نقد و بررسی گوشی جی پلاس Z10: رو به تکامل!

در این مقاله، گوشی جی پلاس Z10 میان‌رده جدید و باکیفیت این برند را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم و به معرفی نقاط قوت و ضعف آن پرداختیم.

جی‌پلاس توسط گلدیران که سال‌ها نماینده برند ال‌جی در کشور بود، تاسیس شده و خدمات پس از فروش این برند نیز توسط مدیاپردازش انجام می‌شود.

به این ترتیب حداقل جی‌پلاس برند قابل اطمینانی است و باید محصولاتی با کیفیت نزدیک به برندهای کره‌ای ارائه دهد، البته انتظار نداریم محصولات جی‌پلاس در حد ال‌جی باشند اما جی‌پلاس حداقل می‌تواند یکی از بهترین برندهای بازار ایران شناخته شود.

اما اگر بخواهیم یک برند را به خوبی قضاوت کنیم؛ باید محصولات آن را تهیه و استفاده کنیم، زیرا هیچ چیزی مانند کیفیت بالای یک محصول، نمی‌تواند باعث اعتبار یک برند شود.

ما پیش‌تر با گوشی جی پلاس P10 کار کردیم و کیفیت آن را مورد نقد و بررسی قرار دادیم، البته جی پلاس P10 یک گوشی اقتصادی و ارزان قیمت است و انتظار زیادی از قدرت سخت افزاری آن نداشتیم، با این وجود کیفیت آن مدل توانست نظر مثبت ما را جلب کند.

اما امروز در خدمت جی پلاس Z10 هستیم، به طور دقیق نمی‌دانم روش نام‌گذاری محصولات جی‌پلاس به چه شکل است اما می‌دانم که جی‌پلاس Z10 یک گوشی میان‌رده است که باید قدرت و کیفیت مناسبی داشته باشد، زیرا رقبای خوبی در این رده وجود دارند که اگر جی پلاس Z10 کمی لغزش داشته باشد، به راحتی جای این مدل را گرفته و Z10 نمی‌تواند محصول موفقی لقب بگیرد.

جی‌پلاس از نظر ظاهری یک مدل جذاب و با کیفیت است و به ظاهر این مدل می‌خورد میان‌رده‌ای گران قیمت باشد اما با برچسب قیمتی 4 میلیون و 200 تا 400 هزار تومان (در تاریخ دی‌ ماه ۱۴۰۰) عرضه شده، اما از طرفی مشخصات سخت افزاری آن روی کاغذ برتری نسبی در مقابل رقبایش دارد.

حال در ادامه به طور دقیق تمامی قسمت‌های جی پلاس Z10 را بررسی خواهیم کرد تا کیفیت و توانایی‌های این گوشی را هم از نظر بدنه و هم از نظر قدرت سخت افزاری بررسی کنیم و در آخر به دو سوال مهم پاسخ دهیم، آیا جی پلاس Z10 ارزش خرید دارد؟ جی پلاس Z10 برای چه افرادی مناسب است؟ با نقد و بررسی تخصصی جی پلاس Z10 همراه آی‌تی‌رسان باشید:

مشخصات جی پلاس Z10

ابعاد
 167.3 در 77.1 در 9.1 میلی‌متر
وزن
 195 گرم
نمایشگر
 6.5 اینچ LCD با رزولوشن 720 در 1600
پردازنده 
 UNISOC T610
پردازنده گرافیکی
 Mali-G52 
رم
 6 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
  اندروید 11
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 48 واید + 5 التراواید + 2 ماکرو + 2 تشخیص عمق
دوربین سلفی
 16 مگاپیکسل واید
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت با شارژ 10 واتی

اقلام داخل جعبه جی پلاس Z10

جعبه جی پلاس Z10 طراحی متفاوتی نسبت به دیگر مدل‌های بازار دارد. خلاقیتی که جی پلاس همین ابتدای کار از خود نشان می‌دهد، جذاب است و  ما را به محصولی که درون این جعبه خاص وجود دارد، امیدوار می‌کند. شما می‌توانید آنباکسینگ گوشی جی پلاس Z10 را در ویدیو پایین مشاهده کنید و با طراحی جعبه و اقلام همراه گوشی بیشتر آشنا شوید.

جعبه جی پلاس Z10 از دو بخش تشکیل شده، دو قسمت جعبه از سمت چپ و راست روی جعبه درونی قرار می‌گیرند و در واقع به جای آن که در جعبه به صورت عمودی باز شود، به شکل افقی باز می‌شود.

بعد از باز کردن جعبه دو رنگ و دو تیکه جی پلاس Z10 از سمت چپ و راست، درون جعبه گوشی و لوازم همراه آن قرار دارند. جی‌پلاس به جز خود گوشی، برگه راهنمای فارسی، یک قاب ژله‌ای، یک محافظ صفحه، هندزفری با دو سری قابل تعویض، آداپتور و کابل شارژ را قرار داده است.

این ترکیب برای سال 2021 بسیار مناسب است و جی پلاس Z10 جزو گوشی‌هایی است که جعبه بسیار کاملی دارد و شما با پرداخت بهای گوشی، لوازم جانبی اولیه آن را نیز خریداری می‌کنید.

طراحی و کیفیت ساخت جی پلاس Z10

بعد از جعبه متفاوت جی پلاس Z10 با خود گوشی مواجه می‌شوید تا جی‌پلاس دومین تاثیر مثبت را نیز بر روی شما بگذارد. کیفیت بدنه و طراحی گوشی در نگاه اولیه بسیار بالاست و حتی کمی شما را غافلگیر می‌کند. جی پلاس Z10 هم طراحی زیبایی دارد، هم بسیار خوش دست است و بدنه‌ای مقاوم دارد و شما همه این موارد را از اولین باری که این گوشی را در دست می‌گیرید، متوجه خواهید شد.

مدلی که ما در اختیار داریم؛ بر اساس آن‌چیزی که روی جعبه محصول نوشته شده رنگ سبزآبی دارد، البته رنگ قاب گوشی بیشتر به سبز تیره مایل است تا آبی؛ یعنی چند درجه رنگ روشن‌ و تیره در طراحی پشت محصول دیده می‌شود که سطح پوشش رنگ‌های تیره بیشتر است. به نظر نمی‌رسد رنگ دیگری از این گوشی در بازار وجود داشته باشد.

در پشت قاب چند طرح لوزی و ذوزنقه‌ای شکل وجود دارد که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در عین سادگی، نمای زیبایی به گوشی داده‌اند. در بالا سمت چپ قاب پشتی ماژول مستطیلی دوربین قرار دارد که برآمدگی قابل توجهی نسبت به بدنه دارد و باعث لق خوردن گوشی بر روی سطح صاف می‌شود. بدنه براق است و اثر انگشت بر روی آن می‌ماند تا حدودی هم حالت آینه‌ای دارد، در واقع مانند قاب‌های شیشه‌ای و فلزی است.

ابعاد

گوشی میان‌رده جی‌پلاس 167.3 میلی‌متر طول، 77.1 میلی‌متر عرض، 9.2 میلی‌متر ضخامت و 195 گرم وزن دارد. این مشخصات کاملا استاندارد است و همانطور که گفتیم، جی پلاس Z10 را به یک گوشی خوش دست تبدیل می‌کند.

استحکام

جی پلاس Z10 مانند اکثر گوشی‌های این رده هیچ گواهی محافظتی ندارد اما برخی از گوشی‌های این رده محافظ صفحه گوریلا گلس 3 دارند که من یادم نمی‌آید گوشی‌های ایرانی تا حالا به این روکش محافظ مجهز شده‌ باشند اما به هر شکل باید بدانید که جی پلاس Z10 روکش محافظ گوریلا گلس ندارد و باید بیشتر مراقب آن باشید.

جی پلاس Z10
بدنه و فریم به اندازه کافی مستحکم به نظر می‌رسند، اطلاعاتی از جنس فریم و بدنه منتشر نشده ولی به نظر می‌رسد که جی‌پلاس برای فریم و بدنه از پلاستیک مستحکم استفاده کرده که قابل اطمینان هستند، یعنی حداقل با یک ضربه یا افتادن از یک فاصله کم، آسیب جدی نمی‌بیند.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست گوشی، دکمه پاور ادغام شده با حسگر اثر انگشت و دکمه ولوم صدا دیده می‌شوند، اما در فریم سمت چپ تنها خشاب سیمکارت قرار دارد.

در فریم بالایی جک هدفون و یک میکروفون قرار داده شده و فریم پایینی میزبان یک اسپیکر و درگاه شارژ است و احتمالا میکروفون پایینی جایی در میان اسپیکرها پنهان شده است.

به طور کلی طراحی جی پلاس Z10 امتیاز مثبتی می‌گیرد، این مدل طراحی زیبا و جذابی دارد و از ابعاد مناسبی هم بهره‌ می‌برد. به علت گرد بودن گوشه‌های فریم و بدنه، در دست گرفتن گوشی حس خوبی دارد و البته این اتفاق گوشی را کمی لیز کرده، در عین حال رنگ بدنه و متریال به کار رفته در آن نیز کاملا قابل قبول است و جی پلاس Z10 را به یک گوشی زیبا و مستحکم با توجه به بازه قیمتی که در آن قرار دارد، تبدیل کرده است.

صفحه نمایش جی پلاس Z10

در بازه قیمتی که جی پلاس Z10 در آن قرار دارد، خبری از نمایشگرهای امولد یا سوپرامولد و نرخ‌تازه‌سازی 90 یا 120 هرتز نیست. به این ترتیب جی پلاس Z10 هم مانند دیگر مدل‌های رقیبش نمایشگر امولد و رفرش‌ریت بالا ندارد، در واقع جی‌پلاس اعلام نکرده که در این مدل از چه نمایشگری استفاده کرده ولی اینگونه به نظر می‌رسد که Z10 به صفحه IPS LCD با نرخ‌تازه‌سازی 60 هرتز مجهز شده باشد.

این مدل صفحه نمایش 6.5 اینچی IPS با رزولوشن 1600 در 720 دارد. به این ترتیب کاملا با یک نمایشگر معمولی طرف هستیم که کیفیت مناسبی برای انجام کارهای روزمره دارد و نباید توقع زیادی از آن داشت.

این نمایشگر در هر اینچ، 267 پیکسل دارد که با توجه به رزولوشن، میزان تراکم طبیعی است اما خب باعث می‌شود کیفیت نمایشگر در حد معمولی بماند، ضمن اینکه اکثر مدل‌های این رده دارای نمایشگر با همین میزان تراکم و رزولوشن هستند و به همین دلیل نمی‌توان توقع بیشتری از صفحه نمایش جی پلاس Z10 داشت.

در قسمت بالا سمت چپ نمایشگر، یک حفره نسبتا بزرگ برای دوربین سلفی قرار گرفته که خیلی مزاحم کار شما با گوشی نمی‌شود ولی ابعاد آن نسبت به دیگر گوشی‌های دارای حفره دوربین سلفی، بزرگ‌تر است. همچنین دور نمایشگر حاشیه‌ای قابل توجه وجود دارد که ضخامت آن در قسمت پایین نمایشگر حتی بیشتر هم می‌شود.

با تمام این تفاسیر، کیفیت نمایشگر جی پلاس Z10 واقعا خوب است، نمایش رنگ‌ها، وضوح صفحه، حالت دارک مود همگی نه این که فوق‌العاده باشند ولی در سطح بالایی هستند. به این ترتیب مشکل خاصی با نمایشگر جی پلاس Z10 نداریم زیرا این نمایشگر در حد چیزی است که باید باشد و توقعات را در سطح یک گوشی میان‌رده برآورده می‌کند.

با این وجود شما می‌توانید رنگ‌ها و کنتراست صفحه را در منوی Display تغییر دهید، اگر با رنگ صفحه مشکل دارید، می‌توانید رنگ‌ها را به سمت سردی یا گرمی تغییر دهید. همچنین در منوی Display امکان تغییر فونت و سایز اجزای صفحه هم وجود دارد، به این ترتیب افرادی که شاید کمی چشم‌شان ضعیف شده می‌توانند نوشته‌ها و گزینه‌های صفحه را بزرگ کنند تا بهتر ببینند.

تنظیم اطلاعات به نمایش درآمده در صفحه قفل، اسکرین سیور، تنظیم نور صفحه خودکار و حالت راحتی چشم، از دیگر گزینه‌های بخش Display هستند. اما شما در همین منو می‌توانید دارک مود را نیز فعال کنید. حالت دارک مود در گوشی جی پلاس Z10 به خوبی اجرا می‌شود و تمامی منو‌ها به رنگ مشکی یا طوسی در می‌آیند، استفاده از این حالت در شب و یا زمانی که نور کمی در محیط وجود دارد، بسیار راحت است و چشم را اذیت نمی‌کند.

البته در تنظیمات پیشفرض نمایشگر، رنگ‌ها کمی به آبی یا سردی مایل هستند که در شب ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد، به همین علت می‌توانید در شب حالت نمایش رنگ‌ها را به حالت استاندارد تغییر دهید، در این حالت رنگ‌ها کمی گرم هستند که چشم را در شب کمتر اذیت می‌کند، همچنین استفاده از حالت راحتی چشم هم در شب بسیار مفید است.

قفل‌های بیومتریک

در کنار روش‌های قدیمی باز کردن قفل صفحه، در جی پلاس Z10 می‌توانید با دو روش بیومتریک حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره هم قفل صفحه را باز کنید که در ادامه در خصوص این دو روش صحبت می‌کنیم.

حسگر اثر انگشت

استفاده از حسگر اثر انگشت جی پلاس Z10 بهترین روش برای باز کردن قبل گوشی است. این حسگر سرعت و دقت بسیار بالایی دارد و در یک چشم بر‌هم زدن قفل را باز می‌کند. کمتر پیش می‌آید هنگام کار کردن با حسگر اثر انگشت جی پلاس Z10 با مشکلی مواجه شوید، معمولا با سرعت و تنها یک لمس انگشت با حسگر، قفل باز شده و شما می‌توانید از گوشی استفاده کنید.

از طرفی اگر انگشت شما به درستی بر روی حسگر قرار نگیرد یا تنها بخش از انگشت را بر روی حسگر بگذارید، باز هم قفل باز می‌شود و به این ترتیب لازم نیست که حتما دقت کنید که انگشت بر روی حسگر قرار بگیرد، معمولا هر بخشی از انگشت را که بر روی حسگر بگذارید، قفل باز می‌شود.

قفل تشخیص چهره

جی پلاس Z10 در بخش قفل چهره عملکرد متوسطی دارد و نمی‌توان گفت که قفل چهره Z10 خوب کار می‌کند. قفل چهره کمی تاخیر دارد، برای باز کردن قفل حداقل یک ثانیه باید صبر کنید، البته نمی‌توان این زمان را اندازه گرفت ولی فکر می‌کنم زمان باز شدن قفل بیشتر است و این باعث می‌شود روند کار شما کمی کند شود.

جی پلاس Z10

علاوه بر این‌ها، عملکرد قفل در نور کم هم خوب نیست و کلا باز نمی‌شود. قفل با وجود ماسک هم باز نمی‌شود و باید از پسورد یا پترن یا هر نو قفل دیگری که انتخاب کرده‌اید، استفاده کنید. البته تقریبا هیچ‌کدام از محصولات امروزی با ماسک قادر به تشخیص چهره نیستند اما خب با توجه شیوع ویروس کرونا و استفاده از ماسک، باید به این موضوع اشاره کنیم.

نرم افزار 

جی پلاس Z10 به اندروید 11 با رابطی شبیه به اندروید خام مجهز شده و رابط کاربری خاصی ندارد. به همین دلیل شاید افرادی که سابقه کار با رابط کاربری سامسونگ و یا شیائومی را داشتند، در ابتدا کمی با محیط این گوشی مشکل داشته باشند. اما محیط کاربری Z10 یک اندروید تمیز بدون هیچ عنصر یا اپلیکیشن اضافه است و شما می‌توانید از یک اندروید خالص و بدون هیچ عنصر اضافه‌ای استفاده کنید.

رابط کاربری جی پلاس Z10 ساده و در عین حال کار راه‌انداز است. مدل جی‌پلاس P10 نیز همین محیط کاربری را داشت، هر چند آن مدل به اندروید 10 مجهز بود ولی محیط کاربری هر دو گوشی یکسان و مشابه است.

جی پلاس Z10

رابط کاربری جی پلاس Z10 بسیار ساده و سبک است و هیچ لگ و یا ایرادی در آن دیده نمی‌شود، هر چند سخت افزار گوشی قدرت کافی برای اجرای این رابط کاربری سبک را دارد، سرعت جا‌به‌جا شدن میان منو‌ها بالاست و سیستم عامل باگ ندارد و گوشی می‌تواند به راحتی از پس رابط کاربری بربیاید. اما خب در کل با چیزی که در گوشی‌های سامسونگ و شیائومی می‌بینیم، متفاوت است.

همه بخش‌های رابط کاربری ساده و بی‌آلایش هستند، نوار نوتیفیکیشن، منو برنامه‌ها، بخش تنظیمات و همه بخش‌ها بدون افکت‌های اضافه و کارهای گرافیکی به نمایش در می‌‌آیند و کاملا ساده هستند.

در صفحه اصلی با کشیدن صفحه به سمت پایین، نوار نوتیفیکیشن باز می‌شود که در آن تنها گزینه‌های پرکاربرد مانند وای‌فای، بلوتوث، چرخش خودکار، دارک مود، هات اسپات و غیره قابل مشاهده هستند.

جی پلاس Z10

با رفتن به سمت چپ و راست صفحه اصلی به هیچ بخش خاصی دسترسی پیدا نمی‌کنید. اما اگر صفحه را به بالا بکشید، App Drawer باز می‌شود که در آن تمام برنامه‌ها قابل مشاهده هستند و البته هیچ گزینه‌ای برای تنظیمات یا شخصی‌سازی منو وجود ندارد.

در تنظیمات به جز حالت پیمایش سه دکمه‌ای (دکمه خانه، بازگشت و برنامه‌های اخیر) می‌توانید از ژست‌های حرکتی برای جابه‌جایی در میان برنامه‌ها نیز استفاده کنید.

جی پلاس Z10

در این رابط کاربری همه مواردی که در اندروید خام عرضه شده در دسترس شما هستند و تنظیمات مختلفی را می‌توانید بر روی گوشی اعمال کنید.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی جی پلاس Z10 می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

زیاد

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

لق می‌زند

کار کردن با یک دست آسان است؟

تاحدودی بله

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

خیلی راحت نیست

 خشاب دو سیمکارت به علاوه کارت حافظه؟

خیر، جای سیمکارت دوم و کارت حافظه مشترک است

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

خیر

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

خیر

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر ولی حسگر با رطوبت اندک دست کار می‌کند

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

اصلا خوب نیست

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

زیاد

سخت افزار

در بخش سخت افزار شاهد استفاده‌ از پردازنده‌ای کمتر شناخته شده هستیم که اطلاعات زیادی از آن نداریم. جی پلاس بر خلاف سامسونگ و شیائومی، در میان‌رده خود به سراغ تراشه یونیساک T610 رفته، یعنی نه از اسنپدراگون خبری است و نه مدیاتک!

پردازنده‌های یونیساک بیشتر بر روی گوشی‌های ضعیف و اقتصادی به کار گرفته می‌شوند اما جی پلاس تصمیم گرفته در Z10 از این تراشه استفاده کند! به هر شکل تراشه یونیساک T610 دارای 8 هسته پردازشی از سری مشهور ARM Cortex است که در پردازنده‌‌های مدیاتک دیده بودیم.

درواقع این مدل همانند پردازنده مدیاتک هلیو G80 از دو هسته پردازشی 2.0 گیگاهرتزی Cortex A75 و 6 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی Cortex A55 استفاده می‌کند. همین پردازنده‌ها در مدل‌های گلکسی A22 و یا ردمی 10 به کار رفته‌اند و به این ترتیب می‌توانیم اعتماد بیشتری به سخت افزار این مدل داشته باشیم.

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز 8 AnTuTu

امتیاز 9 AnTuTu

نام مدل

2574/735

38fps

453223

561303

Poco X3 Pro

2603/880

42fps

508760

560815

Galaxy Note 20 Ultra

2909/803

35fps

465534 

534003

Mi 11 Lite 5G

2801/771

28fps

429675 

508844

Galaxy A52s 5G

2164/687

29fps

395503

479015

Nova 5T

2697/488

18fps

*****

397528

Nova 9

1820/636

16fps

334981

395853

Galaxy A52 5G

1577/525

15fps 

261282 

346979

Galaxy A52

1763/580

16fps

283750

349090

Poco X3 NFC

1785/570

15fps

279625

338587

Redmi Note 9 Pro

1603/492

14fps

279355

334231

Redmi Note 8 Pro

1610/503

10fps

264853

324283

Poco M3 Pro 5G

1599/534

7.9fps

218788

227254

Redmi Note 10

1294/361

10fps

210120

238114

Redmi 10

1719/560

12fps

242155

223188

Galaxy A22 5G

1343/350

9fps

*****

215375

G Plus Z10

1277/361

8.1fps

174322

202500

Galaxy A32

1209/345

8fps

185358

202340

Galaxy A22

1034/164

5fps

107189

124500

Galaxy A12

 

در کنار این موارد 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه اصلی که 110 گیگابایت آن در دسترس است، یعنی جی پلاس Z10 ظرفیت و سخت افزاری بالاتر از قیمت خودش ارائه می‌دهد و این یک امتیاز مثبت برای Z10 خواهد بود.

سخت افزار جی پلاس Z10 در مدت زمانی که ما از این گوشی استفاده کردیم، هیچگونه ضعفی از خود نشان نداد، یعنی همواره کار کردن با گوشی و نرم‌افزارهای مختلف بسیار راحت، نرم و روان بود و هیچ لگی در برنامه‌ها دیده نمی‌شد.

در عین حال گوشی داغ نمی‌کند و در عملیات‌های سنگین شاید کمی گرم شود که از این نظر هم می‌توانیم امتیاز مثبتی به جی پلاس Z10 بدهیم.

جی پلاس Z10

با توجه به سخت افزار جی پلاس Z10 این مدل نباید برای اجرای بازی‌های نیمه سنگین مانند کالاف دیوتی مشکلی داشته باشد، همین شکل هم هست و جی پلاس Z10 می‌تواند بازی کالاف دیوتی را با تنظیمات متوسط بدون لگ و کندی اجرا کند.

این مدل همچون گوشی‌های دارای پردازنده هلیو G80 به تراشه گرافیکی Mali-G52 مجهز شده که قدرت مناسبی برای اجرای بازی‌های سنگین و نیمه سنگین دارد. بعد از حدود یک ساعت اجرای کالاف دیوتی بر روی جی پلاس Z10 هیچ مشکلی از نظر کندی و لگ بر روی آن دیده نشد و حتی شاهد داغ شدن گوشی هم نبودیم، البته اطراف دوربین کمی گرم شد اما نه به مقداری که آن را داغ شدن بنامیم.

به طور کلی جی پلاس Z10 از آن دست مدل‌هایی نیست که داغ کند، در تست‌های ما با 20 دقیقه فیلم‌برداری مداوم نیز گوشی داغ نشد و تنها اطراف دوربین آن کمی گرم شد.

دوربین جی پلاس Z10

در پشت قاب جی پلاس Z10 چهار دوربین دیده می‌شود که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. البته وجود چهار دوربین در بین ‌مدل‌های میان‌رده کاملا مرسوم است و از این نظر باید گفت که جی پلاس Z10 شرایطی مانند دیگر مدل‌های میان‌رده بازار دارد.

مشخصات دوربین‌‌های جی پلاس Z10 را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • دوربین اول دارای سنسور 48 مگاپیکسلی واید
  • دوربین دوم دارای سنسور 5 مگاپیکسلی اولتراواید
  • دوربین سوم دارای سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق
  • دوربین چهارم دارای سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو

اطلاعات بیشتری از مشخصات دقیق دوربین جی پلاس Z10 در اختیار ما نیست بنابراین به سراغ بررسی کیفیت تصویربرداری این دوربین‌ها می‌رویم.

در روز

اگر بخواهم در یک کلام در مورد دوربین جی پلاس Z10 نظر دهم، باید بگویم که دوربین این مدل اصلا خوب نیست و اگر به عکاسی علاقه دارید به سراغ Z10 نیایید. با وجود آن که جی پلاس Z10 از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی بهره می‌برد اما به نظر می‌رسد که گشودگی دیافراگم باعث می‌شود که نور زیادی به لنز نرسد و تصاویر تاریک، با کنتراست بالا و وضوح پایین باشد.

تصاویر در طول روز کیفیت نسبتا خوبی دارند، البته رنگ‌ها با کنتراست بالایی ثبت می‌شوند، همچنین کیفیت عکس‌ها قابل قبول نیستند و تنها در شرایطی که نور مناسب در محیط وجود داشته باشد، می‌توانید عکس‌های خوبی با این دوربین بگیرید.

در شب

عکس‌ها در شب، تاریک و گاها کدر هستند و نمی‌توان روی کیفیت عکس‌برداری در شب جی پلاس Z10 حساب باز کرد. همچنین دوربین حتی در حالتی که دست ثابت است، عکس‌های تاری می‌گیرد و ثابت بودن دوربین هنگام عکس برداری به شدت اهمیت دارد.

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید جی پلاس Z10 عکس‌ها را تار و به شدت بی‌کیفیت ثبت می‌کند. رنگ‌ها و نور در دوربین اولتراواید جی پلاس Z10 خوب نیستند و بهتر است از دوربین اولتراواید این مدل استفاده نکنید.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو جی پلاس Z10 کیفیتی معمولی دارد، تصاویر این دوربین کم نور هستند اما با فاصله مناسب از سوژه می‌توانید تصاویر نسبتا خوبی از سوژه‌های کوچک و ریز بگیرید.

زوم

دوربین Z10 تنها تا 4 برابر زوم می‌کند، زوم 4 برابر آنقدری نیست که کیفیت تصویر خیلی پایین بیاید، به این ترتیب با زوم 4 برابر کیفیت تصاویر نسبت به حالت اولیه خیلی تغییر نمی‌کند، هر چند که همانطور که گفتیم، کیفیت تصویر اولیه نیز خیلی بالا نیست.

 

پرتره

عکس‌های پرتره جی پلاس Z10 دو روی مختلف دارد، پرتره‌ها در روز و وجود تفاوت شاخص میان سوژه اصلی و پس‌زمینه به خوبی ثبت می‌شوند، اما در شب عکس‌های پرتره خوب نیستند، به ویژه زمانی که یک جز از سوژه با پس‌زمینه یک رنگ باشد، مثلا در تصاویر زیر که در شب گرفته شده دوربین نتوانست موی مشکی سوژه را از پس‌زمینه مشکی آن جدا کند و عکس دچار مشکل شد.

سلفی

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی کیفیت معمولی دارد، کیفیت تصاویر این دوربین می‌تواند بر اساس آن چیزی که ادعا دارد “یعنی یک دوربین 16 مگاپیکسلی” رضایت ما را برآورده کند، اما تصاویر دوربین اصلی اصلا در حد یک گوشی 48 مگاپیکسلی نیست و کیفیتش از مشخصات دوربین پایین‌تر است.

دوربین سلفی عکس‌هایی با نور متعادل و وضوح متوسط می‌گیرد، نمی‌توانیم بگوییم که کیفیت عکس دوربین سلفی خوب است زیرا همچنان وضوح پایین در تصاویر دیده می‌شود.

فیلم‌برداری

دوربین گوشی جی پلاس Z10 با سه کیفیت 480، 720 و 1080 فیلم‌برداری می‌کند. متاسفانه در حالت فیلم‌برداری هم تاریک بودن محیط و کنتراست بالا به شدت مشاهده می‌شود و دوربین در ضبط تصاویر پرنور و شفاف ناتوان است، به ویژه زمانی که دم غروب یا شب شده باشد یا شما در محیط داخل اتاق و با نور مصنوعی در حال فیلم‌برداری باشید.

جی پلاس Z10

اسپیکر جی پلاس Z10

جی پلاس Z10 در ظاهر دو اسپیکر دارد، در فریم پایینی این گوشی دو اسپیکر دیده می‌شود که طبیعتا به معنای صدای استریو جی پلاس Z10 هستند، اما این‌چنین نیست! تنها یک اسپیکر Z10 صدا دارد و دومین جایگاه اسپیکر صدایی را پخش نمی‌کند و ظاهرا فقط برای زیبایی بوده و میکروفون گوشی در آن جای گرفته است. بنابراین Z10 تنها یک اسپیکر دارد. کیفیت صدای اسپیکر خیلی بلند و شفاف نیست اما در حد معمول کار شما را راه می‌اندازد.

به دلیل آنکه صدا از یکی از اسپیکرها پخش می‌شود، در هنگام بازی به صورت افقی دست‌تان بر روی اسپیکری قرار می‌گیرد که صدا ندارد؛ به این ترتیب در هنگام بازی معمولا دست جلوی صدای اسپیکر اصلی را نمی‌گیرد.

همانطور که گفتیم، در جعبه جی پلاس Z10 یک هندزفری وجود دارد که برای شنیدن موسیقی می‌توانید از آن استفاده کنید.

جی پلاس Z10

کیفیت هندزفری بسیار خوب است، یعنی می‌توان از آن به عنوان یک هندزفری دم دستی در کوتاه مدت استفاده کرد، زیرا کیفیت خوبی دارد و صدای آن با وضوح و شفافیت بالایی پخش می‌شود. خود هندزفری در حد هندزفری 200 تا 300 هزار تومانی‌های بازار است و به این ترتیب استفاده از آن می‌تواند صرفه اقتصادی برای شما داشته باشد.

اسپیکر مکالمه جی پلاس Z10 در مرز میان حاشیه دور نمایشگر و فریم قرار دارد، صدای این اسپیکر کاملا بلند و واضح است و شما برای مکالمه مشکلی نخواهید داشت، تنها یک مورد وجود دارد و آن نشر صداست، هنگامی که صدا در حداکثر قرار داشته باشد، نشر پیدا می‌کند و افرادی که در نزدیکی شما هستند، ممکن است صدای فرد آن طرف خط را بشنوند، برای همین بهتر است صدا را در حالت 50 تا 60 درصد نگه دارید.

باتری جی پلاس Z10

جی پلاس Z10 همچون دیگر مدل‌های این رده از یک باتری 5 هزار میلی‌آمپر‌ساعتی بهره می‌برد که شارژدهی بسیار مناسبی دارد و  عملکرد آن رضایت بخش است. باتری این مدل در شرایط ایده‌آل می‌تواند تا دو روز شارژ نگه دارد اما با یک استفاده معمولی حداقل بیش از یک روز شارژ خواهد داشت و از این نظر می‌توان گفت عملکرد قابل انتظاری دارد.

از طرفی زمان شارژ شدن گوشی آنقدر طولانی نیست، کل باتری در زمان حدود یک ساعت و 52 دقیقه شارژ می‌شود، البته این زمان زیاد است اما گوشی‌های دیگری در این بازه هستند که بیش از دو ساعت شارژ آن‌ها زمان می‌برد و به این ترتیب می‌توانیم به زمان شارژ جی پلاس Z10 امتیاز مثبت بدهیم.

نام مدل

ظرفیت باتری

سرعت شارژ

زمان شارژ

پوکو X3 Pro
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
می 11 لایت
 4250 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
پوکو X3
 5160 میلی‌آمپرساعت
33 وات
65 دقیقه
ردمی نوت 10
5000 میلی‌آمپرساعت
33 وات
75 دقیقه
گلکسی A52s 5G
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
90 دقیقه
جی‌پلاس Z10
5000 میلی‌آمپرساعت
10 وات
112 دقیقه
گلکسی A52
4500 میلی‌آمپرساعت
15 وات
120 دقیقه
پوکو M3 پرو 5G
5000 میلی‌آمپرساعت
18 وات
120 دقیقه
ردمی 10
5000 میلی‌آمپرساعت
18 وات
133 دقیقه
گلکسی A32
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
135 دقیقه
گلکسی A22 5G
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
149 دقیقه
گلکسی A22
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
149 دقیقه
گلکسی A12
5000 میلی‌آمپرساعت
15 وات
183 دقیقه 

 

درون جعبه این مدل یک شارژر 10 واتی وجود دارد که نمی‌توان آن را فست شارژ نامید و سرعت شارژ آن بسیار معمولی است اما به هر حال گوشی از سرعت شارژ 10 وات پشتیبانی می‌کند و اگر این مدل را با شارژر‌های سریع‌تر هم شارژ کنید، در زمان شارژ شدنش تغییر چشمگیری رخ نخواهد داد.

جمع بندی جی پلاس Z10

جی پلاس یک گوشی زیبا، با طراحی جذاب و مستحکم است، این مدل از یک نمایشگر معمولی بهره می‌برد که برای یک گوشی میان‌رده مناسب است و می‌تواند انتظارات را برآورده سازد.

همچنین در سخت افزار Z10 هیچ مشکلی دیده نمی‌شود و گوشی بدون لگ و کندی از پس اجرای نسخه سبک و شبیه به اندروید خام 11 بر می‌آید، حتی قابلیت اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک متوسط و بدون لگ و داغ شدن را نیز دارد.

جی پلاس Z10

حسگر اثر انگشت گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و در اکثر مواقع می‌توان از آن بهره گرفت. با این حال نتیجه استفاده از قفل تشخیص چهره خیلی راضی کننده نبود، قفل چهره کمی کند است اما دقت خوبی دارد و استفاده از آن به خود شما بستگی دارد.

عملکرد دوربین جی پلاس Z10 در حد متوسط است، نمی‌توانیم بگوییم که دوربین این مدل عکس‌های با کیفیتی می‌گیرد، زیرا این چنین نیست، دوربین تنها در شرایط نوری مناسب قادر به گرفتن تصاویر مناسب است ولی اگر نور به میزان کافی نباشد، گرفتن عکس خوب با دوربین Z10 به یک چالش تبدیل خواهد شد.

در نهایت عملکرد باتری این گوشی خوب است و ما هم از زمان شارژ و هم از میزان شارژدهی باتری 5 هزار میلی‌آمپری جی پلاس Z10 رضایت داریم.

جی پلاس Z10 برای چه افرادی خوب است؟

این مدل برای افرادی خوب است که یک گوشی دم دستی با کیفیت برای انجام کارهای روزانه می‌خواهند و قابلیت‌های مختلف مانند قفل چهره، وجود محافظ صفحه گوریلا گلس و دوربین با کیفیت برایشان اهمیتی ندارد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
بله، گوشی با قیمت اقتصادی
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله، گوشی با قیمت اقتصادی
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
خیر
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

افرادی مانند والدین، دانش آموزان و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که به دنبال یک گوشی خوش ساخت و با کیفیت با سخت افزار و محیط کاربری ساده و روان هستند، می‌توانند جی پلاس Z10 را تهیه کنند.

نقاط قوت و ضعف گوشی جی‌پلاس Z10

نقاط قوت

طراحی زیبا و مستحکم

نمایشگر با کیفیت قابل قبول

حسگر اثر انگشت با سرعت و دقت بالا

سخت افزار خوب با رم 6 گیگابایت

باتری با شارژدهی مناسب

زمان شارژ شدن کوتاه‌تر از رقبا

 

نقاط ضعف

عملکرد دوربین نامناسب

قفل تشخیص چهره کند

اسپیکر می‌توانست بهتر باشد

 

9 در مورد “نقد و بررسی گوشی جی پلاس Z10: رو به تکامل!”

  1. تو همون هفته اول حسگر اثر انگشتش از کار افتاد و یک بار هم فرستادم نمایندگی ولی بازم تا دوهفته بیشتر کار نکرد واقعا از انتخابم ناراضیم

    09012656267

  2. تجربه استفاده ده ساعتها من
    اولین باگ احمقانه ای که داره اینه که بعد از قطع شدن تماس صفحه تاریک میمونه و روشن نمیشه
    نور اینکه گوشی رو ری استارت کنی تا درست شده
    از صبح تا الان ۴بار گوشی رو خاموش روشن کردم
    باگ دومم اینکه صدای تماس رو حالت پخش واقعا ضعیه

  3. از من که پس نگرفتن.از۲۴ساعت اول مشکل صدا پیدا کرد.اول که صدای مدیا پخش نمیشد اما تماس درست بود.حالا مدیا خوبه اما هرکی با من تماس میگیره صدای خودش براش بشدت اکو میشه.خلاصه چهار میلیون و خرده ای پول زحمت رو دادیم اما دل چرکین شدیم.

  4. من یک شب داشتم و فرداش پسش دادم چون همه چی بود الا تلفن یعنی موقع تماس نه صدای شما درست ورفت و نه صدای طرف مقابل می‌اومد، همین

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH