مشکلات زنجیره تامین احتمالا عرضه سری گلکسی S22 سامسونگ را به تعویق خواهد انداخت!

شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری نظیر سامسونگ و اپل هنگام تنظیم نقشه راه محصولات خود غالبا چشم‌انداز چند سال آینده را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این‌حال بعضا در آخرین لحظات شاهد بروز تاخیرات قابل‌توجه یا حتی لغو عرضه برخی محصولات خواهیم بود. به‌عنوان مثال گلکسی S21 FE از جمله دستگاه‌های اندرویدی است که پیش از این اطلاعات فراوانی پیرامون آن منتشر شده و معرفی آن نیز بارها به تعویق افتاده است. اگرچه اکنون می‌دانیم که این اسمارت‌فون پیشرفته نسبتا ارزان‌قیمت به‌طور حتم روانه بازار خواهد شد؛ اما موعد رونمایی از این هندست تاکنون به اندازه تعداد انگشتان یک دست جابه‌جا شده است.

با توجه به اهمیت فوق‌العاده مدل‌های سه‌گانه سری گلکسی S22 برای سامسونگ و به‌طور کلی صنعت موبایل انتظار می‌رفت که محصولات بزرگ آینده سامسونگ به سرنوشت مشابهی دچار نشوند. متاسفانه به‌نظر می‌رسد که فروش این هندست‌ها برخلاف انتظارات بسیاری از خریداران بالقوه در آینده‌ای نزدیک آغاز نخواهد شد.

وجود شکاف زمانی بزرگ میان دریافت پیش‌سفارش و عرضه عمومی

فرآیند ثبت پیش‌سفارش برای سری گلکسی S22 سامسونگ از روز 9 فوریه 2022 (20 بهمن ماه) آغاز خواهد شد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که مشتریان پس از ثبت پیش‌سفارش جهت دریافت اسمارت‌فون‌های گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا (نوت) بایستی مدت زمان زیادی را منتظر بمانند. این اظهارات توسط یک خبرچین پرکار در توئیتر با نام Jon Prosser مطرح شده است.

این فرد به‌دلیل افشای اطلاعات درست در بسیاری از موارد مشابه و انتشار جزئیات نادرست پیرامون طراحی یا زمان عرضه محصولات در موارد محدود به شهرت رسیده است. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که Jon Prosser حدودا 1.5 ماه قبل مدعی شد که پیش‌سفارش هندست‌های سری گلکسی S22 در روز 8 فوریه 2022 (19 بهمن ماه) آغاز شده و از روز 18 فوریه (29 بهمن ماه) نیز شاهد عرضه آن‌ها به بازار خواهیم بود.

تصویری از طراحی احتمالی اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S22 اولترا

اگرچه تاریخ شروع پیش‌سفارش ظاهرا تنها 1 روز به تعویق افتاده است؛ اما وجود مشکلات متعدد در زنجیره تامین موجب شده تا عرضه عمومی سری گلکسی S22 احتمالا به روز 25 فوریه 2022 (6 اسفند ماه) موکول شود. مسلما بعید است که تاخیر 1 هفته‌ای از بروز مشکلی جدی در زنجیره تامین ناشی شده باشد؛ اما یقینا بایستی به این نکته اشاره کرد که بر اساس شایعات اولیه قرار بود سری گلکسی S22 در ژانویه سال آینده میلادی معرفی شود؛ الگویی که نمونه مشابه آن در رابطه با معرفی و عرضه تجاری سری گلکسی S21 طی سال جاری مشاهده شد.

این پدیده موجب می‌شود تا به تعویق افتادن عرضه هندست‌ها حتی برای 1 هفته به‌عنوان نشانه‌ای از وجود یک مشکل بزرگ بالقوه قلمداد شود؛ خصوصا اینکه عدم عرضه سری سنتی گلکسی نوت سامسونگ در پاییز امسال احتمالا به رشد تقاضای جهانی برای گوشی‌های سری آی‌فون 13 اپل کمک کرده است.

موضوع احتمالا نگران‌کننده‌تر اینکه تا روز 25 فوریه 2022 (6 اسفند ماه) کماکان بیش از 2 ماه دیگر زمان باقی مانده است و چنان‌چه سامسونگ واقعا با یک مشکل بزرگ در حوزه زنجیره تامین مواجه باشد (موضوعی که امروز برای نخستین بار به آن اشاره شده است)؛ در این‌صورت چنین مشکلی نهایتا شاید مطابق با جدول زمانی برآورد شده حل و فصل نشود که در این شرایط، برنامه عرضه سری گلکسی S22 احتمالا بار دیگر مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

اکنون ما در مورد چه مشکلاتی صحبت می‌کنیم؟

بدیهی است که در حال حاضر برای پاسخ‌گویی به این پرسش هیچ راهکاری وجود ندارد. همچنین ارائه پاسخ‌های احتمالی با درجات بالایی از اطمینان در آینده‌ای نزدیک نیز امری بعید به‌نظر می‌رسد.

مجددا بایستی خاطرنشان کرد که تا زمان فرا رسیدن روزهای 9 فوریه (20 بهمن ماه) و 25 فوریه (6 اسفند ماه) کماکان مدت زیادی باقی مانده است. این موضوع بدان معناست که هرگونه عامل دردسرساز برای سامسونگ احتمالا به مراحل اولیه تولید این هندست‌ها مربوط می‌شود. این مشکلات احتمالا از به‌کارگیری اجزای ناکارآمد، سنسورهای دوربین یا گرمایش بیش از اندازه پردازنده‌ها ناشی می‌شوند. اگرچه این اظهارات صرفا در حد حدس و گمان بوده و بایستی به صحت و سقم آن‌ها با دیده تردید نگاه کرد.

تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام توسط شرکت سامسونگ تولید می‌شود

معضل کمبود جهانی تراشه که عرضه محصولات بی‌شماری از جمله گلکسی S21 FE را ماه‌ها به تعویق انداخته است؛ یکی دیگر از عوامل احتمالی بروز تاخیر در عرضه سری گلکسی S22 به‌شمار می‌رود. اخیرا انتشار یک گزارش بسیار دقیق نشان داد که شرکت اپل جهت پاسخ‌گویی به تقاضای بالای بازار برای سری آی‌فون 13 تلاش زیادی به خرج داده و اقدامات این کمپانی موجب ناتوانی بسیاری از تامین‌کنندگان در تولید قطعات کوچک اما ضروری برای لوازم الکترونیکی مصرفی طی این روزها شده است. به هرحال چنان‌چه عرضه مدل‌های سه‌گانه سری گلکسی S22 تا اواخر ماه مارس سال آینده به تعویق بیفتد؛ در این‌صورت بی‌تردید سامسونگ به لحاظ مالی و تصویر برند با آسیب‌هایی جدی مواجه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH