تراشه سفارشی تنسور گوگل حتی از تراشه A12 آی‌فون XS مکس اپل نیز ضعیف‌تر است!

اکنون همگی می‌دانیم که با عرضه رسمی اسمارت‌فون پیکسل 6 پرو به بازار، شرکت گوگل از تراشه Tensor خود نیز رونمایی خواهد کرد. با این‌حال قرار نیست تصور کنیم که گوگل با عرضه این نیمه‌هادی به‌دنبال رقابت با کمپانی‌های معروف سازنده تراشه است.

وبسایت Wccftech اخیرا گزارش داده که تراشه Tensor سریع‌ترین چیپست موبایلی در جهان به‌شمار نخواهد رفت. در واقع گوگل با عرضه این تراشه بیش از آنکه به‌دنبال یافتن جایگاهی برتر باشد؛ در تلاش برای دستیابی به استقلال در این حوزه است. به‌عبارت دیگر غول جستجوگر عمده توجه خود را بر مقوله بهره‌وری متمرکز خواهد کرد.

همچنین اخیرا برخی افراد به نتایج تست تراشه تنسور در پایگاه داده گیک‌بنچ دست یافته‌اند. با بررسی نتایج تست بنچمارک اسمارت‌فون‌های پیکسل 6 پرو گوگل و آی‌فون XS مکس اپل (محصول سال 2018) می‌توان دریافت که تراشه تنسور حتی در برابر چیپست 3 سال قبل شرکت اپل نیز تسلیم خواهد شد. به‌عبارت دیگر تراشه تنسور گوگل حتی قادر به رقابت با تراشه A12 Bionic (که 3 سال قبل عرضه شد) نیز نخواهد بود. لذا از این منظر شرکت گوگل حداقل 3 سال عقب‌تر از اپل حرکت می‌کند.

یک کاربر توئیتری با شناسه 9lekt امتیازات مربوط به عملکرد این تراشه‌ها در بنچمارک گیک‌بنچ 5 را منتشر کرده است. بررسی این امتیازات به وضوح نشان می‌دهد که تراشه A12 مورد استفاده در آی‌فون XS مکس اپل در تست‌های پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب امتیازات 1117 و 2932 را کسب کرده است. در عین‌حال تراشه گوگل در همین تست موفق به کسب امتیاز 1012 برای پردازش تک‌هسته‌ای و امتیاز 2760 برای پردازش چندهسته‌ای شده است.

اختلاف امتیازات کسب شده توسط 2 تراشه در نگاه نخست چندان چشمگیر به‌نظر نمی‌رسد؛ اما این اختلاف در عمل کاملا قابل‌توجه خواهد بود. البته به منظور اظهارنظر نهایی در این زمینه بایستی تا زمان عرضه اسمارت‌فون پیکسل 6 پرو به بازار منتظر بمانیم. اما در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که حتی قدرتمندترین گوشی گوگل نیز قادر به رقابت با آی‌فون‌های قدیمی اپل نخواهد بود.

تراشه تنسور احتمالا بر بهره‌وری انرژی تمرکز دارد

با این‌حال نتایج تست بنچمارک تنها قادر به توضیح نیمی از مساله هستند. در واقع ارقام اعلام شده لزوما به‌معنای عملکرد واقعی تراشه نیستند. به‌عبارت دیگر مقوله بهینه‌سازی نیز بایستی مدنظر قرار گیرد. گوگل با استفاده از تراشه تنسور احتمالا برخی قابلیت‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو را قربانی خواهد کرد.

نمرات ناامیدکننده این تراشه در تست‌های پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای احتمالا از بازدهی انرژی آن ناشی می‌شود. در واقع گوگل احتمالا به منظور ارائه بهترین شارژدهی باتری به کاربران اسمارت‌فون‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو، کارآیی تراشه را به‌صورت عامدانه کاهش داده است. کنترل مضاعف گوگل بر سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیستم‌عامل احتمالا موجب عملکرد روان‌تر گوشی‌های پیکسل نسبت به رقبای آن‌ها خواهد شد.

گوگل با استفاده از تراشه‌های سخت‌افزاری خود احتمالا در صدد کپی‌برداری از استراتژی اپل است. غول کوپرتینویی موفق به تطبیق نرم‌افزار و سخت‌افزار خود شده است. به بیان ساده سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل برای یکدیگر ساخته شده‌اند. با این‌حال اظهارات فوق صرفا در حد گمانه‌زنی هستند و پاسخ‌های نهایی با عرضه اسمارت‌فون‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو به بازار روشن خواهند شد.

2 در مورد “تراشه سفارشی تنسور گوگل حتی از تراشه A12 آی‌فون XS مکس اپل نیز ضعیف‌تر است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH