فیس‌بوک رسما به Meta تغییر نام داد

فیس‌بوک در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نام این شرکت به Meta تغییر یافته است. این خبر ضمن برگزاری کنفرانس واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی فیس‌بوک کانکت اعلام شد. نام جدید نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌های فزآینده کمپانی در عرصه‌ای فراتر از رسانه اجتماعی است. فیس‌بوک که اکنون با نام متا شناخته می‌شود؛ برند جدید خود را بر اساس یک اصطلاح علمی و تخیلی موسوم به متاورس (metaverse) انتخاب نموده است. این نام توصیف‌کننده دیدگاه کمپانی برای کار و بازی در دنیای مجازی است.

مارک زاکربرگ؛ مدیرعامل متا ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “امروزه ما به‌عنوان یک شرکت رسانه اجتماعی در نظر گرفته می‌شویم؛ اما در DNA خود شرکتی هستیم که به منظور متصل نمودن مردم به یکدیگر اقدام به ایجاد فناوری می‌کند. متاورس مرزهای جدیدی از فعالیت را تعریف می‌کند؛ همان‌طور که کمپانی ما پیش‌تر فعالیت در زمینه شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرد.”

همچنین کمپانی ضمن معرفی نام جدید خود اعلام کرد که از روز 1 دسامبر (10 آذر ماه) نام شاخص سهام خود را از FB به MVRS تغییر خواهد داد. قیمت سهام متا در روز پنج‌شنبه بسته شد.

پیش‌تر در ماه جولای، کمپانی با تشکیل تیمی اعلام کرد که روی متاورس کار می‌کند. 2 ماه بعد این شرکت اعلام کرد که در همین راستا Andrew Boz Bosworth که هم‌اکنون ریاست بخش سخت‌افزار کمپانی را بر عهده دارد؛ در سال 2022 به‌عنوان مدیر ارشد فناوری انتخاب خواهد شد. کمپانی در گزارش درآمد خود طی 3 ماهه سوم سال که در روز دوشنبه منتشر شد؛ اعلام کرد که با آغاز دوره 3 ماهه چهارم سال، واحد سخت‌افزاری شرکت موسوم به Reality Labs نیز به گزارش مالی کمپانی افزوده خواهد شد.

زاکربرگ طی یادداشتی در روز پنج‌شنبه اعلام کرد: “ما امیدواریم که طی مدت یک دهه آینده تعداد کاربران متاورس به 1 میلیارد نفر رسیده و این شرکت ضمن حمایت از مشاغل برای میلیون‌ها تولیدکننده و توسعه‌دهنده از تجارت دیجیتالی با ارزش صدها میلیارد دلار میزبانی نماید.”

این شرکت طی مدت چند سال گذشته تلاش‌های خود در حوزه سخت‌افزار را افزایش داده و در همین راستا شاهد معرفی دستگاه‌های تماس ویدیویی پورتال، عرضه عینک‌های Ray-Ban Stories و ارائه ورژن‌های مختلفی از هدست واقعیت‌مجازی Oculus بوده‌ایم. کمپانی نشان داده که واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی بخش مهمی از استراتژی آن طی سالیان آینده به‌شمار می‌رود.

بعلاوه کمپانی طی هفته جاری اعلام کرد که در سال آینده برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز جهت ساخت متاورس حدودا 10 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. مارک زاکربرگ در روز پنج‌شنبه تصویری از جاه‌طلبی‌های این شرکت برای متاورس را به معرض نمایش گذاشت. دموی نمایش داده شده یک انیمیشن شبه پیکسار از نرم‌افزاری بود که کمپانی امیدوار است روزی آن‌را تولید نماید. این نسخه نمایشی دارای کاربرانی بود که به شکل نسخه‌های کارتونی خود یا شخصیت‌های خارق‌العاده (مانند یک ربات که شخصیت مجازی آن‌ها را نشان می‌دهد) در فضا قرار می‌گرفتند. آقای زاکربرگ به منظور متهم نمودن سایر شرکت‌های حوزه فناوری به سرکوب نوآوری‌ها و تعرفه‌های هزینه‌ای بالای توسعه‌دهندگان از قسمتی از انیمیشن مذکور استفاده کرد.

به گفته مارک زاکربرگ بسیاری از این موارد دور از دسترس هستند؛ زیرا عناصر متاورس به‌صورت بالقوه طی مدت 5 الی 10 سال ماهیتی کلیدی پیدا می‌کنند. همچنین آقای زاکربرگ خاطرنشان کرد که پیش از دستیابی متاورس به مقیاس مورد نظر، کمپانی احتمالا بایستی طی سالیان آینده میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نماید. وی بر این باور است که متاورس نهایتا به جانشینی برای اینترنت موبایلی تبدیل خواهد شد.

بعلاوه متا از یک هدست واقعیت‌مجازی جدید با نام Project Cambria نیز رونمایی کرد. کمپانی در پست وبلاگی خود اعلام کرد که این محصول رده بالا با قیمت‌گذاری گران‌تر نسبت به هدست 299 دلاری Quest 2 روانه بازار می‌شود. مارک زاکربرگ اعلام کرد که هدست Project Cambria سال آینده عرضه خواهد شد. همچنین بر اساس اعلام شرکت متا نخستین عینک هوشمند کمپانی مجهز به فناوری واقعیت‌افزوده با اسم رمز Project Nazare تولید خواهد شد. کمپانی در پست وبلاگی خود اعلام کرد که تا موعد معرفی این عینک کماکان چند سال زمان باقی‌ مانده است. مارک زاکربرگ گفت: “فرآیند توسعه Project Nazare پیشرفت مطلوبی داشته است؛ اما کماکان بایستی کارهای بیش‌تری انجام شود.”

تغییر نام تجاری کمپانی در بحبوحه گزارشات خبری منتشر شده طی ماه گذشته و پس از آن انجام می‌شود که فرانسیس هاوگن؛ کارمند افشاگر سابق فیس‌بوک مجموعه‌ای از اسناد داخلی شرکت را در اختیار خبرگزاری‌ها، قانون‌گذاران و سازمان‌های تنظیم مقررات قرار داد. گزارشات نشان می‌دهند که این شرکت از بسیاری از آسیب‌های ناشی از سرویس‌ها و برنامه‌های خود آگاهی دارد؛ اما یا آن‌ها را اصلاح نمی‌کند و یا برای رسیدگی به آن‌ها دچار مشکلاتی است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در هفته‌های آینده هر روزه شاهد افشای اسناد جدیدی خواهیم بود.

مارک زاکربرگ طی تماسی با تحلیل‌گران در روز دوشنبه، ادعاها و انتقادات مطرح شده بر پایه اسناد لو رفته توسط فرانسیس هاوگن را قویا رد کرد.

4 در مورد “فیس‌بوک رسما به Meta تغییر نام داد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH