هندوستان به شهروندان خود توصیه کرده تا از خریداری اشتراک اینترنت استارلینک اجتناب نمایند!

چند روز قبل دولت هندوستان به شهروندان خود دستور داد که مشترک سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نشوند. این سرویس متعلق به شرکت SpaceX تحت سرپرستی ایلان ماسک است. دولت هندوستان اعلام کرده که شرکت SpaceX پیش از آغاز سرویس‌دهی در هندوستان بایستی مجوز فعالیت در این کشور را دریافت نماید.

دپارتمان ارتباطات هندوستان (DOT) با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد که شرکت SpaceX به منظور ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای بایستی از چارچوب‌های قانونی در هندوستان تبعیت نموده و در غیر این‌صورت مجاز به رزرو یا ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای در این کشور نخواهد بود. به‌عبارت دیگر شرکت SpaceX تا زمان دریافت مجوز از دولت هندوستان بایستی فرآیند رزرو سرویس استارلینک را متوقف نماید.

“بایستی خاطرنشان کرد که استارلینک بدون دریافت هرگونه مجوز، فرآیند پیش‌فروش یا رزرو سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را در هندوستان آغاز نموده است. در حال حاضر به عموم مردم توصیه می‌شود تا از خریداری اشتراک تبلیغ شده استارلینک خودداری نمایند.”- DoT_India@؛ 26 نوامبر 2021

خدمات اینترنتی استارلینک در ماه آوریل توسط دولت هندوستان سانسور شد. در آن زمان وزارت ارتباطات هندوستان موضوع نقض قوانین مخابراتی کشور از سوی نسخه بتای سرویس استارلینک را مورد بررسی قرار داد. موسسه Broadband India Forum (BIF) یک سازمان صنعتی است که شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا را نمایندگی می‌کند. این سازمان به منظور توقف پیش‌فروش غیرمجاز تجهیزات استارلینک، وزارت ارتباطات هندوستان را تشویق کرد و اکنون دولت هند نیز دست به اقدامات مشابهی زده است.

با این‌حال شرکت SpaceX پیش‌تر در تاریخ 1 نوامبر (10 آبان ماه) کسب‌وکار استارلینک را در هندوستان به ثبت رسانده است. این شرکت تبلیغات مربوط به پیش‌فروش خدمات خود را آغاز کرده و موفق به دریافت بیش از 5 هزار سفارش در کشور هند شده است. هنوز مشخص نیست که آیا مشتریان بایستی سفارشات خود را لغو نموده یا برای روشن شدن موضوع کماکان باید منتظر بمانند. SpaceX قصد دارد که تا سال 2022 حدودا 200 هزار دستگاه پایانه کاربری اینترنت استارلینک را در هندوستان مستقر نماید. 80 درصد این دستگاه‌ها در مناطق روستایی استقرار خواهند یافت.

شرکت SpaceX در واکنش به تحولات اخیر با انتشار یک ایمیل اعلام کرد که فعلا از ادای هرگونه توضیحات معذور است.

استارلینک تنها گزینه موجود به‌شمار نمی‌رود

امروزه شرکت‌های بیش‌تری در حال راه‌اندازی ریزماهواره‌ها و ساخت اینترنت ماهواره‌ای اصطلاحا مدار پایین زمین به منظور ارائه خدمات پهن‌باند با تاخیر کم در سراسر جهان هستند. تمامی این شرکت‌ها به مناطق دور افتاده‌ای که دسترسی به آن‌ها توسط زیرساخت‌‌های اینترنت زمینی دشوار است؛ توجه ویژه‌ای دارند. خدمات SpaceX در زمینه پهنای باند با شرکت‌های محلی هندی شامل Reliance Jio، Bharti Airtel و Vodafone Idea رقابت خواهد کرد. بعلاوه SpaceX به رقیب مستقیم OneWeb تبدیل خواهد شد؛ شرکتی که تحت حمایت هلدینگ Bharti Group قرار دارد.

در حال حاضر استارلینک دارای تقریبا 140 هزار کاربر آزمایشی در 20 کشور مختلف جهان است. ایلان ماسک پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران استارلینک در سال آینده از مرز 500 هزار نفر نیز فراتر خواهد رفت. به هرحال در اکتبر سال جاری شرکت SpaceX برای فروش 755 میلیون دلار از سهام خود با ارزش 560 دلار در ازای هر سهم با سرمایه‌گذاران جدید و کنونی خود به توافق رسید. در واقع این کمپانی موفق شد تا ارزش خود در بازار را به 100.3 میلیارد دلار افزایش دهد.

2 در مورد “هندوستان به شهروندان خود توصیه کرده تا از خریداری اشتراک اینترنت استارلینک اجتناب نمایند!”

  1. هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره این رو تو کله پوکمون باید فرو کنیم. اسپیی ایکس هم جز خالی کردن جیب ما بیچاره ها برنامه ای نداره…..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH