مسمومیت غذایی و اعتراضات موجب تعطیلی کارخانه فاکسکان در هندوستان شد

خبر تعطیلی کارخانه فاکسکان در نزدیکی شهر چنای در جنوب هندوستان بدان معناست که تولید آی‌فون در این کشور به‌صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این کارخانه در زمینه تولید مدل‌های آی‌فون 12 فعالیت نموده و کارگران شاغل در آن اخیرا دچار مسمومیت غذایی شدند. این موضوع موجب شد تا خطوط مونتاژ کارخانه تا پایان هفته تعطیل شوند. با وجود 150 کارمند بستری در بیمارستان، کارگران سالم نسبت به شرایط ایجاد شده اعتراض نموده و این اقدام موجب مختل شدن فرآیند تولید شد.

یک مقام ارشد اداره ایمنی و بهداشت صنعتی در ایالت تامیل نادو هندوستان (با مرکزیت شهر چنای) گفت: “کارخانه از روز شنبه تعطیل شده و این تعطیلی تا یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت.” 2 مقام ارشد دولتی نیز ضمن تائید تعطیلی کارخانه اعلام کردند که فعالیت کارخانه موقتا متوقف شده است. خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که هیچ‌کدام از این 3 نفر با رسانه‌ها گفتگو نکردند؛ چرا که آن‌ها مجاز به انجام این کار نبودند.

تصمیم برای تعطیلی کارخانه از جانب فاکسکان گرفته شد

معترضان پس از مسدودسازی یک بزرگراه مهم در پی حادثه مسمومیت غذایی دستگیر شدند. افراد بازداشت شده، روز گذشته آزاد شدند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ در حال حاضر این کارخانه مشغول تولید آی‌فون 12 است و شرکت اپل سرگرم تست مونتاژ آی‌فون 13 در این مرکز بوده است. به‌دنبال تعطیلی کارخانه، فرآیند تست مونتاژ نیز متوقف شده است.

کارخانه تعطیل شده مسئولیت تولید آی‌فون 12 در هندوستان را بر عهده دارد

به گفته یک افسر پلیس از دفتر سرپرستی شهر کانجی ورام، تصمیم برای تعطیلی کارخانه توسط کمپانی فاکسکان اتخاذ شده است. این افسر پلیس همچنین خاطرنشان کرد: “کارمندان کارخانه که ماه‌هاست در رابطه با مسمومیت غذایی یا سایر مشکلات شکایت دارند؛ بایستی اعتراض خود را به وزارت کار دولت انعکاس دهند.”

به گفته ناوکندر سینگ؛ محقق هندی در موسسه تحقیقات بازار IDC “انتظار می‌رود که تعطیلی کارخانه تاثیر اندکی بر فعالیت اپل داشته باشد؛ چرا که طول دوره آن کوتاه است. با عرضه محصولات جدید و تسهیل مشکلات زنجیره تامین طی 6 ماهه نخست سال 2022 احتمالا میزان فروش اپل افزایش خواهد یافت. این کارخانه در کنار مونتاژ آی‌فون به تولید Amazon Fire Stick و برخی محصولات کمپانی شیائومی می‌پردازد.

اپل امیدوار است تا تولید آی‌پد را در هندوستان آغاز نماید

این مورد دومین حادثه در هندوستان طی مدت 1 سال گذشته به‌شمار می‌رود. پیش‌تر نیز شاهد اعتراضات کارگران در کارخانه ساخت محصولات اپل بودیم. در ماه دسامبر پارسال کارخانه ویسترون میزبان اعتراضات 2000 کارگری بود که از نحوه پرداخت دستمزد خود گلایه داشتند. این اعتراضات موجب خسارت 60 میلیون دلاری به اپل شد.

هندوستان دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون در جهان پس از چین محسوب می‌شود و 3 تولیدکننده قراردادی اسمارت‌فون‌های اپل شامل فاکسکان، ویسترون و پگاترون به منظور ساخت گوشی‌های آی‌فون در هندوستان طی مدت 5 سال مبلغ 900 میلیون دلار هزینه کرده‌اند. اما از آنجا که هندوستان یک بازار در حال توسعه محسوب می‌شود؛ لذا اپل ظرفیت تولید آی‌فون در هندوستان را بر روی مدل‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر متمرکز نموده است.

همچنین اپل قصد دارد تا برخی مدل‌های تبلت آی‌پد خود را در هندوستان تولید نماید؛ زیرا این کشور در کنار مکزیک و ویتنام به مراکز جایگزین زنجیره تامین برای اپل تبدیل شده‌اند. اپل در صدد کاهش وابستگی خود به کارخانجات چینی است. غول کوپرتینویی نگران است که تنش‌های شدید میان ایالات‌متحده و چین، دسترسی کمپانی به کارخانجات مستقر در خاک چین را دشوار نماید. بنابراین تکیه بر شرکای چینی همواره گزینه مطمئنی به‌شمار نمی‌رود.

کارمندانی که در خطوط مونتاژ فعالیت می‌کنند؛ معمولا بخشی از دستمزد خود را به منظور اجاره اتاق و خرید غذا در مراکز نزدیک به کارخانجات هزینه می‌کنند. شورش سال گذشته زمانی آغاز شد که شرکت ویسترون به یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی وعده پرداخت مبلغ 21 هزار روپیه (285 دلار) را به‌صورت ماهیانه داد؛ اما در عوض طی ماه اول مبلغ 16 هزار روپیه (217 دلار) را به‌عنوان دستمزد به وی پرداخت کرد. این رقم طی 3 ماه گذشته به 12 هزار روپیه (163 دلار) کاهش یافت.

از آنجا که کارگران فاکسکان همانند همکاران خود در شرکت ویسترون فعالیت نموده و هزینه غذا را به کارفرمای خود پرداخت می‌کنند؛ لذا مسمومیت غذایی تعداد زیادی از آن‌ها واقعیتی است که برای انگیزه آغاز اعتراضات کافی بوده و موجب تعطیلی کارخانه و مسدودی یک بزرگراه در نزدیکی آن شد. وارد شدن خسارت به تجهیزات کارخانه ویسترون طی اعتراضات سال گذشته موجب شد تا پای اپل نیز به این ماجرا باز شود. اما امسال به‌نظر می‌رسد که فاکسکان توانسته تجهیزات تولید خود را از هرگونه آسیب مصون نگه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH