببینیم این نوع سرور چه مزایایی برای ما دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای سرور مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد مطمئن: از آنجایی که در این نوع سرور پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی به شما اختصاص داده می‌شود و نیازی نیست آنها را با سایت‌های دیگر شریک شوید، در نتیجه خیالتان از عملکرد پایدار سیستم راحت است.
  • ارتقای سریع: یکی از مزایای مهم سرور مجازی این است که خیلی سریع و راحت می‌توانید به پلن‌های بالاتر ارتقا دهید و از منابع بیشتر استفاده کنید.
  • هزینه مناسب: شاید سرور مجازی به اندازه هاست اشتراکی ارزان نباشد، ولی نسبت به سرور اختصاصی قیمت کمتری دارد. این سرور نسبت به هزینه پرداختی ارزش بالایی دارد و شما فقط به اندازه مصرفتان هزینه را می‌پردازید.
  • قابلیت سفارشی‌سازی خوب: مزیت دیگر سرور مجازی امکان سفارشی‌سازی بسیار خوب آن است. روی این سرور می‌توانید از امکانات نرم افزاری و قابلیت‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید و سیستم عامل موردنظرتان را انتخاب کنید.
  • محافظت از اطلاعات: در سرور مجازی تهیه نسخه پشتیبان خیلی سریع و آسان انجام می‌شود و خیالتان راحت است که در محیط این سرور به صورت روزانه نسخه بکاپ گرفته می‌شود
  • امنیت بالا: از آنجایی که سرورهای مجازی از یکدیگر مجزا هستند، در نتیجه نسبت به محیط هاست اشتراکی امنیت بالاتری دارند.
  • سرعت خوب: در سرور مجازی شما سرعت بهتری را نسبت هاست اشتراکی تجربه می‌کنید که به دلیل استفاده بهتر از منابع است.
  • کنترل بهتر: در سرور مجازی SSH و دسترسی روت به محیط سرور در اختیار شماست، در نتیجه کنترل بهتری روی اطلاعات و سرور خودتان دارید.

کاربرد سرور مجازی

ممکن است تا اینجا به این نتیجه رسیده باشید که سرور مجازی فقط برای راه‌اندازی سایت مناسب است، درصورتی که این‌گونه نیست. سرور مجازی به جز راه‌‌اندازی سایت کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

نگه‌داری و ذخیره‌سازی اطلاعات

یکی از کاربردهای سرور مجازی این است که می‌توانید حجم زیادی از اطلاعات را روی آن ذخیره کنید و هر وقت که خواستید خیلی سریع از هر جایی که خواستید به آنها دسترسی داشته باشید.

سرور بازی

این روزها که تب‌وتاب بازی‌های آنلاین گرم است، اگر شما هم بازی‌ای دارید که نسخه آنلاین دارد می‌توانید برای ایجاد سرور بازی از VPS استفاده کنید.

ترید ارز دیجیتال و بورس

بازار ترید کردن و ارز‌های دیجیتال هم دست کمی از بازی‌های آنلاین ندارد و حسابی داغ است. آنهایی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند خیلی از صرافی‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها، به ایرانیان خدمات نمی‌دهند و گاهی اگر متوجه شوند از ایران هستید، باید قید دارایی‌تان را بزنید. به همین دلیل بهترین راهکار استفاده از سرور مجازی است که شما را با IP ثابت خارج می‌شناسند! اگر هم در کار بورس هستید و معاملات کلان انجام می‌دهید، خرید VPS حسابی به کمکتان می‌آید.

راه‌اندازی سرور ایمیل

در اینکه کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک بهترین بهره را از ایمیل مارکتینگ می‌برند شکی نیست. با اینکه می‌توانید از سرویس‌های مختلف استفاده کنید، ولی VPS برای راه‌اندازی سرور ایمیل به شما کمک می‌کند تا تعداد زیادی از کاربران را پوشش دهید و قابلیت‌های شخصی‌سازی خوبی را در اختیار داشته باشید.

تست کدهای برنامه‌نویسی

معمولا تیم‌های برنامه‌نویسی به صورت تیمی کار می‌کنند و هر فرد بخشی از پروژه را پیش می‌برد. یا اینکه هر کدام از برنامه‌نویس‌ها ممکن است شب‌ها یا در جایی دیگر بخواهد کارهایش را دنبال کند. در این حالت داشتن یک سرور مجازی و قرار دادن کدها روی آن کمک می‌کند تا سریع و راحت بتوانید کارها را پیش ببرید.

جمع‌‌بندی

شما برای ذخیره‌سازی اطلاعات روش‌های گوناگونی را در پیش دارید که هم می‌توانید سراغ راهکارهای فیزیکی بروید و هم می‌توانید گزینه‌های ابری را انتخاب کنید. یکی از راهکارهایی که زیاد استفاده می‌شود به‌کارگیری سرورهای فیزیکی است که کاربرد زیادی دارند. اما این روش هزینه‌های به نسبت زیادی دارد و می‌توانید سراغ روش‌های بهتر و جدیدتری چون تکنولوژی‌های سرور مجازی بروید.

در این مطلب با سرور مجازی یا VPS آشنا شدیم، مزایا و کاربردهای آن را بررسی کردیم و با نحوه عملکرد آن آشنا شدیم. اگر شما هم تجربه استفاده از سرور مجازی را دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. و برای خرید سرور مجازی به وب سایت ایران سرور (iramserver.com) مراجعه کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH