نقد و بررسی هواوی Nova 8i: عروس چینی!

نوا 8i نام میان‌رده جدید هواوی است که قصد داریم این مدل را نقد و بررسی کرده و تمامی نکات مثبت و منفی مربوط به nova 8i را بیان کنیم.

بگذارید نقد و بررسی گوشی هواوی Nova 8i را با جمله‌ای کلیشه‌ای از کارشناسان فوتبال آغاز کنیم: “برای بردن بازی‌های بزرگ، نیاز به بازیکنان بزرگ دارید!” حتما تاکنون چندین بار این سخن را از زبان کارشناسان فوتبال شنیده‌اید. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند هرچقدر هم یک تیم کامل و یک دست باشد و مربی بزرگی‌ هم بر روی نیمکت داشته باشد، برای بردن بازی‌های بزرگ به ویژه تورنمنت‌ها نیاز به بازیکنان بزرگ دارد، زیرا در لحظات حساسی که کار گره خورده، بازیکنان بزرگ می‌توانند تغییر را رقم بزنند.

با نگاهی به تیم‌های فوتبال برتر دنیا و قهرمانان لیگ‌های مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که سخن کارشناسان فوتبال صحیح است، اما این موضوع چه ارتباطی به نقد و بررسی گوشی هواوی Nova 8i دارد؟ بیایید کمی به عقب برگردیم، به حدود دو سال پیش که هواوی بازار گوشی‌های اندروید در جهان را به دست گرفته بود و هر ماه گوشی‌های بیشتری می‌فروخت.

در آن زمان هواوی حتی از نظر فروش تلفن همراه هوشمند توانست اپل را پشت سر بگذارد و جایگاه سامسونگ در رده اول فروش جهانی را متزلزل کند. اما درست در همان زمان که سامسونگ می‌توانست نفس‌های هواوی را پشت سر خود حس کند، دولت ترامپ تصمیم گرفت تا هواوی را تحریم کند و همه چیز تغییر کرد.

از آن زمان تاکنون هواوی برنامه‌های گوگل را از دست داده، هواوی بدون گوگل مانند یک تیم فوتبال بدون بازیکن بزرگ است زیرا دیگر نتوانسته در جمع بزرگان خودنمایی کند. البته گوشی‌های هواوی مانند گذشته کیفیت بالایی دارند و با سامسونگ و شیائومی در یک سطح قرار می‌گیرند ولی نبود اپلیکیشن‌‌های گوگل موجب شده تا فروش هواوی در بازار جهانی افت چشمگیری پیدا کند، هرچند هواوی همچنان برند اول بازار چین است.

با تمامی این شرایط همچنان گوشی‌های با کیفیت هواوی وارد بازار ایران می‌شوند، جدیدترین محصول هواوی در بازار ایران مدل Nova 8i است که در دسته میان‌رده‌های بازار قرار می‌گیرد. هواوی نوا 8i به جز پشتیبانی از برنامه‌های گوگل، تمامی فاکتورهای لازم برای تبدیل شدن به یک گوشی پر فروش و محبوب را دارد. البته راه‌‌های غیر رسمی برای استفاده از برنامه‌های گوگل بر روی گوشی‌های هواوی وجود دارد که در این نقد و بررسی به طور اختصار در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک گوشی میان‌رده با کیفیت هستید، با نقد و بررسی گوشی هواوی Nova 8i همراه آی‌تی‌رسان باشید:

بررسی ویدئویی Nova 8i هواوی به زبان ساده و خودمونی

مشخصات گوشی هواوی Nova 8i

ابعاد
161.8 در 74.7 در 8.5 میلی‌متر
وزن
190 گرم
نمایشگر
6.67 اینچ TFT LCD (IPS) با رزولوشن فول‌اچ‌دی پلاس
پردازنده 
 Snapdragon 662   
پردازنده گرافیکی
 Adreno 610  
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
128 گیگابایت
سیستم عامل
رابط کاربری EMUI 11.0 بر پایه اندروید 10
دوربین اصلی
چهار‌گانه: 64 واید + 8 التراواید + 2 ماکرو + 2 تشخیص عمق
دوربین سلفی
 16 مگاپیکسل واید
باتری
4300 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 66 واتی

اقلام داخل جعبه هواوی نوا 8i

در ابتدای نقد و بررسی هواوی Nova 8i بیاید به اقلام داخل جعبه این محصول بپردازیم. در این روزها که برخی شرکت‌ها به دنبال کوچک‌تر کردن جعبه خود هستند، هواوی Nova 8i با جعبه پر و پیمانی به بازار روانه شده است. زمانی که در جعبه را باز می‌کنید، ابتدا خود گوشی در داخل پوشش پلاستیک خودنمایی می‌کند. گوشی را که کنار بگذاریم، یک جعبه مستطیلی شکل در زیر آن وجود دارد که برگه‌های راهنما، سوزن سیمکارت و البته یک قاب پلاستیکی شفاف درون آن دیده می‌شود. قاب پلاستیکی کیفیت خیلی بالایی ندارد ولی برای استفاده موقت کاملا مناسب است.

بعد از برداشتن این جعبه مستطیلی، یک آداپتور شارژ بزرگ در انتهای جعبه دیده می‌شود. طرفداران هواوی به آداپتور‌های بزرگ محصولات این برند عادت دارند، آداپتور شارژ دو شاخ استاندارد دارد و برای استفاده از آن نیازی به تبدیل ندارید. در کنار آداپتور، کابل شارژ هم قرار داده شده، اما زیر آداپتور یک هندزفری هواوی نیز وجود دارد، زیرا هواوی Nova 8i از جک هدفون بهره می‌برد و شما می‌توانید از هندزفری این گوشی نیز استفاده کنید، در مورد کیفیت هندزفری در بخش صدا صحبت خواهیم کرد.

هواوی Nova 8i به طور رسمی به کشور وارد می‌شود و بر روی جعبه آن اطلاعات مربوط به رجیستری درج شده است، همچنین هواوی نمایندگی رسمی در داخل کشور دارد و شما می‌توانید برای رفع هر مشکل مربوط به گوشی، به نمایندگی‌های رسمی هواوی در ایران مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت هواوی Nova 8i

طبق عادت پس از پرداختن به جعبه گوشی، به سراغ ظاهر، طراحی و کیفیت ساخت آن می‌رویم. طراحی این مدل، اولین و شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت هواوی Nova 8i است. البته هواوی نوا 8i در بخش طراحی دو بعد کاملا متفاوت دارد، یک بعد کاملا جذاب و یک بعد ناامید کننده و تا حدودی اعصاب خورد کن! هواوی نوا 8i یک گوشی سبک و خوش دست است، این مدل از نظر ابعاد و وزن از تعداد زیادی از گوشی‌های 6.6 اینچی کوچک‌تر و سبک‌تر است.

ابعاد

این گوشی 161 میلی‌متر طول، 74 میلی‌متر عرض، 8.5 میلی‌متر ضخامت و 190 گرم وزن دارد و به این ترتیب جزو گوشی‌های خوش دست بازار قرار می‌گیرد. چهار گوشه این مدل کروی هستند و نمایشگر با یک زاویه 90 درجه به فریم متصل شده است، به همین دلیل ظاهر جلوی گوشی تا حد زیادی به آیفون 12 و 13 شباهت دارد.

طراحی

زمانی که نمایشگر روشن می‌شود، ضخامت بسیار کم حاشیه دور آن شما را غافلگیر می‌کند. دور تا دور نمایشگر هواوی Nova 8i تنها 1.3 میلی‌متر حاشیه وجود دارد، قابلیتی که تنها در گوشی‌های پرچمدار دیده بودیم اما هواوی مدل میان‌رده خود را با کمترین حاشیه ممکن به بازار عرضه کرده است. حاشیه کم نمایشگر موجب شده تا نمایشگر 6.6 اینچی بیشتر در گوشی خودنمایی کند و احساس ‌می‌کنید یک گوشی گران قیمت در دست دارید.

همانطور که گفتیم، نمایشگر با یک زاویه 90 درجه به فریم متصل می‌شود، اطلاعات کاملی از فریم منتشر نشده اما فریم ساختار مستحکمی دارد. در پشت گوشی از یک قاب پلاستیکی براق با یک خمیدگی مناسب استفاده شده که در دست گرفتن گوشی را آسان‌تر می‌کند. این گوشی در سه رنگ مشکی، سرمه‌ای و نقره‌ای ساخته شده که رنگ نقره‌ای آن در اختیار ما قرار داشت که به دلیل براق بودن بدنه، قاب پشتی مانند آینه است و رفلکس محیط را در آن می‌توان مشاهده کرد. البته همین قابلیت موجب شده تا بدنه مستعد جذب اثر انگشت باشد. بر روی بدنه نقره‌ای و براق هواوی Nova 8i رده‌هایی از رنگ صورتی و سرمه‌ای نیز مشخص است که در بازتاب نور بیشتر خودنمایی می‌کند، به طور کلی می‌توان گفت اگر بدنه مستعد جذب اثر انگشت نبود، زیبایی بسیار بیشتری داشت اما حالا تنها چیزی که بر روی قاب مشخص می‌شود، کثیفی و اثر جذب انگشت است.

در بالای قاب پشتی ماژول دوربین بزرگ دایره‌ای شکل دیده می‌شود که درون آن سه لنز بزرگ دوربین قرار دارد، در کنار ماژول یک فلاش LED دیده می‌شود و در قسمت پایین سمت چپ نیز نام هواوی خودنمایی می‌کند.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست گوشی، دکمه پاور ادغام شده با حسگر اثر انگشت و دکمه بلندی صدا قرار داده شده است، در سمت چپ فریم هیچ چیزی وجود ندارد. در قسمت بالا، اسپیکر مکالمه، جک هدفون و یک میکروفون وجود دارد و در فریم پایینی نیز درگاه شارژ USB-C، خشاب سیمکارت، یک میکروفن دیگر به همراه اسپیکر گوشی جای گرفته است.

همانطور که گفته شده اسپیکر مکالمه در مرز میان نمایشگر و فریم قرار ندارد، بلکه این اسپیکر به طور کامل در فریم بالایی قرار گرفته که البته جای نامتعارف آن مشکلی برای مکالمه ایجاد نمی‌کند.

استقامت

از نظر استحکام باید گفت که هواوی نوا 8i هیچ استانداردی را دریافت نکرده، بسیاری از گوشی‌های این رده در برابر گرد و غبار و پاشش آب مقاوم هستند، اما نوا 8i به این شکل نیست، همچنین داشتن محافظ نمایشگر گوریلا گلس 5 یا حداقل گوریلا گلس 3 در مدل‌های میان‌رده متداول شده اما نمایشگر این گوشی محافظ شاخصی ندارد. جنس فریم گوشی نیز مشخص نشده اما چه پلاستیک باشد و چه آلومینیوم، ساختار بسیار مستحکمی دارد.

صفحه نمایش نوا 8i

هواوی در مدل Nova 8i از یک نمایشگر IPC LCD با اندازه 6.67 اینچ استفاده کرده، پیش‌تر اشاره کردیم که نمایشگر حاشیه بسیار باریکی دارد که تاثیر فراوانی بر روی ظاهر جذاب نوا 8i گذاشته است. صفحه نمایش نزدیک به 90 درصد پنل جلویی را پوشانده که این نسبت اکثرا در گوشی‌های پرچمدار دیده می‌شود. نمایشگر نوا 8i با رزولوشن 1080 در 2376 فول‌اچ‌دی پلاس، در هر اینچ 391 پیکسل دارد همچنین تنها از رفرش‌ریت 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند که برای یک گوشی با این قیمت یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

رنگ‌ها

نمایشگر هواوی نوا 8i از HDR10 و استانداردهای جدیدتر پشتیبانی نمی‌کند اما توانایی ارائه 16.7 میلیون رنگ را دارد و از نظر رنگ به نمایش در آمده می‌توانیم امتیاز خوبی به آن بدهیم. رنگ‌ها در نمایشگر این مدل روشن، شاداب و جذاب هستند و نوا 8i را به یک مدل مناسب وبگردی و تماشای ویدیو تبدیل کردند.

رفرش‌ریت

اما نبود نمایشگر اولد یا رفرش‌ریت بالا از ایراداتی است که نمی‌توان مد نظر نگرفت. اکثر رقبای هواوی Nova 8i نمایشگر اولد یا سوپرامولد دارند همچنین اکثرا از نرخ‌تازه‌سازی 90 هرتز و حتی 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند اما هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها در نمایشگر این مدل دیده نمی‌شود.

دارک مود

در نوار نوتیفیکیشن می‌توانید حالت دارک مود را فعال کنید، البته امکان زمان‌بندی دارک مود وجود ندارد. دارک مود نوا 8i به اندازه گوشی‌های اولد خوب نیست و رنگ صفحه و محیط برنامه‌ها به خوبی تاریک می‌شود و می‌توان گفت دارک مود این مدل نسبت به دیگر گوشی‌های میان‌رده با نمایشگر LCD بهتر است.

تنظیمات

با این وجود نمی‌توان گفت کیفیت نمایشگر نوا 8i پایین است، زیرا صفحه نمایش به خوبی رنگ‌ها و تصاویر را نشان می‌دهد، کنتراست بسیار عالی دارد و حتی در صورت وجود مشکل می‌توانید در بخش Color در تنظیمات نمایشگر، تن و دمای رنگ‌ها را به شکل سلیقه‌ای شخصی‌سازی کنید.

البته در رابط کاربری هواوی تنظیمات خوبی برای بخش نمایشگر در نظر گرفته شده، شما در این بخش می‌توانید حالت راحتی چشم را فعال کنید که رنگ صفحه را به سمت زردی می‌برد و موجب کاهش خستگی چشم خواهد شد. همچنین گزینه مخصوص مطالعه نیز وجود دارد که رنگ صفحه را سیاه و سفید کرده تا مطالعه آسان‌تر شود.

در بالای نمایشگر گوشی هواوی Nova 8i یک بریدگی بزرگ قرار دارد که در آن تنها یک دوربین سلفی جای گرفته، هر چند با توجه به اندازه این بریدگی شاید در ابتدا احساس شود که این مدل دوربین سلفی دو گانه دارد اما یک دوربین سلفی و یک سنسور در این بریدگی جای خوش کرده‌اند. بریدگی بالای صفحه نمایش گوشی شاید برای بعضی‌ها ناخوشایند باشد به همین دلیل در منوی تنظیمات نمایشگر بخشی به نام Cutout وجود دارد که با آن می‌توانید به طور کامل یا تنها هنگام برخی برنامه‌ها، حفره بالای صفحه را بپوشانید. به این شکل که این نوار مشکی رنگ در بالای نمایشگر به وجود می‌آید که ساعت، باتری و اعلان‌ها بر روی آن مشخص هستند اما باعث محو شدن بریدگی صفحه می‌شود.

این قابلیت کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر از برنامه‌های مختلف استفاده کنید ولی بخشی از صفحه نمایش را بلا استفاده می‌کند. بریدگی بالای صفحه کمی بزرگ است و به عنوان مثال هنگام انجام بازی کالاف دیوتی، بخش نقشه به زیر حفره رفته و به سختی می‌توان نقشه را در صفحه انتخاب کرد، به همین دلیل پوشیدن این بخش می‌تواند کمک کننده باشد.

قفل بیومتریک

هواوی نوا 8i یک حسگر اثر انگشت در فریم کناری دارد که با دکمه پاور ادغام شده است، به جز آن قفل تشخیص چهره نیز در این مدل وجود دارد که می‌توان از یکی یا هر دو آن‌ها استفاده کرد.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت هواوی نوا 8i سرعت بسیار بالایی دارد، هنگام تعریف قفل شاید تنها 30 ثانیه معطل شوید زیرا حسگر به زودی اثر انگشت شما را شناسایی کرده و قفل تعریف می‌شود. پس از آن هر بار با یک تاچ کوچک بر روی حسگر، قفل گوشی باز می‌شود. سرعت و دقت حسگر واقعا بالاست، به طوری که اصلا معطل باز شدن قفل نخواهید بود، حتی اگر انگشت به درستی بر روی حسگر قرار نگرفته باشد، حسگر می‌تواند اثر انگشت شما را تشخیص داده و آن را باز کند.

از طرفی تعداد خطای این قفل بسیار پایین است، شاید از هر 20 بار یا بیشتر استفاده از حسگر، یک بار هم پیام خطا را دریافت نکنید که آماری بسیار فوق‌العاده محسوب می‌شود. از طرفی امنیت قفل هم بسیار بالاست، این قفل با هیچ اثر انگشت دیگری باز نمی‌شود همچنین برخلاف اکثر گوشی‌های بازار نمی‌توانید یک اثر انگشت را دو بار در آن تعریف کنید، زیرا حسگر متوجه شده و پیام تکراری بودن اثر انگشت را می‌دهد.

قفل تشخیص چهره

عملکرد قفل تشخیص چهره هواوی نوا 8i نیز بسیار عالی است. این قفل، چهره شما را در شرایط مختلف تشخیص می‌دهد و با حداکثر مکث باز می‌شود. این قفل در حالتی که در سایه هستید یا نور کافی در محیط نیست، چهره شما را تشخیص می‌دهد. امنیت این قفل نیز بالا بوده و با نشان دادن تصویر شما باز نمی‌شود. همچنین کم پیش می‌آید تا با پیام خطا مواجه شوید و همواره بدون دردسر می‌توانید از قفل چهره استفاده کنید.

رابط کاربری

هواوی Nova 8i با رابط کاربری EMUI 11 بر پایه اندروید 10 عرضه شده است. طبق انتظار این رابط کاربری از برنامه‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کند و حتی با نصب آن‌ها قادر به استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل پلی استور، گوگل مپ، گوگل پلی گیمز، یوتیوب و غیره نیستید. البته هواوی برای هر کدام از این برنامه‌ها جایگزینی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما ابتدا می‌خواهیم نگاهی کلی به رابط کاربری هواوی داشته باشیم.

رابط کاربری EMUI 11 شباهت زیادی به دیگر رابط کاربری‌های اندرویدی دارد، در واقع با این رابط کاربری شما همچنان از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید اما نمی‌توانید از تمام ظرفیت‌های اندروید بهره‌مند شوید. شما می‌توانید در گوشی‌های هواوی از اپ‌دراور یا منوی برنامه‌ها نیز استفاده کنید که از بخش تنظیمات قابل تغییر است. از صفحه خانه با کشیدن انگست به سمت چپ، برنامه‌های پیشفرض نصب شده و فولدرهای خالی را خواهید دید که با پیشنهاد برنامه App Adviser هواوی می‌توانید آن‌ها را پر کنید.

فولدرهای پیشفرض شامل گیمز، بیزینس، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست می‌شوند، با فعال کردن App Advisor در هر فولدر لیستی از برنامه‌ها و بازی‌های مناسب موضوع فولدر را خواهید دید که قابل دانلود هستند. مثلا زمانی که وارد فولدر سوشال می‌شوید برنامه‌های اسنپ‌چت، تلگرام و میکرو چت به شما پیشنهاد می‌شوند که با لمس هر کدام می‌توانید آن را از اپ‌گالری دانلود کنید.

اپ‌گالری

اپ‌گالری سرویس جایگزین گوگل پلی سرویس است که در آن اپلیکیشن‌های مختلف قابل دانلود بر روی گوشی‌های هواوی قرار دارد. در اپ‌گالری برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی برای دانلود قرار داده شده که نسبت به نسخه‌های قبلی اپ‌گالری توسعه پیدا کرده اما همچنان نمی‌توان همه برنامه‌ها را از این مارکت دانلود کرد.

به طور مثال برای دانلود اینستاگرام به سایت Apkpure هدایت می‌شوید تا نسخه نصبی این برنامه را از این سایت دانلود و نصب کنید، البته این سایت در ایران مسدود است و شما برای دانلود اینستاگرام باید ابتدا ip خودتان را تغییر دهید. برای دانلود برنامه‌های دیگر مانند واتساپ به سایت خود واتساپ و برای دانلود برخی برنامه‌ها مانند بازی کالاف دیوتی به سایت Apkab منتقل خواهید شد. اما اکثر برنامه‌های چینی مانند تیک‌تاک در داخل خود اپ‌گالری قابل دانلود هستند.

به طور کلی برای نصب برنامه بهتر است از مارکت‌های ایرانی استفاده بکنید زیرا یکپارچگی و انسجام بهتری دارند و برای آپدیت کردن برنامه‌ها نیز شما را اذیت نمی‌کنند. اما اگر به طور کلی قصد دارید برنامه‌های اندروید را بر روی هواوی Nova 8i یا دیگر گوشی‌های جدید این شرکت نصب کنید راهکاری وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

استفاده از برنامه‌های گوگل در EMUI

با نصب برنامه Gspace می‌توانید بیلد نامبر گوشی را از هواوی Nova 8i به یک گوشی قدیمی‌تر که مجوز استفاده از برنامه‌های گوگل را دارد (مانند هواوی P30) تغییر دهید. با این روش می‌توانید از طریق خود برنامه Gspace به برنامه‌های گوگل دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. هنگام ورود به این برنامه برخی برنامه‌های گوگل به شما پیشنهاد شد‌ه‌اند، که می‌توانید با انتخاب آن‌ها وارد گوگل پلی شوید و با اتصال به اکانت خود، برنامه‌های مورد نظر را دانلود کرده و از آن‌ها استفاده کنید. تنها نکته آن است که برنامه‌های گوگل مانند گوگل مپ، گوگل پلی گیمز و یوتیوب در خود برنامه Gspace قابل اجرا هستند.

البته برنامه‌های دیگر مانند اینستاگرام نیز در خود Gspace قابل اجراست، ما هنگام اجرای اینستاگرام در محیط برنامه با اعلان خطای کار نکردن برنامه در صورت عدم وجود گوگل پلی سرویس مواجه شدیم، سپس این برنامه را در Gspace اجرا کردیم که تقریبا بدون مشکل اجرا شد.

از نظر اجرای برنامه‌های داخلی، مشکل خاصی دیده نشد و برنامه‌هایی که ما نصب کردیم (شامل ایرانسل من، ترب، روبیکا، کوییز او کینکز و ..) بدون مشکل اجرا شدند، تنها هنگام اجرای برنامه علی بابا مجددا با اعلان خطای کار نکردن برنامه در صورت عدم وجود گوگل پلی سرویس مواجه شدیم که با استفاده از برنامه Gspace، برنامه علی بابا نیز اجرا شد.

البته ما نمی‌توانیم استفاده از برنامه Gspace یا برنامه‌های مشابه را به عنوان یک راه حل عملی جامع برای رفع مشکل برنامه‌های گوگل در EMUI پیشنهاد کنیم، اما در حال حاضر می‌توان از این برنامه در گوشی‌های هواوی استفاده کرد.

موتور جستجو و نقشه پتا

در دیگر بخش‌های رابط کاربری EMUI 11 برای جایگزینی برنامه‌های گوگل از نقشه آنلاین و موتور جستجو Peta استفاده شده که قطعا به پای گوگل مپ و گوگل کروم نمی‌رسند. همچنین برنامه هواوی AI که شامل دوربین، لمس، راهنما و سرچ هوش مصنوعی هواوی است نیز در برخی قسمت‌ها کاربرد دارند. اما به طور کلی افرادی که به استفاده از برنامه‌های گوگل عادت دارند خیلی نمی‌توانند از رابط کاربری گوگل لذت ببرند، در نقطه مقابل افرادی که تنها برای یک استفاده کاربری ساده مانند استفاده از پیام‌رسان‌‌ها از گوشی استفاده می‌کنند، شاید بتوانند با اندروید بدون گوگل کنار بیایند.

سخت افزار

سخت افزار جایی است که تناقص بزرگی در هواوی Nova 8i به وجود می‌آید. هواوی برای مدل جدید خودش از پردازنده قدیمی اسنپدراگون 662 استفاده کرده که بر روی گوشی‌هایی با قیمت 2 تا 3 میلیون تومان ارزان‌تر از این مدل استفاده می‌شود. اسنپدراگون 662 سال 2019 معرفی شد و حالا بر روی مدل ارزان‌ قیمتی همچون پوکو M3 استفاده شده، اما نوا 8i در رنجی عرضه شده که گوشی‌های فراوانی به اسنپدراگون سری 7 و 8 مجهز شده‌‌اند و از نظر قدرت سخت افزاری، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.

ضمن اینکه سال گذشته مدل نوا 7i با پردازنده Kirin 810 عرضه شد که هسته‌های پردازشی قدرتمندتری دارد و نوا 8i از نظر مشخصات سخت افزاری در رده پایین‌تری نسبت به نوا 7i قرار می‌گیرد. تراشه 11 نانومتری اسنپدراگون 662 از 8 هسته پردازشی ( 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Kryo 260 Gold و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 260 Silver) تشکیل شده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و سرعت بالایی نسبت به پردازنده‌های میان‌رده دارد.

حافظه

در کنار این تراشه، 8 گیگابایت رم از نوع LPDDR3 / 4X و 128 گیگابایت حافظه اصلی از نوع احتمالا UFS 2.1 بر روی گوشی استفاده شده که برای انجام کارهای روزانه کاملا مناسب است. رم 8 گیگابایت این مدل در پردازش‌های سنگین به کمک پردازنده می‌آید و باعث می‌شود در اجرای برنامه‌ها و بازی ضعف بزرگی از پردازنده شاهد نباشیم. از طرفی 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خواهید داشت که حدود 105 گیگابایت آن در دسترس قرار دارد.

بنچمارک

امتیاز پایین بنچمارک انتوتو به گوشی Nova 8i اثبات می‌کند که هواوی باید از پردازنده بهتری برای این مدل استفاده می‌کرد. این گوشی در بنچمارک انتوتو 9 امتیاز 196329 را دریافت کرد که به همین دلیل از نظر رتبه نسبت به تمامی رقبایش در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. در ادامه امتیاز بنچمارک این گوشی را مشاهده می‌کنید:

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز 8 Antutu

امتیاز 9 Antutu

نام مدل

2909/803

35fps

465534 

534003

Mi 11 Lite 5G

2801/771

28fps

429675 

508844

Galaxy A52s 5G

2164/687

29fps

395503

479015

nova 5T

1820/636

16fps

334981

395853

Galaxy A52 5G

1577/525

15fps 

261282 

346979

Galaxy A52

1763/580

16fps

283750

349090

Poco X3 NFC

1785/570

15fps

279625

338587

Redmi Note 9 Pro

1603/492

14fps

279355

334231

Redmi Note 8 Pro

1774/546

15fps

266620

*****

Galaxy M51

1577/525

15fps 

261282 

*****

Galaxy A52

1761/567

15fps

254000

*****

Redmi Note 9S

1761/564

15fps

253271

*****

Mi Note 10 Lite

1288/308

10fps

184500

196329

nova 8i

1398/308

5.9fps

177904

*****

Poco M3

1333/348

6.5fps

176580

*****

Y9a

1277/361

8.1fps

174322

*****

Galaxy A32

 

بازدهی و گیمینگ

از نظر بازدهی، بزرگ‌ترین ضعفی که از سخت افزار نوا 8i دیده می‌شود در اجرای رابط کاربری هواوی است، به نظر می‌رسد رابط کاربری کمی سنگین بوده و پردازنده به راحتی نمی‌تواند آن را اجرا کند زیرا هنگام کار با گوشی گاهی اوقات شاهد لگ و کندی در رابط کاربری هستیم. اما برای اجرای نرم‌افزارهای مختلف و به ویژه اجرای بازی، مشکل خاصی در قسمت سخت افزار مشاهده نمی‌شود و تقریبا تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را می‌توان بدون مشکل در هواوی Nova 8i اجرا کرد.

در خصوص بازدهی گیمینگ ما بازی کالاف دیوتی موبایل را بر روی این مدل اجرا کردیم که با گرافیک Very High و فریم‌ریت متوسط، بازی به طور روان و با کمی لگ اجرا شد، اگر گرافیک بازی بر روی High قرار بگیرد، فریم‌ریت بهتری به دست می‌آید و تجربه بهتری از این بازی خواهید داشت اما به طور کلی گوشی برای اجرای بازی با گرافیک بالا مشکلی جدی ندارد.

گرما و خنک‌کنندگی

پس از نیم ساعت پشت گوشی در قسمت دوربین کمی گرم می‌شود که بسیار جزئی است، این حرارت بعد از یک ساعت بازی کمی افزایش پیدا می‌کند اما به مقداری نمی‌رسد که بگوییم گوشی داغ کرده؛ عملکرد هواوی Nova 8i از نظر کنترل گرما و خنک کنندگی گوشی کاملا مناسب و قابل قبول است.

ارتباط و اتصالات

میان‌رده جدید هواوی از دو سیم‌کارت به صورت استندبای پشتیبانی می‌کند، البته به جز سیم‌کارت‌ها دیگر جایی برای کارت حافظه باقی نمی‌ماند و قابلیت افزایش حافظه گوشی را ندارید. این مدل به بلوتوث 5 مجهز شده و برای شارژ و انتقال فایل، از درگاه USB-C 2.0 استفاده می‌کند. همچنین سنسورهای ژیروسکوپ، مجاورت، شتاب سنج و قطب نما نیز در این مدل وجود دارد.

دوربین هواوی Nova 8i

ماژول دایره‌ای شکل دوربین در پشت گوشی به همراه چهار دوربین بزرگ مهم‌ترین عنصر قابل مشاهده در پشت گوشی هستند. همچنین در جلوی گوشی بریدگی بزرگ دوربین سلفی در گوشه بالا سمت چپ گوشی به شدت خودنمایی می‌کند و نمی‌توان از آن چشم برداشت. از این رو دوربین‌ها حداقل در ظاهر هواوی Nova 8i نقش بسیار برجسته‌ای دارند.

مشخصات چهار دوربین اصلی نوا 8i:

دوربین اول: 64 مگاپیکسل، دیافراگم f/1.9، لنز واید 26 میلی‌متر، فوکوس خودکار

دوربین دوم: 8 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، لنز اولتراواید با زاویه 120 درجه

دوربین سوم: 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، ماکرو

دوربین چهارم: 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، تشخیص عمق

در روز

بهترین عملکرد دوربین اصلی هواوی نوا 8i در روز و زمانی که نور مناسب در محیط وجود دارد رقم می‌خورد. در طول روز تصاویر این گوشی کیفیت بسیار بالایی دارند، رنگ‌ها و داینامیک رنج تصاویر بسیار مناسب است و نویز بسیار پایینی در تصاویر دیده می‌شود. زمانی که نور در محیط وجود داشته باشد نویز تصاویر به حداقل رسیده و وایت بالانس خوبی در تصاویر دیده می‌شود.

البته در خصوص نویز باید گفت که گاهی در سایه‌ها یا زمانی که سوژه بسیار شلوغ است و یا در شرایطی که جزئیات زیادی در تصاویر مشخص است، نویز کمی افزایش پیدا می‌کند اما در مجموع عملکرد دوربین 64 مگاپیکسلی در طول روز کاملا قابل قبول است.

در شب

در شب هم شرایط قابل قبول است. البته تصاویر در شب کمی تاریک ثبت می‌شوند ولی در مجموع نور و وایت بالانس در شب تناسب خوبی دارد، کنتراست عکس‌ها در شب کمی بالاست اما جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند و نویز زیادی هم در تصاویر وجود ندارد.

دوربین اولتراواید هم در روز و هم در شب تصاویر را کمی تاریک‌تر از دوربین عادی می‌گیرد و دلیل آن هم دیافراگم f/2.4 دوربین اولتراواید است. به جز این مورد باید گفت که زاویه دوربین اولتراواید به مقدار دیگر دوربین‌های بازار گسترده و وسیع نیست. ضمن این که طبیعتا در دوربین اولتراواید رنگ‌ها و شفافیت تصویر به اندازه دوربین اصلی نیستند اما باز هم می‌توانیم امتیاز قبولی به دوربین اولتراواید نوا 8i بدهیم.

زوم

دوربین 64 مگاپیکسلی می‌تواند تا 8 برابر زوم دیجیتالی را ارائه دهد، با استفاده از دو انگشت خود بر روی صفحه نمایش می‌توانید به حالت اولتراواید و زوم جابه‌جا شوید زیرا گزینه مشخصی برای این دو حالت وجود ندارد. زوم تصویر 2 برابر بسیار خوب است، در زوم 4 برابر کمی نویز به تصویر اضافه می‌شود و زوم 6 برابر نسبتا قابل قبول است اما زوم 8 برابر کیفیت قابل توجهی ندارد و عملا قابل استفاده نیست.

ماکرو

دوربین ماکرو نوا 8i تفاوت خاصی با دیگر دوربین‌های ماکرو گوشی‌های میان‌رده ندارد، اگر دوربین را در فاصله 3-4 سانتی‌متری سوژه نگه دارید می‌توانید با جزئیات خوبی تصویر ماکرو بگیرید.

پرتره

در رابط کاربری دوربین هواوی Nova 8i یک گزینه Portrait و یک گزینه Aperture وجود دارد، گزینه پرتره برای گرفتن تصاویر پرتره (به معنای رایج امروزی) نیست، این حالت با اضافه کردن ویژگی بیوتی تصاویر خوبی از صورت شما می‌گیرد اما حالت Aperture برای زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید عکس با پس‌زمینه بلار بگیرید. در حالت Aperture می‌توانید میزان بلار شدن بک‌گراند را تنظیم کنید و سپس تصویر مورد نظر را ثبت کنید.

کیفیت تصاویر پرتره قابل قبول هستند، دوربین به خوبی سوژه را از پس زمینه جدا می‌کند، البته معمولا خطاهایی جزئی در تصویر دیده می‌شود اما عملکرد کلی دوربین در حالت Aperture مناسب است.

سلفی

در بالای نمایشگر یک بریدگی بزرگ دیده می‌شود که یک دوربین و یک سنسور درون آن قرار دارند، به طور دقیق مشخص نشده که سنسور کنار دوربین سلفی چه وظیفه‌ای دارد ولی وجود این سنسور باعث شده تا احساس کنید که نوا 8i به دوربین سلفی دوگانه مجهز شده است، اما این گونه نیست.

هواوی در این مدل از یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 استفاده کرده، همین دوربین در نوا 7i نیز استفاده شده بود. این دوربین رزولوشن پایینی دارد و بزرگ‌ترین مشکل آن همین مورد است. به علت استفاده از دوربین 16 مگاپیکسلی، کیفیت تصاویر به اندازه یک میان‌رده با قیمت بیش از 300 دلار نیست، در حال حاضر بسیاری از مدل‌های میان‌رده ارزان قیمت و پایین‌رده از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی بهره می‌برند و بهتر بود هواوی برای نوا 8i دوربین سلفی بهتری را در نظر می‌گرفت.

به هر شکل دوربین سلفی عملکرد متوسطی دارد، رنگ‌ها در تصاویر سلفی خوب هستند اما وایت بالانس بعضا تنظیم نیست و تصاویر به سمت گرمی یا سردی می‌روند. همچنین برای گرفتن عکس سلفی خوب باید حتما نور خوبی در محیط وجود داشته باشد، اگر کمی نور از حالت ایده‌آل خارج شود، نویز به تصاویر سلفی اضافه شده و کیفیت افت می‌کند.

بزرگ‌ترین ضعف دوربین سلفی آن است که قابلیت گرفتن عکس پرتره را ندارد، یعنی نمی‌توانید با هواوی Nova 8i عکس سلفی پرتره بگیرید که ضعفی بزرگ محسوب می‌شود. به همین دلیل در مجموع نمی‌توانیم از عملکرد دوربین سلفی راضی باشیم.

فیلم‌برداری

با دوربین نوا 8i می‌توانید با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید. این در حالیست که تقریبا اکثر گوشی‌های رقیب این مدل قابلیت فیلم‌برداری 4K یا 1080 با 60 فریم بر ثانیه را دارند و این یک نقطه ضعف دیگر برای گوشی میان‌رده هواوی است.

کیفیت فیلم‌برداری در این مدل در مجموع راضی کننده است، در فیلم‌ها رنگ‌ها کمی تیره هستند و کنتراست تصویر از حالت واقعی فاصله گرفته، همچنین وایت بالانس هم گاهی اوقات قاطی می‌کند اما با توجه به سخت‌افزاری که دارید، شفافیت و وضوح تصویر بالاست و اگر نور محیط مناسب باشد، می‌توانید فیلم‌های جذابی با این دوربین بگیرید.

یک نکته منفی دیگر در مورد دوربین نوا 8i آن است که این دوربین به لرزش‌گیر مجهز نشده و هنگام راه رفتن یا تغییر زاویه دوربین باید مواظب لرزش‌های دوربین باشید. وجود لزش‌گیر نیز موردی است که در اکثر گوشی‌های رقیب هواوی Nova 8i وجود دارد.

اسپیکر نوا 8i

هواوی Nova 8i تنها یک اسپیکر دارد و این یک ضعف دیگر برای این مدل میان‌رده است. تنها اسپیکر این گوشی در فریم پایینی آن قرار گرفته که طبیعتا نمی‌تواند همچون اسپیکرهای استریو صدا را پخش کند اما کیفیت آن در مجموع راضی کننده است. اسپیکر این مدل شفافیت صدای بالایی دارد و میزان بلندی آن نیز مناسب است اما هنگامی که در کنار یک گوشی با اسپیکر استریو به موسیقی آن گوش می‌دهید تفاوت کیفیت و بلندی صدا را به طور واضح احساس خواهید کرد.

مکالمه

این مدل یک اسپیکر دیگر در فریم بالایی دارد که برای مکالمه مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به جای اسپیکر، در هنگام مکالمه مشکلی برای گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل خود نخواهید داشت و میزان نشر صدا نیز همانند دیگر مدل‌های بازار است، یعنی اگر در یک اتاق کاملا ساکت باشید، فردی که دو متر از شما فاصله دارد صدای طرف مقابل در مکالمه تلفن را می‌شنود، مگر آنکه صدای اسپیکر مکالمه را به زیر 50 درصد کاهش دهید.

هندزفری

همراه گوشی یک هندزفری درون جعبه قرار دارد که می‌توان از آن برای کارهای موقت و دم دستی استفاده کرد، کیفیت این هندزفری خیلی بالا نیست همچنین سری پهن آن باعث می‌شود تا صدای موسیقی توسط اطرافیان شما شنیده شود اما به هر شکل برای برخی کارها مانند شرکت در کلاس آنلاین می‌توان از آن استفاده کرد.

باتری هواوی Nova 8i

سرعت شارژ فوق‌العاده بالا هواوی Nova 8i می‌تواند یکی از دلایلی باشد که مشتریان را به خرید این مدل جذب کند. این گوشی 45 دقیقه‌ای شارژ می‌شود و برای 50 درصد شارژ تنها 15 دقیقه زمان لازم دارد. البته باید دقت کرد که ظرفیت باتری گوشی از دیگر رقبایش کمی بالاتر است. هواوی برای این مدل یک باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی را در نظر گرفته که حجم آن در سرعت شارژ شدنش تاثیر دارد.

عملکرد خود باتری کاملا قابل قبول است، یعنی ظرفیت 4300 میلی‌آمپری می‌تواند به خوبی یک روز دوام بیاورد و اگر کار سبک‌تری داشته باشید شاید بیش از یک روز هم بتوانید با گوشی کار کنید، البته عدم پشتیبانی از نمایشگر 90 یا 120 هرتزی نیز در افزایش زمان شارژدهی گوشی تاثیرگذار است.

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

هواوی نوا 8i
 4300 میلی‌آمپرساعت
66 وات
45 دقیقه
پوکو F3
 4520 میلی‌آمپرساعت
33 وات
55 دقیقه
هواوی نوا 7i
 4200 میلی‌آمپرساعت
40 وات
65 دقیقه
پوکو X3 Pro
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
می 11 لایت
 4250 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
پوکو X3
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
ردمی نوت 10
5000 میلی‌آمپرساعت
33 وات
75 دقیقه
گلکسی A52s 5G
4500 میلی‌آمپرساعت
15وات
90 دقیقه
گلکسی A52
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
120 دقیقه
گلکسی A32
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
135 دقیقه

 

به طور کلی با حدود 15 دقیقه وب‌گردی نزدیک به 7 درصد شارژ و با حدود 40 دقیقه بازی نیز حدود 20 درصد از شارژ کم می‌شود، البته باز هم باید اشاره کرد که موردی مانند نداشتن اسپیکر استریو در کاهش مصرف باتری تاثیر می‌گذارد.

جمع‌بندی هواوی Nova 8i

نوا 8i پیشرفت کمتر از حد انتظاری نسبت به نسل قبلی دارد. به صورت کلی این گوشی نسبت به نوا 7i نمایشگر بزرگ‌تر، دوربین با میزان مگاپیکسل بیشتر، باتری با ظرفیت بالاتر و سرعت شارژ بهتری داشته و در باقی بخش‌ها تفاوت خاصی با نسل قبل ندارد و حتی شاید بتوان گفت که پردازنده‌ آن نیز ضعیف‌تر شده است.

اما این مدل طراحی بسیار خوبی دارد، وزن گوشی سبک و طراحی آن اصطلاحا ارگونومی است. حاشیه باریک دور نمایشگر باعث شده تا گوشی ظاهری متفاوت از گوشی‌های میان‌رده پیدا کند به طوری که شاید دیگران احساس کنند شما گوشی پرچمدار خریداری کرده‌اید. نمایشگر این مدل از نظر نمایش رنگ‌ها و روشنایی بسیار با کیفیت است، هرچند در این رده قیمتی برخی از رقبا با نمایشگر اولد یا نرخ‌تازه‌سازی 90 و 120 هرتز عرضه شده‌اند ولی هواوی Nova 8i این ویژگی‌ها را ندارد.

در بخش رابط کاربری، نبود برنامه‌های گوگل بزرگ‌ترین ایراد کار است، البته راه جایگزین برای استفاده از برنامه‌های گوگل را معرفی کردیم ولی این روش‌ها قابل اطمینان نیستند و یک سری باگ‌های ریز هنگام استفاده از برنامه Gspace وجود دارد. اگر حال و حوصله سر و کله زدن با این برنامه و برنامه‌های جایگزین را دارید و سرتان برای کلنجار رفتن با اپلیکیشن‌های گوشی درد می‌کند، نبود برنامه‌های گوگل خیلی اذیت‌تان نخواهد کرد اما اگر به دنبال دردسر نیستید، گزینه‌های بهتری هم برای خرید هستند.

رابط کاربری کمی لگ دارد و برخی بخش‌های آن کند اجرا می‌شود که دلیل آن می‌تواند بهینه نبودن رابط با سخت‌افزار باشد. هواوی از یک پردازنده قدیمی استفاده کرده که این سخت افزار باعث شده تا هواوی Nova 8i نتواند رقبای خود را به چالش بکشد اما این به معنای نامناسب بودن سخت افزار گوشی نیست. شما با این مدل می‌توانید به همه کارهای خود برسید و حتی بازی‌های سنگین را با گرافیک بالا اجرا کنید و مشکلی هم نداشته باشید؛ حتی گوشی خیلی هم داغ نمی‌شود و از این بابت نیز نمره قبولی می‌گیرد.

در بخش دوربین نیز مجددا باید بگوییم هواوی نوا 8i دوربین مناسبی دارد اما رقبایش دوربین بهتری ارائه داده‌اند، به ویژه نبود قابلیت سلفی پرتره نکته منفی بزرگی است که نمی‌توان از آن گذشت.

بخش باتری از جمله نقاط مثبت میان‌رده جدید هواوی است، باتری این مدل هم به سرعت شارژ می‌شود و هم شارژدهی مناسبی دارد. در یک استفاده عادی می‌توانید بیش از یک روز با گوشی نوا 8i کار کنید. این مدل در مدت 50 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود اما اگر 10 تا 15 درصد شارژ داشته باشید در زمان 40 تا 45 دقیقه می‌توانید به طور کامل گوشی را شارژ کنید.

هواوی نوا 8i برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که گفتیم، این مدل تازه به بازار آمده و کمی گران است. اگر نوا 8i حدود یک و نیم میلیون تومان ارزان‌تر شود، ارزش خرید آن بسیار بالاتر خواهد رفت. اما به هر شکل موضوع قیمت را که کنار بگذاریم، بدنه سبک، نمایشگر بزرگ و با کیفیت، طراحی عالی، دوربین‌های کار راه‌انداز، سخت افزار مناسب، مقدار رم بالا و سرعت شارژ فوق‌العاده باعث شده تا این مدل برای افرادی که گوشی را جهت انجام کارهای روزمره لازم دارند، مناسب باشد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
 تا حدودی – بیشتر مادرها
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

در واقع اگر شما به دنبال گوشی گیمینگ هستید، در همین رده گوشی‌های بهتری مانند پوکو X3 و X3 پرو هستند که می‌توانید تهیه کنید، همچنین از نظر دوربین نیز مدل‌هایی مانند گلکسی A32، گلکسی M31، پوکو X3 و با کمی هزینه بیشتر ردمی نوت 10 پرو عملکرد بهتری دارند. اما اگر به دنبال یک مدل با ظاهر جذاب و کیفیت ساخت بالا برای وبگردی، انجام بازی (نه به شکل حرفه‌ای)، دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی و به طور کلی کارهای عادی کم فشار هستید، نوا 8i یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است.

این گوشی برای خانم‌ها، والدین، برخی مدیران، افرادی که دوست دارند یک گوشی شکیل داشته باشند، افرادی که به برنامه‌های گوگل وابسته نیستند و افرادی که شارژ سریع گوشی برایشان اهمیت دارد، یک انتخاب شایسته و مناسب است.

نقاط قوت

سبک و خوش دست

کیفیت ساخت بالا

نمایشگر با کیفیت

حسگر قفل اثر انگشت و تشخیص چهره سریع

شارژدهی مناسب

شارژ سریع 66 واتی

 

نقاط ضعف

پردازنده قدیمی (با توجه به رقبا)

عملکرد دوربین می‌توانست بهتر باشد (با توجه به رقبا)

فاقد سرویس‌های گوگل

 

 

7 در مورد “نقد و بررسی هواوی Nova 8i: عروس چینی!”

  1. متاسفانه بررسی زیاد خوبی نبود بخاطر جانبدارانه نگاه کردن به این گوشی
    این گوشی نسبت به رقبا هیج چیز خاصی نداره
    دوربین ضعیف تر
    صفحه ۶۰ هرتزی دربرابر ۹۰ و ۱۲۰
    باتری ضعیف تر تقریبا در مقابل همه رقبا
    اکثر رقبا یا پشت شیشست یا اگه پلاستیکه ماته که این نیس
    اسپیکر استریو که نداره
    اکثر رقبا ۲۵۶ گیگه که این نیس
    در مقابل اب و گرد و غبار که مقاوم نیس
    سرویس گوگلم که نداره?‍♂️
    بخاطر کم طرفدار بودنم قطعا لوازم جانبی براش خیلی کم پیداشه
    صفحه نمایشم که برخلاف تقریبا تمام رقبا amoled نیس
    یکی به من بگه ادم پول بی زبونشو به چه دلیل باید بده به این گوشی؟

    3
    1
    1. سعید صانعی

      سلام، ما تمامی این مواردی که شما گفتید رو در متن اشاره کردیم، حتی انتقاد‌ات بیشتری هم به این مدل داشتیم، مجددا متن رو بخونید متوجه می‌شید نگاه جانبدارانه‌ای در میان نیست

      1
      2
  2. یعنی اینقدر که سایت‌های باصطلاح فن‌آوری ایرانی برای فروش این گوشی تبلیغ کرده‌اند و می‌کنند برای هیچ گوشی تبلیغ نکردند
    این یه گوشی معمولی میان رده است همین

    3
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH