کمپانی TSMC به درخواست ایالات‌متحده مبنی بر ارائه اطلاعات زنجیره تامین پاسخ داد

پیش از پایان ماه اکتبر امسال اعلام شد که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در راستای تلاش‌های خود برای درک هرچه بهتر زنجیره تامین نیمه‌هادی‌ها از کمپانی‌های تایوانی تولیدکننده این قطعات درخواست کرده تا اطلاعات خاصی را در اختیار این وزارت‌خانه قرار دهند. کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC یکی از شرکت‌هایی است که ایالات‌متحده خواهان ارائه اطلاعات از جانب آن بوده است.

TSMC بزرگترین تولیدکننده مستقل قطعات نیمه‌هادی در جهان به‌شمار رفته و تراشه‌های مورد نیاز شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری نظیر اپل، مدیاتک، AMD، انویدیا و سایر برندهای معروف را تولید می‌کند.

TSMC اعلام کرده که بدون ارائه داده‌های خاص مشتریان خود به درخواست ایالات‌متحده مبنی بر ارسال اطلاعات زنجیره تامین پاسخ داده است

روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که TSMC به درخواست وزارت بازرگانی ایالات‌متحده مبنی بر ارائه اطلاعات زنجیره تامین خود پاسخ داده است؛ اما در این میان به داده‌های ویژه مشتریان هیچ اشاره‌ای نشده است. کمپانی TSMC نیز با انتشار بیانیه‌ای طی روز گذشته ادعای مشابهی را مطرح کرد. نینا کائو؛ سخنگوی TSMC با ارسال ایمیلی برای خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که کمپانی تایوانی کماکان به حفاظت از اطلاعات محرمانه مشتریان خود متعهد است.

TSMC به درخواست ایالات‌متحده مبنی بر ارائه اطلاعات زنجیره تامین خود پاسخ داده است

در پرسشنامه ارائه شده توسط ایالات‌متحده از کمپانی‌های تولیدکننده نیمه‌هادی درخواست شده است تا اطلاعات مربوط به موجودی، عقب‌ماندگی‌ها، زمان تحویل سفارشات، روش‌های تدارکات و هرگونه اقدامی که با هدف افزایش ظرفیت تولید تراشه اجرا می‌شود را اعلام نمایند. همچنین ایالات‌متحده اطلاعات مربوط به مشتریان برتر هر شرکت را نیز درخواست نموده است. مشکل کمبود جهانی تراشه بر تولید برخی محصولات فنی قابل عرضه توسط شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری از جمله اپل تاثیر گذاشته است.

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده با تعیین یک ضرب‌العجل، مهلت ارائه اسناد توسط کمپانی‌های تولیدکننده نیمه‌هادی را تا روز 8 نوامبر (17 آبان ماه) اعلام کرده بود. بنابراین TSMC در آخرین لحظات به درخواست ایالات‌متحده پاسخ داد؛ اگرچه ارائه پاسخ به این درخواست از جنبه کاملا داوطلبانه برخوردار بود.

با این‌حال جینا ریموندو؛ وزیر بازرگانی ایالات‌متحده به شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی هشدار داد که در صورت عدم ارائه اطلاعات، دولت آمریکا به استناد قانون تولید دفاعی می‌تواند آن‌ها را به انجام این کار وادار نماید.

مقامات تایوان و کره‌جنوبی نگران هستند که دولت آمریکا با این اقدام خود در صدد اطلاع از اسرار تجاری شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی باشد. دولت چین نگران است که وزارت بازرگانی آمریکا به بررسی داده‌های ارائه شده توسط کمپانی TSMC پرداخته و بر آن اساس شرکت‌های چینی را تحریم نماید. ایالات‌متحده پیش‌تر طی اقدامی مشابه، شرکت هواوی را به اتهام تهدید علیه امنیت ملی خود تحریم کرد.

شرکت‌های کره‌ای نیز اعلام کرده‌اند که به درخواست وزارت بازرگانی ایالات‌متحده مبنی بر ارائه اطلاعات پاسخ خواهند داد

وزارت دارایی کره‌جنوبی در اوایل صبح دیروز اعلام کرد که شرکت‌های فناوری این کشور اطلاعاتی را پیرامون نیمه‌هادی‌ها به ایالات‌متحده ارائه خواهند داد؛ اگرچه این شرکت‌ها با درخواست ارائه اطلاعات صرفا به‌صورت نسبی و محدود موافقت خواهند کرد.

کره‌جنوبی زادگاه شرکت‌های سامسونگ و Samsung Foundry محسوب می‌شود. Samsung Foundry در کنار TSMC بزرگترین تولیدکنندگان قراردادی تراشه در جهان به‌شمار می‌روند. این 2 شرکت مسئولیت تولید تراشه‌هایی را بر عهده دارند که کمپانی‌های طراح آن‌ها فاقد هرگونه امکانات تولید هستند.

معضل کمبود تراشه در جهان به‌دلیل شیوع بیماری کووید 19 واقعیتی انکارناپذیر است. به بیان دقیق‌تر خودروسازان انتظار داشتند که شیوع ویروس کرونا موجب کاهش فروش محصولات آن‌ها شود. در همین راستا این شرکت‌ها تصمیم گرفتند تا از میزان معمول سفارشات خود برای نیمه‌هادی‌ها بکاهند. در عوض تقاضا برای وسایل نقلیه جدید افزایش یافت و تولیدکنندگان خودرو که در زمینه تامین تراشه‌های خود کوتاهی کرده بودند؛ ناچارا تمامی تراشه‌های ذخیره شده را به‌کار بسته و سفارشات خرید نیمه‌هادی را تا حد امکان افزایش دادند.

معضل کمبود تراشه بر عملکرد اپل نیز تاثیر گذاشت. تیم کوک؛ مدیرعامل اپل اخیرا طی اظهارنظری عجیب اعلام کرد که کمپانی با معضل کمبود تراشه‌های قدیمی‌تر دست‌به‌گریبان است. با این‌حال غول کوپرتینویی اخیرا اعلام کرد که منظور اطمینان از تامین قطعات کافی برای کلیه مدل‌های سری آی‌فون 13 میزان تولید تبلت‌های آی‌پد را 50 درصد کاهش داده است. بدین‌ترتیب اپل قادر به کنترل اوضاع خواهد بود؛ زیرا میزان تقاضا برای آی‌پد در مقایسه با برترین و جدیدترین مدل‌های آی‌فون به‌مراتب کمتر است.

بر اساس گزارشات، شرکت اپل علاوه بر کاهش تولید آی‌پد، میزان سفارش مدل‌های قدیمی‌تر آی‌فون که فروش آن‌ها کماکان ادامه دارد را نیز کاهش داده است. این تصمیم با مشکل کمبود تراشه در ارتباط است؛ چرا که غول کوپرتینویی قادر به تامین نیمه‌هادی‌های مورد استفاده در مدل‌های پیشین آی‌فون نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH