اولین پردازنده‌ی AMD که می‌تواند از رم DDR5 پشتیبانی کند

بنچمارک فاش شده از یک تراشه 8 هسته‌ای AMD منتشر شد که ممکن است Ryzen 6000 Rembrandt باشد.

اخیرا اطلاعاتی از یک پردازنده AMD درز پیدا کرده است و به نظر می‌رسد این تراشه می‌تواند از رم DDR5 پشتیبانی کند.

این یکی توسط Benchleaks در توییتر (رباتی که معیارهای سخت‌افزاری ناشناخته را ارسال می‌کند) منتشر شد و به عنوان یک نمونه مهندسی از CPU AMD شناسایی شده است.

این تراشه دارای 8 هسته (16 رشته‌ای) است و همانطور که جزئیات بنچمارک BAPCo CrossMark مرتبط نشان می‌دهد، سیستم ایسوسی که پردازنده در آن قرار داشت دارای دو عدد رم سیستم 8 گیگابایتی بود که با فرکانس 4800 مگاهرتز کار می‌کردند.

در حالی که جزئیات می‌گوید این نسخه پردازنده دسکتاپ است، بعید هم نیست که موبایل باشد و در واقع به احتمال زیاد نسخه‌ موبایلی آن است (زیرا که احتمالا دستگاه ایسوس تست شده Asus Vivobook M3402RA است).

در هر صورت، با توجه به سرعت حافظه، احتمالا رم دارای ماژول‌های DDR5 (یا LPDDR5 در صورت موبایلی بودن آن) است، زیرا تراشه‌های Zen 3 فعلی از سرعت 4800 مگاهرتز پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین، محتمل‌ترین احتمالات در اینجا CPU دسکتاپ اولیه Zen 4 یا یک APU تلفن همراه «رامبراند» (بر اساس به‌روزرسانی ادعایی Zen 3) هستند، که دومی محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. با این حال، این فقط یک حدس و گمان آزمایشی است، و بدیهی است که باید منتظر اخبار با ثبات‌تر و بیشتری باشیم.


پاسخ AMD در راستای مقابله با تراشه موبایلی Alder Lake

گمان می‌رود تراشه‌های سری رامبراند رایزن 6000 در اوایل سال 2022 عرضه شوند و ممکن است در CES 2022 معرفی شوند؛ اگرچه ممکن است تا مدتی در دسترس نباشند.

انتظار می‌رود که APU‌های رامبراند دارای گرافیک یکپارچه RDNA 2 باشند و این می‌تواند برگ برنده‌ای بزرگ باشد. AMD برای مبارزه با آنچه که اینتل روانه بازار می‌کند، به چیزی در تسلیحات خود نیاز دارد، و آن چیپ‌های موبایل Alder Lake در اوایل سال آینده است، که واقعاً نمی‌توان از معماری ترکیبی و هسته‌های کارآمد آن گذشت کرد.

به یاد داشته باشید، اینتل در حال حاضر سهم عمده‌ای از بازار لپ‌تاپ را در اختیار دارد، و AMD نمی‌تواند در این زمینه جایگاه خود را از دست بدهد (حتی اگر رایزن در دسکتاپ عملکرد بهتری داشته باشد). با این حال، مشخص نیست که APU‌های رامبراند برای رقابت با محصولات موبایل نسل دوازدهم اینتل کافی باشند یا خیر.

اگر قرار بر ظهور رامبراند در اوایل سال 2022 باشد، ممکن است در کنار پردازنده‌های گرافیکی موبایل Radeon RX 6000S معرفی شوند. ما همچنین امیدواریم که انویدیا کارت گرافیک موبایل RTX 3070 Ti و شاید مدل‌های دیگر لپ‌تاپ را عرضه کند. بنابراین ممکن است به زودی گزینه‌های جدید و وسوسه‌انگیز زیادی برای نوت‌بوک‌های بازی میان‌رده و بالارده پیش روی خود داشته باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH