AMD از پردازنده‌های جدید و پیشرفته سری EPYC Milan-X رسما رونمایی کرد

کمپانی AMD نخستین جزئیات رسمی پیرامون تراشه‌های سری Milan-X را منتشر کرد. این تراشه‌ها مدل اصلاح شده پردازنده‌های سروری سری EPYC Milan به‌شمار رفته و از حافظه کش L3 با ساختار پشته‌ای سه‌بعدی بهره می‌گیرند. ظرفیت کش L3 نیز تا حداکثر 768 مگابایت افزایش یافته است. این حجم عظیم از حافظه نهان به‌طور متوسط می‌تواند سرعت اجرای امور پردازشی را 50 درصد افزایش دهد.

روش کار بدین‌ترتیب است که هر چیپلت Zen 3 درون پردازنده‌های EPYC Milan-X مجهز به حافظه 7 نانومتری SRAM با طراحی پشته‌ای و ظرفیت 64 مگابایت خواهد بود. بعلاوه چیپلت نیز به نوبه خود دارای 32 مگابایت کش L3 است. بدیهی است که ظرفیت نهایی حافظه کش به تعداد چیپلت‌ها و در نتیجه تعداد هسته‌های پردازنده بستگی دارد.

بر اساس اعلام AMD، حافظه 3D V-Cache می‌تواند عملکرد گیمینگ را تا 15 درصد ارتقاء دهد. اما کمپانی آمریکایی با معرفی پردازنده‌های Milan-X بر دیتاسنترها تمرکز نموده است. پلتفرم ابری Azure شرکت مایکروسافت از این پردازنده‌ها استفاده کرده و نتایج بنچمارک‌های آن نیز منتشر شده است. جدول مقایسه پردازنده جدید AMD با سایر پردازنده‌های سروری در ادامه قابل رویت است:

میزان تاخیر حافظه در نود NUMA و بین نودهای مختلف نسبت به پردازنده‌های معمولی میلان به‌ترتیب 51 و 42 درصد کاهش یافته است.

در ادامه نتایج تست بنچمارک پردازنده جدید AMD EPYC Milan-X روی پلتفرم ابری Azure مایکروسافت را مشاهده می‌کنید:

پردازنده‌های AMD EPYC Milan-X در 3 ماهه نخست سال 2022 به بازار عرضه خواهند شد؛ اما نمونه‌های پیش‌تولید شده تعدادی از این پردازنده‌ها روی پلتفرم Azure قابل دسترس هستند. این پردازنده‌ها پس از ارتقاء بایوس در سیستم‌های مختلف قابل استفاده خواهند بود. مدل‌های 16، 32 و 64 هسته‌ای پردازنده‌های EPYC Milan-X (با قابلیت مولتی‌تردینگ همزمان و 2 رشته پردازشی در هر هسته) به‌ترتیب مجهز به 192، 384 و 768 مگابایت کش L3 هستند. جزئیات کامل پیرامون هر پردازنده متعاقبا اعلام خواهد شد.

1 در مورد “AMD از پردازنده‌های جدید و پیشرفته سری EPYC Milan-X رسما رونمایی کرد”

  1. امسال پردازنده های تمام شرکت ها رقابت تنگاتنگی با ای 15 اپل دارند. فقط منتظرم پرچمدار مدیاتک رو ببینم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH