چهار میلیون نفر تا پایان سال جاری کارت ملی هوشمند خود را دریافت می‌کنند

تا پایان سال ۹۶، بدنه کارت‌های ملی هوشمند از کشور‌های دیگر وارد می‌شد و طی سال‌های ۹۵ و ۹۶، سی میلیون کارت ملی هوشمند با بدنه وارداتی صادر شد؛ اما مشکل از جایی شروع شد که از آغاز سال ۹۷، به دلیل مشکلاتی از جمله عدم انتقال ارز جهت وارد کردن بدنه خام کارت‌ها، روند واردات بدنه کارت‌های ملی هوشمند، متوقف شد.

پس از این اتفاق، تولید بدنه این کارت‌ها، به چاپخانه‌های دولتی سپرده شد و متاسفانه چاپخانه‌های دولتی نتوانستند به خوبی پاسخگوی حجم بالای درخواست‌ها باشند و علیرغم اینکه حتی الان هم مواد اولیه بدنه کارت‌ها وارد می‌شود، چاپخانه‌ها در یک ماه، تنها قادر به تولید ده هزار کارت ملی هوشمند هستند و علت این موضوع را مشکل اعتباری عنوان کرده‌اند.

این موضوع باعث شده است که از سال ۹۷ تاکنون، تحویل کارت‌های ملی هوشمند با تاخیر فراوان همراه باشد و تاکنون ۹ میلیون نفر در صف انتظار دریافت کارت ملی هوشمند خود هستند که برخی از آن‌ها، دو سال پیش برای دریافت آن اقدام کرده بودند!

از همین رو، دیروز در مجلس شورای اسلامی، به این مشکل پرداخته شد. علی خضریان، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در این باره گفت: در این جلسه در حضور وزیر کشور، موضوع نارضایتی مردم نسبت به تاخیر در دریافت کارت ملی هوشمند و مشکل آن‌ها در دریافت خدمات وابسته به کارت‌ملی در برخی سازمان‌ها، بررسی شد و رئیس سازمان ثبت‌‌احوال نیز اعلام کرد که تاکنون ۹ میلیون نفر در انتظار دریافت کارت ملی هوشمند هستند.

وی در ادامه گفت: در این جلسه به دلایل تاخیر در صدور کارت‌ها نیز پرداختیم. در گذشته گفته می‌شد که علت این مشکل، تحریم است اما اکنون مشخص شد که مهم‌ترین علت آن، عدم اختصاص اعتبارات به وزارت کشور است.

خضریان در نهایت گفت: وزیر کشور قول داده است که از حالا تا پایان سال، هرماه به‌طور متوسط، یک میلیون و پانصد هزار کارت ملی هوشمند صادر شود و تا پایان سال ۱۴۰۰، چهار میلیون کارت ملی هوشمند تحویل داده خواهد شد. همچنین تا شهریور ۱۴۰۱ نیز، ۶ میلیون کارت دیگر صادر می‌شود و کمیسیون این روند را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد و گزارشات روند اجرای آن نیز بررسی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH